Volvo S60 2.4 D5 Edition (2003)

autoreview

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 - interieur

Signalement

UitvoeringS60 2.4 D5 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik rij deze auto zakelijk, na een aantal jaren zeer prettig met een Mazda 626 diesel uit 2000 gereden te hebben. Maar de S60 D5 is toch wel even iets anders..
Wat een fantastische auto is dit ! Ik zet eerst even meteen alle plussen en minnen op een rij:

Plus:

1. Natuurlijk de motor... wat een juweel! Het geluid van de 5 cilinder diesel (163 pk) is een streling voor het oor, de trekkracht is zeer goed. Wat mij bijzonder bevalt is het koppelverloop. Vanaf +/- 1750 toeren tot +/- 4000 toeren is er 340nm ter beschikking. Een mooi lineair verloop dus. Ik blijf het elke keer weer bijzonder vinden hoe deze motor zijn vermogen en koppel opbouwd. Geef vanaf 120km/h gas en hij blijft lineair doortrekken naar 200km/h, zonder een merkbare afbouw, geweldig!!!
Dit doe je natuurlijk niet elke dag, maar het geeft wel een goed beeld van deze motor. En ondanks een redelijk (normaal) sportieve rijstijl is het verbruik 6.6 liter per 100 km, een mooie waarde voor een 2.4 vijcilinder diesel. Olieverbruik weet ik niet, omdat ik ondanks regelmatig pijlen nog nooit olie heb bijgevuld. Gebeurd bij de beurten, zal denk ik 1 liter op 12.000 of zo zijn.

2. De stoelen. In 1 woord perfect. Ik ben 1.96 en ik heb rugklachten, dus ik ben kritisch wat betreft autostoelen. De stoelen (leer met stof) zijn breed, hebben door de kuipvorm een perfect pasvorm.De stoel is in alle richtingen te verstellen. Met name de kantelbare zitting is fijn,want dit geeft veel steun aan de bovenbenen.
De fijnste stoelen waar ik ooit in gezeten heb (en ooit in zal zitten ben ik bang). En ondanks weinig ruimte achterin (zie verderop), toch ook een hele goede zit achterin

3. Rijgedrag. Een fijne, veilige en toch comfortable afstemming van het onderstel.
In combinatie met de motor en de stoelen worden kilometers verslonden alsof het niets is. Een geboren reisauto.

4. De radio. Voor mij heel belangrijk omdat ik een echte audio liefhebber ben (ook in de woonkamer, tot groot verdriet van mijn vrouw). Er zit nog een ’ouderwetse’
1 DIN formaat radio in, maar een geluid....Wel 8 speakers. Door de aparte speakers voor laag/midden/hoog onstaat er een mooi homogeen, ruimtelijk geluid. Hoge volumes zijn geen probleem. Mooi diep laag en sprankelend hoog. Met een favoeriete cd wil ik met deze auto maar 1 ding, en dat is rijden tot het eind van de wereld...


Min:

1. Binnenruimte. Dit is dus geen gezinsauto ! Als er een maxicosi of kinderstoel achter mijn stoel staat, MOET ik naar voren, anders gaat het gewoon niet. Door de (overigens mooi) aflopende daklijn is de toegang tot de achterbank bij het installeren van de kinderstoelen en de kids een kwestie van ver bukken, en dan als het ware ’erin duiken’ (met kind of stoel in je handen, lekker voor de rug..) Hoogst irritant is het dichtklikken van de gordel bij het installeren van een kinderstoel. De rode sluitingen zitten heel diep verzonken in de bank en zijn niet flexibel (zal wel met veiligheid te maken hebben..). Hierdoor moet je de sluiting er heel precies insteken, duurt lang, en je staat dus ver voorover gebukt in de auto gedoken. Echt irritant.

2. Kofferruimte. In liters best ok, maar de ruimte is heel laag! Hierdoor neemt de bruikbaarheid af. Een kinderwagen en een buggy passen er in (de breedte) in, maar veel ruimte is er dan niet over. Geen vakantie-kofferbak.

3. Tractie. Bij nat weer gas geven is bijna altijd slippende voorwielen. Tractiecontrole grijpt vaak in. Vooral in bochten en op rotondes is het schaatsen geblazen. Ik begrijp dat bij de recentere bouwjaren dit een stuk minder is.


Algemene indruk:

Ik ben een Volvo man geworden. Kwaliteit, rijgenot, mooie strakke vormgeving. Dit is echt mijn auto. Ik ben zelf trouwens 32 en zie onderweg met name mannen van + 40/45 in deze auto rijden. Sommige vinden het een beetje een oude l.llen wagen, maar dat zal me worst wezen.
Iedereen die deze auto overweegd kan ik hem van harte aanbevelen, maar als je een gezin hebt of vaak volwassenen achterin vervoerd, moet je de beperkte ruimte achterin niet uit het oog verliezen. Verder gewoon fantastisch!

PROBLEMEN

1. Pakking turbo stuk. Bij dealer vervangen, geen idee wat het heeft gekost.

2. Krakend geluid vanuit wielophanging linksvoor. Ene keer wel, andere keer niet. En als je bij de dealer staat hoor je natuurlijk niets.. Na aandringen van mijn kant toch op de brug gezet en wat bleek....er zat een kiezelsteentje tussen de veerschotel en de onderste winding van de spiraalveer ! Steentje eruit en weg klacht.

3. Op de snelweg melding op de boardcomputer ’onmiddelijk stoppen, remstoring’. Rood lampje ABS brandde, dus meteen gestopt. Na conact met Volvo Assistance (perfecte pechservice van Volvo trouwens) mocht ik doorrijden naar de dealer.
De gehele stuur- en regeleenheid van het ABS is vervangen ! Deze rekening heb ik wel gezien, meer dan 2000 euro uit mijn hoofd...je zult het maar zelf moeten betalen, oeps... Daarna geen remstoring meer gehad.

4. Digitale klok houdt er een eigen leven op na..loopt te pas en te onpas gewoon uren terug of vooruit. Volgens de dealer moet er een compleet nieuwe ’DIM’ (dashboard met alle meters) in. Kost 1000 euro......ondanks auto van de zaak niet laten maken (auto van de zaak, dus geen lease-auto!!). Ik heb een horloge,dus laat maar zitten...

5. Afdekklepje van de bekerhouders heeft slappe scharnieren. 1 daarvan is dus afgebroken. In de recentere bouwjaren zit een schuiflamel ipv klepje, mooier en minder kwetsbaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.