Volvo C30 D4 R-Design (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D4 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
Een C30 erbij om de V70 T5 classic wat te sparen
- 151.000 km
Wij zijn al jaren liefhebbers van de 850 Estate / V70 Classic modellen en zijn op dit moment de trotse bezitters van een zwarte V70 T5 automaat uit 1997 (met zijn eigen review) die nooit meer weg hoeft. Door een gewijzigde werksituatie gaat mijn woon-/werkverkeer binnenkort richting de 30.000 km per jaar en dat wilden wij de V70 eigenlijk niet aandoen, vandaar dat er een auto bij mocht komen. Nu vind ik autorijden best leuk, de "nieuwe" auto moest daar wel bij passen.
De uiteindelijke keuze is dus deels met het verstand maar toch ook wel een beetje met het gevoel gemaakt. Bij een specialist in Volvo-occasions bleek een leuke donkergrijze C30 D4 R-Design automaat uit 2011 te koop te staan voor een acceptabele prijs. De kilometerstand was slechts 150.000 km. De auto is in 2018 vanuit Duitsland ingevoerd en zowel in Duitsland als in Nederland door Volvo-dealers onderhouden. Naast het volledig ingevulde service-boekje waren alle (ook de Duitse) rekeningen nog keurig beschikbaar, dus een prima documentatie. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook .
Even wat info over de auto. Hij is van na de facelift, dus met de nieuwe voorkant. De meningen daarover verschillen maar ik vind deze versie iets mooier. Het is een 2-liter 5-cilinder met 177 pk en 400 Nm met een 6-traps geartronic. Technisch gezien is het eigenlijk een variant van de welbekende D5 diesel. De C30 is met dit type motor voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd, na de facelift was dacht ik de D2 in Nederland de enige beschikbare diesel.
Het verschil tussen onze twee auto's is ook leuk om te ervaren. De V70 is fantastisch om in te rijden maar de T5-motor komt pas boven de 3000 toeren echt tot leven (en dan is er ook geen houden meer aan ). Bij de C30 heb je vanaf lage toerentallen al direct een enorm koppel tot je beschikking dus de beleving is echt anders. Ook is het weggedrag van de C30 veel directer.
Het verbruik valt mij tot nu toe mee. Mijn woon-/werkverkeer is veel snelweg en dan is 1 op 20 haalbaar.
Voor de C30 waren drie geluidsinstallaties beschikbaar, een Performance, een High Performance en een Premium. In mijn auto zit de middelste optie en die staat goed bekend. Mij valt het echter wat tegen. Hij geeft een erg vol geluid maar ik mis wat helderheid. Ben nog wel wat aan het spelen met de instellingen van de hoge en lage tonen, misschien even wennen.
Zoals al gezegd ga ik veel met de auto rijden en ik zal mijn ervaringen hier proberen bij te houden.
Tot zover mijn eerste bericht.
Wat kleine aanvullingen...
- 152.000 km
Even wat kleine aanvullingen.
Verbruik:
Toen ik de auto kocht stond hij op gebruikte zomerbanden en was het verbruik tijdens mijn woon-/werkverkeer ongeveer 1 op 19,5 (volgens boordcomputer 5,1 l per 100km). Inmiddels zitten er nieuwe winterbanden onder en is het verbruik ongeveer 1 op 18 (5,5 l per 100km). Het is bekend dat winterbanden iets minder zuinig zijn maar ik had eigenlijk niet zo'n groot verschil verwacht.
Nu helpt het karakter van de motor toch al niet mee om zuinig te rijden. Regelmatig vindt er in mijn hoofd een strijd plaats tussen een rustige man en een soort "duiveltje", vooral wanneer er weer eens ruimte is voor een tussensprint. Van rotonde naar rotonde is gewoon te leuk!
Wegligging:
Voor Volvo-begrippen is dit een dynamische auto met een prima wegligging en een direct stuurgedrag. Nu ben ik voor mijn werk wel eens onderweg met een recent model VW Golf of Seat Leon en dat is toch net even anders. Qua comfort (en qua looks ;-)) wint de C30 het zeer gemakkelijk maar in wat snellere bochten en dergelijke vind ik hem vooral aan de voorkant in vergelijking met die twee andere auto's soms toch wat "vaag" qua gevoel. Voor de manier waarop ik de auto gebruik is de compromis tussen comfort en sportiviteit prima trouwens.
Geluidsinstallatie:
Tijdens het schrijven van mijn eerste bericht had ik nog wat twijfels over de geluidsinstallatie. Ik heb de lage tonen inmiddels helemaal neutraal staan, op "0" en de hoge tonen iets meer open. Dat bevalt mij veel beter.
Tot zover even een tussenstand.
Tijd voor een update
- 172.000 km
Tijd voor een aanvulling. De C30 blijft een enorm leuke auto om mee onderweg te zijn. Het is ook een opvallende verschijning. Volvo zal het destijds niet fijn hebben gevonden dat de verkoopcijfers wat tegen vielen maar zelf vind ik het nu juist wel leuk dat je niet op iedere straathoek een C30 tegen komt. En dat de meningen over het uiterlijk verschillen? Prima toch!
Bij dit specifieke exemplaar voegt de vijfcilinder onder de motorkap wat mij betreft nog iets extra’s toe. Om het goed te begrijpen moet je het denk ik ervaren, het heeft namelijk weinig met ratio te maken... Voor mij is het vooral het geluid van de vijfcilinder, op constante snelheid heerlijk rustig en bij optrekken een prachtige, krachtige, donkere roffel. Mogelijk dat de dubbele uitlaat ook nog een bijdrage aan dit geluid levert, deze zat standaard op de D3, D4, D5 en T5 uitvoeringen.
Volvo heeft op het gebied van vijfcilinders een geschiedenis die helaas ten einde is. Had te maken met het milieu of zo… Nu ben ik het daar in grote lijnen wel mee eens, dat we aandacht moeten besteden aan het verminderen van de uitstoot. Ik hoop alleen wel dat het in de toekomst mogelijk blijft om “bijzondere" auto’s te behouden. En dan denk ik niet direct aan deze C30 D4 maar bijvoorbeeld wel aan onze andere vijfcilinder, de V70 T5 uit 1997 met zijn eigen review.
De C30 D4 valt in milieuklasse Euro-5. Dat betekent dat toegang tot de milieu-zones van grote steden op een gegeven moment moeilijker gaat worden, waarschijnlijk vanaf 2025. En dat de waarde van de auto daarmee behoorlijk naar beneden zal gaan. Dat wist ik toen ik hem kocht en voor mijn woon-/werkverkeer is het niet aan de orde maar het is wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een wat oudere diesel.
Het verbruik is ongeveer gelijk gebleven. Op de snelweg is 1 op 20 haalbaar maar dan moet je het wel bij maximaal 100km/h houden. Bij een combinatie van snelweg en regionaal verkeer gaat dat al snel naar 1 op 18. En wanneer je er ook nog de stad mee in gaat is 1 op 15 realistisch. Eerlijk gezegd valt mij dat niet mee. Maar goed, ik heb de auto primair ook niet gekocht vanwege zijn zuinigheid, dan waren er wel betere keuzes mogelijk geweest.
Qua betrouwbaarheid is er weinig reden tot klagen. In het najaar van 2021 was het tijd voor de APK en een reguliere onderhoudsbeurt. Behalve dat de distributieriem moest worden vervangen (elke 10 jaar of 180.000 km) waren er geen bijzonderheden. En omdat ik tijdens de aanschaf al wist dat die distributieriem binnen een jaar moest worden vervangen was dat ingecalculeerd, in de onderhandeling voor de aankoop meegenomen.
Daarna wel een serieus probleem. Op een gegeven moment ging het waarschuwingslampje van het remvloeistofniveau af en toe heel even aan, bijvoorbeeld in een scherpe bocht. Bleek een kleine lekkage te zijn bij een remklauw die daarom moest worden vervangen. Ondanks dat hiervoor een gereviseerde/ruil klauw is gebruikt was het toch nog wel een (on)aardige rekening.
Ook nog een andere “lekkage” die echter vanzelf weer verdween. Op de vloer achter de passagiersstoel lag opeens een hoeveelheid water. Het is nog een hele toer om vooral het laatste restje water fatsoenlijk weg te krijgen maar dat is gelukt en het is daarna niet meer terug gekomen. Volgens de dealer komt het heel af en toe voor dat de condens-afvoer van de airco even niet goed doorloopt. En dan komt er vocht in een deel van het ventilatiesysteem. Nu zit er onder de passagiersstoel inderdaad een ventilatie-uitgang dus het zou kunnen. Wanneer dit inderdaad het probleem was heeft dit zich kennelijk vanzelf opgelost.
Dit was het voor nu weer even. En geen nieuws is goed nieuws moeten jullie maar denken.
Weer een klein jaar verder
- 186.000 km
Het afgelopen jaar is redelijk probleemloos verlopen en voordat ik het wist was het al weer tijd voor het reguliere onderhoud en de APK, gewoon bij mijn vertrouwde Volvo-dealer. Vooraf waren er twee aandachtspuntjes.
Als eerste voelde ik de laatste tijd een lichte onbalans/trilling bij het rijden die tijdens het remmen nog wat toenam. Dit punt is zonder toelichting aan de garage meegegeven, ik had ook eigenlijk geen idee van de oorzaak.
En verder was de al eerder genoemde lekkage weer terug, de vloer achter de passagiersstoel was weer drijfnat. Omdat dit eindeloze zoektochten kunnen worden (met eindeloze rekeningen aan arbeidsloon…) heb ik mij hier vooraf wat verder in verdiept. Op internet worden een paar mogelijke oorzaken genoemd maar een vaak voorkomende is toch wel een verstopte afvoer van de airco. Omdat de lekkage ook tijdens de zeer droge zomer aanwezig was leek lekkage van buiten minder waarschijnlijk. Vandaar de verstopte airco-afvoer als mogelijke oorzaak aan de garage meegegeven. Een tip bij het zoeken naar informatie over de C30 op internet is trouwens om in de zoekvraag ook de V50 (en eventueel de 2e generatie S40) mee te nemen omdat veel techniek identiek is.
Bij het onderhoud en de APK kwamen geen nieuwe bijzonderheden naar voren. De onbalans bleek te worden veroorzaakt door enigszins schuin afgesleten voorbanden. Het was geen afkeurpunt maar in overleg toch maar besloten om twee nieuwe banden te nemen en de auto opnieuw uit te lijnen. Gelukkig waren de banden sowieso bijna op dus qua kosten was dit op korte termijn al wel begroot.
De lekkage was inderdaad een verstopte airco-afvoer. Het bijzondere is dat deze afvoer helemaal voorin aan de passagierszijde zit, achter de bekleding van de tunnel. En daar voelde je helemaal geen nattigheid. Het water loopt dus helemaal onder de bekleding door naar achteren waar kennelijk het laagste punt zit. Het is gelukkig eenvoudig te verhelpen. De bekleding bij de tunnel is gemakkelijk te verwijderen en de afvoer laat zich al even gemakkelijk ontstoppen. Op internet kan je uitleg met foto’s vinden, bij een eventuele volgende keer doe ik het denk ik zelf. Voordeel van onderhoud bij de garage was nu wel dat de auto een overdekte overnachting kreeg aangeboden inclusief extra kachel om het vocht zoveel als mogelijk uit de auto te krijgen. Qua kosten dus een prima jaar, niets buitensporigs, alleen de banden dus iets eerder laten vervangen.
Qua rijden bevalt de auto ook nog steeds prima. Hij blijft vlot aanvoelen, zowel vanuit stilstand als bij tussen-acceleraties. En ook boven de 100 km/h (na 19 uur ;-)) blijft de kracht van de motor mij verbazen. Als bijvoorbeeld een tergend langzaam inhalende vrachtwagen dan eindelijk aan de kant gaat veroorzaakt de versnelling van 80 naar 130 met die prachtig roffelende vijfcilinder echt glimlach op mijn gezicht (jammer dat het zo snel voorbij is…).
Tenslotte nog even iets over het uiterlijk. Uiteraard is dat persoonlijk maar ik vind hem erg mooi om te zien. Daarnaast is het model naar mijn mening ook redelijk tijdloos. Deze is van na de facelift maar het oorspronkelijke model is al weer van 2006 en dat zie je er wat mij betreft niet aan af. Het zou mij niet verbazen wanneer bepaalde uitvoeringen uiteindelijk soort klassiekers gaan worden en dan denk ik in eerste instantie vooral aan de vijfcilinder benzine motoren, de 2.4i en de T5. De tijd zal het leren.
Dit was het voor nu, tot de volgende keer.
EGR-ellende
- 198.000 km
EGR-ellende. Alle moderne diesels schijnen ermee te maken te krijgen en nu was die van mij aan de beurt. Het gedrag van de motor leek niet te veranderen maar het waarschuwingslampje van het motormanagement ging toch echt branden. Uitlezen bij de garage wees het EGR-systeem als boosdoener aan. Nu wist ik dat EGR iets met het recirculeren van de uitlaatgassen te maken heeft. En met een EGR-klep die open en dicht moet kunnen. Dan zal het qua kosten toch wel meevallen was mijn naïeve gedachte. Nou, niet dus!
Nu is mijn vaste Volvo-dealer misschien niet de goedkoopste maar wel dichtbij en vertrouwd. Plus levenslange garantie zolang ik eigenaar van de auto blijf. Dat heeft mij doen besluiten om niet verder te shoppen.
Er zijn (buiten Volvo om) mogelijkheden om het EGR-systeem softwarematig uit te schakelen. Hierover zijn op internet zeer veel discussies te vinden met alle voor- en nadelen. Ik begin er maar niet aan. Sowieso voldoet de auto dan niet meer aan de type-goedkeuring. En vanwege de levenslange Volvo-garantie zie ik nu de noodzaak ook niet meer, ik ga er geen kosten meer aan krijgen.
Bij de “gebruikskosten” ga ik wel even van 4 naar 3 sterren, ik ben de remklauw van vorig jaar ook nog niet helemaal vergeten. In september staat het reguliere onderhoud plus de APK gepland, hopelijk valt dat mee en kan de 4e ster er dan weer bij. Daarbij wel de opmerking dat het mijn keuze is om alles bij een officiële Volvo-dealer te laten doen, er zijn goedkopere alternatieven.
De “betrouwbaarheid” laat ik wel op 4 sterren staan, de auto heeft mij onderweg verder niet in de steek gelaten.
Dit was even een korte update, verder heb ik eigenlijk niets te melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.