Volvo C30 D5 Momentum (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
ERVARINGEN
- 2.000 km
Na jaren met een Ford Mondeo station te hebben gereden wilde ik iets meer fun en minder groot. Het werd een C30 D5 Momentum met handgeschakelde 6-bak.
Ik heb ook proefgereden in een Mini Cooper S en BMW 120d. De BMW vond ik niet helemaal mijn smaak, de Mini was erg leuk maar ik miste de koppel-power van een Diesel.
Mijn keuze is eigenlijk vooral beïnvloed door de motor. De D5 kende ik al uit de S60 en klinkt fantastisch. In de C30 lijkt hij nog wat vinniger te klinken en nog iets meer te trekken.
Alhoewel de auto nu nog maar zo’n 2000km gereden heeft wil ik toch al een eerste indruk geven van dit zakelijke speelgoed.
Rijgedrag:
Mooi gladjes vanaf minder dan 1200 tpm trekt de motor goed op, bij vol-gas vanaf 2400 toeren klinkt hij gevaarlijk bruut en sleurt eraan tot tegen de 4000tpm. Accelereren hiermee is echt leuk!
Rustig cruisen gaat ook prima, bij NL snelwegsnelheden lijkt de 5e versnelling beter passend dan de 6.
Die 5 lijkt dan zuiniger en qua geluid maakt het niks uit; in beide versnellingen hoor de je motor niet. Die wordt overstemd door bandengeluid (wat ik overigens wel wat veel vind). Pas vanaf zo’n 130 wordt de 6 voordeliger (~2400tpm), vanaf 160 ga je de motor echt horen maar dan klinkt hij wel mooi.
De motor reageert wat traag op lichte pedaalbewegingen, maar bij agressiever trappen gaat het wel sneller van jetje.
De 6-bak voelt goed en schakelt soepel, bij optrekken heb ik steeds het gevoel bij het juiste toerental in de volgende versnelling te komen. Op de motor remmen valt me tegen, de auto rolt wat langer door dan ik zou willen.
Trouwens ook wel wennen dat de tellerafwijking slechts 1km/u is. Ook bij snelheid boven de 200 is die tellerafwijking nog zo klein. De top heb ik nog niet gereden.
Over het verbruik kan ik met dit kilometrage nog weinig zeggen, maar het krachtige karakter van de motor zal niet helpen. Heerlijk!
De wegligging is goed, hij stuurt strak en remt in vergelijking met mijn vorige auto als een huis. Het onderstel kan de 180pk en 400Nm goed aan, niet vaak wielspin terwijl je toch flink kan optrekken.
De Mini en BMW voelen lichter aan in het stuur, de Volvo voelt groter en zwaarder aan dan hij is (motorgewicht?). Rechtuit is hij heel stabiel en je kan er harder mee door de bocht dan je denkt.
Voordat ik deze C30 kreeg heb ik een maandje in een C30 1.8 gereden. Die voelde in het stuur veel lichter aan maar was ook veel onrustiger bij hogere snelheden.
Wat ik echt minder vind aan de Volvo is de licht opbrengst, soms twijfel ik of het licht wel aanstaat. Had ik maar Xenon genomen… (is fikse meerprijs).
Van binnen:
Zwarte Off-black Kalix bekleding met Alu dashboard ziet er netjes en strak uit. De nieuwe middenarmsteun met afsluitbare bekerhouder voorin is ten opzichte van het vorige model een grote vooruitgang; het ziet er volwassener uit en de steun zit meer naar voren; zo kan je ‘em tenminste ook gebruiken.
Stoelen zitten goed, alhoewel het geen gti-stoelen zijn. Ruimte voorin is voor mij goed, maar wel beperkter dan de Mondeo, maar goed; als ik praktisch had gewild had ik wel iets anders genomen.
Ik heb het Audio line pakket met high performance systeem en bleu-tooth telefoon aansluiting. Geluid is goed; meer in controle dan het \\\'normale\\\' C30 audio systeem. Bleu tooth werkt goed en is erg handig.
Achterin ziet het er leuk uit, en de stoeltjes zitten niet verkeerd voor mensen van 180m of kleiner. De instap is een drama, vooral door de niet in positie terugkerende klapstoelen voor en in de weg zittende gordels.
Kofferbak is meer een opbergvak; koffer past er niet, gelukkig heb ik alleen tassen.
Met achterstoeltjes neer heb je ruimte waarmee je met 2 personen aardig op vakantie kan; snowboards passen erin of 2 mountainbike frames met wielen apart. Hoe praktisch!
PROBLEMEN
- 2.000 km
Geen problemen nog.
Tot nu toe ben ik erg blij met mijn keuze. Ben benieuwd hoe ik de auto ga ervaren als de roes van nieuwigheid verdwijnt. Foto’s en updates zullen volgen.
Update 10-12-2008, km stand 9000
Inmiddels al wat meer gewend en nog steeds dagelijks blij.
Het koppel went snel, maar het blijft leuk om te ervaren dat je met deze volvo echt bij de snellere auto's hoort. Autobahn cruisen tussen 160 en 200 gaat soepel en veel duurdere auto's houden je maar moeilijk bij met acceleraties (lachen).
Inmiddels winterbanden eronder en die maken meer lawaai dan de standaard continentals.
Verbruik zit gemiddeld rond de 7 liter/100km.
kritiekpunt: De auto is niet helemaal kraakvrij. Er zit een rammeltje in de rechterportier en bij flinke hobbels kraakt er wat acherin.
Maar dan ben ik wel kritisch (anderen horen het niet).
Update 31-05-2010 km stand 50.000
Inmiddels met pijn in het hart afscheid genomen van mijn C30 omdat ik naar het buitenland (Singapore) geëmigreerd ben. Kan em hier helaas niet betalen, nog heftigere belastingen op auto's dan NL maken em hier meer dan 2x zo duur, geen grap! Met de verhuizing bleek dat naast de ruimte ook de degelijkheid van de binnendelen wat tegen viel; snel krassen op het plastic. Verder in de 50K die ik ermee gereden heb geen problemen gehad en wel veel plezier. Mijn huidige auto kan hier echt niet aan tippen (Fiat Bravo Tjet150 h6), magoed; dat is ook geen vergelijk..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.