Volvo S70 2.5 T Exclusive-Line (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S70 2.5 T Exclusive-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 229.000 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
Opeens heb je het: ik wil een Volvo!
- 238.500 km
Na een paar jaar rijden in de Chrysler Neon (zie mijn andere review) begon ik wel eens te filosoferen over iets anders. Diverse nieuwere auto's passeerden de revue: een 300C, een Mercedes E-klasse, een Volvo S60/S80, BMW 5-serie... allemaal auto's waarvoor ik nog even een of twee jaar moest doorsparen wilde ik genoeg geld hebben om én de auto te kopen én genoeg in reserve te houden voor tegenvallers in het onderhoud.
In die periode, voorjaar 2013, organiseerden we met wat vrienden een vrijgezellenweekend want de eerste uit ons 'clubje' ging in het huwelijksbootje stappen!
Het werd een weekend kamperen. Kortom bier drinken, kampvuur, sigaren, whisky, je kent het wel. We gingen met een busje en twee auto's. Een van mijn vrienden leverde het busje en een auto, en hij kon natuurlijk niet in twee auto's tegelijk rijden. Ik reed dus in zijn auto. Een Volvo 850. Een ouwe bak, maar hij maakte wel indruk op mij. Wat een tank van een auto, wat een degelijkheid en wat een comfort! En dat voor een auto van bijna 20 jaar oud!
Ik wilde er ook een! :D
Na het vrijgezellenweekend op internet gaan struinen en binnen twee of drie weken kwam ik via het volvo 850-forum bij een S70 2.5T uit 1998 uit in de bijzondere kleur Sandstone. 229000 km op de klok, op LPG, alle opties tot en met de standkachel, schuifdakje, leren bekleding, onderhoud goed gedocumenteerd, kortom helemaal top!
Hij moest nog even door de keuring en op 4 mei 2013 kon ik hem ophalen!
Wat een genot, de eerste reis naar huis. En wat een genot, de vakantie naar Zuid-Duitsland een paar weken later!
De auto is één en al comfort en de 2.5 liter vijfcilinder (een Roffel!) met low-pressure turbo maakt deze op zich zware auto toch vederlicht in het gebruik! Het maximale koppel is al rond de 2000 toeren beschikbaar. Dat is erg prettig want je kunt er bijvoorbeeld op de snelweg een aardig vlotte rijstijl op nahouden zonder maar een moment terug te hoeven schakelen uit de 5. En in de bergen is het ook een genot, de auto trekt als een lier tegen de bergen op! Al moet je er wel rekening mee houden dat het niet echt een bochtenridder is.
Het aardige met deze auto is bovendien dat je er gewoon veel bekijks mee hebt. Een echte koppendraaier. De auto wordt altijd positief ontvangen. Eigenlijk bij elke lange rit krijg je wel eens een opgestoken duim bij een stoplicht of een compliment bij het tankstation! Dat heb ik met mijn andere auto nooit gehad!
Maar het is dan ook echt een verdomd mooie auto, al zeg ik het zelf!
Zijn er dan ook nadelen?
Ja, helaas wel.
De kosten.
Het verbruik bij normaal rijden is 1 op 8, 1 op 9. Maar als je een vlotte rijstijl hanteert is het helemaal geen probleem om gemiddeld aan 1 op 6 te komen hoor!
Gelukkig rij ik op gas, dat houdt de kosten nog enigszins binnen de perken.
Onderhoud is niet goedkoop en helaas heb ik in al mijn emotie bij de aankoop dit punt wat onderschat. De airco had helaas kuren en dat heeft wel wat gekost. Het leidingwerk van de koelvloeistof naar de standkachel was verrot, dat is vervangen. Verder nog twee verroeste veerschotels, een draagarmrubber en een motorsteunrubber. De distributieriem moest gebeuren, dat wist ik uiteraard bij de aankoop en de kosten daarvan vielen overigens erg mee. Nog geen 500 euro incl waterpomp en spanrollen. Bij de Neon was het bijna het dubbele...
Al met al was ik bij de eerste onderhoudsbeurt na de aankoop 2000 euro lichter. Dat is dan wel het voordeel als je een oudere auto koopt terwijl je aanvankelijk van plan was een nieuwere te kopen: je hebt niet het hele budget uitgegeven dus er is nog wat over!
Verder heb ik nog een groot aantal vacuumslangen en de turboslangen vervangen omdat de oude half vergaan waren. Dat waren niet zozeer grote kosten maar was vooral een rotklus om er goed bij te kunnen :)
Tot slot heb ik nog het leer een goede onderhoudsbeurt gegeven. Dat kan ik iedereen aanbevelen. Je bent er een hoop tijd mee kwijt als je het goed wil doen maar het resultaat is erg mooi!
De auto wordt trouwens niet dagelijks gebruikt. De Neon is nog steeds voor het woon-werk-verkeer. De S70 is echt de zondagse auto.
Ik zal proberen deze review regelmatig bij te houden!
APK gekeurd en airco-onderhoud
- 240.000 km
Inmiddels weer een paar maanden verder, en eigenlijk niet veel kilometers geroffeld.
Tijdens de eerste mooie warme dagen dit jaar merkte ik dat de airco niet koud werd. Bovendien lekte er ter hoogte van het dashbord aan passagierszijde wat vloeistof die oplichtte onder een blacklight. Oei, de beruchte verdamper kon dus wel eens lek zijn...
Een afspraak bij de garage, waar meteen even de APK keuring kon worden gedaan, bevestigde mijn donkerbruine vermoeden. De verdamper was inderdaad lek. En nu de monteur toch bezig was, bleek dat de kachelradiateur ook beginnende sporen van lekkage vertoonde. Die dus ook maar laten vervangen.
Al met al weer 1000 euro lichter maar het hoofd wordt weer koel, en dat is ook wel zo fijn!
Het blijft een heerlijke auto. Zodra je gas geeft ben je de kosten alweer vergeten!
Op 22 juni zal deze S70 trouwens meedoen aan het Concours d´Elegance in de categorie 850-x70 Classic tijdens de Volvo Experience 2014 in Baarn!
Dat wordt dus goed poetsen tegen die tijd!
De S70 heeft er weer zin in!
- 241.500 km
Een kleine update na 1500 km, eigenlijk bedoeld als tip aan anderen.
Ik kreeg de indruk dat de S70 over de tijd wat minder snel was geworden. Dat is zo geleidelijk gegaan dat ik eigenlijk eerst een tijdje gedacht heb dat ik gewoon aan het vermogen gewend was geraakt.
Het vermoeden ontstond dat wellicht de Luchtmassameter (LMM) vervuild is geraakt en dat de auto daar lui door is geworden. De LMM dus eens goed schoongemaakt met IPA (een cleaner die geen resten achterlaat) en een nachtje goed laten drogen.
En allemachtig wat een verschil! Het optrekken vanuit de lage toeren is echt enorm verbeterd. Dat had ik echt niet verwacht! De auto heeft er echt weer zin in!
Dus voor wie ook het idee heeft dat zijn/haar auto wat lui is geworden, doe er je voordeel mee.
244.000 km - enkele updates
- 244.000 km
Inmiddels zijn we weer een paar duizend kilometer verder. Never a dull moment met een turbovolvo!
Ik had besloten wat preventief onderhoud uit te laten voeren aan de airco. Dat wil zeggen, accumulator en orifice vervangen. Dit bij een dealergarage uit laten voeren, en de airco kan er weer even tegen. De "reparatie" -reparatie is niet helemaal het goede woord, er was niets kapot- ging niet helemaal vlekkeloos en ik moest een paar keer terugkomen vanwege problemen die er voorheen niet waren (gesis, bevriezende leidingen), maar uiteindelijk bleek één van de vervangen onderdelen een fabricagefout te hebben waardoor waarschijnlijk ergens een verstopping ontstond ofzo.
Verder wilde ik de gehele ontsteking vervangen. Dit in verband met een hikje af en toe als je wat harder optrekt. De ontsteking vervangen wil zeggen bobine, roter en verdeelkap, en bougiekabels. De bougies zelf waren kortgeleden al vervangen.
Ik bleek echter de verkeerde bougiekabels geleverd te hebben gekregen, dus dat feest ging niet helemaal door. De rest heb ik wel vervangen, maar die kabels moeten dus nog. Het resultaat van het vervangen van bobine en rotor/verdeelkap is in ieder geval zeker de moeite waard, de auto loopt veel mooier en de hikjes met harder optrekken zijn voorbij.
Tot slot zit ik nog een raar geluid dat uit de distributie leek te komen, een soort vibratie bij een heel specifiek toerental. Bij de garage constateerden ze dat een geleiderol een bijgeluid maakte, dus die is vervangen onder garantie (de distributieriem met aanverwanten was recent aldaar vervangen). Dit was echter niet de oplossing voor het geluid dat ik hoorde. De bron daarvan is niet gevonden, waarschijnlijk is het een plaatje of iets dat lossig zit en bij een bepaald toerental wat resoneert. Ze kunnen wel alles uit elkaar halen totdat ze het vinden, maar dat is voor een auto van 16 jaar wat overkill. Het is ook niet hinderlijk, het is alleen hoorbaar bij een toerental net boven stationair, niet erboven en niet eronder.
Enfin, weer diverse dingetjes dus in een paar duizend kilometer, maar niks schokkends! Aan het genot van deze prachtige wagen doet het niets af. Het blijft telkens weer een groot genoegen om achter het stuur te kruipen. Zo'n 5-cilinder Roffel klinkt toch geweldig!
In deze lekker nazomer is ook het schuifdakje een groot genot. In plaats van de snelweg te nemen rij ik lekker binnendoor met het schuifdakje open! Het is natuurlijk geen cabrio maar toch voelt het een stuk vrijer dan een gesloten dak! Heerlijk!
Tot slot heeft de S70 gezelschap gekregen van een broertje. Een V70 die precies een week jonger is dan de S70 om precies te zijn, met dezelfde beginletters op de kentekenplaat! Dat staat toch erg leuk naast elkaar :)
Korte update
- 246.000 km
Inmiddels zo te zien weer vier maanden verder sinds de vorige update en amper 2.000 kilometer geroffeld.
Eigenlijk is het zonde dat zo'n prachtige auto zo vaak ongebruikt in de garage staat, maar ja...
Af en toe moet ik even een stukje rijden om de boel in beweging te houden. Wacht ik daar te lang mee, dan merk ik dat. De auto start dan iets moeilijker, en laatst zat er een handrem vast.
Maar áls ik dan weer goed en wel onderweg ben, dan is het natuurlijk weer een genot!
Het is de bedoeling om de S70 de komende tijd toch wat meer te gaan gebruiken :)
Weer APK-goedgekeurd
- 248.000 km
Onlangs is de S70 weer goedgekeurd voor een jaartje, met de korte opmerking: "het is een goede auto". Maar dat wist ik natuurlijk al ;)
Verder heb ik in de afgelopen periode de schokbrekers achter vervangen, want er was er één lek. Met de nieuwe schokbrekers rijdt de auto weer een stuk strakker, echt een enorm verschil. Ik kan het iedereen aanraden als de oude schokbrekers gedateerd beginnen te raken. En zo duur is het allemaal ook weer niet!
Tot slot heb ik de auto opnieuw laten uitlijnen, en de wielen laten balanceren. Het is nooit verkeerd om dit zo nu en dan eens te laten doen, want ook slijtage van de banden leidt na verloop van tijd gewoon tot onbalans.
Tijdens het uitlijnen werd ik aangesproken door een andere klant, die vroeg hoe lang ik de auto al had. Zijn zoon had er namelijk precies zo één gehad en die had hij enkele maanden geleden verkocht. Ik kon hem melden dat ik de auto al wat langer dan een paar maanden heb, dat ik de auto van zijn zoon destijds wel een paar keer heb zie rijden in de stad en dat het me al opgevallen was dat ik hem een tijdje niet meer gezien had. Hij zal dus ergens anders in het land rondrijden denk ik... misschien meldt de nieuwe eigenaar van die andere sandstone S70 2.5T zich hier nog wel eens...?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.