Volvo S80 2.4 D5 Dynamic (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.4 D5 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Kilometervreten
- 266.000 km
158.000km
Omdat ik vorig jaar meer kilometers ging maken ben ik op zoek gegaan naar een goede en betrouwbare diesel. Tijdelijk heb ik na de Laguna een Megane diesel gereden die per ongeluk heel fijn reed en zeer betrouwbaar was maar niet bestand tegen een kusje van een Audi A8 op de snelweg waardoor de Megane naast de snelweg ongeveer 5 meter lager belandde. Met mij niets aan de hand, ik kon zonder verwondingen uitstappen. De Megane was echter total loss. Leuk detail was dat ik er 700 euro meer voor kreeg van de verzekering dan ik er voor had betaald.
Daarna maar weer verder op zoek met dezelfde criteria met daarbij op verzoek van mijn vriendin moest hij ook veilig zijn (zij denkt dan aan groot en een overvloed aan airbags). Na een lange denk periode (3h ;-)) ben ik tegenover mijn werk bij de Volvo dealer naar binnen gestapt met de vraag of ze een ook D5 occasion hebben tegen een schappelijke prijs zonder al te veel kilometers die ik bovendien binnen 3 dagen kon ophalen. Mijn verzekering vergoedt namelijk maar 5 dagen een leenwagen. Tot mijn grote verbazing nam de Volvo verkoper mij zeer serieus en ging aan het zoeken in de voorraad. Hij gaf aan dat ze bij een zuster vestiging 2x een S60 D5 en 1x een S80 D5 hadden staan die aan mijn criteria voldeden. Het was echter vrijdag middag laat en ik had geen tijd meer om daar naar toe te rijden maar heb een afspraak gemaakt voor na het weekend. Dat weekend heb ik nog een rondje gestuurd in een S60 D5 van een vriend die al heel respectabel 320dkm had gereden en ik was onder de indruk.
Na het weekend naar de zuster vestiging van de eerste Volvo dealer gereden en de auto's bekeken. Mijn voorkeur ging uit naar de S60's vanwege looks en iets sportievere weggedrag maar die waren van binnen en buiten niet top meer. De S80 glimde me tegemoet en was zonder deukje, krasje of beschadiging. Hier had blijkbaar iemand 9 jaar lang heel goed voor gezorgd. Navraag leerde dat de auto van 1 eigenaar was geweest en zeer goed onderhouden was. Deze beweringen werden ondersteund door onderhoudsuitdraaien en de tenaamstellingen daarop. De auto had zeer weinig gereden (158dkm) en ik was na een proefrit snel om. De geadverteerde prijs was astronomisch hoog vergeleken met de meeste Marktplaats prijzen van particulieren en handelaren maar de lage kilometerstand en een goed (lees behoorlijk voordeliger) aanbod van de dealer heeft er voor gezorgd dat de deal alsnog snel rond was. De volgende ochtend heb ik de wagen opgehaald en kreeg er keurig een flesje wijn bij.
De specs: D5 diesel met 5-traps automaat in Black Saphire metallic. Het interieur is beige half leer met de excellente HU-801 incl wisselaar en dolby surround sound en originele ingebouwde telefoon met duo simkaart die super werkt. Daarnaast nog redelijk standaard opties als automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmbare voorstoelen, regen sensor en lichtmetalen velgen.
Omdat ik keurig werd behandeld door de dealer heb ik besloten daar de auto ook in onderhoud te geven. De auto krijgt elke 20.000km een onderhoudsbeurt en heeft een paar kleine mankementen gehad.
180.000km
Geen echte bijzonderheden. Beurtje zonder problemen. Wel een nieuwe volumeknop voor de radio besteld omdat deze lelijk werd. Kosten: 6 euro...
200.000km
Rond deze kilometerstand zijn bij de beurt de stabilisatorstangetjes vervangen samen met de stuurkogels. De kosten waren te overzien en de auto rijdt weer super strak en comfortabel. Het olieverbruik tussen de beurten door is 0.
Zelf heb ik samen met een kennis een trekhaak geplaatst. Via de dealer niet te betalen maar voor 210 euro bij trekhaakshop.nl was het vlot geregeld. Het installeren was zeer eenvoudig zelf te doen.
220.000km
Weer een beurtje, wel met de waarschuwing dat het stuurhuis aan vervanging toe zou zijn. Het sturen wordt inderdaad wat vager dan gebruikelijk maar niet schokkend. Een nieuw stuurhuis bij de dealer zou rond de 1800 euro moeten kosten... Nu even naar alternatieven aan het kijken. Deze moeten wel van dezelfde kwaliteit zijn anders neem ik wel deze kosten voor lief want ik wil deze auto naar zeer hoge kilometerstanden rijden. De auto presteert verder super zowel motorisch als op gebied van comfort. Bovendien vind ik de auto nog altijd prachtig! De kleur van de lak icm regelmatig een poetsbeurt doet veel...
234.500km
Still going strong. Over een paar weken de 240.000km beurt en nog maar even overleg over het stuurhuis.
244.000km
Inmiddels contact gehad met een stuurhuisrevisie bedrijf die me aan de hand van een paar vragen kon vertellen dat er met mijn stuurhuis helemaal niets aan de hand was en het wel mocht vervangen bij hun maar dat het niets zou toevoegen. Dus ook niet gedaan en de rekening van de dealer a 1800 euro maar bespaard, voelt toch een beetje als oplichting...
Wel weer een beurtje laten uitvoeren. Dit keer een telefoontje dat een fuseekogel niet ok zou zijn. Mijn vertrouwen in de dealer was aardig geschaad na het stuurhuis debacle dus eerst de wagen maar meegenomen.
Verder is er niets mee aan de hand. Tussendoor nog 2,5 week met een Kip caravan door de Alpen op verschillende campings op vakantie geweest. Perfecte trekauto! Op de steile snelweghellingen hoeft de auto niet terug te schakelen maar uit voorzorg voor de bak temperatuur heb ik hem handmatig in de 4 gezet en dan is er überhaupt niets aan de hand.
Het verbruik is gemiddeld bij tanken 6.0l/100km de boordcomputer geeft iets gunstiger aan. Beneden de 200dkm was de auto nog een fractie zuiniger.
Daarnaast heeft de auto 3 piepkleine roestplekjes op het dak. Deze blijken vanuit de lak zelf te komen ipv door een externe oorzaak. Ik ben op zoek naar een goed schadebedrijf om het dak opnieuw te laten spuiten.
266.000km
Volgende week een beurtje, ben benieuwd. Nog geen druppel olieverbruik trouwens! En inmiddels een goede schadehersteller gevonden om het dak te laten spuiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.