Volvo C30 1.6D Momentum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 1.6D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
2 maart 2007 was D-day... Ik mocht mijn nieuwe Volvo C30 ophalen. Ik was eigenlijk vanaf moment één dat ik de foto’s zag al verliefd op deze auto, dus de keuze was snel gemaakt toen bleek dat het model binnen het budget viel.
Gezien mijn reisafstand (meer dan 50.000km per jaar) moest het een diesel worden. Nu had ik voor de 2.0D kunnen kiezen, maar ik had liever een luxer model met dan maar een iets mindere motor (mbt vermogen). Het is de momentum uitvoering geworden en aangezien ik op mijn Golf al xenon verlichting gewend was heb ik het winter pakket toegevoegd. Zoals al een paar keer aangehaald door Volvo rijders is het standaard audio systeem niet je van het, dus ook is die upgrade gekozen (high performance audio; SUPER GELUID!). Om het geheel compleet te maken mocht de dynamic line niet ontbreken. De 17 inch velgen en de spoiler maken de auto toch af, zonder vind ik dat de auto toch wat smoel verliest.
Rijden in de Volvo gaat als een tweede natuur. Alles voelt goed en solide aan en het lijkt bijna wel of je al jaren in de auto rijd. Bij een BMW, Audi e.d. heb je eigenlijk hetzelfde; instappen en wegrijden, zo als het hoort. Als je dan toch een punt van kritiek moet leveren is dat de koppeling wat laat pakt.
Wegligging is subliem. Lekker stug (ivm dynamic line is de auto wel 2cm verlaagd) en daardoor helt de auto in de bochten bijna niet over. Ook als je met hoge snelheid een bocht doorgaat voelt de auto heel vertrouwd. Je bent niet snel bang dat je te ver gaat. Auto is heel lang neutraal zoals dat zo mooi genoemd wordt. Sommige mensen zullen de auto misschien te stug vinden, bijvoorbeeld mensen die een Franse auto gewend zijn, maar ik vind het heerlijk. Geniet nog dagelijks van het rijden in deze auto.
Ik moet nog wel wennen aan de hele keurige motor. Wat ik daarmee bedoel? Je geeft gas en de auto reageert altijd relaxed en beheerst. Het is alsof hij eerst nadenkt en dan pas doet, met de Golf was dat wel anders. Nou was die auto gechipt en had daardoor kort aan de 140pk, dus vergelijken is misschien niet eerlijk...
Samenvattend:
- luxe: Auto is zeer compleet, maar kost dan ook een vermogen (dit model met opties
komt op bijna € 35.000,-!!).
- afwerking: Wat je van een premium merk mag verwachten. zeer goed. geen kraakje
niks.
- wegligging: Een echte rijders auto. stug, sportief, goed gevoel.
- veiligheid: Het is een Volvo!
- rijplezier: VEEL! :-)
Ik kan de auto echt aanraden. Een auto met een eigen smoel, eentje waar naar gekeken wordt en rijdt nog heerlijk ook!
Nog even een extra vermelding inzake de dealer: Harry Arendsen te Zevenaar. Heerlijk bedrijf. Goede service en mensen met plezier en liefde voor het vak. ’Een testrit maken? Geen probleem, brengt u hem morgen terug?’ Mooi toch!
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.