Volvo S60 2.4 170pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 170pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 168.500 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
ERVARINGEN
Na zeer lang wikken en wegen, gekozen voor stijl, model, motor, prestaties, stilte en .... zuinigheid. Op zoek naar een D5 automaat, kwam ik bij toeval een 2.4 170 PK tegen met LPG-G3 uit 2001. Geen officiële Bi-fuel, maar v.v. een achteraf ingebouwde Vialle-installatie, op de plek van het reservewiel. Het was een gokje, omdat ik met mijn vorige auto, een VW Passat TDI, vrijwel probleemloos tot bijna 230.000 km heb gereden (waarvan een ton zelf). Een diesel lag dus voor de hand, maar na wat rekenwerk bleek ik met zo’n 20.000 km per jaar toch voordeliger uit te zijn met gas. Omdat ik elk risico wilde vermijden, moest het wel een auto met garantie zijn en redelijk in de buurt; ik heb veel auto’s bekeken in de loop der tijd, maar vaak bij handelaren, zonder garantie en meestal te ver weg.
Zo vond ik dus mijn S60, bij Volvo-dealer Van Reede in Amerongen, met 6 maanden garantie en ca. 15 km van mijn woonplaats verwijderd. Dat dit geen slechte beslissing is geweest - in veler opzichten - bewijst het vervolgverhaal.
Eerst nog wat over de auto zelf:
Het bijzondere van deze uitvoering, is de 170 PK benzine motor. Niet, zoals bij de officiële Bi’s, een 140 PK. Zo’n combinatie is vrij zeldzaam (zeker met een automaat!)en je beschikt dus over een formidabele motor en je rijdt toch relatief zuinig. Om even een indicatie te geven:
benzine rijdt ik nu gemiddeld 9,5 ltr/100 km
gas rijd ik gemiddeld 11 ltr/100 km
Het mooiste vind ik de stoere, solide uitstraling van de auto (mooier dan de V70, maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk!) en het interieur. Wat een mooie klokkewinkel en middenconsole. En die stoelen, helemaal af! Met de zwarte, half leer, half stoffen bekleding heeft de auto een chique uitstraling en toch zeer sportief. Zelfs na 6 jaar en 170.000 km ziet het er nog als nieuw uit (in tegenstelling tot vol leer, wat ik er vaak erg slecht uit vond zien).
Ik heb er een HU-1205 navigatiesysteem in laten bouwen (kwam uit de servicewagen van de garage), wat het dashboard helemaal af maakt. Het systeem werkt prima, al is het niet zo state-of-the-art qua mogelijkheden.
Als extra zijn er achteruitrijsensoren (PDC) ingebouwd en een trekhaak gemonteerd. Dit is allemaal gebeurd
PROBLEMEN
Voor de goede orde, de auto is nog in de garantie en de hierna genoemde zaken zijn tot nu toe allemaal (behalve de inbouw van de radio/nav.) kosteloos gebeurd.
Na 4000 km kreeg ik plotseling problemen met m’n gasinstallatie (waarvoor ik al een beetje bevreesd was). Uiteindelijk bleek er een nieuwe regelcomputer in te moeten, hetgeen ook gebeurd is. Maar een dag later schakelde de installatie helemaal niet meer op gas. Auto terug en besloot men i.o.m. Vialle om naar hun toe te komen, waar de hele installatie opnieuw afgeregeld is. Sindsdien gaat het goed, maar echt lekker rijdt-ie nog niet. Ik vermoed dat de installatie te zuinig staat afgesteld.
De verwarming rechts/links bleek niet goed te werken (een klacht die ik vaker op forums ben tegengekomen). Rechts bloedheet en links nauwelijk lauw. Was al een keer gemeten, ’ingelezen’ en opnieuw afgesteld, maar na een dag klopte het weer niet. Weer terug naar de garage, waar ze tot de conclusie kwamen dat er een motortje van de rechter kachel niet meer werkte. Is een nieuwe besteld en die moet er binnenkort weer in.
Verder werkte de CV in de rechterachterportier niet. De deur was niet meer van binnenuit te openen. Ook dit is opgelost, nadat de hele binnenbekleding verwijderd was.
Wat me wel stoort zijn de soms irritante rammeltjes en ’bonkjes’, hoorbaar op slechte weggedeeltes of richels. Misschien zo goed hoorbaar omdat de auto verder superstil is, maar is volgens mij te wijten aan het vele kunststof aan de auto, vooral de bumper voor en de beschermkappen in de wielkasten. Moeten ze nog een keer voor me nalopen.
Het is nog te kort om een goed oordeel te geven, maar tot nu toe wint de emotie het nog steeds van de ratio. Ik hoop wel dat het bij kleinigheden blijft. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik een Volvo met garantie heb gekocht. Als ik zo de verschillende reviews en forums doorlees, raad ik iedereen aan om een gebruikte Volvo bij een dealer te kopen met een goede garantie, want er valt toch wel wat af te dingen op de degelijkheid van Volvo!
Tot nu toe is alles werkelijk perfect opgelost door mijn garage. Niets dan lof voor deze Volvo dealer, die van mij nog een apart review krijgt (zie elders op deze site).
Wordt vervolgd.
Update 18-2-2008: De verwarming werkt nu prima. Is allemaal kosteloos hersteld. Leuk om een factuur thuis te krijgen, waarop alle werkzaamheden staan gespecificeerd en waar overal ’GRATIS’ achter staat. Inclusief de leenauto, die ik wederom zonder problemen meekreeg!
Update 21-5-2008: De auto is nu voorzien van 17’ lichtmetalen velgen, het type wat onder de oude C70 zat. Staat erg fraai. Met nieuwe Dunlop Sportmaxx 225/45/17 banden, die erg goed bevallen. Wel een paar keer voor balancering teruggeweest; dergelijke brede banden zijn wel een stuk gevoeliger, maar niet onconfortabeler (waar ik bang voor was).
De auto is vlak voor de afloop van de garantie nog voor een laatste inspectie teruggeweest. Ik had bij het autowassen gezien, dat de blanke lak op de bumpers begon te barsten. Precies de plekjes die bij de aflevering zijn behandeld en overgespoten. Niet goed gebeurd dus en daarom voor de zekerheid nog maar even langsgegaan. de dealer onderkende het probleem en de bumpers zijn onder garantie opnieuw gespoten en het resultaat is keurig.
Verder had ik gezien dat de remblokken vrij ver heen waren; die zijn bij de aankoop niet vervangen, maar na ca. 5 maanden wel praktisch op. Ook dit werd weer keurig opgelost en zijn de remblokken vervangen door een set goede gebruikte.
In verband met de a.s. vakantie heb ik alle vloeistoffen even laten controleren. Er was na 10.000 km geen olieverbruik!
Een week vakantie naar Zuid Frankrijk (3000 km) is zonder problemen verlopen. LPG (GPL in Frankrijk) is zonder problemen bijna overal te krijgen, zeker langs de Autoroutes. Prijzen liggen daar wel een stuk hoger als in de steden (€ 0,80 t.o. € 0,70 per liter.). Het verbruik lag op 9 liter per 100 km, een stuk zuiniger dus!
Al met al levert deze prestatie toch weer een sterretje extra op bij ’betrouwbaarheid’!
auto ingeruild
- 210.000 km
Update: auto is begin 2009 ingeruild op een Suzuki Grand Vitara. Vlak voor de verkoop ging de gaspomp stuk, een lekkere domper van € 850,- :-(, waarmee in 1 klap mijn winst met LPG-rijden teniet is gegaan! De nieuwe eigenaar had dus geluk!
Voor mij geen Volvo met LPG meer, zeker geen ouder type. Hoe het nu is gesteld met de nieuwere types van Volvo weet ik niet en daarover kan ik dus geen waardevolle review geven.
Of het structureel is voor dit type auto, of dat ik gewoon een pech-exemplaar heb gehad, ik weet het niet. Wel weet ik, dat ik nog met geen enkel andere auto, zo vaak in de garage heb gestaan!
1 Opmerking: mijn vrouw had vanaf het begin al problemen met het uit- en instappen, door de lage zit en de hoge randen van de (voor-)stoelen. Iets om goed op te letten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.