Volvo C30 2.0 R-Design (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 2.0 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Passion Red Beauty
- 55.000 km
Het Volvo avontuur is voor mij begonnen in november 2017.
Als grote Volvo-gek helemaal enthousiast dat ik mijn eerste Volvo C30 mocht aanschaffen. Hoe ik tot deze aankoop ben gekomen zal ik even uitleggen:
Ik kom uit een gezin waarin mijn ouders altijd al Volvo hebben gereden en er meerdere modellen voorbij zijn gekomen.
Zo begon het voor mijn ouders allemaal in 1998 met een 940 2.3 benzine LE in die verschrikkelijke BlackBerry Pearl kleur. Nadat deze in een zwaar auto ongeluk verloren is gegaan is het virus begonnen te verspreiden en mocht er niks anders voor de deur komen te staan dan degelijk Zweeds staal.
Zo zijn tussen 1998 en 2019 (in volgorde) de volgende modellen in de garage voorbij gekomen: 1e generatie V70, 1e generatie S80, 2x de 2e generatie V70, 2x een XC90 (zowel de facelift als de pre-facelift), 1x het laatste model V70 en momenteel een T8 R-Design XC90.
Zoals je ziet komt mijn keuze voor een Volvo niet zomaar uit de lucht gevallen.
Enfin...terug naar de C30.
De zoektocht begon. Ik was zoekende naar een vervanger voor mijn stokoude Volkswagen Lupo. Bij de plaatselijke Volkswagen dealer gaan kijken naar een Polo, maar hier slaagde ik niet. Het moest gewoon een Volvo worden in een bijzondere kleur, met leuke opties, netjes onderhouden en weinig tot geen gebruikssporen voor een eerlijke en scherpe prijs.
Zo ben ik uiteindelijk online uitgekomen bij een Broekhuis dealer in het midden van het land. Hier stond een rood exemplaar (voor de kenners: Passion Red) met weinig kilometers en een goede prijs. De auto leek te voldoen aan al mijn eisen en zag er op de foto's bijzonder fraai uit. Na enig telefonisch contact te hebben gehad werd de C30 gereserveerd voor mij en klaar gemaakt voor transport naar mijn plaatselijke Broekhuis dealer in Emmen.
Eenmaal in Emmen kon ik er een stukje mee rijden en ik was verkocht. Alle financiën werden geregeld en het aflevermoment werd genoteerd in de agenda. Aftellen maar.
De 1e 10.000 km
- 65.000 km
Inmiddels de 1e 10.000 km gereden en hierbij vielen mij de volgende punten op:
De laklaag:
De rode uni kleur autolak is gevoelig voor krassen. Bij aanschaf bleek al dat de lak wel wat liefde en TLC kon gebruiken. Er zaten wat ingevreten vogelpoep- en vliegroestplekken op en ik kon zien dat de auto in het verleden vaak door de 'krasstraat' is gereden. Ik ben zelf een enorme poetser en stoorde mij hier aan. Iedere keer als de auto in de zon stond zag je alle shwirls (krassen). Dit moest anders.
Ondanks dat ik een enorme autopoetser ben, heb ik geen ervaring met professionele apparatuur. Uiteindelijk heb ik besloten de auto professioneel te laten reinigen en laten polijsten en beschermen. Ik herkende de auto niet weer terug. Wat een glans!
Het 1e dealerbezoek:
Het stuur stond niet recht en de auto trok wat naar rechts. Ik wilde dit opgelost hebben en moest hiervoor wel 4 keer naar de dealer aangezien de garage het niet recht genoeg konden krijgen. Het stuur stond iedere keer net niet helemaal in het midden, en omdat ik nogal een pietje-precies ben wilde ik het kaarsrecht hebben. Het lukte uiteindelijk en het trekken naar rechts is verholpen. De auto werd uitgelijnd.
Het 2e dealerbezoek:
Tijdens het stationair draaien van de motor met de koppeling vrij hoorde ik een zeer lichte ratel uit de versnellingsbak komen. Bij het indrukken van het koppelingspedaal was het echter weg. Dit baarde mij zorgen vanwege de drukgroep en heb ik dus aangegeven bij de dealer. Het verhaal was dat dit zo hoort bij het type versnellingsbakken (5 versnellingsbak) en dat dit normaal was. Het geluid was ook amper een ratel te noemen, misschien overdreef ik wel. Maar goed...vroeger schenen de 850 versnellingsbakken dit ook al te doen, aldus de garage. In de garantieperiode toch maar even melding van gemaakt en laten controleren. Alles bleek in orde.
Het 3e dealerbezoek:
Tijdens het inschakelen van de airco maakt de aircopomp een klein bijgeluid. Dit geluid was niet heel luid maar goed ik zat nog steeds in de garantieperiode en wilde dit toch even melden. De airco werd opnieuw gevuld en bijkomend geluid werd als normaal gezien.
Zoals je kunt lezen verschillen de dealer en ik in mening wat 'geluidjes' en 'rateltjes' zijn en of dit normaal is. Na dit kenbaar te hebben gemaakt kwam het excuus dat dit de 'instap'-Volvo is en je dit kan verwachten. Bijzonder...
Rijervaring de 1e 10.000 km:
De auto rijdt heerlijk en ligt werkelijk als een blok op de weg. De R-Design uitvoering is t.o.v. de reguliere C30 wat verlaagd en heeft een sport onderstel. Inleveren op comfort doe je totaal niet, alleen merk je wel dat er een sport onderstel onder ligt. Verwacht dus ook niet het (soms zweverige) comfortabele gedrag van bijvoorbeeld een grotere V70. Hiervoor is de auto te strak afgeveerd en voel je meer alle oneffenheden op de weg. Er is wel heel veel rust in de totale aandrijflijn waardoor je altijd comfortabel en uitgerust uitstapt. Ook na een lange rit.
De stoelen zijn dan ook geweldig en je zit heerlijk ruim achter het stuur. Het stuurwiel is met mooi (geperforeerd) leder bekleed en grijpt goed vast. Puntje van kritiek is het vrij grote stuur waardoor je met bijvoorbeeld parkeren wat meer moet werken. Maar hier hebben wel meer Volvo's last van. Het draagt wel bij aan het 'grote gevoel' dat de auto geeft op de weg.
De bagageruimte valt mij ook 100% mee. Nadeel is wel dat de toegang door de glazen achterklep gering is. Daarnaast maakt de (optionele) hardcover de toegang er ook niet beter op. Mocht je wel veel willen vervoeren dan moeten de stoelen plat en de hardcover worden verwijderd.
Motor:
De 2.0L benzinemotor met 145pk is een heerlijke soepele en krachtige motor. Dit motorblok is ontwikkeld door Ford en Mazda in de tijd dat Volvo (en Mazda) onderdeel was van Ford. Onderin het toeren bereik (vanaf 500 tot 1500 toeren) had ik wel graag wat meer kracht gewild maar eenmaal boven de 1500 toeren trekt hij behoorlijk door en is het een vlotte wagen. Het is natuurlijk ook een auto met atmosferische motor en heeft hierdoor een totaal ander karakter dan een turboblok die meer een 'push' geeft bij het accelereren. De auto nodigt gewoon niet uit om sportief mee te gaan rijden. Dit komt mede ook door de relatief lange slagen van de versnellingsbak maar dit sluit eigenlijk weer perfect aan op het comfort van de auto.
Verbruik:
Het verbruik valt mij ook behoorlijk mee. Met een gemiddelde van 7.0L/100km ben ik zeer tevreden. Nu heb ik een lichte rechtervoet en let ik goed op mijn rijgedrag. In de praktijk betekend dit dat op gecombineerde 80/100 km/h wegen ik rond de 600/650 km haal op 1 volle tank benzine. De boordcomputer geeft aan dat ik dan nog 200 km reserves heb (850 km tot lege tank). In de praktijk is dit niet het geval en brandt het lampje van de benzinemeter al.
Instagram:
De auto is ook te volgen inmiddels op Instagram onder de naam: volvoc30_photos
Op vakantie naar Italië
- 68.000 km
Op reis met de C30 richting Toscane. Koffers en tassen, kussens en dekbed kunnen allemaal achterin de kofferbak en met 2 personen is zelfs de achterbank ongebruikt en vrij. Zoals ik al vertelde is bagageruimte van de C30 best bruikbaar en valt de ruimte heel erg mee.
Voorafgaand aan de reis alle vloeistoffen gecontroleerd en bandenspanning op niveau gebracht. Ik heb 1l olie bij moeten vullen (5W30) wat ik heel erg mee vind vallen. Dat komt neer op 1l op 15000 km ongeveer.
De Ford/Mazda motor staat enigzins bekend als een blok dat wat olie kan verbruiken. Maar dit is volgens de garage een normaal verbruik.
Op vakantie rond de 5000km gereden en genoten van het comfort en souplesse van de auto. In Italië zie je de C30 niet veel rondrijden dus ik had redelijk veel bekijks overal waren we kwamen. Ik moest wel even uitleggen dat dit niet het Rosso Corsa rood van Ferrari was maar het Passion Red van Volvo. Bovendien zit er bij mij ook niet het (Ferrari)-Eland stickertje op het voorspatbord. Dit om ergere verwarring te voorkomen.
Verder veel thumbs ups gekregen over de wagen.
Onderhoudsupdate
- 73.000 km
Een kleine update:
De remklauwen vertoonden op sommige plekken wat roestkleur. Dit hersteld en de remklauwen geverfd in de originele kleur d.m.v. Hammerite.
Daarnaast waren het R-Design embleem en het Volvo embleem in de gril verweerd. Een bekende Volvo kwaal en direct vervangen. De Volvo embleem sticker kost maar €2,- maar het R-Design embleem kost €45,- en is best prijzig. Bovendien moet de voorbumper gedemonteerd worden om erbij te kunnen. Gelukkig via Instagram een Amerikaans bedrijf gevonden die het embleem heeft nagemaakt op formaat voor het plastic houdertje in een speciaal polyplastic wat niet meer kan verweren. Beter dan orgineel.
Verder:
Nieuwe zomerbanden laten plaatsen. Gekozen voor Vredestein Ultra Satins. Dit is het 1e setje wat hij van mij krijgt.
Daarnaast ook Vredestein winterbanden aangeschaft op staal en afgewerkt met orginele Volvo wieldoppen gekocht bij Vstore.
De auto heeft ook een kleine beurt gekregen na de vakantie. En kan er dus weer tegenaan. (Nieuwe olie + oliefilter).
Verder lekker veel rijden en poetsen in de weekenden. Daarnaast ook het interieur een grote reinigingsbeurt gegeven en het leer gevoed en gezorgd dat alles zo orgineel 'mat' mogelijk blijft als maar kan.
Het t-tec interieurmateriaal wat Volvo voor de P1 modellen (C30/C70/S40/V50) als halfleer optie in oa. de R-Design modellen gebruikt is gevoelig en staat bekend om zijn scheuren. Ik heb hier nog geen last van maar ben op mijn hoede en verzorg het preventief met een textielvoedingsmiddel.
De afstandsbediening van het Parrot Bleutooth systeem is ook vervangen. Mijn voorganger had de knopjes redelijk mishandeld. Dus dit werkte niet goed meer.
Nog steeds tevreden
- 88.000 km
Nog steeds tevreden over de auto en inmiddels totaal geen problemen gehad.
Bij de kleine beurt werd geadviseerd de remblokken binnenkort te vervangen. Dit is rondom uitgevoerd en hierbij ook alle remschijven vervangen. Sinds de aankoop waren de oude schijven een beetje krom en ik kon een goede deal maken via de Nederlandse C30 Facebookgroep voor een complete Volvo orginele remset (blokken + schijven) en dus alles gelijk maar laten vervangen.
Daarnaast ook nieuwe olie + oliefilter erop.
Sinds de aankoop zat er ook een sterretje in de voorruit welke met plasma is gerepareerd. Nu is dit niet het mooiste, maar het stoorde mij niet enorm. Het geluk deed zich voor dat tijdens het wassen van de auto er opeens een keer wat druppels langs de voorruit naar binnen sijpelde (een bekende P1 kwaal). Contact opgenomen met de dealer en de garage heeft een nieuwe voorruit geplaatst.
Nieuwe set naafkappen geplaatst van de huidige generatie Volvo's en de auto was nu na dit alles en een grondige poetsmiddag klaar voor het grootste Volvoevenement van Nederland in Best: Volvodrivetreffen 2019
De 1e ton
- 100.000 km
De auto heeft de 100.000km bereikt en heeft een kleine beurt gekregen tijdens de APK keuring.
Om dit te vieren worden langzaamaan alle gloeilampen vervangen door led. Hiermee bedoel ik de kentekenverlichting, de dimverlichting en het stadslicht.
Led:
Mijn C30 heeft niet de optionele Xenon dim-verlichting met het ruitensproeier systeem en ik mis wat verlichting in de naderende donkere dagen. Nu is led verlichting tegenwoordig een uitkomst en wil ik het (na enkele verbeterde halogeenlampen) uitproberen. De originele halogeen gloeilampen zijn niet geweldig en het lichtbeeld is in de C30 dan ook niet geweldig. Een upgrade is dan ook zeker de moeite waard. Daarnaast geeft led een moderne en frisse look aan de auto.
Online veel onderzocht en gezocht naar een kwalitatief goed product. (dus niet die rommel van AliExpress). Belangrijk vond ik dat aan de koplampbehuizing niks gezaagd of gesmolten hoefde te worden. Soms past de ledlamp namelijk niet in de behuizing waardoor het afdekkapje niet meer past en kans op condensvorming ontstaat.
Uiteindelijk een adres gevonden en gekozen voor led verlichting met koelstrips (in plaats van koelventilatoren). Deze zelf ingebouwd en ik hoefde niks aan te passen. Het past er overigens maar net in, dit in tegenstelling tot de lampen met ventilator. De led lamp zit strak in de behuizing. Maar omdat de koelstrips goed zijn weggewerkt moet de lamp zijn warmte goed kwijt kunnen.
Na het inbouwen de lampen goed afgesteld (tegenliggers en APK) en ik kan niet anders concluderen dat het een aangename verbetering is. Wat een verschil! Het lichtbeeld is zoveel beter/wijder en verder. Het ziet er bovendien ook heel orgineel uit. De kleurtemp. is gelijk aan die van de OEM koplampen. Ik kan dit iedere C30 eigenaar aanraden en hopelijk blijven de lampen goed. De tijd zal het leren.
Verder:
Verder totaal geen problemen ondervonden bij de 1e 50.000 km. De wagen doet het geweldig en ik beleef er veel rijplezier aan. Hij wordt dan ook vertroeteld door mij.
Enige puntje van kritiek is dat het Anti-Skid systeem soms overgevoelig is en een opeens de melding: 'Anti-Skid service verreist' op schijnt in het dashboard. Het nadeel is dat dan ook direct de cruise control niet meer werkt. Deze melding komt namelijk voor wanneer ik op een iets vochtige en gladde weg op cruise control rijdt. Pas nadat de auto uit is geweest verdwijnt de melding en is er niks aan de hand en werkt de cruise control weer. De reden waarom is mij nog onbekend aangezien deze melding alles kan betekenen. Mijn 1e vermoeden is een lage accuspanning maar het kan ook een wielsensor zijn die wat gevoelig is.
Onderhoudsupdate
- 116.000 km
De auto heeft inmiddels 116.000km bereikt en heeft een grote beurt gekregen plus APK. De laatste (kleine beurt) was in oktober 2019.
De grote beurt had ik over de vakantie willen tillen omdat de auto pas bij 120.000km aan de beurt was (volgens het onderhoudsinterval) en ik niet van plan was met de auto op vakantie te gaan maar een vliegreis had geboekt richting Griekenland.
Echter vanwege het coronavirus genoodzaakt deze vliegreis te annuleren en de vakantiebestemming wat dichter bij huis te zoeken. Dit betekent dus met de auto op vakantie en dan is het wel fijn om met een auto op pad te gaan die vlak voor vertrek nog even helemaal is nagekeken.
Resulterend uit de onderhoudsbeurt zijn alle vloeistoffen, bougies, filters etc. vervangen en is de airco nagekeken. Geen bijzonderheden te melden uit de APK en alles was perfect. Dit mag je natuurlijk ook verwachten bij deze kilometerstand.
Aanstaande donderdag staat nog een afspraak gepland bij Profile om een (zeer) lichte trilling in het stuur proberen te verhelpen. De (voor)banden worden gebalanceerd aangezien de trilling voorkomt bij snelheden rond en vanaf de 100km/h. Dit is dus even afwachten.
Daarnaast is mij de laatste tijd een kleine irritatie opgevallen. Namelijk een kleine resonantie in het rechter deurpaneel. Het klinkt alsof er een stukje plastic ergens tegenaan trilt. Wanneer ik tijd (en zin) heb dit maar even bij de Volvo dealer neerleggen. Verder is (zoals in mijn vorige update beschreven) de Anti-Skid systeem melding niet meer voorgekomen.
Laatst kreeg ik de vraag of ik hem weleens zou willen inruilen. Natuurlijk zit ik soms ook wel naar bijv. een V40 in vergelijkbare uitvoering te kijken op bekende occasions sites.
Pluspunten van een V40 zijn natuurlijk het meer praktische gebruik van 2 extra deuren, een ruimere toegang tot de bagageruimte en een modern infotainment. Echter kan mij de vormgeving simpelweg minder bekoren dan die van een C30 en zie je de V40 veel te veel (met name op de linkerbaan...)
Natuurlijk is dit relatief en een met Polestar goodies uitgevoerde V40 T5 is heus geweldig en dik om te zien. Echter is die in verhouding zeer prijzig en vindt ik het momenteel niet waard.
Daarnaast ben ik nog lang niet op de C30 uitgekeken en aangezien ik nog geen plannen heb voor gezinsuitbreiding blijven we dus mooi doorrijden in een probleemloze auto en kunnen we met een fijn gevoel op vakantie.
Update en plannen
- 120.000 km
De auto heeft inmiddels 120.000km ervaring. De kilometers klimmen dus mooi rustig op. Dit met veel plezier.
Nu de winterperiode aangebroken is wordt de C30 wekelijks schoongemaakt en gepoetst. Dit vanwege de pekel en als hobby. (je moet tenslotte ook wat met het vele 'thuiswerken')
Voor het voorjaar van 2021 staan er een aantal dingetjes op de wenslijst:
- Voorbumper wordt overgespoten. (Lichte steenslag is een irritatie puntje geworden inmiddels)
- Verder ben ik zoekende naar een goede deal voor origineel 18 inch velgen. Ondanks dat dit model velgen (Cratus) niet verkeerd staan, zoek ik toch een grotere inch velg welke de wielkasten wat mooier opvullen.
- Krakende tweater speaker in de linkervoordeur. Een nieuwe ligt al op de plank en wordt binnenkort vervangen.
Keep you posted!
Onderhoudsupdate
- 130.000 km
De auto heeft inmiddels 130.000km ervaring.
De jaarlijkse beurt + apk diende zich weer aan en ik had er alle vertrouwen in dat er niks aan problematiek naar voren zou komen. Toch bleek de C30 een aantal puntjes te hebben die opgelost moesten worden:
Zo bleek de aandrijfas uit de versnellingsbak wat te zweten. De garage wist te melden dat een rubberen kering in de bak de boosdoener was. Geen man over boord, maar toch ook niet verwacht. De kering wordt vervangen en de bak wordt verder afgevuld met olie.
Daarnaast bleek aan de linker voorwiel ophanging de spiraalveer afgebroken te zijn aan de bovenkant. Nooit geweten dat dit een slijtageonderdeel is (aldus de garage) en vaker kan voorkomen. Ook met 130k op de teller en een rijstijl waarbij drempels kruipend worden genomen.
Het advies aan beide kanten de veren te vervangen en dit dus ook maar geregeld. Verder nieuwe olie + filter gekregen.
Daarnaast afgelopen maart ook de tweater speaker in de deur vervangen. Probleem bleek onder andere te komen door de tussenverbinding van de Parrot carkit. Het gekraak is voor nu gelukkig wel eerst verholpen.
Ondanks dat ik zeer zuinig op de C30 ben en ik enigszins verbaasd was over deze puntjes, moet ik toch ook beseffen dat het mijn dagelijkse vervoersmiddel is die toch alweer uit 2011 komt.
Maar goed. Problemen zijn er om te verhelpen en het feit dat ik er op tijd achter kwam (vlak voor vakantie) geeft toch wel weer een veilig gevoel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.