Volvo S40 1.8 Europa Elegance (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S40 1.8 Europa Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Dorstige reisgezel
- 178.000 km
Auto is begin dit jaar gekocht nadat de BMW definitief de geest had gegeven.
Wellicht een beetje vreemde opvolger voor een BMW en ook moet toegeven dat ik die ook nog steeds mis om zijn wegligging en handling. Kan gewoon geen enkele andere auto aan tippen. Maar wat hebben we daar voor terug gekregen?
Lekker luxe uitvoering met alles elektrisch en zelfs de Scandinavische must-have stoelverwarming zit erop. Kort daarop heb ik een baan gekregen waarvoor ik iedere dag 200+ km in de auto zit, dus de auto heeft dit jaar meer km's gemaakt dan ik vooraf voorzien had. Het comfort van de auto is prima, met name de stoelen zijn heerlijk en geven nergens pijn of last van de rug.
Combinatie van de (Ford) 1.8 motor met de automaat (5-traps) maakt van deze auto bepaald geen strepentrekker. Comfortabel cruisen is meer zijn ding. Snel optrekken resulteert in een automaat die de motor met een luide keel hoog in de toeren houdt, niet te vaak doen dus.
Als de snelheid inmiddels erin zit is hij overigens wel vrij vlot.
Bouwkwaliteit is redelijk, maar zeker niet op het niveau van BMW (met als vergelijk een twintig jaar oude 3-serie...).
Alles zit maar net-net vast (dashboardkastje, omhulsel voor de achterlichten, kap onder interieurfilter) en 't wil ook best wel eens kraken.
Onderhoudskosten zijn verder gering. In het jaar dat ik hem heb is het volgende vervangen:
- Distributieriem (vervanging wegens leeftijd, wat opvalt is dat de riem extreem veel km's aankan volgens Volvo, prettig!)
- Waterpomp ( uit voorzorg bij vervangen riem)
- Interieur- en luchtfilter
- Nieuwe olie
- Nieuwe bougies
Totaalbedrag ong. €650 wat me alleraardigst lijkt gezien het kilometrage.
Het grootste minpunt echter aan de auto is zijn verbruik. Met 80% autosnelwegkilometers kom ik met moeite aan 1 op 12. In de wintermaanden zakt het met gemak naar 1 op 11 en minder. Wanneer je de auto alleen in de stad gebruikt zit je al snel tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Het comfort heeft zijn keerzijde.
Dit is ook de reden dat de auto het veld moet gaan ruimen voor een zuinige diesel.
Al ga ik de rust en het comfort missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.