Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

autoreview

Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ontvangstdatum auto: 11 mei 2007

Algemeen/Uitstraling:
Tijdens het bezoek aan de Autosalon van Parijs in het najaar van 2006 werd ik geconfronteerd met de Volvo C30. Een strak gelijnde koets met brede heupen en een apart achterwerk. Een degelijke maar tegelijkertijd toch ook een hippe kar.
De C30 is nog steeds een nekkendraaier Ik vind het voor-/schuinaanzicht mooier dan de zij- en de achterkant...

Uitrusting:
Het uitrustingsniveau kun je gerust rijk noemen door o.a. climatecontrol L/R, cruisecontrol, regensensor, follow me home verlichting, automatisch dimmende binnenspiegel, standaard 16 - 205/55 velgen (Caligo).
Voor audio heb ik wel gekozen voor een optionele High Performance Sound omdat de standaard audio niet echt lekker klinkt. Daarbij komt ook nog dat deze HPS de mogelijkheid heeft een externe MP3 speler aan te sluiten en de CD speler WMA/WAV/MP3 formats kan lezen. Een C30 met Momentum uitrusting en optionele High performance Sound is eigenlijk helemaal af. (Tenzij je nog leer, elektrische stoelen met al het andere nog elektrisch en een 5.1 Dolby soundsystem wilt...)

Comfort/Veiligheid
De C30 heeft zeer goede en comfortabele stoelen die op vier manieren zijn in te stellen. Ik heb alweer uren in de auto gezeten zonder enige vorm van vermoeidheid. Er ging wel een aantal weken overheen voordat ik echt mijn zitpositie had gevonden...
De dieselmotor is goed voor de oren. Ook deze 1.6 110 pk PSA diesel (in een Volvo) is in vergelijking met zijn 2.0 110 pk voorganger (in een Peugeot) ook ontzettend stil!!!
Als bestuurder krijg je het idee dat je inderdaad in een coupe zit door de lagere koets en de verhouding deur/ramen. Het stuur dat in hoogte en diepte is te verstellen ligt prima in de hand, al had het stuur wel wat dikker mogen zijn.
De C30 heeft een hoog veiligheidsniveau door SIPS, ESP, ABS, EBD, ASR e.d.
Hoewel je gemakkelijk met gierende banden kunt optrekken bij een kruispunt...
De remmen zijn goed, echter niet bijterig maar wel goed te doseren. Heb gelukkig nog geen noodstop hoeven maken.
De vering is stug/sportief, dit doet nog net geen afbreuk aan het comfort, op een minder onderhouden (Italiaanse) provinciale weg is het wel storend. Iedere oneffenheid in het wegdek wordt aan de auto doorgegeven, het gevolg van een korte wielbasis...

Rij-eigenschappen:
De auto had al na 3 weken de gelegenheid zich te bewijzen door een vakantierit naar Italie via Duitsland, Zwitserland om uiteindelijk in de Monti di Chianti en de bergen van de Pratomagno rond te toeren. Op de teller stond al 2.500 km.
Ik heb daar waar het kon op de Duitse autobahn de C30 de sporen gegeven. Met 2 inzittenden en bagage de 200 km/u aangetikt. (Wind mee???) Ik merkte wel dat boven de 190 km/u de C30 iets zweverig werd, echter zonder het gevoel de controle te verliezen.
De motor pakt vanaf 2000 toeren goed op. De versnelling voelde in het begin stroef aan maar trefzeker, de koppeling is niet te zwaar en pakt voor mijn gevoel op tijd op. De 1e en 2e versnellingen zijn kort. De 3e en 4e versnelling zijn wat langer en hebben een goede koppelkromme, de 5e versnelling pakt goed op vanaf 2400 toeren. Geen echte duw in de rug maar een mooi lineair koppelverloop tot de 4000 toeren.

In de bergen heb ik af en toe bewust de grenzen van de auto opgezocht zonder dat het gevaarlijk werd. Bochten nemen (ook op snelheid / haarspeld) gaat bijna als een kart dankzij de korte wielbasis en in verhouding grote spoorbreedte. De besturing is strak met een stuurbekrachtiging die je nog wel het gevoel geeft dat iedere stuuruitslag ook daadwerkelijk gevolg heeft voor de richting. Door de wat lagere koets helt de auto bijna niet over.

Alledaags gebruik
Het is een echte coupé dat merk je, lange zware deuren, korte wielbasis. Volwassenen kunnen voor korte ritten goed achterin zitten als ze niet te groot zijn. De kleine bagageruimte heeft wel genoeg ruimte voor boodschappen. Ga je op vakantie dan moet je of de achterstoelen neerklappen wat afbreuk doet aan het interieur of gepast bagage meenemen. Mijn devies: travel light!
De bagageafdekhoes is niet de top. Ziet er op zich strak uit, maar wat een gepruts met de haken en elastieken iedere keer als je iets moet inladen. Een tip: bestel de harde bagage afdekking ipv het zeil!
Het zicht rondom is voor een coupé met kleine ramen redelijk.
De auto is goed te hanteren in de stad en op de Nederlandse snelwegen. Op vakantie en op grote afstanden is de C30 het bijna een grand turismo i.p.v. een coupé...

PROBLEMEN

Geen problemen tot nu toe.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.