Volvo C30 1.6D Sport (2008)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst4.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 4.500 km

Van mijn huidige werkgever mocht ik op zoek gaan naar een leaseauto. Ik heb uiteraard een flinke lijst gemaakt, waarvan er meteen een heleboel auto\'s geschrapt konden worden. De had te maken met het feit dat in de klasse waarin ik een auto mocht kiezen, de meeste merken de vervanger al klaar hadden staan. Dit was zo voor de VW Golf, Opel Astra en de Renault Megane. De Seat Leon is van buiten erg mooi, maar het interieur kan mij niet bekoren. De Audi A3 en BMW 1-serie zijn eigenlijk te duur, of je moet een standaard versie nemen, wat ik niet wilde. Hetzelfde was het geval met de Volvo C30. Maar aangezien ik de Volvo van begin af aan erg mooi vond, ben ik toch maar eens naar de dealer gegaan om de auto van dichtbij te bekijken.

Na eerst bij een Volvo dealer in Boxmeer de showroom uitgekeken te zijn door de verkoper (erg slecht trouwens, het niet serieus nemen van een mogelijke klant), toch maar de folder via internet besteld en Henk Scholten in Nijmegen aangegeven als dealer. Ik werd na 2 dagen gebeld door een verkoper, en meteen een afspraak gemaakt voor een flinke proefrit. Was allemaal geen enkel probleem. Dit is een dealer zoals die hoort te zijn, klantgericht, met uitstekende service.

Na de proefrit een offerte laten maken, waaruit bleek dat de Volvo C30 eigenlijk wel erg duur was t.o.v. de Golf, Astra e.d. De dealer had wel nog de mededeling dat er een actiemodel aan zat te komen, namelijk de Sport. Dit model had erg veel interessante opties (17\" velgen, achterspoiler, bluetooth carkit, high performance sound, multifunctioneel sportstuur, aluminium inleg, cruise control en mistlampen voor), tegen een héél aantrekkelijke prijs. Uiteindelijk is de auto eind juni besteld.

Het is dus geworden:
Volvo C30 1.6d Sport met business line pakket (leer, garmin navi, parkeersensoren achter) en metallic lak (barents blue). Voor de velgen heb ik gekozen voor de Mestra velgen, wat achteraf een hele goede keus is geweest. Het kost alleen wat extra werk om ze schoon te maken.

Nu de daadwerkelijke review, voor zover dat nu al mogelijk is.
Mijn eerste indruk van de Volvo is uitstekend. De afwerking in het interieur is van een hoog niveau. De stoelen zitten uitstekend, al duurt het wel een paar dagen om de juiste positie te krijgen. De zwarte leren bekleding maakt de auto vanbinnen echt af, zeker in combinatie met de aluminium inleg.

De bluetooth carkit werkt uitstekend, wat ik persoonlijk niet had verwacht. De geluidsinstallatie klinkt echt geweldig, en wil de bas soms wel eens wat te doordringend zijn. Dit zal ook wel aan het soort muziek liggen. Wat betreft het Garmin systeem wat Volvo levert in het business line pakket, dit werkt erg snel in tegenstelling tot verschillende andere draagbare systemen. Het mag dan misschien niet zo mooi zijn als de originele inbouw navi, het scheelt wel degelijk een flinke duit in de bijtelling.

Het exterieur van de auto is gewoon perfect. Ik vind de kleur heel goed passen bij de kunststof onderkant. Daarnaast maken de 17\" velgen en de achterspoiler de auto af. Ik heb de C30 typeaanduiding eraf laten halen, omdat bij de kleinste motoren (1.6 en 1.6d) er geen motoraanduiding op de achterkant staat. Dan is de symmetrie mooier. Het nieuwe type letters dat volvo bij modeljaar 2009 gebruikt past ook veel beter op de achterkant, en dit heb ik dan ook laten staan.

Zijn er dan geen minpunten? Jawel, het onderstel is vrij hard geveerd, wat op de wat slechtere wegen toch vervelend kan worden. Bovendien houdt het vermogen niet over, maar misschien komt dit nog, aangezien de auto nog maar 4500km op de teller heeft staan.

Volvo heeft er nu in ieder geval 1 tevreden rijder bij, nu maar afwachten of dat ook zo blijft.

PROBLEMEN

  • 4.500 km

Tijdens de terugrit van de dealer naar huis, kwam ik erachter dat de houder van de navi niet functioneerde. Daarnaast werkte ook de 2 12v aansluitingen niet. Hierover contact opgenomen met de dealer en een afspraak gemaakt waarop dit gemaakt zou worden. Dit is ook gebeurt, bleek een kapotte zekering te zijn. Daarnaast hebben ze ook de mat rechtsachter vervangen, omdat deze scheef zat.

Ik heb de betrouwbaarheid op 5 sterren staan, en de gebruikskosten ook. De toekomst zal uitwijzen of dit ook zo blijft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.