Volvo S40 2.0D Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 2.0D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 211.000 km |
Over de Volvo S40 2.0D Momentum
- 160.000 km
Ik was op zoek naar een andere auto, ik rijdt gemiddeld 3000 km woon- werkverkeer per maand en dat legde ik af in een Volkswagen Polo (type 9n3). Gezien mijn lengte van 1.97m waren die afstanden in een Polo niet erg comfortabel. Daarom ging ik op zoek naar een wat grotere auto met wat meer comfort dan de Polo.
Omdat mijn vader een Volvo V50 Edition II heeft gehad en ik erg te spreken was over het rijgedrag en comfort van die auto ging mijn voorkeur vrijwel meteen uit naar een V50. Maar omdat ik de ruimte van een stationwagen niet nodig had, en de sedanvariant, de S40, wat sportiever vond ogen ben ik op zoek gegaan naar een mooie uitvoering van de S40 (type MY2004).
Dit type Volvo is erg geliefd in de lease, dus het was best moeilijk om een exemplaar te vinden die in nette staat verkeerde en waar zuinig mee omgesprongen was.
Uiteindelijk vond mijn S40 bij de plaatselijke Volvo dealer. Volledig dealer onderhouden door de desbetreffende dealer en in zeer nette staat.
Het betreft een S40 Momentum uitvoering, met als extra opties; Alarmsysteem, 17" inch lichtmetalen velgen, Volvo RTI navigatiesysteem, Interior Air Quality System (IAQS), aluminium inleg, High Performance Audio met bediening op het stuur, automatisch dimmende binnenspiegel, Dynamic Stability & Traction Control (DSTC), Mobility-Line, geïntegreerde telefoon, mistlampen, Electronic Climate Control (ECC) etc.
Na een proefrit was ik er uit, dit moest hem worden!
Hij werd afgeleverd met een grote beurt, nieuwe velours zomer-mattenset en een set wintermatten van rubber voor zowel het interieur als het bagagecompartiment. En uiteraard met garantie.
Ik ben tot op de dag van vandaag erg blij met de keuze voor de S40. De Volvo rijdt in één woord fantastisch. De wegligging is subliem en vooral met de opties en accessoires waar hij mee uitgerust is, ben je van alle gemakken voorzien. De 2 liter Commonrail-diesel motor is erg fijn en heeft genoeg koppel. Hij is mede door de 6e versnelling erg stil, en dat is natuurlijk fijn bij lange snelwegritten. Ik haal een gemiddeld verbruik van 1l op 17.3 km.
De stoelen zijn zoals we van Volvo gewend zijn, ergonomisch en goed te verstellen. Met name door de lendesteun en de in hoogte verstelbare zitting (onafhankelijk van de rugleuning) vind je altijd een fijne zithouding. De Dalarö Lava T-Tec bekleding is strak en makkelijk schoon te houden.
Het geluid van de High Performance Audio is door zijn 8 speakers zeer goed te noemen.
Het Road and Traffic Information (RTI) navigatiesysteem is een uitkomst. Hij is erg uitgebreid en altijd bij de hand wanneer je hem nodig hebt. Geen gedoe meer met externe navigatiesystemen en of zuignappen op de voorruit waarbij de kans op diefstal altijd aanwezig is. Bediening gaat vanaf het stuur of via de meegeleverde afstandsbediening.
Ook de ingebouwde GSM-telefoon is een erg makkelijke optie. Hij werkt uitstekend en zuiver. Je kunt er zelfs SMS-tekstberichten mee lezen of versturen. Alles werkt via het scherm en toetsenbord op de middenconsole of via de bediening op het stuur.
De regensensor werkt goed en is instelbaar op gevoeligheid, evenals de automatisch dimmende binnenspiegel.
Een nadeel van alle veiligheidsvoorzieningen is het ontbreken van veel opbergvakjes. Ook de ruimte op de achterbank houdt niet over.
Kleine update
- 170.000 km
De winter zit er bijna op, en ook in de winter was het zeker geen straf op ermee te rijden. Ik heb halverwege December besloten om winterbanden te nemen omdat ik door mijn wisselende diensten op het werk vaak op de weg zit wanneer er bijna niemand op de weg zit. Het werden Dunlop Wintersport 3D winterbanden op 16" inch lichtmetalen Volvo Caligo velgen. Dit is mij zeer goed bevallen, ik heb deze maanden nauwelijks wat gemerkt van de winterse omstandigheden en had zeer goede grip waar andere nauwelijks konden rijden. Zeker met het (minimale) strooibeleid en de tekorten aan strooizout van afgelopen zomer is dit een verstandige keuze geweest.
Ook was het erg fijn dat ondanks dat het lang duurt voordat het koelwater van de motor op bedrijfstemperatuur is, de Climate Control erg snel warme lucht kan circuleren in de auto.
Op 5 januari 2010 heb ik de auto naar de Volvo dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt, hier kwamen geen bijzonderheden uit en ik heb € 379.- euro betaald voor een 160.000 km beurt. Wel heb ik er toen een ander stuur in laten zetten, omdat ik vond dat het leder van de huidige glad begon te worden. Dit kostte mij € 120.- euro incl. montage.
Halverwege Januari ondervond ik dat wanneer mijn motor op temperatuur was en ik de auto startte dat hij soms spontaan uitviel nadat hij aangeslagen was. Met dit probleem ben ik naar de dealer geweest en zij hebben nieuwe software upgrades geladen en een andere regeleenheid gedownload en het probleem was verholpen onder garantie.
Op 12 februari constateerde ik lak- en plaatschade aan de twee portieren van de linker zijkant van de auto. Gelukkig heeft de veroorzaker zich gemeld en is de schade hersteld door de Volvo dealer voor € 1800.- euro. Ik heb toen besloten om de S40 een Waxoyl lakpantser behandeling te laten geven. De kosten hiervoor bedroegen € 450.- euro. Ik hoop hiermee dat mijn lak beter beschermd is tegen weersinvloeden en dat het vuil minder snel aanhecht zodat ik mijn auto minder hoef te wassen en ik minder tijd hieraan hoef te besteden. Ik zal mijn ervaringen hier posten.
Klokje rond; 2 ton
- 205.000 km
Inmiddels heeft de Volvo de 200.000 km grens gepasseerd. De zomerbanden liggen er inmiddels al meer dan een maand op en vorige week heeft hij een 200.000 onderhoudsbeurt gekregen. Ik zat lang te twijfelen of ik nog met een auto met deze kilometerstand naar de Volvo dealer zou gaan, maar heb het toch maar gedaan. Ik heb wel uitgezocht of het veel uit zal maken, maar ik vind het toch tegenvallen. Wanneer ik hem naar een Volvo specialist zou brengen zou het alleen in uurloon iets voordeliger zijn. Ik wilde hem zeker niet naar een universele Bovag garage brengen, en daarom heb ik overwogen om hem naar een Volvo specialist die uitsluitend met originele Volvo onderdelen werkt te brengen. Maar toch heb ik het niet gedaan. Het scheelt ongeveer € 10.- euro per uur aan arbeidsloon en dat vind ik toch te weinig aangezien ze met een reguliere onderhoudsbeurt wanneer er geen gebreken of problemen zijn niet erg lang bezig zijn. Bovendien raak ik het recht op de Volvo Asisstance kwijt (mobiliteitsservice in heel Europa). Wellicht zou ik de overstap naar een specialist later nog eens overwegen wanneer er een groot defect optreed of wanneer de distributieriem vervangen dient te worden.
Bij de beurt kwamen overigens geen bijzonderheden aan het licht. Wel moest de remvloeistof ververst worden. Al met al geen dure beurt. Ik was € 425.- euro kwijt. Ik hoop pas weer bij 220.000 km bij de garage te komen.
Al met al bevalt hij nog steeds goed en merk je helemaal niets van zijn kilometerstand.
Volvo Verkocht!
- 211.000 km
Helaas heb ik vandaag de Volvo verkocht!
Redenen hiervoor; ik wil graag een nieuwe auto met weinig kilometers en lagere maandlasten. De Volvo was erg betrouwbaar, maar met de maandelijkse kosten van gemiddeld zo'n € 108.- euro wegenbelasting, € 200.- euro brandstof, € 100.- euro verzekering en plus minus € 200.- euro aan onderhouds- en reparatiekosten was hij niet de voordeligste.
Ik heb nu een Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive besteld. Met deze Ibiza is het natuurlijk op elk vlak inleveren ten opzichte van de Volvo, met name op comfort. Maar ik hoop er toch een betrouwbare en goedkopere auto aan te hebben. We zullen zien. Ik zal ook mijn ervaringen met de Ibiza ST hier posten.
Ooit koop ik zeker weer een Volvo!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.