Volvo S80 2.4 D5 Dynamic (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.4 D5 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
08 - 2002
Voor het eerst sinds bijna 15 jaar is er getwijfeld of er wel weer een Volvo zou komen. Het uiterlijk sprak niet aan. Uiteindelijk is er toch voor de Volvo gekozen, omdat het een hele ruime auto, de stoelen heerlijk zitten, en er een diesel met automaat leverbaar was. Wat bijvoorbeeld bij de Saab 9-5 niet het geval is.
Deze auto rijdt uitstekend. De diesel trekt gretig op bij iedere snelheid en de automaat schakelt zeer soepel. Een caravan van 1.500 kg in de bergen is geen enkel probleem. In de vierde versnelling (95 km/u) is terugschakelen bij hellingen niet eens noodzakelijk. Onze vorige auto (een Volvo 960 2.5) had meer uitstraling, maar reed minder goed en was voor het gevoel minder snel. Deze auto moest vaker terugschakelen met het rijden in de bergen.
De dolby surround geluidsinstallatie is zeer goed. Het scherm dat elektrisch omhoog komt van het DVD navigatie systeem, zit op een ideale plaats onder de voorruit, ook met de zonnebril op blijft het scherm afleesbaar. De ingebouwde telefoon, die werkt met een tweede sim, is ideaal en werkt prima. Geen gedoe met een car-kit. En wanneer er een prive gesprek gevoerd moet worden is er ook nog een hoorn beschikbaar.
De stoelen (zie foto), eigenlijk een van de belangrijkste aankoopargumenten, zitten heerlijk. Ook na een trip van 900 km stap je uitgerust uit. De sportlederen stoelen zijn zeer aan te raden. Ze hebben een zeer goede pasvorm door goede steun onder in de rug.
Omdat de auto verlaagd is en banden van 225 mm breed heeft is de draaicirkel enorm, wat erg lastig is met parkeren en met haarspeldbochten in de bergen.
De boordcomputer zit consequent 10% fout met het werkelijke verbruik. Het verbruik is over de eerste 4.000 km 1:14.7.
De S80 is in basisuitvoering in verhouding met bijvoorbeeld een Audi A6 best kaal uitgevoerd. De prijzen van de opties zijn stevig geprijst. Al met al zit er voor bijna 20.000 Euro aan opties aan de auto wat je er niet direct aan afziet. Het doet wel allemaal erg degelijk aan.
Update 04-01-2007, kmstand 130000
Eigenlijk valt er weinig te melden, wat natuurlijk uitstekend is. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Verbruik is gedaald tot 1:15.0 over de laatste 100.000 km.
Een update voor het DVD navigatiesysteem is erg prijzig en werpt natuurlijk wel een barriere op om weer een nieuwe DVD van Europa te kopen. Nu hopen dat de 300.000 km zonder al te veel problemen gehaald kan worden.
Update 7-11-2011, kmstand 170.000
Auto is begin 2007 verkocht met een kmstand van 170.000 en ingeruild op een nieuwe S80 D5. Auto is verder geheel probleemloos gebleken. Wel was het aanwezige verlaagde onderstel uiteindelijk reden voor mijn ouders om te kiezen voor een wat soepeler afgeveerde S80.
PROBLEMEN
Spontaan uitvallen van de motor tijdens het trekken van de caravan met zo’n 95 km/u op de snelweg. Na opnieuw te starten was het probleem opgelost. Dit gebeurde in de eerste weken. Deze problemen hebben zich niet weer voorgedaan.
Update 04-01-2007, kmstand 130000
Naast gebruikelijke beurten zijn er geen extra kosten/problemen meer geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S80 2.4 Comfort, Automaat, Youngtimer, Prachtstaat, Climate control, Cruise control, Lichtmetaal met all season, Boekjes, 3 maanden garantie
- 1999
- 99.530 km

Volvo S80 2.9 Automaat Comfort Airco Cr-Control Schuifdak Youngtimer
- 1999
- 239.522 km

Volvo S80 2.8 T6 Gtr. Comfort
- 2000
- 264.595 km