Volvo S60 2.4 D5 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 500.086 km |
Wow! Een S60 D5!
- 189.900 km
Door profile issues, heb ik deze review onlangs opnieuw gepubliceerd, maar hij is in maart 2005 geschreven.
ERVARINGEN
Als je zo'n grote Estate gewend bent, en dat was ik, dan is het even wennen aan een relatief kleine S60. Maar oh wat een motor, wat een interieur en wat een prachtig uiterlijk heeft deze auto. Maar die motor... dat is de doorslag geweest. Het liefst had ik een V70 D5 voor de ruimte, maar budgetair kon ik dat even niet aan. Wat een trekkracht heeft ie. En loopt mooi stil. Als je accelereert, dan hoor je hem donker grommen, waardoor je beter begrijpt, dat je in je stoel wordt gedrukt.
Wat me wel tegenvalt is die grote draaicirkel. Maar met mij velen.
PROBLEMEN
Ik heb de auto gekocht als ex leaseauto van eind okt 2001. De auto ziet er echt helemaal te gek uit voor de leeftijd en het feit dat het leaser is geweest. De bestuurder is er echt heel zuinig op geweest. Ik had een paar kleine problemen de eerste weken. De garage waar ik hem had gekocht wilde daaraan niets doen. Eén van de mistlichtbehuizingen was kapot, maar heb ik zelf vervangen. De voorruit was erg beschadigd door steenslag, maar is al vervangen. Verder is ie technisch ok. Er komen nog andere velgen en banden op, want de Metis 16’ vind ik toch echt saai. Komen Nebula"s voor in de plaats.
Verder niets bijzonders te melden
We zijn wat tonnen verder
- 409.592 km
Op 4 september 2010 sprong de teller van mijn S60 op 400000. Niet geheel probleemloos, maar welke auto is nu 100% probleemloos?
De laatste twee euvels waren vernellingsbak defect: begin 2010. Ik heb een 2e hands bak en nieuw massavliegwiel laten plaatsen. Nu loopt de bak mooier dan dat ie ooit heeft gedaan. Er zat altijd al, sinds ik de auto heb, een vreemde rammel in bij stationair draaien. Dat kwam en ging. Dat doet ie in ieder geval helemaal niet meer. Daarom lijkt het dat ik terug moet komen op wat ik in de eerste review vertelde: De eerste eigenaar zou er wel eens wat ruig mee om gegaan kunnen zijn. Volvo Nederland (waar ik onlangs de nieuwe S60 heb mogen bekijken via Autoweek) vertelde dat een defecte versnellingsbak eigenlijk nooit voorkomt. Zeker weten zal ik het echter nooit.
Recentelijk: Bij een koude start begon de ABS bij normaal remmen al in te grijpen. Vermoeden was dat de ABS computer defect was. Na 3 pogingen met 2e hands computers, was het na die 3e poging goed. Dus ook opgelost.
Dat besloot mij om de auto voor het 4-ton jubileum te laten cleanen. Dat is gisteren, en wat na de 4 ton gebeurd. Maar hij is prachtig schoon, met tekenen van de 4 ton natuurlijk. Butsjes en krasjes, en ook wat kleine en grotere blunders van mezelf, mea culpa, sorry autootje....
Maar ik ben weer helemaal blij.
Maar mijn auto heeft dit verdiend. Wat een toffe bak is het nog steeds. Ook de cleaner zei dat ie nog altijd heerlijk rijdt, niets aan te merken. Zoals beschreven, ik heb hem op 5 februari 2005 gekocht; verjaardagskadootje. En in die 5 jaar heeft ie erg veel meegemaakt.
Even een opsomming:
Afgezien van woon-werk verkeer en veel optredens met n toffe band, waar ook veel km's per jaar mee gemaakt worden, zijn er de volgende bijzonderheden.
2005: in juni aanrijding schuld tegenpartij. Nieuwe velgen eronder. Juli/aug Reis naar Roemenië. Dikke 7500 km gereden in 4 weken.
2006: wederom reis naar Roemenie, dikke 8700 km deze keer, maar aanvaring gehad met verloren lading in t pikkedonker op de snelweg in Roemenië. Verdamper en intercooler lek. In NL vervangen. Eind dat jaar, aanrijding van achteren op snelweg. Bij Volvo in Breda laten maken, EN een model 2006 achterbumper laten monteren. Erg mooie upgrade :)
2007: Gewoon woon werk verkeer, geen Roemenië deze keer, maar wel Parijs. Geen centje pijn natuurlijk
2008: Allemaal goede reizen, wederom Roemenië en eind van t jaar Zweden. Allemaal geen probleem.
2009 en 2010, we hebben besloten voortaan te vliegen naar Roemenië. De tickets zijn in 2009 voor t eerst goedkoper dan met de D5 op en neer rijden. Wel wat reisjes naar Zweden, Duitsland en Zwitserland gemaakt.
Het is een heerlijke kilometervreter. Geweldig interieur, de stoelen zitten perfect en blijven perfect zitten. Ze doorstaan de tand des tijds en gebruiks glansrijk.
Hier en daar inmiddels wel een rammeltje. Maar eigenlijk alleen bij t stationair draaien van de motor. Ik heb t wel gevonden, maar nog niet opgelost.
Die motor... man wat is die fijn. Er zijn inmiddels sterkere varianten van, en ik ben wel erg benieuwd daarnaar. Maar hij blijft lekker lopen en ik haal prachtige gemiddeldes van ongeveer 1 op 14.5 op de zomerbanden en 1 op 16 op de winterbanden. Waar dat precies mee te maken heeft weet ik niet, maar de zomerbanden zijn wel 235 tov 215 vd winterband. Wellicht zit het daar in.
Maar hij trekt nog steeds heerlijk door. En moeiteloos reden we 2 weken terug, naar Zwitserland.
Hij gebruikt normaal olie, goed gemiddelde, geen buitensporig onderhoud, alleen normale beurten. Afgezien natuurlijk van eerder genoemd ongelukken en slijtage.
Zijn er verder nog negatieve kanten aan de auto? Eigenlijk niet veel meer dan de bekende issues:
- Grote draaicirkel, zéker met de zomerbanden
- Weinig zitruimte achterin.
- Geeft toch wat harder wegproblemen door aan de koets.
Mijn volgende auto? Tja, wordt zowiezo weer een Volvo, maar nu een station variant. Ik mis wel de giga laadbak die bijv mijn 740 en 960 hadden. Realistisch gezien moet ik gewoon geld opzij gaan zetten voor een jongere auto. Dat ben ik dus ook gaan doen.
Maar wanneer dit écht nodig zal zijn? Dat weet ik niet. Voorlopig tour ik lekker door met mijn S60 D5.
En wat de volgende wordt? V70, XC60/70? In ieder geval een D5!
Notes. De velgen zijn inderdaad vervangen, maar daar liggen de zomerbanden op. Op deze Metisvelgen liggen de winterbanden. Toch winterband in stijl.
Toch een probleempje
- 415.000 km
Het was 1 december 2010. Ik kwam van een geluidstechniekklus af, het vroor, en toen gebeurde het.
De auto ging in een storingsmodus rijden. Dus ik kon niet sneller dan 80km per uur over de A1. In de bocht naar de A27, heb ik even gekeken of er iets los zat (turboslang was weleens eerder losgeraakt, en dat haalde ook alle power weg) maar nu leek alles ok.
Om een lang verhaal kort te maken:
ANWB erbij geroepen
Dacht dat oliepeil, wat laag was, t probleem was
Niet opgelost, uiteindelijk bij ANWB kantoor in Utrecht 's nachts auto gewisseld
Eigen auto kwam vrijdag bij Marans in Veldhoven
Maandag was hij klaar: Het probleem was verouderd en dus zwaar vervuild brandstoffilter. Ondanks dat ik gewoon regelmatig onderhoud laat verrichten. EN er was iets in het common rail systeem mis. Als ik me goed kan herinneren de drukregulator die defect was. Wellicht door vervuiling door het oude filter.
Alles is weer opgelost en we zijn inmiddels weer lekker aan t touren.
Keuring weer doorstaan
- 432.150 km
Vorige week op 29 juni, heeft de jaarlijkse keuring weer plaatsgevonden. De volgende issues kwamen aan t licht:
- De kachelventilator deed het niet meer op alle standen, dit was me bekend en had ik aangegeven bij de afspraak. Dit bleek de weerstand te zijn. Kosten 60 euro.
- Het glaswerk van een van de mistlichten was kapot en is vervangen. Kosten van deze unit 60 euro.
- Verder wat lampjes en uren. Totaal 298 euro.
Nu alles is vervangen kunnen we er weer een jaartje tegenaan. Wat keuring betreft dan.
Verder heb ik zelf geen gekke dingen gezien of gevoeld. We rijden hem lekker door tot het echt niet meer kan (lees: ik geld heb voor een XC60 :) )
De laatste grote beurt?
- 440.200 km
Gisteren is mijn toch nog steeds erg betrouwbare S60 naar de garage geweest voor n grote beurt. Marans Volvo-onderdelen mag zich tegenwoordig over hem ontfermen. En daar is ie in goede handen. Gewoon nog lekker ouderwets repareren en vervangen. Eventueel met 2e hands onderdelen.
De Intercooler was lek. Dat verklaart ook de dikke zwarte rook die bij accelereren achter de auto aanwalmde. Nu is dat weer verholpen.
Kosten 515,00 met beurt, vervangen intercooler en repareren van scharniertje van t dashboard kastje.
Wat zit eraan te komen?
Zomerbanden zijn ver op. Die zullen vervangen moeten worden na de winter.
Rond 480.000 zit de distributieriem er weer aan te komen.
MAAAARRRRR...
Ik weet niet of ik dat nog ga doen.
Ondanks dat de machine nog steeds erg lekker rijdt, wordt t tijd voor verandering.
Hij is op (kilometer-) leeftijd, en ik ben toe aan meer ruimte. Financieel gezien is deze keer een XC60 nog niet haalbaar. Maar een V70 wel. Dus vooralsnog: een zuinigere, en kosten-technisch interessantere jonge V70 2.4D of D5.
We gaan t zien: Leuk cadeau voor na de zomervakantie 2012.
Leuke Kilometerstand
- 444.444 km
Ik heb geen nieuws sinds de grote beurt, maar ik wilde even een melding maken van een toffe kilometerstand inclusief een fotootje ervan.
Op naar de 480000, als de distributieriem aan de beurt is...
Kapotte bovenste turboslang
- 444.770 km
En toen reed ik gisterochtend op de A58. Trots op mijn 444444km stand.
Geen centje pijn.
Maar toen hoorde ik bij optrekken het fluiten van de turbo, over het geluid van de radio. Da's niet goed dacht ik.
Verder merkte ik weinig aan performance problemen of zo. Ook bij gaslos, hoorde ik een duidelijker sissen.
Ik heb meteen naar Marans gebeld. Ik kon meteen langskomen. Dat kwam goed uit, want ik kom er zowat langs als ik naar mijn werk ga. De monteur had me even afgezet op mijn werk en zou aan de slag gaan. Hij vermoedde de onderste turboslang. Dat komt t meeste voor, maar daarvoor moest de auto op de brug. Dus meer arbeid.
's Avonds rond 18:00 was ik bij Marans. Mijn machientje stond al klaar. Het was toch de bovenste turboslang. Dat was 75 euro. Meevallertje bij een kleine tegenvaller.
We touren weer lekker door!
Alweer een grote beurt
- 461.341 km
Ik heb heel lang geen beurten ingevoerd, dat was niet interessant. Maar als je dit soort kilometerstanden wordt elke behaalde beurt, interessant.
Wederom ben ik bij Marans in Veldhoven geweest. Deze heren weten waar ze over spreken en ik ben blij dat ik mijn S60 bij hen in onderhoud heb. Ook toekomstige auto's (mits Volvo) zal ik bij hen in onderhoud brengen.
Geen heel erge dingen deze keer. Gewoon een standaard grote beurt. Maar omdat vooral over klinkerbestrating nogal wat gerammel hoorde heb ik hen gevraagd daar eens naar te kijken. Ze hebben voor 2 stabilisatorstangen en rubbers vervangen. Ook waren de remblokken rondom aan de beurt. Al met al, geen echt grote problemen en voor 773,50 was alles binnen een dag klaar voor de "race" naar het half miljoen. Over 16000km moet wel de distributieriem vervangen worden. Het interval van 160000 is bijna weer gehaald.
Heerlijk weer om met een rammelvrije auto rond te rijden. Het was gewoon slijtage, en dat mag op zulke kilometerstanden. Maar man o man, wat snort en trekt die D5 nog steeds!
Ik heb een ODBII bluetooth module aangeschaft die ik via mijn Android telefoon uitlees. Ik weet niet hoe betrouwbaar de informatie is die ik daarop uitlees, maar ik kreeg op een gegeven moment een trekkracht op mijn display van 340,6 Nm!!! En dat is niet verkeerd als de fabrieksopgave 340 Nm is :)
Het is nog steeds mijn plan om een jonge XC60 of V70 aan te schaffen, maar mij betreft wacht ik nog even sowieso tot mijn 40ste verjaardag (lijkt me een aardig kado van ondergetekende aan ondergetekende) OF ik ga gewoon lekker door naar het half miljoen en zie wel hoe wat en of wanneer.
Dinsdag geef ik weer een kleine update.
Op en neer naar Zweden in 5 dagen
- 465.037 km
Even heel kort: We begonnen op km stand 461559 en zijn nu op 465037. Even 5 dagen op en neer naar familie in Stockholm geweest. En zoals ik in mijn reviewtje hiervoor zei: Wat snort en trekt die motor toch nog steeds. En nog merkwaardiger is het verbruik! Nu moet ik zeggen dat ik niet echt buiten mijn boekje ben gegaan qua snelheden. Zelfs niet in Duitsland. Kijk eens in de verbruiksmonitor!
1 op 16,3
1 op 16,5 en vandaag zelfs een nooit eerder gehaalde:
1 op 17.2!!!
Ongelofelijk. En bij de laatste rit toch een gemiddelde snelheid van ongeveer 95km per uur... dus mét pauze's, files en tankstop.
Kom... we gaan naar het half miljoen. Hij verdient het!
Nieuwe Distributieriem
- 477.321 km
We hebben weer een belangrijke mijlpaal bereikt. Afgelopen maandag is door mijn vaste garagebedrijf Marans uit Veldhoven de vierde distributieriem geplaatst. Iedere 160000 km moet die vervangen worden.
Verder geen bijzonderheden te melden deze keer. We rijden gewoon door totdat er teveel onredelijke kosten aan gaan komen. Voorlopig lijkt dat nog niet er in te zitten, maar je weet natuurlijk nooit.
Vandaag ben ik de 478000 km voorbij. Ik verwacht rond mei juni het half miljoen te behalen. Dat wordt champagne! Niet tijdens of voor het rijden natuurlijk ;)
De laatste grote beurt vóór het half miljoen
- 485.620 km
Afgelopen dinsdag heeft mijn trouwe S60 zijn laatste beurt vóór het half miljoen gehad.
Wederom heb ik de beurt laten doen bij Marans. Zij kennen mij en mijn auto en dat geeft een prettig gevoel.
Deze keer moest ik hen wel wat issues vertellen. De auto stonk als een oud boemeltreintje en rookte flink bij het accelereren. Het verbruik was wel gewoon OK. Ik had zelf het luchtfilter al vervangen en merkte toen dat de aanvoerpijp van het luchtsysteem helemaal los lag. Ik heb geprobeerd die terug te plaatsen op het filterhuis en onder de grille langs. Maar ik kreeg dat niet helemaal op zijn plek. Ook hoorde ik bij het accelereren vooral een sissend geluid.
Verder heb ik er een litertje olie tussen de beurten door moeten bijgooien. Verder geen issues.
Marans vond een defecte verstuiver en een scheurtje in de luchtaanzuigslang (veroorzaakte het sissende geluid). Die hebben ze beide succesvol vervangen. Vooral de verstuiver blijkt een uitdaging. Men vertelde me dat die vaak zo vast zitten dat ze niets anders kunnen doen dan de cilinderkop vervangen. En dat zou natuurlijk in de papieren lopen.
Gelukkig lukte hen het om te vervangen. Om de aanvoerpijp terug te plaatsen moesten ze het front wel demonteren. Dat ging niet anders: het luchtaanvoersysteem moet er in zijn geheel in één keer ingezet worden. Dat was nog even een klus.
Verder hebben ze geen bijzonderheden gevonden. En de kosten van de beurt met deze reparatie waren verrassend laag.
De mensen van Marans waren ook verrast dat de auto eigenlijk weinig olie verbruikt bij zo'n hoge kilometerstand.
De auto rijdt nu weer geweldig. Bij doortrekken bijna geen rook meer (gewoon normale niveau's zou ik zeggen).
Op naar het half miljoen!
Zo... Dat was m dan
- 500.086 km
Mijn trouwe S60, heeft zijn taak glorieus volbracht. Afgelopen donderdag 23 mei, sprong de teller op 500000. Tijd voor welverdiende rust. Rust van ons dan, want een goede vriend van ons heeft m van ons gekocht! En hij gaat vrolijk en op volle kracht door voor hem!
Ja mijn S60 heeft plaatsgemaakt voor een prachtige XC60 D5 Summum. Ik zal hier later over vertellen.
Ondanks de 500000 km, gaat de S60 nog steeds als de spreekwoordelijke brandweer. Nog steeds comfortabel, nog steeds lekker reactief. En nog steeds een regelmatig zuinigheidspatroon.
Ik hoop dat mijn vriend nog vele veilige vlotte kilometers ermee gaat maken. Hij gaat in ieder geval de km's en gemiddelden bijhouden. Wellicht voegen we samen nog wat reviews hier op de site.
Het allergrootste probleem, en dat was er wel eentje hoor, was de defecte versnellingsbak. Maar sinds die is vervangen, is het gewoon echt een toffe auto geweest. We zijn onze zolder aan t verbouwen en hij heeft ook gewoon als werkpaard dienstgedaan. Sloopafval vervoeren naar t stort, nieuw hout, cementzakken etc. etc. Heel veel ging gewoon in de auto. Balken en tengels van 330 cm passen gewoon BINNEN in de auto. Achterbank plat, voorstoel plat, en laden tot op het dashboard. No Problemo.
Ik zal hem zeker gaan missen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.