Volvo S60 2.4 D Edition (2003)

autoreview

Volvo S60 2.4 D Edition (2003)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 D Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf266.000 km
KM-stand laatst375.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 268.000 km

Keuze
Na 12 jaar leaseauto’s (Daewoo Lanos, 3 Ford Focus, Opel Astra, Alfa 147, Renault Laguna, Volvo C30 en diverse tijdelijke auto’s) te hebben gereden heb ik nu voor het eerst een baan zonder auto en dus werd het tijd voor mijn eerste eigen auto.
Omdat ik nog geen ‘vaste’ baan heb had ik bedacht niet te veel te investeren in de auto omdat ik niet weet hoeveel km’s ik volgend jaar rijd. Voor nu leek ons een diesel wel handig omdat we verwachten circa 20.00 km’s met deze auto te rijden.
Bij ons in de buurt stond bij een betrouwbaar adres een Volvo S70 voor weinig. Deze viel snel af vanwege de zware koppeling. Wel daar een proefrit met een V70 automaat van 2004 gemaakt. Maar gezien de km stand vonden we die toch wat te duur.
Na een proefrit met een Focus van 2001 toch maar eens naar een S60 bekeken. Dat leek ons wel wat. De tweede waarin we proefreden is het geworden. De ‘gewone’ 2.4d ipv de d5. Tja dat scheelt 30 pk maar toch nog 20 meer dan de C30. Natuurlijk is de S60 wel wat zwaarder dan die C30.
Inmiddels afscheid genomen van de C30, toch pijnlijk, en de S60 opgehaald. Een fijne auto voor op de snelweg.

Uiterlijk
Hij ziet er na 266k km’s nog netjes uit op een enkel krasje en wel wat steenslag na. Geen deukjes. Het uiterlijk vind ik zelf heel mooi alleen de koplampen zijn nog van een oud (niet helder) type. Verder denken veel mensen dat je nog een best dure bak hebt gekocht.

Interieur
Als je met 1.90 voorin zit moet je trouwens niet te veel ruimte achterin verwachten. De kofferbak is oke maar niet erg ‘hoog’ en de klep is maar klein. Maar iig een stuk groter dan die van de C30. Het interieur ziet er voor een bijna 8 jaar oude auto netjes uit al zie je wel her en der wat slijtageplekken.

Rijden
Met name in de hogere versnellingen merk je voldoende kracht. Ik vind de eerste versnellingen nogal kort gegeard zodat je vrij snel opschakelt om niet te veel toeren te maken. Ach misschien ligt het ook aan het feit dat ik mee doe aan ’t nieuwe rijden. Overigens maakt deze S60 sowieso iets meer toeren dan de C30 die ik hiervoor reed.
Desondanks rijd hij erg rustig op de snelweg. Overigens wijkt mijn snelheidsmeter behoorlijk af (130 = 120 km/u).
Hij stuurt stevig en zo ligt hij ook op de weg. Vergeleken met m’n vorige auto(‘s) geen auto om lekker mee te raggen maar vooral een auto om lekker mee te cruisen…..

Kosten
Tja het rijden van een grote auto kost in NL geld. De wegenbelasting is vrij duur volgens mij zo’n 120 euro per maand. De overige vaste kosten vallen best mee.
Ook is deze diesel relatief zuinig. Kennissen van mij rijden met zogenaamde eco diesels (Astra 1.7 CDTI / Renault Megane 1.5 dci) zo rond de 6.0 op de 100 km. Mijn boardcomputer staat nu met relatief rustig rijden maar wel gewoon de maximum snelheid 5.3… Deze wijkt vast wel wat af. Na wat tanken leeg te hebben gereden (wat best tijd kost gezien de 70 liter tank) zal ik het daadwerkelijke verbruik vermelden. Ik rijd overigens bijna alleen snelweg km’s.
Afschrijving valt best mee aangezien de vorige eigenaars die al hebben gehad.
Ik heb ‘m alleen WA+ verzekerd dus dat valt ook mee.
Onderhoudskosten heb ik op 1.500 begroot. We zullen zien of dat gaat lukken.

Problemen
Problemen/onderhoud
Bij de proefrit hadden we al aangegeven dat hij af en toe wat stroef schakelt. Het is zelfs zo dat je soms ff moet wachten om een versnelling in te leggen danwel de pook uit een versnelling te halen.

Tevens brand het lampje / melding in de boardcomputer dat we het remlicht moeten controleren.

Het eerste punt lijkt aardig opgelost. Het tweede bleek een kapot relais te zijn

Brandstofverbruik

Vandaag het verbruik maar eens uitgerekend. Volgens de boardcomputer een respectabele 5.2 liter op 100 km.

Maar ik wist al dat bij dit type Volvo de boardcomputer nogal optimistisch is. Ook nu.

Na ruim 1000 km bleek er bijna 60 liter diesel in te gaan. Een verbruik van 1 op 17,5 ook wel: 5,7 liter op 100 km...

Toch netjes. Dit is voornamelijk snelweggebruik met meestal ongeveer 125 echte km's.

Weer dik duizend km's verder en na 1035 ging er 61 liters de tank in. Volgens de boardcomputer 5,1 volgens de rekenmachine net geen 1 op 17. Vrijwel alleen snelwegkm's met ca. 130 op de klok. Wel wat vaker met 145 per uur...

storing

  • 269.000 km

Zo amper een maand in bezit en dan het tweede garantiegevalletje al. De eerste stelde niks voor (kapot remlicht relais á 10 euro).

Nu wat serieuzer het dashboard hield er mee op. Eerst tijdelijk maar na een dagje definitief. Auto deed het prima maar zonder lampjes of meters wel lastig.

Bij een specialist laten repareren. Die heeft 't instrumentenpaneel naar een technicus gestuurd. Na 3 dagen (inclusief verzenden) kon ik de auto weer ophalen!

10.000 km verder

  • 276.000 km

De auto bevalt nog prima! Vandaag getankt, de boardcomputer gaf over ruim 1.000 km een verbruik aan van 4,5 liter op 100 km. Wat nou eco autotjes..

Wel jammer dat aan de pomp het gemiddelde verbruik 5.2 bleek te zijn. Maar 1 op 19 daar ben ik zeer tevreden mee!

Bij het tanken brak helaas wel een pennetje van het tankklepje. Schijnt een bekende kwaal te zijn. Maar eens zien of ik dat nog onder garantie laat oplossen.

280.000

  • 280.000 km

Kom je terug van vakantie krijg je een melding "motorstoring spoed service" en valt 2 tellen later het vermogen weg.

Da's ff schrikken als je net een andere auto hebt. Wat zal het zijn?

Na de auto aan de kant van de snelweg te hebben geparkeerd ff de motor uit en daarna rustig naar het eerstvolgende pompstation.

Na een broodje en een kwartiertje wachten was de melding weg en deed de auto het weer. Toch maar even langs de garage.
Gelukkig was ik vlak bij mijn garage. Conclusie: Waarschijnlijk een vuil brandstoffilter.

Daarom is de auto vandaag voor een controlebeurt weggeweest. Konden ze tegelijkertijd even het scharniertje van het tankklepje repareren.

Zo telefoon van m'n vriendin ja je moet de garage zelf maar even spreken. Slik......

De banden waren zo goed als versleten, de remblokken ook. en...............?
dat was het. Lekker zo'n vriendin.

Dus dat viel mee en nu weer lekker verder rijden.

Overigens nog een verassing voor alle bluemotion e.a. groene rijders. Ik ben met 100/110 2 uur naar m'n vakantieadres gereden. Een gemiddelde overigens van net iets onder de 100 volgens de optimistische boardcomputer. En een verbruik van 3,5 liter op 100 km. Laat dit werkelijk 4,5 zijn dan is dit nog steeds netjes voor dit 1500 kilo zware dieseltje toch?

controlebeurtje

  • 283.000 km

hiervoor heb ik het probleem met afslaan genoemd. dit is maar 1 keer opgetreden en de garage dacht aan een vervuild brandstoffilter.

onlangs dit filter laten vervangen en een controlebeurtje laten doen. als er wat aan de hand zou zijn zou ik nog terug kunnen naar de verkoper ivm de garantie.

kreeg ik m'n vriendin aan de lijn... nou dit is er en dit maar ehm ik geef je de monteur wel even. ik vreesde het ergste maar het enige wat er aan de hand was waren behoorlijk versleten voorbanden (had ik al eens gemerkt... die wilden wel erg snel piepen) en versleten remblokken.

allemaal laten verhelpen.

in december maar eens een 'echt' beurtje en apk.

oh ja nog ff nieuwe foto's geupload.

1e onderhoudsbeurt

  • 290.000 km

Onlangs heeft m'n Volvo een grote beurt gehad icm APK.

Geen bijzonderheden alleen nieuwe remblokken achter en een handrem die even aangepakt moest worden.

Bijna 600 euro.

garagebezoekje

  • 295.000 km

Afgelopen periode maar eens even gevraagd wat mijn garage vond van chiptunen van deze oude wagen. Niet dat ik vermogen tekort kom (zeker niet) maar gewoon voor de lol :P. Volgens internet is 200 pk eenvoudig haalbaar.

Mijn garage echter raadde het niet aan. Hun motto was een 70jarige moet ook niet plots marathons gaan lopen. Aangezien ik ook geen vermogen mis doe ik dit dus maar niet.

Wel nagedacht over een nieuwe set velgen. Ik heb namelijk nieuwe winterbanden om de huidige velgen laten leggen. Ik zag al een mooie imitatie R velg te koop. Dat lijkt me wel wat.... maar goed eerst mag de winter nog komen.

Afgelopen zaterdagmiddag verscheen op de boardcomputer de melding dat een dimlichtje kapot was. Even checken en inderdaad de rechterkoplamp deed het niet meer. Omdat ik toch nog langs de garage kwam maar even daar gekeken. Die hebben er gauw een longlife lampje ingedrukt en wezen me daarna op de brandende achterlichten (die later remlichten bleken te zijn (zonder de derde uiteraard). Een kapot relais dus ook die nog even vervangen.... Toch fijn dat ze open waren.

Algemeen
Het valt me trouwens op dat de S60 stationair volgens mij wat meer geluid maakt dan mijn vorige auto's. Een detail. Ook rond de 140 vind ik hem wat brommerig...

Verder bevalt hij prima. Op naar de 3 ton!

probleem....

Tja een telefoontje van m'n schoonvader. M'n vriendin had hem afgezet en er was wat olie op z'n stoep achter gebleven dus ik moest de volgende ochtend even kijken.

En tja daar lag een flinke plas olie onder de motor.... Gezien de hoeveelheid (en het feit dat de motorkap na een paar dagen sneeuw was vastgevroren) de auto afgesleept naar de dichtsbijzijnde garage (waarvan we de eigenaar kennen).

Conclusie krukaskeering eruit. En daarvoor moet de bak eronderuit en wordt meestal ook meteen de koppeling vervangen. Dus een klein keerringetje met grote gevolgen. Nog even getwijfeld of ik hem wilde laten repareren maar toch maar gedaan. Het is een fijne auto en tja een grotere reparatie kun je verwachten bij een auto op leeftijd.

Waarschijnlijk is hij woensdag klaar. Tot die tijd een gloednieuwe Twingo mee. Leuk autotje. Met nadruk op tje. Ik kreeg de maxicosi niet eens op de achterbank.

gerepareerd

  • 296.500 km

De auto weer opgehaald na de dure reparatie. 's Avonds nam mijn vriendin de auto mee en koelvloeistof te laag.... grr dat gaat lekker. Water bijgevuld ongeveer een litertje en gaan weer. Het stuur kraakte ook en ik hoorde nu voor het eerst de turbo zachtjes fluiten. Wel schakelt de auto nu als een mes door de boter! (Koppeling is ook vervangen).

Dus zaterdags maar even terug langs de garage om navraag te doen over de probleempjes. Koelvloeistof kwam waarschijnlijk door een luchtbel waardoor ze onvoldoende hadden bijgevuld. Ook stuurhuis was losgeweest dus dat verooraakte het piepje. Gaan ze binnenkort bijstellen. Turbo piep wordt nagevraagd.

Oftewel geen perfecte aflevering maar wel weer een perfecte schakeling.

Ik was overigens zeer blij dat ik weer in de Volvo zat na in de Fiesta '05 en de Twingo '12 te hebben gereden. De oude Volvo heeft gewoon een veel betere zitpositie en is van een andere klasse! Hij rijdt nu weer als nieuw (afgezien van bovenstaande puntjes maar die worden vast en zeker weer opgelost).

en hoe verder?

  • 303.000 km

Zo we hebben de 300k km's bereikt! Niet geheel zonder slag of stoot. De reparatie van de krukaskering viel een beetje tegen alhoewel je weet dat het een oudere auto is. Ook dat de auto na de reparatie nog een keer terug moest vanwege een te laat koelvloeistofniveau gaf niet echt vertrouwen... Maar inmiddels is DIT probleem helemaal verholpen.

Paar weken geleden was echter het vermogen weg. De auto kwam niet boven de 2700 toeren en ik kon de Fiesta 1.3 van m'n vriendin bij het invoegen op de snelweg niet meer bijhouden (en dat is niet omdat die Fiesta zo snel is :P).

Dus dan maar eens rondkijken. Vanwege m'n verminderde km's en de hoge wegenbelasting van de Volvo maar eens proefgereden in een Prius van 2007. Ja iedereen verklaarde me voor gek... toch nog niet zo'n goed imago zo'n Prius.

Hij reed prima. Leuke combi met elektro en benzinemotor. Bagageruimte viel wat tegen en de binnenruimte is ongeveer gelijk aan de Volvo alleen als voor'zitters' is de Volvo een stuk comfortabel.

Zowiezo vond ik m'n oude Volvo wat comfortabeler!

Gezien de ook nog iets teleurstellende inruilwaarde blijven we verder rijden met de Volvo mede omdat het laatste probleempje net zo snel is verdwenen als dat het kwam...

grote beurt

  • 310.000 km

Bij 310k km's moest m'n S60 een grote beurt en bij 320k een nieuwe distributieriem. FF getwijfeld maar beide toch maar tegelijkertijd bij 310k km's gedaan.

Op maandagochtend de auto gebracht en een pracht S80 van 15 jaar oud met >370k km's als vervangende auto meegekregen. Was niet in showroomstaat maar reed prima!

Bellen ze rond 11 uur .. pfoeh ff schrikken. Maar dat viel mee. Er moest een airco reparatie gedaan worden (kon evt. een volgende beurt. Koste ong. driekwartier werk ook maar gedaan. Hoop toch nog een tijdje met de Volvo te doen.

Vandaag een week later de factuur in de bus. Boven de 1000 euro zou me tegenvallen en eronder mee vallen. Ik had geluk 866 Euro. Blijft een flink bedrag maar goed...

Opsomming kosten tot op heden
brandstoffilter 60
kleine beurt 200?
winterbanden 260
krukaskeerring + koppeling ca. 1500
winterbanden wisselen 30
grote beurt + distributieriem en airco reparatie 866

apk

  • 333.000 km

De laatste beurt met distributieriem heeft hij bij 310k gehad dus moest hij bij 330k weer naar de garage. Meteen APK erbij gedaan want dat moest voor 1-12.

Tussendoor wel af en toe startproblemen. Een melding dat 'start verhinderd'. Een (flnk) aantal keren starten en hij slaat wer aan.Iets elektronisch lijk me. Maar het komt en gaat dus niks aanlaten doen voorlopig.

Tijdens de apk niets bijzonder gevonden (alleen eenremkabeltje vervangen).

Na de apk lijkt hij weer/nog lekkerder te rijden. Iets minder rauw. Overigens rijdt de 2.4 benzine die ik als vervanger mee kreeg nog wat soepeler en klinkt die 5 pitter mooier!

Op naar de 4 ton? Ik kijk geregeld rond naar wat anders maar qua value for money kan ik beter nog een tijdje doorrijden. Zeker als er geen bijzonderheden zijn.

Mijlpaal

  • 350.000 km

De 350.000 km's zijn een feit. Een paar kleinigheidjes en verder rijden we stug door!

Het alarm heeft zijn beste tijd gehad. Het gaat geregeld zonder reden af en geeft ook een melding in de boardcomputer dat alarm onderhoud vereist. Ik vind het niet zo belangrijk en doe de auto nu vaak met de sleutel dicht zodat het alarm niet aan gaat,

Het eerdere probleem met starten, krijg dan een melding start verhinderd probeer het nog eens, komt ook af en toe. Zolang het niet vaker gebeurd geloof ik het wel.

Mede omdat ik nog wel eens aan het rondkijken ben voor wat ruimers. We verwachten een tweede en zowel de ruimte op de achterbank als de kofferruimte houdt niet echt over.

Maar voorlopig rijden we nog ff lekker door!

Apk + beurt

  • 356.000 km

Geen bijzonderheden.. Kosten 470 euro. Naast apk en beurt een rammeltje verholpen, verlichting gefixt en sloten gesmeerd. Het alarm kon uitgeschakeld worden maar dat laat ik voorlopig zitten. Gewoon de deuren met de sleutel dichtdoen. Gaat het alarm ook niet af.

Auto rijdt weer prima. Op naar de .....

Laatste tank 1 op 17. Dus netjes, vooral op langere afstanden is hij redelijk zuinig.

afscheid

  • 375.000 km

Afscheid

Afgelopen zomer is de kogel door de kerk gegaan. Onze (trouwe) S60 is verkocht aan een opkoper via zo'n (behoorlijk opdringerige) website.

Ik keek al langer met een schuin oog naar een V70 (2008 model of later) met automaat. Formaat vanwege inmiddels 2 kinderen en de automaat omdat dan schoonpa (die zelf een SLK rijdt) hem dan kon meenemen als hij op onze kinderen past.

Helaas heb ik intussen een Punto Evo 2011 (1.4 105 pk) geerfd en hebben besloten voorlopig in de Punto en de Fiesta van mijn vriendin te rijden. Op termijn willen we de Fiesta inruilen voor een gezinsauto / Volvo.

De S60 dan heeft het tot op het laatst goed gedaan afgezien van wat eerder vermelde kleinigheden.

Omdat we hem niet gingen inruilen en ik geen zin had er lang mee te leuren via Marktplaats e.d. heb ik gekozen om hem te verkopen via de site 'ikwilvanmijnautoaf'. Ze kwamen heel snel met een belachelijk bod (800 euro). En toen ik niet hapte gingen ze vragen wat ik minimaal wilde hebben. Daarna bleven we ze continu bellen tot en met zondag avond aan toe...
Uiteindelijk verkocht voor 1500 Euro.

Daarvoor is hij naar het buitenland geëxporteerd. Met een beetje aandacht kan hij daar nog jaren mee is mijn overtuiging.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.