Volvo S80 2.4 170pk (2001)

autoreview

Volvo S80 2.4 170pk (2001)

Signalement

UitvoeringS80 2.4 170pk
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf280.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo S80

  • 280.000 km

Omdat mijn vorige dagelijkse auto minder werd, ging ik op zoek naar een opvolger. En zoals altijd wilde ik weer alle luxe aan boord, dus brede comfortabele stoelen met leer of velours, royale binnenruimte, automaat, airco en cruise control. Verder heb ik altijd graag een trekhaak en voldoende reserve qua prestaties. Ook wilde ik geen achterwielaandrijving en wel ABS, omdat ik vaak over dijken rijd en ik daar af en toe auto’s zie die ernaast geraakt zijn, wat toch flink schade geeft.

Om het nog iets lastiger te maken wilde ik liever niet meer dan E2500,- uitgeven en zat ik niet te wachten op achterstallig onderhoud. Ook wilde ik een normaal verbruik, dus maximaal 1 op 10 en op de snelweg duidelijk zuiniger dan dat.

Met zoveel wensen voor dit budget kom je automatisch bij een ondergewaardeerde auto uit, dus een sedan, meestal met een klein parkeerdeukje of krasje, die jarenlang dienst deed bij een ouder echtpaar en op een rustige manier toch behoorlijk kilometers verzamelde, waartijdens hij dealer onderhouden werd.

Precies zo 1 is ook mijn Volvo S80. Met de moderne en dus verrassend zuinige 170 pk 5 cylinder, heel veel comfort en zonder gadgets. Of je moet de (in 2001 al ouderwetse) autotelefoon een gadget noemen. Verdere redenen voor de mooie prijs was dat erin gerookt was, dat de banden aan vervanging toe waren en dat deze om stalen velgen zaten. Gelukkig wel banden in een zeer gangbare maat, dus nieuwe waren niet duur.

Qua rijcomfort en stilte aan boord overtreft deze Volvo mijn eerdere Mondeo makkelijk, hoewel die de lat toch ook al behoorlijk hoog gelegd had. Gewoon omdat deze stoelen nog net even breder zijn, meer verstelmogelijkheden hebben en de armsteunen gunstiger liggen. Voor het geluid helpt zowel de extra cylinder als de extra versnelling in de automaat, maar ook de isolatie en het ventilatiesysteem is beter.

De uitstraling van de S80 is tijdloos, wie hem ziet verwacht vaak dat hij veel jonger is dan 2001. Wat opzich niet zo vreemd is, want dit model was tot 2006 in productie en de directe opvolger was vrij subtiel bijgewerkt. Ook de kleur die ik heb, 443 Moon Dust Metallic, is nog steeds populair op nieuwe Volvo’s.

Qua prestaties doet de S80 het prima, maar hij nodigt niet uit tot pittig rijden, zowel omdat je juist zo lekker zit als omdat de besturing en de gasrespons vrij indirect is. De Mondeo was veel directer, zonder minder comfortabel te veren. Wel opvallend is hoe makkelijk de voorwielen doordraaien als het even iets gladder is, waarschijnlijk komt dit door het ruimere koppel onderin, want ik heb precies hetzelfde merk en type banden als onder mijn vorige auto.

Qua beleving is zo’n grote Volvo toch wel uniek, hij geeft je het gevoel dat je er eigenlijk al bent, niet meer hoeft te haasten, zelfs als je net instapt. Een beetje alsof je op de 1e rang zit. En hij heeft een neutrale, vriendelijke uitstraling. Mensen zien gewoon een nette degelijke auto, geen statussymbool.

Qua kosten is het ook een hele fijne auto, want bij langere ritten, met de cruise control netjes op de toegestane snelheid, heb je al snel een 6 voor de komma. Wat toch een keurige 1 op 14 is. Verder natuurlijk geen noemenswaardig olieverbruik, nauwelijks afschrijving en tot dusver nog geen enkel defect wat geld kostte. Alleen wat onderhoud. Want ja, de automatisch dimmende binnenspiegel is destijds vast iets sneller geweest en de elektrische ramen zijn soms wat eigenzinnig, maar daar is prima mee te leven.

Onderhoud tot dusver:
- 1 Fles leerbehandelingsmiddel (sommige stukjes waren wat droog, nu is alles weer mooi soepel)
- 1 Fles interieurreiniger (de vorige eigenaar had in de auto gerookt, dus ik wilde hem weer fris en geurloos hebben, wat samen met wat luchten prima ging)
- Een set nieuwe banden (4 seizoenen is ideaal voor in Nederland)
- Enkele gloeilampjes
- Zekering sirene verwijderd (alarm is veel te gevoelig, zeker op de veerpont, nu is het stil)
- APK + beurtje (net laten doen, dus weer tot 2014 geldig)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.