Volvo S60 T6 Recharge AWD R-Design (2020)
autoreview









Signalement
Uitvoering | S60 T6 Recharge AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Volvo S60 T6 Hybride (21k update)
- 21.000 km
Gek genoeg is mijn originele account verdwenen van de Autoweek website, dus ik kan mijn bestaande reviews niet meer aanpassen. Voor een stukje historie over deze auto verwijs ik jullie daarom graag door naar:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-s60-t6-twin-engine-awd-r-design-2020/
Inmiddels heb ik deze auto al iets meer dan een jaar en staan er 21.000 kilometers op de teller. Kortom, tijd voor een update. Ik zie ook dat er een aantal vragen zijn gesteld bij mijn vorige reviews, mijn excuses dat ik hier niet tijdig op gereageerd heb (ik heb ze simpelweg niet eerder gelezen, want zonder account krijg ik geen meldingen).
# Betrouwbaarheid / Kwaliteit #
Helaas moest ik met deze auto een aantal keren terug naar de dealer en dat ging om de volgende punten:
1 – 6500km: De auto gaf een foutmelding over de SRS-airbag, meestal bij warmere temperaturen. Uiteindelijk zijn de connectoren van de kabelboom vervangen en sindsdien heb ik het probleem niet meer teruggezien. In verband met een terugroepactie met betrekking tot de intellisafe software, heeft deze auto gelijk een software update meegekregen.
2 – 10.000km: Slijtage van de bestuurdersstoel. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de manier hoe je in de auto stapt. De S60 R-Design is wat een lager model en daarom “glij” je min of meer in je stoel, hierdoor ontstaat er slijtage aan de zijwangen van de bestuurdersstoel. De stoelbekleding is inmiddels vervangen. Nu op 21.000 zie ik weer slijtage zitten, desondanks ik er goed op let hoe ik instap. Het lijkt dus een kwaliteit probleem te zijn van de RG0R00 type stoelen, want hier hoor ik meer mensen over klagen.
3 – 15.000km: De buitenspiegel aan de bestuurderskant maakt soms een piepend en krakend geluid bij het ontgrendelen of vergrendelen van de auto, dit is vooral bij vochtig weer. Hier moet ik mogelijk een tweede keer voor terug (de dealer heeft het probleem niet kunnen reproduceren, behalve dat het opvallend is dat de spiegels niet gelijkmatig in en uit klappen).
4 – 17.000km: Het laadvermogen van de PHEV lijkt met een kleine 5% afgenomen te zijn, van 45km naar 43 km in de ECO modus. Dit lijkt vooralsnog, volgens de dealer, een “normaal” capaciteit verlies te zijn. De temperatuur lijkt hier geen invloed op te hebben, de auto kan nu al een paar maanden niet meer tot 45km opladen.
5 – 19.000km: Een normale onderhoudsbeurt, er zijn geen bijzonderheden en de auto heeft de laatste software updates gekregen. Daar heb ik één punt over: In de auto kun je persoonlijke profielen maken en je sleutels hieraan koppelen, bij het instappen wordt bijvoorbeeld je stoel en buitenspiegels automatisch in de “juiste” posities gezet. Na de software update moest ik alle sleutels opnieuw koppelen omdat de profielen deze niet meer herkenden.
# Andere opvallende punten uit de praktijk #
1.1 – De adaptive cruise control (ACC) ziet soms spoken! Zonder gekheid: Het kan voorkomen dat wanneer de weg voor je vrij is de ACC kort (1 seconde) het gas los laat, normaliter gebeurt dat alleen wanneer je dichtbij een voorligger komt of een scherpe bocht in rijd.
1.2 - Op de snelweg wil de ACC functie soms uit zichzelf een uitrit pakken waarbij je moet ingrijpen, ook bij een verslechterende wegbelijning gaat de functie automatisch uit.
1.3 – Overigens werkt de ACC zeer goed en geeft deze functie mij in de praktijk enorm veel comfort bij de langere autoritten en het filerijden. De auto blijft stabiel tussen de lijnen en wanneer je moet ingrijpen kost je dat minimale inzet door licht tegen te sturen, het systeem voelt voor mij erg natuurlijk aan.
2 – Het vermogen in de auto is een enorme pluspunt. Gecombineerd heeft de auto ~340pk en dat merk je ook in een sprint tot een snelheid van ongeveer 150km/h, vanaf dan verliest de elektromotor zijn toegevoegde waarde. Ook is het vermogen altijd beschikbaar, de auto zal namelijk voldoende restlading in de accu’s vasthouden voor de sprints en de AWD functie. De 8-traps automaat voelt ook goed aan en door de elektromotor heb je bij het wegrijden vanaf stilstand net dat extra vermogen.
3 – De auto heeft een mooie evenwicht tussen het comfort zoals ik van Volvo gewend ben met een snufje sportiviteit. De stoelen zitten erg lekker en ook na lange ritten zal je “uitgerust” uitstappen. Let wel op: het gaat om “Volvo sportiviteit”. Kortom, ook al ga je voor maximaal dan voelt het alsof de auto wat terughoudend is en zegt “ho ho, ik ben een Volvo, dus laten we verstandig blijven”. Verwacht je dus een sports sedan zoals een BMW 3 of een Audi A4, dan zal deze auto niet een goede match voor jou zijn.
# Het verbruik en actieradius #
1 – Het elektrisch verbruik zit ongeveer tussen de 19kw en de 21kw per 100km. In de ECO modus haal je met een volgeladen accu 40-45km (op de snelweg). Vanaf het vriespunt (en kouder) zal de auto tot 30km kunnen laden en haal je in de praktijk 25-30km.
2 – Het verbruik van benzine zit ongeveer op de 6,67 l per 100 km (1 : 15).
3 – Het totaal verbruik kan ik alleen in kosten berekenen. Dit omdat de auto in de AWD en Power standen beide “brandstoffen” tegelijk gebruikt. Ik heb mijn tankpas uitgelezen en ik zit op een verbruik van 10ct/km. Daar zitten de lange ritten, zoals een vakantie naar Frankrijk, ook bij in. Deze verbruiks kosten komen overigens in de buurt van mijn vorige Volvo V40 D2.
# Mijn beoordeling tot zo ver #
Bij deze auto ben ik kritisch in mijn oordeel en ik vind dat het ook mag voor een catalogusprijs van €59k. Maar ondanks de eerder genoemde “kinderziektes” ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn keuze, misschien is het ook omdat de Volvo dealer goed zijn werk doet en betrokken over komt wanneer ik daar ben. Tevens wordt ik ook regelmatig aangesproken met positieve reacties wanneer men de auto ziet en dat geeft mij een goed gevoel.
Over het rijgedrag en comfort ben ik nog steeds erg te spreken, ik heb inmiddels in de nieuwe V90, S90, XC60, V60 en XC40 modellen mogen testen en daarvan vind ik de auto’s uit de 60-series het beste rijden. Het rijgedrag van de 90-series vind ik simpelweg minder verfijnd en de bekleding in de XC-40 voelt minder premium aan.
Verder maak ik veel gebruik van de Volvo on-call app voor het inschakelen van de parkeer verwarming, het bijhouden van een KM registratie en het doorsturen van adressen voor de navigatie. Ook maak ik gebruik van een eigen 4G simkaart voor de kaartupdates en mijn premium Spotify abonnement, maar ik vind dat Android auto en Apple carplay in de praktijk net zo goed werken. Het Sensus media systeem voelt wat verouderd aan maar dat is te verwachten van een platform gedateerd uit 2016.
Volvo S60 T6 Hybride (50k update)
- 50.000 km
Volvo S60 T6 Hybride (50k update)
Inmiddels rijd ik nu ruim 2 jaar in deze auto en heb ik (eindelijk) de 50.000km mijlpaal bereikt. In verband met corona kom ik nog weinig op kantoor en werk ik de helft van de tijd nog vanuit huis. Desalniettemin, bij deze een update van de afgelopen periode.
# Betrouwbaarheid/ Kwaliteit #
Helaas moest ik met deze auto een aantal keren terug naar de dealer, waarbij in januari éénmalig voor de “verplichte” periodieke onderhoudsbeurt. Het ging om de volgende punten:
1 – 42.000km: De reguliere onderhoudsbeurt. Dan is dit een leaseauto, dus de kosten van een onderhoudsbeurt krijg ik niet te zien. Echter moest de stoelbekleding opnieuw, onder garantie, vervangen worden. Dit blijft dus een kwalitatief zwak punt van deze auto.
2 – Regelmatig Software updates: Inmiddels heeft de auto in de afgelopen periode minimaal 3x een software update ontvangen, het ging vaak om het oplossen van kleine “glitches” in het systeem. Voorbeelden: Soms bleef de dodehoek sensor in de spiegel in de aan stand “hangen”. Soms kon ik via de app het klimaatsysteem niet starten en kreeg ik een onduidelijk generieke foutmelding, en als laatste: bij de reguliere onderhoudsbeurt heeft de auto ook een update gekregen. Kortom, veel software updates, dat vind ik tenminste.
3 – 50.000km: Wederom een klein verlies in het maximale laadvermogen van de PHEV. Deze is nu in de ECO-modus van 43 km naar 42 km gegaan, ondanks perfecte weersomstandigheden. Het origineel zat twee jaar geleden op de 45km. In de praktijk merk ik ook dat ik net iets minder ver kom op de accu bij regulier woon-werk verkeer.
# Andere opvallende punten uit de praktijk #
Een poosje terug had ik voor een langere periode last van mijn rug en dan merk je echt hoe laag de instap is van deze auto, ook wanneer ik op een parkeerplaats sta met kleine vakken dan is het doorgaans lastig om een beetje normaal uit te kunnen stappen. Overigens vind ik persoonlijk dat het bijdraagt aan de charme voor dit model auto.
# Het verbruik en actieradius #
Omdat het om een PHEV gaat en ik dus met twee verschillende brandstoffen rijdt, bereken ik het verbruik op basis van eurocent per KM. De meest recente meetpunt was op 48.813km, toen was het verbruik € 0,1032 per KM. Dit is dus ongewijzigd gebleven ten opzichte van mijn laatste review.
# Mijn beoordeling tot zo ver #
De auto rijdt voor mij nog net zo goed als toen ik deze in nieuwstaat in ontvangst mocht nemen. Het enige waar ik mij aan stoor is de kwaliteit van de stoelbekleding en het feit dat ik met enige regelmaat terug moet naar de dealer voor een software update (de teller staat nu volgens mij op 4x), wat mij dan weer veel tijd kost. Anders dan dat ben ik zeer tevreden over de auto en rijd ik er nog steeds met veel plezier in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 B4 R-Design, Harman/Kardon, Stoel & Stuurverwarming, Trekhaak, Camera, Memory, Carplay, Adaptive Cruise.
- 2021
- 85.506 km

Volvo S60 T6 350PK Automaat Recharge Ultimate Bright / Head-up display / Harman Kardon audio / Panoramadak / BLIS / Elektrisch bedienbare voorstoelen / Memory seats / Verwarmbare stoelen / Keyless entry /
- 2024
- 37.124 km

Volvo S60 Recharge T6 AWD Ultimate Bright | Panoramadak | 360º Camera | Geventileerd Nappa Leder met massagefunctie | Adaptive Cruise control | Blind Spot | Head up display
- 2024
- 12.667 km