Volvo S60 2.4 140pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 336.000 km |
KM-stand laatst | 339.000 km |
een echte youngtimer
- 339.000 km
Auto van mijn zoon. Voor weinig gekocht. Langzaam aan van een verwaarloosd hok wordt de auto weer technisch OK om mee te rijden.
Voor 1000 EUR kun je niet veel verwachten, of?
Motorisch klonk ie bij aanschaf OK. Hij reed best OK, maar er markeerde overduidelijk wel het een en ander aan. Maar omdat de basis goed leek heeft mijn zoon zijn eerste auto gekocht, een Volvo S60 uit 2000 met een 140 PK basis motor.
Optisch niet optimaal. Er zit een ander interieur in dan er in hoort, maar verder was de auto OK om mee te beginnen zeker voor die prijs.
Begonnen met verse olie & een vers oliefilter. Ook leek het stuurbekrachtigingssysteem toe aan nieuwe olie. Dus ook de olie maar vervangen. Toen de olie op de brug stond bleek dat hard nodig, aangezien er druppels lekten uit het stuurhuis. De olie was ipv groen van kleur bruin / rood. Verkeerde of verouderde vloeistof. Nu 1,5 maand verder is het lekker gestopt en stuurt de auto beter (geen geluid meer).
Ondertussen zijn ook de bougies vervangen. Het inhouden van de motor is daarmee ook verholpen.
Rechtsvoor had de auto al een andere draagarm. Hij trok stevig naar links, en viel in de categorie lekker zweverig rijden. Omdat de linker draagarm niet best als eerste grote reparatie een nieuwe draagarm met fusee kogel laten monteren en beide buitenste stuurkogels ook gelijk meegenomen. De rechter aandrijfas lekte bij de binnenste hoes, uiteindelijk is daar een donor aandrijfas voor in de plaats gekomen.
De auto had problemen met de remlichten achter. De oorzaak was een defect relais in de achterste zekeringbox.
Op korte termijn wordt de distributieriem inclusief waterpomp vervangen. En wordt dan ook gelijk de spanrol van de multiriem meegenomen.
Daarna staat qua onderstel nog gepland twee nieuwe schokdemper, met verse veerschotels en veerpootlagers en als het goed is moet de auto dan in staat zijn om qua wegligging veilig te kunnen rijden.
Aangezien de auto toch aardig wat km's zal gaan maken komt er nog een LPG installatie in, waarmee de km kosten qua brandstof wat aantrekkelijker worden.
Optisch is de ingebouwde HU603 radio voorzien van een ander frontpaneel en een ander CD-loopwerk. Door de oorspronkelijke HU603 radio volledig te demonteren en de onderdelen van een vers exemplaar over te zetten op het moederbord van de HU603 hoefde de auto niet naar de dealer om hem te programmeren.
Samenvattend :
Een standaard S60 koop je voor relatief weinig. Mits je datgene wat versleten is vervangt kun je er heel prettig mee rondrijden.
Bij de distributieriem wissel wordt voor de zekerheid de thermostaat en de temperatuursensor mee vervangen. MIjn advies bij deze km-stand is om de voorste lambda en de luchtmassameter ook te vervangen. En daarna gewoon gaan rijden met deze auto.
Als je het onderhoud tijdig uitvoert en goede olie gebruikt kan deze auto nog heel erg lang mee gaan.
Ik blijf het spijtig vinden om te zien hoe mensen hun auto verwaarlozen vlak voordat ze hem weg doen. Een auto rijdt zoveel fijner als je goed voor hem blijft zorgen.
En met auto's als deze, wie er zuinig op is, kan er heel erg lang plezier van hebben.
Ik geloof niet dat je voor 1000 EUR een perfecte kunt kopen. Maar met wat beperkte investeringen om achterstallig onderhoud weg te werken kun je voor totaal 2000 EUR (inclusief aanschaf auto) een fijn rijdende auto maken waar je heel betrouwbaar van A naar B mee kunt rijden.
Onderhoud tot nu toe
1. Oliewissel + filter
2. Wissel vloeistof stuurbekrachtiging
3. Wisseling bougies
4. Vervanging stuurkogels
5. Andere aandrijfas rechts
6. nieuwe fuseekogel & nieuwe draagarm
7. Uitlijnen
Onderhoud op korte termijn
1. Nieuwe distributie + waterpomp
2. Nieuwe thermostaat + temperatuur sensor
Repataties op langere termijn
1. Nieuwe schokdempers
2. Nieuwe veerpootlager
3. Nieuwe veerschotels
4. In de gaten houden stuurbekrachtiging
5. twee nieuwe remklauwen voor
Totale kosten inclusief aanschaf + / - 2250 EUR
En tot slot inbouw LPG, een Vialle LPi installatie. Een LPE7 versie. Met een verse lambda verwacht ik dat de auto bij rustig rijden op LPG zo rond de 1 op 11 zou kunnen rijden. Aangezien E10 brandstof geen reel alternatief is, LPG rond de 70 cent ligt en dure benzine rond de 2,13 is het niet moeilijk een rekensommetje te maken en tot de conclusie te komen dat rijden op LPG van deze auto het enige alternatief is.
Als de auto technisch echt af is heeft ie nog behoefte aan wat nettere deuren en een mooi zijscherm. Daarna mag ie gebruikt worden waar ie voor gemaakt is. En een ding weet ik wel, ik verwacht niet dat er veel moderne auto's zijn die de kwaliteit van dit top product kunnen evenaren.
Is het een leuke auto? Ach...niet snel, wel fijn om te rijden. Moet het echt leuk zijn, zoek dan een mooie T5, maar het grote nadeel van de T5 is dat je er veel aan moet doen om het vermogen van de T5 echt goed op de weg te laten komen.
Ik rijd zelf een T5 uit 2002. Top auto. Met alle aanpassingen een geweldige auto. Maar dan rijdt hij niet meer als een Volvo. Maar met de looks en het comfort van een Volvo. Ik moet eerlijk zeggen dat de basis S60 erg ontspannend is om mee te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.