Volvo S60 B4 R-Design (2021) #2

autoreview

Volvo S60 B4 R-Design (2021)
Volvo S60 B4 R-Design (2021)Volvo S60 B4 R-Design (2021)Volvo S60 B4 R-Design (2021)Volvo S60 B4 R-Design (2021)Volvo S60 B4 R-Design (2021)

Signalement

UitvoeringS60 B4 R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf150 km
KM-stand laatst71.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De wittebroodsweken voorbij

  • 10.000 km

Intro:
Zo, de wittebrood weken zitten erop. Of... Toch eigenlijk ook niet, want ben nog net zo blij als het moment waarop ik de sleutel kreeg. Ik rij nu drie en een halve maand in deze auto en is ter vervanging van de Mercedes CLA 200. (Zie review) Ik was er niet tevreden over en mijn collega wilde deze auto wel overnemen. Dus... zo gezegd, zo gedaan.

Al snel wist ik wat ik wilde en echt een shortlist was er niet. De Volvo S60! Naar mijn mening toch wel een van de mooiste D-segmenters die er is. (Subjectief) Opties die ik wilde: R-Design met sportonderstel en 19" en een B4. (197PK)
Rest maakte me niet heel veel uit aangezien het R-Design pakket een hoop standaard heeft. En daarnaast geef ik er niks om, zoals een schuifdak bijvoorbeeld.

Ik heb bewust voor een voorraadmodel gekozen deze keer. De lange wachttijden en de hoge prijzen van de nieuwe auto's stonden mij niet aan. Een voorraad auto die nog nieuw op kenteken gezet kan worden en op de prijslijst van vorig jaar was ingekocht, was voor mij veel voordeliger. Normaliter hou ik wel van een kleurtje op de auto, maar met die donkere hoogglans zwarte accenten en het zilver lakje (nee geen grijs... ;) ) staat hier toch wel een dikke slee.

De auto:

Korte lijstje van de specificaties:
Volvo S60 B4 MY21
R-Design
Exterior styling kit
Black sheep pakket
Getinte ramen
Verwarmbare stoelen
19 inch velgen

Volvo is voor mij niet onbekend en voelde dus gelijk weer als thuiskomen. Er zijn weinig fabrikanten die kunnen tippen aan de stoelen van een Volvo. Wat zitten die fijn zeg!

Door de manier waarop het interieur is gemaakt heb je het gevoel alsof je in een cockpit zit. Lekker ingebouwd alsof de auto 1 is met jouw. Dit is hetzelfde gevoel als wat ik in mijn BMW heb en ervaar ik als pluspunt.

Als ik om me heen kijk word ik omringt door mooie materialen en afwerking. Door het R-Design pakket zit je op sportzetels en heb je een zwarte hemelbekleding. Als ik op de panelen druk dan is er verder geen kraakje te bekennen. De eerste indruk was dus ook dat de Volvo goed in elkaar geschroefd is in South Carolina.

The good part.

Styling.
Nogmaals, ik weet dat het subjectief is, maar ik ben nog niemand tegen gekomen die heeft gezegd dat hijzij de auto niet mooi vinden. Of ze zijn niet eerlijk. ;)

Het rijden zelf.
Ondanks het wat hoge gewicht gaat de auto heerlijk de bocht om en geeft je het vertrouwen dit ook op hoog tempo te kunnen doen. Zeker een op- en afrit zijn echt kleine en korte feestjes. Het sportonderstel en 19 inch met goed rubber helpen hier aan mee. Dit is ook de reden dat ik deze combinatie wilde. Heb in het verleden ook met een Inscription uitvoering en 18 inch gereden en die combinatie was voor mij echt te soft.

Multimedia.
Het doet wat het moet doen, reageert snel en is intuïtief. Ik ben niet iemand die er onderweg mee loopt te klooien dus het moet geen afleiding worden. En dat doet het ook niet. Echt prima geregeld door Volvo. Deze auto is van Model Jaar 2021 en heeft nog Sensus als multimedia systeem. Ben benieuwd hoe de Volvo’s zijn met het Google systeem die sinds 2022 standaard zijn.

Aandrijflijn.
De B4 is voor mij meer dan vlot zat. Je bent zo weg bij het stoplicht zonder er veel moeite voor te doen en tussen accelaraties verlopen vloeiend en snel. De 8 traps automaat doet het goed echter is deze geen fan van de kickdown. Hij gaat dan te hoog in de toeren zitten en is dan eigenlijk al voorbij de koppel en vermogenscurve. Die kickdown zoek ik dus niet op en als ik wat sneller wil accelereren dan trap ik het pedaal tot de kickdown in. Dan gaat het naar mijn inziens nog sneller ook. Ik merk niks van een het aanwezige mild hybride systeem. Of dat goed of slecht is laat ik maar even in het midden. ? Maar laat het duidelijk zijn dat je met de B4 echt niets te kort kom.

Verbruik.
Mijn werk is 100 km-er enkele rit. Daar red ik gemiddeld 6,5 L per 100 KM-er met iets harder rijden dan toegestaan. Bij korte ritten is het verbruik wat hoger. Zeg een ritje van 15 tot 30 kilometer met afwisselend snelweg en binnendoor, dan zit de auto op 7,5l per 100 KM-er.

The bad part
Hulpsystemen!
Stuk voor stuk. Allemaal kl*te. En dit is niet alleen bij Volvo hoor. De Mercedes die ik hiervoor had en de BMW’s die ik wel eens mee krijg als ik mijn eigen auto voor onderhoud breng, het is het allemaal niet.

De Volvo heeft standaard Intellisafe. Dit is een pakket dat bestaat uit:
City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Large Animal Detection, BLind spot Information System, Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Driver Alert Control.

Af en toe ziet de auto dingen die er niet zijn en grijpt dan in of komt met een melding op het display. Ik schrik me kapot. Uitzetten is eenmalig en de volgende keer dat je de auto start staan al die systemen weer aan.

Ook hier: Ik hoef ze niet en wil ze niet. Gooi ze in een pakket en maak de basisprijs daardoor goedkoper. Helaas gaat dit niet door wet en regelgeving, maar zolang het niet perfect werkt, blijf ik dit melden als min punt.

En niet alleen ik ervaar dit zo, vriendinlief heeft het ook al een paar keer meegemaakt.
Ik denk dat we dit gezamenlijk nu zo’n zes keer hebben meegemaakt.

Adaptive cruisecontrol
Tsja. Ook hier… Hij ziet soms dingen die er niet zijn of denkt gevaren te zien en komt dan weer met een melding. Vooral bij vrachtwagens. De afstand op je voorganger is te groot. (zelfs op de stand dat de afstand dichtbij moet zijn) Mensen gooien hem er dus alsnog tussen. Of de auto gaat vroegtijdig afremmen als hij gevaar denkt te zien die er niet is. Uitzetten van het adaptieve gedeelte van de cruise control heeft geen zin. Ook dit staat de volgende keer weer aan. Gelukkig rij ik niet zoveel op cruise control en is de frustratie te overzien.

Samengevat:
Op de hulpsystemen na vind ik het een enorm fijne auto en is het absoluut een blijvertje. Vooral het strakke weggedrag, het uiterlijk en de aandrijflijn staan mij aan. Ik hoop dan ook dat ik nog lang kan genieten van deze auto, want dat doe ik tot nu toe nog steeds elke keer als ik instap!

Tot de volgende update!

Twee jaartjes verder

  • 71.000 km

Zo! Tijd voor een update. Er staat weer ruim 60.000 KM-er bij en zitten nu dus op 70.000 totaal.

Ondertussen kan ik lezen en schrijven met de auto en ken ik al zijn plus- en minpunten. Wat is er allemaal gebeurt de laatste twee jaar.

Betrouwbaarheid:
De auto heeft ons tot op heden altijd van A naar B gebracht zonder ons stil te laten staan langs de weg. Ook tijdens vakanties met een bergpas hier en daar, is voor de Volvo geen probleem. Motorisch is de betrouwbaarheid tot nu toe top. Ik behandel de motor en techniek met respect en rij altijd de auto rustig warm voordat het pedaal wat dieper ingetrapt wordt, wellicht dat dit ook mee helpt.

Rijden:
Volvo’s zitten altijd aan de comfortabele kant van het spectrum. Dat is met de S60 niet anders. Maar dit exemplaar is met een sportonderstel en 19 inch velgen geconfigureerd. Daarmee zet de Volvo zich goed in bochten en kan het onbewust behoorlijk hard de bocht om gaan. Ik krijg genoeg door van het onderstel om te bepalen wat er precies onder de auto gebeurt, maar vanuit het stuurkolom mag er wel wat meer gevoel komen. De Volvo verdient dan ook een goede set (sportieve) bandjes. Verder zitten de R-Design stoelen super en bieden goede ondersteuning op de plekken waar je dit wilt hebben. Je hebt een heerlijk active zithouding in deze auto en in een wereld die ondertussen gedomineerd wordt door SUV’s en Cross-overs, waarbij dit ontbreekt, blijf ik dit dan ook superieur vinden.

Aandrijflijn:
Daar zit voor mij (nog steeds) het zwakke punt van de Volvo S60. En dan met name de automaat. Het gaat allemaal super soepel, totdat je even snel wilt inhalen… Man, wat is die versnellingsbak traag.
Eenmaal uit zijn slaapstand gekomen dan accelereert de auto prima. Met 200 PK op ruim 1700KG moet je geen race monster verwachten, maar traag is het absoluut niet.
Dit exemplaar (B4) is gelimiteerd op 180km per uur; Daar loopt de auto dan ook vlot naar toe.

Verbruik:
Het gecombineerde verbruik na al deze kilometers is omlaag gegaan naar 6.7 Liter. Als ik naar mijn werk ga, dan kom ik op 6.0 liter uit per 100 KM-er. Dit is een lange afstand van 110 kilometer enkele rit en op het tijdstip dat ik rij, heel vroeg in de ochtend, kan ik altijd wel doorrijden. Voor het formaat en gewicht vind ik dit heel netjes. (Gewicht rijklaar volgens kenteken: 1.735 kg)

Multimedia:
Ja, het Sensus systeem (Zo noemt Volvo dit Operating systeem) is wat verouderd in vergelijking tot nieuwe en moderne auto’s. Gelukkig heeft het CarPlay.

Hulpsystemen:
Blijft net zo k*t als dat ik eerder heb aangegeven. De auto denkt dat ik af en toe op een andere object knal en hakt dan abrupt in met een bijna hartstilstand tot gevolg. Klacht al aangegeven bij Volvo. Antwoord: “We horen het vaker, kunnen er niks aan doen”. Producteigenschap dus.

Mijn mening over adaptive cruise control is ook nog niet veranderd. Die zet ik samen met het Start-stop systeem bij elke rit uit.

Dan nog even wat andere elektrische nukken die ik gehad heb:
DAB is weggevallen, internet werkte niet meer en zo had ik nog wat functionaliteit die niet meer werkte in het multimedia systeem. Ik of Sensus had blijkbaar het gast profiel geactiveerd en dan werkt dit allemaal niet meer. Moet je maar net weten. Je krijgt daar geen melding van en ik dacht dus dat er wat kapot was. Na “profiel 1” te activeren werkte alles weer. OK, laten we dit op “user error” houden.

Tweede dingetje wat tot op heden nog steeds niet opgelost is:
De linker spiegel gaat af en toe bij het instappen ineens naar maximaal beneden of naar boven. Dit moet ik dan weer met de hand goed zetten. Nou ja hand. Ze zijn elektrisch bediend. Dus met de knopjes. ;) Dit ligt niet aan het wisselen van sleutel van de twee eigenaren. Dit is al getest en echt een elektrisch gremlin van dit exemplaar.

Samenvatting:
De Volvo is betrouwbaar en brengt je op een fijne manier naar je bestemming toe. Het verbruik is goed en met hier en daar een enkele elektrische gremlin en hulpmiddelen die te pas en te onpas geactiveerd worden, voelt dit bijna Italiaans aan. ;) Wat de auto verder overeen heeft met de meeste Italiaanse auto’s… het is een prachtige auto om te zien! (Nogmaals; persoonlijke noot)

Waar ik na gemiddeld een jaar of twee al weer om me heen aan het kijken ben van wat ik eventueel als opvolger zou willen hebben, heb ik dat met deze Volvo totaal niet. Het lease contract is vier jaar, dus Ik mag nog twee jaartjes hiervan genieten…. En dat ga ik dus elke rit nog zeker doen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.