Volvo S70 2.0 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S70 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 122.600 km |
KM-stand laatst | 136.600 km |
ERVARINGEN
- 122.800 km
Ik besef dat ik deze review wel heel snel schrijf na de aankoop van mijn S70 (hij staat sinds vrijdag ll. voor de deur ...), maar ik heb er de voorbije dagen toch al enkele ritjes mee gemaakt en wou bij deze al een eerste indruk kwijt - puur enthousiasme, ik weet het ...
Hoe dan ook, de Civic 5d 1.5 VTEC-E die ik sinds november 07 reed, ging nooit een auto zijn die ik lang ging rijden. Als ik er mijn vorige autos op nakijk (Prelude 2.2 VTEC 4WS, Accord Wagon 2.0, Impreza Plus 2.0), was het met afstand de zuinigste, helaas was het met evenveel afstand de saaiste om naar te kijken. In Engeland zou men het over a sensible choice hebben ... brrr ... nog even niet !
Zolang de benzineprijzen nog net te behappen zijn, toch maar gaan voor een auto die al een tijdje op de verlanglijst stond, een S70 met 2 liter 5 cylinder motor en als het even kan met een redelijke uitrusting. Toen ik 2 weken geleden de Civic verkocht, lag de weg vrij voor een S70. Nu is dat model in Belgie nooit goed verkocht (in tegenstelling tot de V70). Het geluk hielp een handje toen ik exact 1 week geleden op wandelafstand van mijn werk een donkerblauwe S70 vond met 122.000 km op de klok. Snel gebeld met de verkoper en de maandag daarop gaan proefrijden. Ik ben eerder een doener dan een denker, na een kwartier was de deal rond, voor 3.950 Eur had ik een S70 die 10 jaar geleden zeker 8 keer zo duur de garage werd uitgereden. Let wel, inclusief volledige inspectie, onderhoud, keuring, een nieuwe SONY cd tuner + vervangen van de distributieriem ...
OK, wat kan ik nu al zeggen ... ik val op de gespierde look van de S70, vooral de voorzijde dan, de achterzijde is wat minder inventief vormgegeven. De kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur is zeer goed, na 10 jaar eigenlijk geen enkel spoor van slijtage. De zetels zitten als de spreekwoordelijke fauteuil, de halflederen binnenbekleding geeft de inzittenden automatisch een gevoel van luxe.
Je zit in een auto waarvoor Volvo - voor zijn tijd - dik in de passieve en actieve veiligheids-grabbelton is gaan graaien. Het is voor een stuk subjectief, maar je voelt je ook bijzonder veilig van zodra de deuren dichtgaan (met een typische lichte Volvo-klik trouwens, duidelijk verschillend van het gedempte Duitse geluid).
Van de 2 liter 10-klepper moet je met zijn 126pk geen mirakels verwachten ... bovendien weegt de auto rond de 1,5 ton, verwacht dus eerder gracieus deelnemen aan het verkeer dan stoplichtsprints. Die motor klinkt trouwens bijzonder lekker, als geluid een kleur zou hebben, dan is de Volvo 5 cylinder bij deze donkerbruin.
Voorlopige balans,
* Positief zijn de stoere looks, bouwkwaliteit na 10 jaar, effectieve veiligheid + veiligheidsgevoel, de sound van de 5 cylinder, de goed schakelende automaat, de luxe aan boord, de wagen nodigt uit tot een rustige rijstijl
* Eerder negatief is de verhouding gewicht/power, je moet niet teveel gehaast zijn ...
Later meer !
* 25/03/2008
Vorig weekend de nodige kilometers afgemaald, op en neer naar Aachen en vastgesteld dat het gebrek aan power alleen opvalt onder acceleratie (tenzij je werkelijk het gaspedaal volledig vloert). Eens op kruissnelheid volstaan de 126 pks om de S70 vlot te laten meekomen.
* 01/12/2008
De OZ 17\" alloys die er onder zaten bij de aankoop heb ik na enkele weken laten verwijderen, te weinig comfort in die maat maar vooral: Chinese banden van minderwaardige, gevaarlijke kwaliteit. Elke band begon op de wang te scheuren, een klapband wou ik niet afwachten. Tijdelijk de standaard 15\" steel wheels gemonteerd en probleem opgelost. Nu zitten er sinds enkele weken winterbanden om Volvo-alloys en dat staat hem goed, 15\" is ok in combinatie met winterbanden. Momenteel kijk ik uit naar een goede set 16\" Columba (Turbo-design), kwestie van volgende lente op wat grotere voet te rijden. Voor de rest: de voorbije maanden redelijk wat kilometers afgelegd (waaronder een retour Zweden) en geen enkel probleem gehad, perfecte reiswagen. Verbruik niet onder de 10l gemiddeld te krijgen, of het moet zijn dat ik op de snelweg de cruise control op 120km/u instel; bij normaal gemengd gebruik redelijk onzuinig dus. Ik geniet nog steeds van zijn donkere brom, speciaal in parkeergarages ...
PROBLEMEN
- 122.800 km
Geen
VERKOCHT ...
- 136.600 km
Vorige week vrijdag mijn S70 weer verkocht aan de garage waar ik hem in maart 2008 had gekocht, bijna 1 jaar ervaring en dat is naar mijn maatstaven best lang ... : )
Kort samengevat: 1 jaar rijden zonder zorgen, met een veiligheidsgevoel dat geen enkele andere auto van eind vorige eeuw evenaart (toch niet diegene waar ik mee gereden heb) en die zijn eigenaar niet teleurstelt indien deze realistische verwachtingen heeft over een auto van 1.5 ton met een 2 liter 5 cylinder met slechts 126 pk ... wie graag eens een lekker bochtje stuurt: gelieve in een grote bocht rond deze loebas te rijden ... wie echter een hele familie in alle comfort (beenruimte achter !) en veiligheid, begeleidt door een donkerbruine motor-soundtrack wil vervoeren: look no further. Wat zal ik dat geluid in ondergrondse parkings missen ...
Binnenkort: een nieuwe review van mijn meest recente aanwinst, een 2009 Civic 5d 1.8 AT (geen i-shift) Executive in Deep Bronze Pearl met contrasterend beige lederen interieur. Tot dan !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.