Volvo C30 1.8 Kinetic (2007)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.8 Kinetic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na jarenlang tweedehands te hebben gereden voor het eerst een nieuwe auto! En wat voor één. De reclame voor de C30 zegt het al. Love it or hate it. Well, I am loving it. Tuurlijk, aan het design moet je even wennen, maar was dat ook niet met andere vooruitstrevende merken? Ik denk even aan de BMW 3 serie bijvoorbeeld.

Motorisch vind ik de C30 zeer levendig. De 1.8 benzine trekt goed bij lage toeren en zakt pas laat wat in. Voor dagelijks gebruik is dit ideaal. Je kunt lekker schakellui rijden. Over het verbruik zal ik nog niet al teveel zeggen, want er staan nog weinig km op de teller en ik wil hem nog even een 1000 km extra laten draaien voordat ik er uitspraken over doe. Heel zuining is hij niet, het zal tussen de 7 en 9 liter/100 km uitkomen.

Wat me tot nu toe een beetje tegenvalt is de bak. Die vind ik zo nu en dan nogal stroef en met name de drie vindt hij niet altijd zonder morren. Misschien moet het nog wat inslijten. Ook tikt de pook vaak tegen de (kunststof) aanslagen aan. Dit kan geen kwaad, maar zelfs bij rustig schakelen hoor je het inleggen een ’tok’. Ik zet dus de stereo maar wat harder, zodat ik me er niet meer aan stoor:-)

Over de wegligging kan ik kort zijn. Als op rails! Super, zeker als je altijd wat oudere auto’s hebt gereden, die wat slapper in de veren zaten. De C30 stuurt erg trefzeker, al vind ik het stuur wat ’bulky’. Ik heb kleine handen en een dik stuur is dan niet altijd fijn.

Het enige echt storende zijn de dwarsrichels bij hogere snelheden. Die worden erg hard doorgegeven aan de inzittenden. Dat comfort is door Volvo denk ik opgegeven bij de keuze voor het toch wel sportieve veer / dempgedrag.

Al met al een top auto en ik zou hem zó weer kiezen uit het toch grote aanbod. Alle comfort aan boord, zeer goede (en goed verstelbare) stoelen, degelijke en solide techniek, standaard 17 inch LM enz. Kortom, helemaal mijn ding.

UPDATE - 6200 KM

Ik heb de C30 nu een half jaartje en moet zeggen dat ik er nog steeds zeer tevreden over ben. Toch zijn er wel een paar irritaties te melden.

Het schakelen is er niet beter op geworden. Erg stroef en regelmatig tandenpoetsen als je niet heel precies de pook in de verzetten duwt. Dit moet echt anders kunnen.

De binnenverlichting is gedeeltelijk uitgevallen. Het lampje recht boven de middensole in de hemel werkt plotseling niet meer, dus ik moet er even mee naar dealer.

Het bagageruimte afdekzeiltje vond ik het begin best een leuke gadget, maar nu is het gewown een onhandig ding dat je beperkt je boodschappen in te laden. Het kan er helemaal uit, maar dan kijk je dus door de achterruit direct de kofferbak in en wil je daar dus nog geen plastic tasje laten liggen...

De knoppen voor de bediening van de verwarming en airco en ook de stereo zijn te klein om gemakkelijk tijdens het rijden te bedienen. Zeker op een onregelmatig wegdek zweef je met je vinger boven de gewenste knop totdat je zeker weet dat hem kunt raken!

En dan toch ook wel jammer...het (vind ik) typische Volvo motorgeluid kwam na ca 2000km uit de kast. Het blok liep zo mooi stil, maar nu hoor ik toch duidelijk die Volvo roffel, die ik toch wat rauw vind klinken.

to be continued... 5-2-08

PROBLEMEN

geen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.