Volvo S60 2.4 D5 Edition (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 2.4 D5 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 304.000 km |
KM-stand laatst | 384.572 km |
De aankoop
- 304.000 km
November 2009 stond deze Volvo S60 D5 te koop bij Volvo dealer 'Henk Scholten' in Culemborg voor EUR. 8450,-
Inclusief één jaar garantie, APK en beurt bij aflevering.
De garantie stelt weinig voor aangezien hier allerlei voorwaarden aan zitten. Slijtage e.d. valt (logischerwijs) niet onder de garantie. En mocht er iets wel onder de garantie vallen houd dan rekening ermee dat de arbeidskosten voor eigen rekening zijn.
Bij een auto met zoveel kilometers is het verstandiger om wat van de vraagprijs af te krijgen dan een jaar garantie erbij te nemen.
Wel is het verstandig bij de aankoop van je auto nog een grote of kleine beurt erbij te vragen. Bij mij kwamen er namelijk nog een aantal dure reparaties naar voren die nu voor de rekening van de verkoper waren.
Zoals:
1. Reparatie van een mistlamp i.v.m. vocht achter het glas.
2. Reparatie van de centrale deurvergrendeling van de achterportieren. Deze functioneerde zowel met afstandsbediening als met sleutel niet.
3. Vervanging van de distributieriem.
4. Schade verhelpen (lichte deukvorming + krassen in de lak) aan zijkant van de auto.
1. Mistlamp
Het vervangen van de mistlamp kostte nog enige moeite om de verkoper hiervan te overtuigen. De APK regelgeving vermeld namelijk nergens dat dit niet gebarsten mag zijn. Na enig aandringen toch een nieuwe mistlamp gemonteerd gekregen.
+/- €100,-
2. Centrale deurvergrendeling
De centrale vergrendeling van de achterportieren bleek een defecte computer te zijn. Naar mijn weten zit deze verstopt in de zijkant van de achterbak. Enige remedie was het vervangen van de computer waarvan de kosten in de honderden euro's lopen.
+/- €500,-
3. Distributieriem
Vervanging van de distributieriem was nodig vanwege de gereden kilometers. De riem had z'n beste tijd gehad en ook dit kan een flinke kostenpost zijn.
+/- €350,-
4. Schade
Schade aan de auto is waarschijnlijk ontstaan na het schaven van een muurtje o.i.d. met bijbehorende deuk en flinke krassen als gevolg. Dit alles zat op de linker voor- en achterportier.
Deuk is eruit gehaald en de portieren opnieuw gespoten.
+/- €300,-
Een week later was het dan tijd om de Volvo S60 op te halen dus stond ik ook om 07:00 voor de deur. Maar helaas door uitloop van reparatie kon ik pas rond 17:30 wegrijden.
Ondanks dit baal-moment is de service perfect geweest; Zowel een leenauto voor de gehele dag als de kosten voor het eten zijn vergoed door Volvo dealer Henk Scholten.
De eerste 10 maanden en 35.000 kilometer verder
- 338.000 km
De eerste échte proefrit is geweest van Volvo dealer Henk Scholten in Culemborg naar huis in Den Helder; Een afstand van 150 kilometer en dus ideaal om de auto uit te proberen.
Het gas intrappen ging helaas nog niet omdat de route dwars door de spits heen ging.
Je maant je als koning in een koets. Een koets met énorm veel paarden ervoor. En als je even niet kan rijden, val je bijna in slaap door het comfort van de heerlijk comfortabele maar stevige stoelen.
Met het licht van het dashboard gedimt mist er alleen nog een kaarsje om de gezelligheid compleet te maken.
De audioinstallatie en de vele luidsprekers zorgen voor een perfecte voortbrenging van het geluid. Het geluid kan flink hard gezet worden zonder dat de muziek vervormt.
Een kleine frons bracht wel de cassettespeler, waarvan mijn generatie deze alweer bijna vergeten was. En dat in een auto van 2002. Maar ach, het jeugdsentiment speelt dan op en je zoekt je oude cassettebandjes erbij om ze weer eens af te spelen.
Het verbruik van de Volvo S60 D5 verschilt natuurlijk per rijstijl, maar heeft mij nogal verbaasd.
Gemiddeld rijd ik rond de 100 kilometer per dag, voornamelijk over provinciale wegen en een gedeelte stadsverkeer. Na 35.000 kilometer staat mijn gemiddelde verbruik op 4,9liter op 100 kilometer, een verbruik van minder dan 1:20(!)
Nou maak ik graag gebruik van het krachtige motorblok wanneer de situatie dit toelaat, zoals redelijk snel wegrijden bij het stoplicht en soms langere afstanden met een snelheid van 150km/u rijden.
Dan valt het verbruik van 1:20 mij zeker mee, gezien het gewicht van deze luxe, grote zware auto.
Bij het rijden van 80km/u kan zelfs een verbruik behaald worden van 2,5liter op 100kilometer, wat neerkomt op 1:40(!)
Het ligt dus maar net aan de rijstijl hoeveel kilometer je ermee wilt en gaat rijden. Met een tank van 70liter, waarvan ik er 60liter verbruik, haal ik gemiddeld 1200 kilometer op 1 tank diesel.
In de 35.000 kilometer en 10 maanden verder na de aankoop zijn er nog weinig tot geen bijzonderheden voorgevallen.
Het enige onderhoud is tot nu toe het periodieke onderhoud geweest. Daarbij is eenmaal de voorruit vervangen door steenslag, wat resulteerde in een ster + barst. Het voordeel was echter weer een mooi glad raam zonder steenslag door de vervanging. Dit is geregeld door Carglass maar dit raad ik niemand aan... In totaal heb ik 2x terug moeten gaan. Eenmaal wegens vocht aan de binnenkant van het voorraam en zelfs een vochtig/beslagen dashboard en eenmaal wegens lijmresten op het raam.
_________
- Olie verversen (er gaat speciale olie in een D5). Kosten á €250,-
- Banden vervangen (4x Michelin Primacy HP 205/55/R16). Kosten á €380,-
- Voorruit vervangen (Carglass verzekeringswerk). Kosten á 0,00.
_________
Meerdere bandenfabrikanten raden Michelin Primacy HP aan als beste band voor de Volvo S60 vanwege zijn stevigheid wat weer te maken heeft met het forse gewicht van de S60.
Op een veilige auto wil je natuurlijk ook goede banden hebben en over de Michelin Primacy HP ben ik zeer tevreden.
De banden zitten er overigens pas 3 maanden op.
Dit waren alle kosten die ik tot nu toe gemaakt heb met mijn Volvo S60 2.4 D5 uit 2002 met 338.000 kilometer op de teller.
Over twee maanden is de APK aan verlenging toe, maar dit zie ik met vertrouwen tegemoet.
_________
Om de waarde toe te lichten: Dit is voor mij de tot nu toe best gereden auto. Voor de aanschaf van de S60 heb ik in de volgende auto's meer dan een half jaar gereden (als in vergelijkingsmateriaal):
- Peugeot 406 Break 2.0 HDi ('01)
- Volkswagen Golf 3 1.4 CL ('93)
- Volvo 440 1.8i ('96)
- Alfa Romeo 33 1.7ie ('94)
- Mitsubishi Galant 2.0 GLSi ('94)
- Volkswagen Golf 2 1.6 CL ('92)
- Volvo 850 GLT 2.5i 20v ('92)
- Volvo S40 1.8 ('96)
Reparatie: Buitenspiegel (rechts)
Kosten: €253,54 incl. BTW
Datum: 15-10-2010
Autoservice Verhaart te Den Helder heeft de rechterbuitenspiegel vervangen nadat deze vernield was door onbekenden.
Reparatie: Groot onderhoud + APK
- 345.104 km
Kosten: €1595,60 incl. BTW
Datum: 22-11-2010
Volvo dealer Henk Scholten heeft het groot onderhoud uitgevoerd.
Bovenop het standaard onderhoud is ook vervangen:
- Thermostaat,
- Stofhoes versnellingspook,
- Laadluchtkoeler.
Reparatie: Dynamopoelie
- 348.642 km
Kosten: €166,28 incl. BTW
Datum: 22-12-2010
Volvo dealer Henk Scholten te Culemborg heeft de dynamopoelie wegens slijtage vervangen.
Reparatie: Opbergvak middenconsole
- 349.491 km
Kosten: €158,70 incl. BTW
Datum: 30-12-2010
Volvo dealer Ton van Kuyk te Den Helder heeft het door slijtage lam geworden opbergvak in de middenconsole vervangen.
Reparatie: Koplampstekker
- 351.964 km
Kosten: €99,92 incl. BTW
Datum: 26-01-2011
Volvo dealer Ton van Kuyk (Schagen) heeft de koplampstekker wegens corrosie vervangen.
Reparatie: Onderhoud airco en montage zomerbanden
Kosten: €180,15 incl. BTW
Datum: 01-04-2011
Autoservice Verhaart (Den Helder) heeft de o.a. de airco ontlucht en bijgevuld, en de winterbanden gewisseld voor zomerbanden.
Reparatie: Wiellager
Kosten: €299,29 incl. BTW
Datum: 13-04-2011
Autoservice Verhaart (Den Helder) heeft de versleten wiellager (rechtsvoor) vervangen.
Reparatie: Klein onderhoud
- 368.555 km
Kosten: €208,01 incl. BTW
Datum: 01-07-2011
Autoservice Verhaart (Den Helder) heeft het klein onderhoud uitgevoerd.
Reparatie: Remsysteem (blokken, schijven etc)
- 377.962 km
Kosten: €692,83 incl. BTW
Datum: 23-09-2011
Autoservice Verhaart (Den Helder) heeft de reparatie aan het remsysteem, veroorzaakt door vuil en slijtage, verholpen.
Hierbij is vervangen:
- Remblokken voor (set)
- Remschijven voor (set)
- Zuigers
- Remklauwen (gereviseerd)
Reparatie: Groot onderhoud + APK
- 384.572 km
Kosten: €1078,37 incl. BTW
Datum: 21-11-2010
Volvo dealer Henk Scholten heeft het groot onderhoud uitgevoerd.
Bovenop het standaard onderhoud is ook vervangen c.q. controleerd:
- Motorophanging (koppelarm boven)
- Alarmsysteem (periodieke keuring)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.