Volvo S60 B3 Inscription (2021)

autoreview

Volvo S60 B3 Inscription (2021)

Signalement

UitvoeringS60 B3 Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst139.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 1.150 km

Tsja. En dan mag je een nieuwe leaseauto uitzoeken. Het blijft een mooie luxe vind ik. Ik wilde erg graag een sedan en binnen de parameters van de leasemaatschappij pasten binnen leasebudget; Audi A4, Mercedes C-klasse, BMW 3 serie, VW Passat. Hêh Volvo S60? Hmmm. In vorige jaren was hij te klein. Maar hij smoelt wel goed. Mijn afwegingen:

De A4 zou mooi zijn maar kon mij niet bekoren. Duur in de opties en door het leaseplafond heen ....

De MB dan? In proef gereden, maar niet overtuigd. Veel rijgeluid bij de A-stijl en motorgeluid naar mijn idee te veel aanwezig. Zou volgens de verkoper beiden een producteigenschap zijn. Dat is een noemer waar dan veel onhebbelijkheidjes onder kunnen vallen. En er zit een nieuw model aan te komen. Geen MB.

De BMW dan. Hele mooie sedan. Maar met wat specifieke pakketten/opties boven budget. Helaas.

VW? Mwah. Niet een auto om even om te kijken als je wegloopt. Te braaf. Wordt hem ook niet.

S60? Mooi model. Maar ja Volvo? Ben je dan niet meteen oud? ☺ Mooie lichtsignatuur. Vind ik belangrijk. Hele mooie lijn en-profil. Toch maar een proefritje gemaakt. Weliswaar in een R-Design, maar wauw wat een mooie auto. Dit wordt hem!

S60! Gekozen voor de Inscription B3 motor. Ik ben zeer benieuwd naar deze motor maar de eerste ervaringen gelezen op fora stemden mij positief. Besteld eind juli 2020. Gekregen januari 2021. Begin december stond ze bij de dealer, maar ja de lm zet dan geen auto's meer op kenteken.

De kleur? Wow nog nooit zoveel moeite gehad met een kleur uitkiezen. Het kleurenpakket heeft niet zoveel sprankelende keuzes vind ik. Uiteindelijk maar zwart gekozen totdat ik op internet een S60 in de kleur pebble gray voorbij zag komen (zie plaatje)

Inmiddels geleverd en al wat kilometers gereden. Het is mijn eerste Volvo en ik ben er blij mee. De kleur bepalen vooraf vanaf een staal was erg moeilijk. Eerst had ik zwart gekozen totdat ik de kleur pebble gray op internet voorbij zag komen. Ik vind de combinatie met het chrome aan de buitenzijde mooi uitkomen. De 19" velgen zijn een optie net als de achteruitrijcamera. Tot slot heb ik gelaagde ruiten rondom. Dit leidt ertoe dat de auto praktisch geen windgeluiden rondom de A-stijl doorlaat. Alleen de winterbanden zijn goed te horen.

Eerste pro's:
-actieve cruisecontrol. De automaat schakelt keurig terug (indien nodig 6->4) en versnelt dan z.s.m. naar de opgegeven snelheid. De instelbare afstanden t.o.v. je voorganger zijn ook goed. Op 80 en 100 km wegen heb ik drie strepen.
-stoelen (goede zithouding gevonden).
-standaard geluidsinstallatie. Is voor mij verder niet belangrijk, maar ik ben positief verrast.
-de versnellingsbak zelf. Schakelt rustig en nagenoeg onmerkbaar. Beter dan de DSG vind ik. En Start/stop werkt super.
-de B3 motor. Vooraf geen proefrit kunnen maken maar ik ben erg positief verrast door deze motor. Ik vind deze echt voldoende en zie geen reden om een B4 of B5 te willen hebben. Ja meer pk's, maar dat is het volgens mij dan ook. "Sneller van 0-100"? Mwah lekker belangrijk. "Je hebt wat over". Kan je het verdelen dan?
-de 19" velgen. Vooraf enige kleine zorgen over comfort maar de zorgen zijn weg. Hobbels en alles worden keurig weggewerkt door het onderstel. Alleen de beruchte ribbels op de viaducten willen hoorbaar doorkomen, maar geen gestuiter in je stoel. De auto staat nu wel op winterbanden overigens.
-als optie heb ik geluidswerend glas. Vergeleken met vorige auto's komt er geen geluid binnen via de ramen en ook niet via de A-stijl.

De vraagtekens:
-de rijinstellingen. Waarom? Voor mij even geen merkbare verschillen. En elke keer gaat de Volvo eerst weer automatisch naar Comfort. Waarom niet standaard de gewenste instelling opslaan?
-het groene stuurtje (Pilot Assist). Kan handig zijn op langere wegen met flauwe bochten. In bochtige wegen leidt dit tot veel correcties en doet het stuur onrustig aan. Kan een pro worden als ik het goed weet te gaan gebruiken.
-waar is dat kleine opbergvakje voor aan de bovenzijde van de middentunnel? Wie o wie? Pennenbakje?

Eerste con's:
- mogelijk verbruik. Nu 1:15.
- lens achteruit rijcamera. Wordt uiteraard vies en als je hem nodig hebt, ben je hem net vergeten schoon te vegen met het vingertje. VW heeft het mooi aangepakt maar met het logo kwam het dan ook erg mooi uit.

Eerst maar even langdurig mee rijden. Wordt vervolgd!

Braaf

  • 10.000 km

De eerste 10.000 staan erop. Mijn conclusie tot nu toe: het is een brave auto. Hij luistert goed als je het gaspedaal indrukt, hij bromt dan wel even stevig maar doet wat hij moet doen: versnellen.

Even een rotonde iets te hard om: mwah dat bevalt de S60 niet! Daar is hij niet op gebouwd. Lange stukken rijden, daar is de S60 voor gebouwd. Dan doet hij onverstoorbaar zijn werk.

Wat zeker bevalt is de Start/Stop functie in combinatie met de elektromotor. Je merkt echt niet dat de motor nog moet starten bij een groen licht. Zonder enige vertraging draait de motor, alsof hij nooit uit was.

Pilot Assist is een leuk hulpje bij de min of meer rechte stukken weg en flauwe bochten. Bij scherpe bochten is het niet comfortabel. Daar kan de PA (camera technisch?) niet mee overweg.

Navigatiesysteem. Ik gebruik nu toch steeds vaker Apple Kaarten. Vooral de route zelf is niet logisch (dwars door de stad Groningen als de rondweg beter was geweest) en verkeersinfo....mwah.

De automatische versnellingsbak op zich: prima- uitstekend zelfs. In de Dynamic stand schakelt hij terug bij loslaten van gaspedaal. Bij versnellen wil de bak er wel aan trekken, maar dat lijkt de S60 ook niet zo te waarderen. Het past hem niet. Lekker in de comfortstand laten staan is zijn stilzwijgend advies.

Ruitenwisserbladen met geïntegreerde sproeiers: super.
Stuurverwarming: O! Zalig! Altijd als optie nemen, ook in andere auto's.
Stoelen: hmmm. Een echt lekkere houding heb ik toch nog niet gevonden nu ik veel meer rijd dan ik het begin. Ik merk dat ik toch veel verzit.

Verbruik is nu 1:14,71. Netjes denk ik voor zo'n zware auto.

Zou ik hem weer uitkiezen?? Denk het niet. Ik vind het model nog steeds prachtig maar het brave karakter? Iets meer pit/souplesse zou mooi zijn. Maar de komende drie jaar rijd ik zeker met plezier rond. Wordt ooit vervolgd.

Betrouwbaar

  • 124.500 km

Inmiddels ruim 2½ jaar verder na de laatste update. Still going strong. Eerder noemde ik de auto braaf. Daar is niks aan toe te voegen, behalve trouw. Geen kraakjes of rammeltjes te horen. Motorisch goed, geen reparaties gehad (afkloppen ☺), zeer betrouwbaar dus. Wat persoonlijk allemaal wat zwaarder wordt (of het ligt aan mijzelf, hahaha), is de toch wel lagere instap (lees invallen) in de auto. Zeker nu ik toch om me heen aan het kijken ben i.v.m. uitloop leasecontract, naar auto's met een hogere instap. Zaaaalig. En nee de XC40/EX40 gaat het niet worden. Ziet er leuk uit, maar ik wil wel eens tegen een ander dashboard aankijken. Dan is het in de EX40 toch wel gedateerd inmiddels. 163 Pk zijn allemaal voldoende om de auto van zijn plek te krijgen. Overall: zalige reisauto en de auto zit verder prima.

Afscheid

  • 139.000 km

Het afscheid van de S60 nadert. De leasemaatschappij is akkoord gegaan met vervroegd inleveren in verband met een nieuwe leaseauto. Wat is het een fijne rijdersauto! Al die jaren geen storingen of klachten gehad. Alleen standaard onderhoud. Degene die hem particulier koopt, veel plezier ermee.

Wat komt er dan nu? Vanuit de werkgever is elektrisch verplicht. Geen probleem wat mij betreft. Ik wilde wel een auto met een hogere instap en qua dashboard wilde ik toch wel een conventioneel dashboard. Dus geen Tesla (los van dat ik de modellen saai vind). Proefgereden in een Volvo EX40, maar dan kijk ik weer vier jaar lang naar het zelfde dashboard. EX30? Te klein voor mijn postuur.

Het wordt een Audi Q4 45 E-tron Advanced Edition met een paar opties. Ik vind hem lekker rijden, voor mij goede looks en prima voor mij qua laadprestaties. Nog een maandje wachten...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.