Volvo S60 T4 R-Design (2020)

autoreview

Volvo S60 T4 R-Design (2020)

Signalement

UitvoeringS60 T4 R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

WEG VAN VOLVO

  • 5.000 km

Met inmiddels 65 jaar op de teller kijk ik terug op een boeiend auto(gek)verleden. Van meet af aan hield ik de gereden kilometers bij en die teller tikt 2.000.000 km. aan, waarvan er 600.000 onder Volvo’s uit rolden.
Als student op de autoschool handelde ik in Deux Cheveaux en Volvo Amazons, later, als ondernemer waren vooral Volvo’s financieel verantwoorde en heerlijk rijdende, veilige auto’s.
Mijn Volvo verleden telt er 14 en dat van mijn partner 4 (4, 340, 460 en V40) :
5x Amazon van 122S en 123 GT
145 GL
240 GL
940 GL
4x V70 D5 Momentum (AWD)
V60 D6
Over de 18e Volvo, een in juli jl. aangeschafte S60 ---T4 GT R-design, nappa leder, verwarmbare stoelen, wissers en voorruit, adapt cc, park assist line---, gaat deze review

In juli jl. besloten we om van 2 naar 1 auto te gaan en de Mazda 2 Lux en MX 5 GT-M 2,0 in te ruilen. De focus lag op VW Golf 1.5 eTSI (150 pk) en een Mazda CX 30 Luxury X (180 pk) Vanwege onze band met Volvo zijn we toch even bij de Volvo dealer binnengestapt, maar mijn vooroordeel over de XC 40 werd al heel snel bevestigd, zo’n hoge auto met een driecilindermotor is niet mijn ding. In de showroom stond echter een nieuwe S 60 in de aanbieding, met € 10.000,- korting. Het werd mijn eerste grote impuls-aankoop ooit, slechts enkele kilometers proefgereden en daarbij aangenomen dat ik dat tough screen/-systeem wel onder de knie zou krijgen; eenmaal ingesteld hoef je daar niet zoveel meer mee bezig….
Het aankoopproces was leuk en constructief, het gebrek aan omzet in covid-tijd maakt de verkopers eager.
Na lang wachten konden we de S60 dan ophalen en die aflevering verliep stroefjes, vanwege corona kon de verkoper ons niet goed instrueren. Op veilige afstand naast de auto lichtte hij enkele stuurknopjes toe. Bij de koop zat ook Polestar tuning inbegrepen, maar de badge ervan op de kofferdeksel ontbrak. “Als u volgende week even terugkomt, bevestigen we die alsnog”.
De dag van aflevering kreeg ik via de Volvo-connected app een melding dat de auto niet was vergrendeld, een bericht dat ik later nog meermalen onterecht ontving; de auto bleek dan steeds wel op slot te zitten. Enigszins onzeker makend wordt dit dan wel. Dit via de site van Nieuwenhuijse-Zutphen gemeld, maar daar tot op vandaag geen reactie op ontvangen. Omdat ik geen inloggegevens o.i.d. had ontvangen, mailde ik de verkoper enige dagen later, die reageerde dat de werkplaats zich bij me zou melden om dit te verhelpen. Na 2 weken per mail gereclameerd, waarop verkoper wederom meldde dat de werkplaats zich zou melden…. Weer twee weken later maar eens binnengestapt en een afspraak gemaakt…
Nadat ik tijdens de eerste week de auto op afstand wilde starten, kreeg ik via de app de (dit keer terechte) melding “kan auto niet starten omdat motor niet naar behoren werkt”. Nou, kijk daar dan meteen maar es naar.
Na controle gaf men aan dat er geen afwijkingen waren geconstateerd, de screenprints van de meldingen bleken niet overtuigend en de meldingen ‘onvergrendeld’ bleven dan ook komen.
Later probeerde ik het geleverde Volvo(Thüle)-fietsenrek, waarbij bleek dat één licht daarvan niet functioneerde. ‘Als u vrijdag even terugkomt, wordt dat alsnog gerepareerd”. Die vrijdag bleek dat hiervoor de achterbumper verwijderd moest worden, dus daar wassie weer: “als u de auto volgende week brengt, dan wordt dat alsnog gerepareerd”.
De verkoper heeft zich overigens nooit meer gemeld.
Wat de S60 zelf betreft, zelfs de Alfa Romeo Giulia heeft wat mij betreft het nakijken wat betreft looks en sportieve uitstraling; prachtig en helemaal met de zwarte 19” velgen. De stoelen, echt Volvo, fijner en beter kan het m.i. niet. De electrisch inklapbare trekhaak is geweldig, via het display op het dashboard kun je feilloos aansturen en onderkoppelen, een kind kan de was doen. Een tankdop ontbreekt, het carrosserieklepje is tevens afsluiter van de vulopening, perfect! Ik las in Autoweek dat de S60 de best sturende voorwiel-aandrijver in z’n klasse is, op de Mazda 6 na. Wat wegligging betreft ben ik het daar roerend mee eens, stabiel en er is beslist veel mogelijk, maar erg communicatief vind ik de -wat zompige- besturing niet, je hebt geen idee wat er onder de auto of tussen jou en het wegdek gebeurt.
De prestaties van de Polestar T4 (190+20 pk) zijn zeker indrukwekkend, evenals het ermee gemoeide verbruik; over 5.000 km en zeker 50% autoweg, in eco-stand, 1:12.

Ik som mijn negatieve commentaar puntsgewijs en zonder iemand te willen krenken op, het is mijn/onze persoonlijke beleving.
• Handrem blijft steeds weer geactiveerd worden, ook nadat dealer dit deactiveerde; meestal kun je er doorheen rijden, maar soms ook niet.
• De dealer koppelde de sleutels aan de twee bestuurders, maar beiden ondervonden volkomen willekeur qua instelling (niet leuk als het regent en de stoel vooruit staat)
• De ingestelde kleur van de binnenverlichting beklijft niet, wie deze ook instelt.
• Bij pittige regenval lost het dodehoek alarmeringssignaal zichzelf af in de beide spiegels, zonder dat er een auto naast je rijdt. Dealer geeft aan dat dit normaal is.
• De cruise control kent bij hellingen een marge van +/- 4 km. Ingesteld op bijv. 50 km/u zak je dus naar 46 en klim je naar 54 km/u. Het gaf mij een Daf-gevoel, ‘vooraan in de file’. Ik heb nog nooit een auto gehad met zulke grote marges, maar ook hiervan geeft de dealer aan dat dit de Volvo-norm is.
• Rijdend in de eco-stand geeft de airco een onaangename koude luchtstroom
• De zijruiten gaan in een voor mij traag tempo op en neer, slechts één snelheid.
• Beslagen ruiten verdwijnen langzaam
• De standaard geluidsinstallatie is wel erg matig, zeker als je bijv. Bose gewend bent
• Schakelen met de hand is een farce, want 500 toeren onder het rode gebied schakelt de automaat toch gewoon op !
• Na bijna altijd Diesels gereden te hebben kan ik maar slecht wennen aan deze benzinemotor; kom je aanrijden bij een stoplicht dat van rood op groen springt, geef je gas en valt vervolgens toch even in het turbogat.
• Op de één of andere manier ontbreekt het kontakt met de auto, piepjes all over the place, maar je weet niet goed of en wat je raakt vlak naast de auto.
• Opmaakspiegel in de zonneklep; met slechts 1 lampje rechts van de spiegel, wel heel summier
• De achterruit blijft nat en wordt ook wel erg vuil; een wisser, niet fraai, wel nodig.
• Er gaat veel aandacht en fysieke actie naar het centrale display en dat vind ik een erg lastig en gevaarlijk element. Zo’n centrale regelknop op de tunnel mag dan iets duurder zijn, het werkt voor mij wel veel duidelijker en veiliger. Ik begrijp nog steeds niet wat het verschil is tussen een dergelijk touch screen en een mobiele telefoon waarvoor je zwaar beboet wordt als je die bedient tijdens het rijden.
• Vingervlekken alom, op centraal display, stuurknoppen, deurpaneel

Ik ben overigens niet de enige; een buurman, ja ook grijze duif, doet gewoon niets uit op al die toeters en bellen in zijn Volvo, “we stellen zelf de stoel elke keer in, want ik heb geen idee…”

Onze ervaringen met de dealer zijn niet positief, maar een switch naar Ruurlo, waar mijn 4 V 70’s gekocht en onderhouden werden, is natuurlijk snel en eenvoudig gemaakt.
Deels kan ik me voorstellen dat de S 60, die met lege accu in de showroom stond, geen goede reset heeft gekregen en zeker zal mijn TRS, Tag Related Stress, z’n invloed hebben. Ik reed in bussen, vrachtauto’s en tientallen auto’s, maar nog nooit ervoer ik het onzekere gevoel dat deze S 60 me gaf.
En nu we privé rijden zou ik een dergelijke Volvo ook nooit buiten de garantietermijn willen hebben. Omdat de even opgelaaide liefde inmiddels gedoofd was, besloten we na 4 maanden en 5.000 km. om toch voor een Mazda CX 30 te gaan. Het voordeel van de aankoop is teniet en het is even slikken, maar de onzekerheid is weg en het rijplezier is terug.

M.i. is er duidelijk verschil tussen de vorige generaties Volvo, de Zweedse, en de Volvo’s, die onder Chinese regie worden gebouwd. Schurkten de Zweedse altijd zo mooi tegen het premium segment aan, de Chinese nemen daar meer afstand van met alle beknibbelingen op systemen en kwaliteit. De S 60 ervoer ik als een prachtige, maar zielloze auto, die niet waarmaakt wat hij suggereert.
Weg van Volvo, maar nu toch voor altijd weg van Volvo

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens