Volvo S60 B4 Inscription (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 B4 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Total loss
- 12.000 km
Vorig jaar voor het eerst een nieuwe Volvo S60 aangeschaft. Maar daar hebben we slechts een half jaar plezier van gehad. Stilstaand in de file in het donker bij hevige regen werden plotseling de gordels snoeihard aangetrokken. Vlak daarna volgde van achteren een enorme klap als gevolg van een bestuurder van een Audi A3 die niet op zat te letten. Resultaat, Volvo (en Audi) total loss. Maar het rear collision warningsysteem heeft ons wel gered. Zonder een schrammetje konden we uitstappen. Ook de veroorzaker kwam er redelijk vanaf. Ik wist wel dat er een systeem op de Volvo zit dat kruisend verkeer achter de auto ziet, maar niet een systeem dat ook een naderende aanrijding van achteren detecteert en de inzittenden daar tegen beschermt. Het was voor ons wel meteen de reden om weer opnieuw een S60 te kopen.
Uitvoering
I.p.v. een R-Design is het deze keer een Inscription-uitvoering geworden. En daar zit eigenlijk alles op en aan wat je je kunt wensen. Verwarmbare stoelen, -achterbank, -voorruit, -stuur en zelfs een standkachel die d.m.v. een app te bedienen is. Nooit meer ruiten krabben!
Het rijden
Qua rijden is een Inscription comfortabeler dan een R-Design. Die laatste heeft een duidelijk stugger onderstel en een nog directer stuurgedrag. Bij kort bochtenwerk heel fijn, maar op de snelweg is zo’n Inscription - zeker bij lange afstanden - een stuk prettiger, althans dat vind ik.
De mild-hybrid B4-motor is voldoende krachtig. Je komt eigenlijk nooit vermogen tekort. En de 8-trapsautomaat is doorgaans goed bij de les. Alleen bij het afremmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht voel je lichtjes dat de automaat terugschakelt met als gevolg dat je niet echt vloeiend tot stilstand komt. Dat kunnen sommige andere merken beter. Ander puntje van kritiek is het geluid van de achterbanden, dat zou nog net iets stiller kunnen.
De eerste 12 duizend kilometer is de auto zeer goed bevallen. Ik zie wel eens berichten voorbij komen dat Volvo wellicht niet meer zo degelijk is als vroeger, maar tot nu toe heb ik geen enkele reden tot klagen. Het is voor mij in ieder geval de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 Recharge T6 340pk AWD R-Design Intellisafe Assist & Surround - Panormadak - 360º Camera - Head-up Display - Keyless - Harman Kardon Audio - Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel - Verwarmbare voorstoelen & Stuurwiel - 19" Wielen
- 2021
- 80.303 km

Volvo S60 B4 PLUS DARK | PANORAMADAK | MEMORY | LEDER | HARMAN KARDON | GETINT GLAS
- 2023
- 11.909 km

Volvo S60 2.0 T4 R-Design | Pilot Assist | ACC | Trekhaak | Camera | Blis | 19'' |
- 2020
- 95.886 km