Volvo S60 D3 Intro Edition (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 D3 Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 82.000 km |
Volvo S60 D3 Intro Edition
- 7.000 km
INTRODUCTIE
De V50 D5 kwam qua kilometrage aan het einde van de leasetermijn, waardoor er gekeken moest worden naar een nieuwe auto. Door de goede ervaringen met dit model, in de afgelopen zes jaar vrijwel zonder problemen in totaal zo'n 380.000 kilometer gereden (2.0D en D5), in eerste instantie voor een nieuw V50 gekeken. Daarbij ging de voorkeur uit naar een D3 of D4 in Summum trim. Deze was zo goed als besteld, toen duidelijk werd dat de levertijd tot een half jaar kon gaan duren. Na enig rondkijken (oa Audi en BMW) uiteindlijk toch weer bij Volvo uitgekomen: de nieuwe S60.
CONFIGURATIE
Medio oktober is de nieuwe auto besteld: een S60 D3 automaat geleverd met het aantrekkelijke Intro Edition-pakket. Dit pakket is gebaseerd op de Kinetic uitvoering en heeft in feite alles wat voor iemand die veel op de weg zit aan boord: van standaard navigatie tot een goede geluidsinstallatie. De enige extra's die erbij besteld zijn, zijn:
- Seashell metallic lak
- Lederen bekleding (tegen gunstige meerprijs)
EXTERIEUR
Het uiterlijk van de nieuwe S60 is sportief te noemen, zeker met de 17 inch velgen die er standaard onder zitten bij deze uitvoering, maar vrees dat het niet zo'n tijdloze styling is als de vorige S60. De Seashell kleur kent twee gezichten: bij somber weer is het vergelijkbaar met Oystergrey (van de V70/S80), bij zonnig weer is het een lichte, opgewekte kleur.
Op dit moment staat de S60 op winterbanden en 16 inch lichtmetaal. Ondanks het kleinere formaat velgen, staan deze misschien zelfs beter.
INTERIEUR
Voor de binnenzijde is gekozen voor het lichtkleurige leer, dat mooi contrasteerd met het zwarte dashboard en achterkant van de stoelen. Het effect is lekker licht en ruimtelijk, zonder dat het spontaan tot smetvrees leidt. De inleg is gewoon standaard, een nette donkerkleurige inleg. Staat prima!
De ruimte binnenin is marginaal groter dan in de V50, dus niet heel erg ruim bemeten. Voor iemand die er vrijwel altijd alleen in zit, is het echter ruim voldoende. De bagageruimte is qua inhoud vergelijkbaar met de V50, maar door de kleinere achterklep wat minder goed toegankelijk.
HET RIJDEN
Goed, waar het uiteindelijk allemaal om draait: is de nieuwe S60 echt zo "dynamisch" als in de reclames beweerd wordt?! Los van de verschillende definities die hiervoor te geven zijn, rijdt de S60 gewoon heel erg strak zonder oncomfortabel te worden. De V50 reed al goed, de S60 is toch merkbaar beter. Wat in positieve zin opvalt is de stilte aan boord.
De motor, een 2.0 liter vijfcillinder diesel, vormt een mooie combinatie met de automaat. Lage toerentallen worden niet geschuwd en schakelen gaat onopgemerkt. De combinatie zorgt er daarnaast voor dat het voelt alsof sneller geaccelereerd kan worden, ondanks het (iets) lagere vermogen van 165 pk. Het verbruik over de eerste 7000 km is 6,9l/100km en gezien het inrijden en een lange rit naar Berlijn (160 km/h op cruise control) erg goed te noemen. Zeker de actieradius die daarmee boven de 1000 km ligt, bevalt erg goed (zeker na een V50 D5 waar echt moeite gedaan moest worden om 900 km op een tank te halen).
KORTOM
Vooralsnog een hele fijne auto die zeker aan te bevelen is als iemand op zoek is naar een comfortabele en sportieve auto. Updates en foto's volgen na meer kilometers
Tussentijdse update
- 22.000 km
Aangezien het aantal reviews over de nieuwe S60 nog beperkt is, een korte update geschreven.
Laat ik beginnen met het feit dat ik het raar vind dat de S60 nog niet veel te zien is op de Nederlandse wegen (lange levertijden?). De S60 heeft, in tegenstelling tot de vorige twee V50's, tot nu toe geen enkel probleem gekend ondanks dat er in korte tijd al veel mee gereden is.
De bevindingen na ruim 20k kilometer: snelle acceleratie (sneller dan oude D5 uit V50), lekker grote actieradius en vooral heerlijk stil op kruissnelheid (110-130). Enige nadeel hiervan is inmiddels ook gebleken: onbewust op het randje invordering rijbewijs aangehouden door videosurveillance.
Het lichte leer blijft mooi soepel, al geven spijkerbroeken er wel zichtbaar op af (maar dat is meer de schuld van de broeken ipv de auto). Over het interieur veel positieve reacties gekregen. Toegegeven, het ziet er ook lekker ruimtelijk uit!
Op korte termijn zullen de winterbanden vervangen worden voor de zomerbanden, dat zal het verbruik en de stilte alleen maar meer ten goede komen.
Een half jaar in dienst
- 34.000 km
Waarom een update? Goede vraag, want eigenlijk is dit helemaal niet nodig. De auto is nu een half jaar 'in dienst' en doet dat naar behoren. Dit is werkelijk een understatement, want met de zomerbanden weer onder de auto vliegen de kilometers weer voorbij. In tegenstelling tot de vorige V50s heeft deze auto geen opstartproblemen gekend en heeft zonder ook maar één probleem al 34.000km verslonden. Bravo!
Positieve aspecten zijn:
- Stilte en rust aan boord
- Prestaties en automaat
- Verbruik (en dus actieradius)
Mindere dingen? Mwah, eigenlijk niet zo veel. Spijkerbroeken geven toch wel af op het o-zo-mooie bijna witte leer, maar dat is natuurlijk te verwachten. Over twee-en-een-half jaar moet 'ie alweer ingeleverd worden! ;) Overigens moet ik nog steeds de echte foto's even schuldig blijven, hier wordt aan gewerkt.
Update feb 2012
- 82.000 km
Na een lange tijd zonder update, tijd gevonden om een kleine toevoeging te schrijven. Wat mij allereerst opvalt, is dat er maar een beperkt aantal reviews zijn van het nieuwe model S60/V60.
Goed, de auto zelf. Inmiddels komt de 100.000 gereden km's in zicht. De auto heeft er nu zo'n 82.000 km PROBLEEMLOOS opzitten. Probleemloos in hoofdletters? Ja, aangezien dat voor vrijwel geen enkele auto geheel vanzelfsprekend is. Afgezien van het reguliere onderhoud en de (verplichte) bandenwissels, zijn er geen extra bezoeken afgelegd aan de Volvo-dealer.
Ondanks dat de motor af en toe wat rauwer klinkt en aanvoelt dan in het begin, blijft het geluid van de 5-cilinder heerlijk! De prestaties en het verbruik zijn daarbij, voor dit type auto, absoluut goed te noemen. Op de provinciale weg met 85 km/h op de cruise control levert een verbruik op van 4,1-4,4 l/100km, terwijl de S60 bij 125 km/h een verbruik scoort van 5,0-5,5 l/100km (soms zelfs nog beter).
Al met al, gezien de ervaringen, is de S60 een heerlijke en betrouwbare reispartner gebleken. Het vertrouwen in het merk (en de dealer) lijken zich uit te betalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.