Volvo S80 2.9 (2001)

autoreview

Volvo S80 2.9 (2001)

Signalement

UitvoeringS80 2.9
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 185.000 km

De S80 is een erg prettige auto. Het weggedrag bevalt zeer goed. Een echte Autobahn cruiser! Het weggedrag is zo stabiel dat je bij 190 km/h rustig de cruise control vast zet en ontspannen de kilometers ’eet’.

Ook de tussenacceleratie is goed. Als je even terugzakt naar 120 km/h zit je in een oogwenk weer op 200 km/h. Nu begrijp ik wel dat niet iedereen in Duitsland woont, maar het geeft wel aan dat deze auto vlot en soepel rijden kan.

De 2.9 6 cilinder met automaat past perfect bij een auto van deze omvang. Hij loopt mooi rustig en is relatief zuinig. Ik haal normaal gesproken een verbruik van ongeveer 11 liter per 100 kilometer. Op lange afstanden is hij nog veel zuiniger. Bij 120 km/h ligt het verbruik rond de 7½ liter per 100 kilometer. (Deze auto weegt toch bijna 1700 Kg!)

Het dashboard zit goed in elkaar. Alle schakelaars zitten op de juiste plek. De afwerking van het interieur is goed. De tellers zitten op de juiste plaats en worden niet ’afgedekt’ door het stuur.
De audio installatie is beroemd! Prachtig geluid.

Het is een ruime auto die veel plek heeft voor bagage en waar je makkelijk met 5 volwassenen in plaats kan nemen. De elektrisch verstelbare stoel laat zich perfect instellen en het geheugen zet ook de buitenspiegels goed.

De auto zit goed in elkaar en is onderhoudsvriendelijk. Of je dat nu zelf doet of laat doen het scheelt je tijd of geld! De distributieriem hoeft pas na 150.000 Km vervangen te worden. Dit is een klus van ongeveer twee uur en daarmee niet kostbaar.

PROBLEMEN

  • 185.000 km

Tot nu toe heb ik geen problemen gehad. Toch zijn er wel wat puntjes van kritiek...

De naden aan de buitenzijde van de carrosserie zijn nogal grof, dat is erg jammer voor zo een auto. Verder is de auto gevoelig voor windgeruis en bandengeluid. Het is erg belangrijk om stille banden te kiezen. Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen is de auto erg stil van binnen, mede daardoor vallen deze zaken op.

Het is ook jammer dat het volume van de autotelefoon (af fabriek) wat tegen valt. Bij hoge snelheden en dus meer rijgeluid worden gesprekken moeilijker te verstaan.

De volgende opmerkingen heb ik eerder gelezen, maar ken ik ook... De midden armsteun kraakt en de wissers piepen snel. Dit ondanks het feit dat ze pas vervangen zijn. En ook ik heb soms vocht in een van de koplampen. Een eenvoudige oplossing is om in een droge omgeving de lampjes te verwijderen en met een haardroger de lamp aan de buitenzijde te verwarmen. Als alles is uitgedampt plaats je de lampen weer terug en is het condens voor lange tijd weer weg.

Update:

Nu 185.000 km gereden en nog steeds geen problemen! Dit worden wel de laatste kilometers... Heb een nieuwe auto besteld die als het goed is over een maand of drie geleverd gaat worden. Voor veel mensen denk ik nogal een overgang, namelijk een Fiat 500 1.3 JTD Lounge!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.