Volvo S60 2.4 D5 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 340.000 km |
- 310.000 km
Het begin
Mijn volgende auto moest een vijfcylinder diesel zijn, dus de keuze beperkte zich tot obscure Italianen of deze onverzettelijke Zweed. De broertjes Van Aarle hadden er nog wel een aantal staan, waaronder deze (foto's volgen). "Net ingereden" was het waardeoordeel, met het bijbehorende prijskaartje. De eerste 185.000 km waren zonder waarneembare slijtagesporen aan de S60 voorbijgegaan.
Toch niet helemaal nieuw meer
Rond 250.000 km moest er vrij veel aan de auto vernieuwd worden (zie problemen) wat mijn humeur niet ten goede kwam. Dit was toch zo'n degelijke auto? Garagerekeningen van 1100 Euro volgden elkaar op en mijn vertrouwen moest ook naar de Focwa-schadehersteller.
Of toch wel?
Nu, na 310.000 km ben ik weer helemaal fan van deze auto. De kwaliteit van de auto blijkt nu echt pas, en de S60 heeft erg veel tandvlees. Ik heb op het punt gestaan om hem in te ruilen voor een V70, maar heb toch besloten om te kijken hoe lang het beestje doorgaat zonder grote kosten. Veel schrijf ik toch niet meer af, en het past goed bij de crisis waar we ons nu in bevinden.
Waaraan merk je nu dat de auto meer dan 3 ton gelopen heeft:
- de pookhoes begint te rafelen
- de mistlampen en bumper zitten onder de pitjes en steenslag
- de motor heeft een groter turbogat dan voorheen
- de wielophanging is niet rammelvrij meer
Onderhoud
De auto heeft zijn eerste accu, startmotor, dynamo, schokdempers (v), uitlaat.
Belangrijkste zaken die vervangen zijn:
- airco condensor (ws steenslagschade)
- thermostaat (kost 200,- ex!!)
- wiellager (ook 200,-)
- stabilisatorstokjes (meerdere keren)
- achterschokdempers
- stuurkogel
- motorsteun
- draagarmen (rubbers)
En verder remschijven, blokken etc. En er gaat 6.5 liter (dure) olie in de D5 dus dat drijft de kosten aardig op, samen met diesel-, lucht-, olie- en interieurfilter. In totaal heb ik ongeveer 7000 Euro in 4 jaar (125.000 km) gespendeerd. Veel geld voor eigenlijk weinig schokkende reparaties (en dat niet eens bij de Volvo garage).
Eens zien of de Volvo-goden mij de komende tijd gunstig gezind zijn.
distributieriem vervangen
- 317.000 km
Bij 317.000 km is de distributieriem vervangen, tevens een grote beurt laten verrichten. Ditmaal bij een Volvo-specialist, scheelt bakken met geld (was nu €850 kwijt).
Gezien de onzekerheden rond km-heffing blijf ik de auto nog een paar jaar rijden, in elk geval tot 400.000 km is het plan.
APK - glansrijk
- 322.625 km
Na de strenge (voor NL begrippen) winter - zonder problemen overigens - was het weer tijd voor de APK. Geen enkel probleem, alleen binnenkort de remslangen vernieuwen. Zo mag het voor mij nog wel een tijdje doorgaan!
Dynamo
- 324.069 km
Omdat de dynamo de laatste tijd een vervelend 'krr - krr' geluid maakte, heb ik deze laten nakijken bij de Volvospecialist. De vrijlooppoelie en de lagers zijn vervangen, a raison van ca 200 Euro. De rest van de dynamo was nog in prima staat.
Dit brengt het onderhoud op het volgende bedrag:
2005-2010 : 8000 Euro (incl 1000 Euro banden)
2008-2010 : 2700 Euro (incl 700 Euro banden)
dit jaar : 1200 Euro (o.a. distributie)
Nu hopelijk even niets meer, de komende tijd!
intercooler
- 327.500 km
Nu maar eindelijk eens de sissende intercooler vervangen. Rijdt toch een stuk fijner, meer trekkracht bij lage toeren. Eens kijken of mijn verbruik omlaag gaat...
Helaas weer een kleine 500 Euro stukgeslagen (er was ook een stabi kapot), maar het rijdt wel weer erg lekker! En qua afschrijving zit ik toch al aan de bodem (wat zou hij nog opleveren...?). Gezien mijn voornemen door te rijden tot 4 ton, kan ik beter nu al zorgen dat ik deze reparaties gedaan heb.
Keep on truckin'
- 340.000 km
Weer bijna een jaar verder, nu zonder opmerkelijke zaken. Ik rijd nu wat minder km's per jaar, vanwege de aanschaf van een V70 2.4D uit 2007. In vergelijking met de V70 rijdt de S60 eigenlijk verbazend goed. Hij is stiller, sneller en ligt beter op de weg. Ik moet zeggen dat het geluid van de vijfcylinder bij de V70 beter klinkt, maar verder verbaast het me dat de eerste generatie zo goed is. Mijn doestelling om tot 400.000 km te rijden komt steeds dichterbij...als het niet gaat kriebelen om iets anders te kopen, en de wegenbelasting (nu 265 Euro voor 2 auto's per maand...) niet teveel omhoog gaat, moet dat gaan lukken. Een toekomstige klassieker, deze eerste generatie S60!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.