Volvo C30 1.6D Kinetic (2007)

autoreview

Volvo C30 1.6D Kinetic (2007)

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Kinetic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf156.429 km
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De test; kilometervreter?

  • 156.435 km

En dan.......eindelijk een Volvo C30 gevonden, in Amersfoort bij een Volvo dealer. De auto is van 4 mei 2007 en heeft een aanzienlijk hoge kilometerstand (156000), echter zijn we van Volvo 'gewend' dat dit geen probleem mag zijn. Toch maar de proef op de som genomen en tot aanschaf overgegaan. Mijn keus is gevallen op de 1.6 diesel in de Kinetic uitvoering. Automatische airco en cruise control is in deze uitvoering bij Volvo standaard. Mijn bedoeling is om een paar jaar in deze auto te rijden om naar gelang de ervaring(en) wellicht in de toekomst voor een jongere waardige opvolger te kiezen. Getest worden zal hij zeker, jaarlijks zal er tussen de 35000 en 40000 kilometer op de teller bijkomen.

De auto is op donderdag 18 maart 2010 netjes en conform de afspraken door de dealer afgeleverd. De eerste 40 kilometer even wennen aan het positieve verschil in comfort (vorige auto was een Opel Corsa 2008). De Corsa was voorzien van een Sport/Buseniss pakket. Dit houdt in dat de Opel enige mm verlaagd is. Het veercomfort was bij de Opel niet echt comfortabel te noemen. Wellicht door de korte wielbasis en het standaard sportonderstel. Met name op langere afstanden is mij dat gaan opbreken. Mede icm de sportstoelen is dit voor het comfort net allemaal te straf, te hard. Ook had de auto echte problemen met het rechtuit sturen op de autobaan. Volgens mij is dit met de laatste modellen vanaf 2009 opgelost?

Terug naar de Volvo C30. De eerste indruk is dat de Volvo een rustig weggedrag vertoond, stabiel en direct op het stuurgedrag van de bestuurder reagerend. Rondom zicht is redelijk goed te noemen. De remmen grijpen goed direct aan en de motor reageert direct op het gaspedaal. De koppel is soepel en de handgeschakelde 5 bak is direct. Op dit moment is er weinig te melden, maar de start is er.

Ik zal via dit medium u op de hoogte houden van de inns -en outs van de C30 diesel.

Lente

  • 158.929 km

Lente! Op naar Den Haag; mijn dagelijkse kost aan kilometers maken vanaf Amersfoort. Het is een mooie dag, dinsdag 6 april 2010. De buitentemperatuurmeter geeft 21 graden aan. De temperatuur loopt aardig op binnen in de Volvo. De klima maar eens op 19 graden zetten.......hmmmmm lauwe, soms warme lucht komt het interieur binnen stromen. Eens kijken of de instellingen goed staan. Alles staat aan en goed ingeschakeld. Dan maar een draai naar de 16 graden toe. Helaas......op het display staat 16 graden maar dat wordt het binnen in de Volvo niet. Dan maar eens stoppen en de auto uitzetten en weer starten. Ook dit mag niet baten. Enfin, de dealer vanuit de auto gebeld en gevraagd of ik de dag erop even bij hun langs kan komen om één en ander betreffende de airco installatie te controleren. Prima, geen probleem!! Wat blijkt; freon was er bijna niet meer en de installatie moest weer op druk gezet worden. Na 2 bekertjes lekkere koffie (subjectief natuurlijk) en 30 minuutjes in de wacht was het probleem opgelost. Nu maar wachten op de eerstvolgende warme lentedag.

Aangename temperatuur (?!)

  • 161.000 km

De afgelopen dagen is het voor de tijd van het jaar aardig warm geweest. In het midden van het land was 20 graden geen uitzondering. Nadat de airco begin april door de dealer was nagekeken (op druk gebracht, vloeistof toegevoegd en getest)ging ik er vanuit dat de airco weer prima zou werken. De eerste paar dagen werd de airco echter niet aangesproken gezien de temperatuur, maar de afgelopen dagen moest het systeem 'aan de bak'. Helaas.....alleen warme lucht. Zekeringen nagekeken, alles in orde. Zelf geen lekkage kunnen waarnemen. Dat is balen! Zeker als je file moet rijden en lang in de auto moet zitten. Naar de dealer maar weer. Door ziekte van personeel en dat er deze week maar een vierdaagse werkweek voor hun was, lukte het de receptionist niet mij eerder in te plannen. Maandag over een week pas. Ach, alles valt -gelukkig- binnen de BOVAG garantieperiode en de auto rijdt verder prima. Maar ja, we zijn verwend....Afwachten wat men nu tegenkomt. Uiteraard wordt dit vervolgd.

Airco gerepareerd

  • 163.500 km

De airco van de C30 is gerepareerd! Er bleek een condensor defect te zijn. Deze is binnen de garantieperiode vervangen. De uitleg: het is mogelijk dat door steenslag wat meerdere malen plaats zou hebben gehad, de condensor defect is geraakt.

Nu ik toch aan het typen ben, een korte update dan maar aangaande de Volvo C30. Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto. De Volvo gedraagt zich prima. De motor is redelijk stil. Het olieverbruik nihil. Op dit moment is het een kwestie van starten en gaan......

De 'voorzomer' review

  • 167.200 km

Ik probeer de interval van mijn updates te verlengen, maar als ik van al die andere enthousiaste Volvo rijders de updates lees, kriebelt het weer om een kort 5de verslagje toe te voegen.

Inmiddels heeft mijn C30 de 167K gepasseerd. Na het 'airco' incidentje heeft de C30 geen andere zaken aan het licht gebracht. Gelukkig maar! Ik heb mijn oliepeil nog maar eens gecontroleerd. Tjokvol zeg maar. Het enige wat ik heb moeten bijvullen was de ruitensproeiervloeistof. Ruim op tijd geeft de boordcomputer aan dat het peil aan de lage kant is. Praktisch!

Verder geen gerammel, geen overmatige slijtageplekken in het interieur aan de knoppen of de bekleding. Kijk, gebruikssporen heb je altijd. Het is geen nieuwe Volvo, maar ik ben erg zuinig op de auto, was hem regelmatig en maak het interieur geregeld schoon. De auto rijdt erg naar mijn zin. Schakelen gaat nog steeds op een directe en vertrouwde wijze. De bediening van alle functies valt niets op aan te merken. Het rijgedrag is onveranderd goed. De airco werkt prima!

Zo, nu gaan wij van een vakantie genieten. Met de auto naar Duitsland, Zwitserland en Italie. De Volvo gaat eerst nog naar de vertrouwde merkdealer voor een vakantiecheck. Na de vakantie zal ik uiteraard weer een update plaatsen hoe het met de C30 is gegaan.

Vakantie-kilometers

  • 174.000 km

Zoals in het vorige veslag al vermeld; na de vakantiecheck met de Volvo C30 op vakantie. We zijn zonder dakkoffer of aanhanger naar Italië vertrokken. Op de heenweg via Duitsland en Oostenrijk.

Noord Italië stond dit keer op het programma. De plaatsen Pisa, Florence en Venitië zijn door ons bezocht. De terugtocht via Zwitserland en Duitsland.

De Volvo heeft zich kranig gedragen. Met een gemiddelde dagtemperatuur van 35 graden was het in de auto goed vertoeven. De airco kon het gemakkelijk aan en hield het interieur op een aangename temperatuur. De Volvo heeft tijdens de vele kilometers geen storing gegeven. Op het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof na, kunnen we terugkijken op probleemloze kilometers. Het brandstofverbuik lag gemiddeld 1 op 20. Geen olieverbruik kunnen waarnemen. Alle functies werkte naar behoren, zowel de elektriek als de mechaniek. Op de soms slechte wegen kwam dat wel door het interieur in, maar voor ons niet hinderlijk. Het onderstel voelt dan wat stug aan, maar is (voor ons) niet oncomfortabel. Ik heb steeds 2 uur achter elkaar gereden, zonder echt vermoeid achter het stuur vandaan te komen. De stoelen en de zitpositie van de Volvo hebben zich ook hier weer prima bewezen. Tja.......tot op heden geen klachten. Mijn waardering zal derhalve ook gehandhaafd blijven. Tot de volgende review maar weer.

Onderhoudsbeurt

  • 180.000 km

Het was zover. Vandaag de Volvo naar de officiële dealer gebracht voor het laten uitvoeren van een onderhoudsbeurt. Bij het aanbieden van de Volvo wel een bijzonderheid aan de receptie werkplaats doorgegeven. Ik vernam namelijk bij de distributieriem een tik. Deze 'tik' was bij kouden en warme motor hoorbaar. Verder had ik geen bijzonderheden te melden. Men zou de klacht bekijken en mij bellen als er bjzonderheden waren.

En ja, ik werd gebeld. De 'tik' bleek de spanner te zijn bij de distributieriem. Op zich niet gevaarlijk of nadelig voor de motor. Men vroeg ik de spanner en riem wilde laten vervangen. De gemaakte kosten zouden dan bij de 240.000 km beurt komen te vervallen, omdat dit dan in het onderhoudsprogramma staat. Enfin; vervangen maar.

Al met al een rip uit je lijf, maar dan is de auto ook weer up-to-date. Ik heb hieronder een overzicht van de onderdelen en kosten vermeld.

Onderhoudsbeurt uitgevoerd € 200,00
Filterelement € 89,50
Carterstopring € 16,60
Oliefilterelement € 13,30
Interieurfilter € 27,40
Brandstoffilter € 74,50
Ruitensproeiervloeistof € 4,70
Mobil 1 Fuel ec € 64,75
Koelvloeistof € 0,30
Remvloeistof € 1,61
Upgrade ADM € 13,10

Dan buiten de onderhoudsbeurt om de vervroegde vervanging van de distributiem en toebehoren.

Tooth belt kit € 114,40
Multiriem € 23,04
Sems schroef € 4,70

Verder heb ik nog korting gekregen op het arbeidsloon, omdat ik nu had besloten om de riem te laten vevangen. Heel erg netjes!!

Totaal € 775,13 in de BTW

Het 'tikje' is inderdaad weg en de auto rijdt weer subliem. Dat deed hij al maar toch merk je het wel dat de sapjes en filters zijn vervangen. Ook heeft men een update in de computer uitgevoerd (ADM). Dat heeft bij navraag te maken met het renegeren.

Tot zover weer de update. Tot de 200.000 km maar weer!!!!

De tweehonderdeneenduizendkilometer

  • 201.000 km

Tja, ik wel schrijven om te schrijven, maar daar heeft u als lezer weinig aan. Dat verklapt eigenlijk al dat het een korte up-date gaat worden. Er is ook weinig over de Volvo te melden. Het gaat gewoon goed! Het is weer eens tijd voor een korte up-date over de C 30. De C 30 rijdt nog geweldig. Zijn verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 20. Het verbruik van de motorolie is nihil. Er zijn de afgelopen periode geen storingen geweest. De motor is nog steeds stil, het schakelen gaat probleemloos en het weggedrag is prima te noemen. Ik kan geen slijtage bij de instrumenten waarnemen en/of van onderdelen of de bekleding. Zelfs de voorruit is nog origineel. Alleen.....een kentekenplaathouder voor. Ik vermoed dat iemand met parkeren de kentekenplaat heeft geraakt. Daar zat een barstje in.

Er is een 200.000 km beurt door de erkende Volvo dealer uitgevoerd. Hieronder weer een uiteenzetting van de gebruikte onderdelen en de kosten van deze onderhoudsbeurt.

Onderhoudsbeurt € 173,25
Koelvloeistof - 0,30
Remvloeistof - 1,50
Carterstopring - 0,95
Oliefilterelement - 13,15
Kentekenplaathouder - 1,40
Interieurfilter - 27,40
Ruitenvloeistof - 4,65
Mobil 1 OW 30 - 64,75
Afvoer milieu - 2,72
APK - gratis
Afmeldtarief APK - 3,45
Roetmeting - 33,00

Totaal arbeid € 206,25
Onderdelen - 114,10
Diversen - 6,17

Subtotaal € 326,52
BTW - 62,04

Totaal € 388,56

Al met al mag ik niet klagen met de C 30. Nou, tot de volgende review maar weer. Dat zal, als alles gaat zoals die gaat, over 20.000 km zijn.

Net niet de 220.000 km

  • 215.000 km

Net voor de onderhoudsbeurt van 220.000 km voor een zomercheck naar de officiële Volvo dealer geweest. De reis gaat dit jaar naar midden Frankrijk en ik wil dat de auto altijd voor zo'n trip even op de cruciale punten gecontroleerd wordt. De laatste maand bemerkte ik echter ook een toename van het bandengeruis. Dit geruis werd steeds erger. Het niveau van irritatie was bereikt en ik kon dit niet uitstellen tot de 220.000 km onderhoudsbeurt. Blijkt dat de banden, met name achter, 'zaagtandslijtage' vertonen, oftewel; cuppen in garagetermen. Ik had rondom nog 3 mm en dit was, ook niet na wisselen van de wielen niet te verhelpen. Blijkt iets met de constructie van de achterwielophanging te zijn. Er zijn meerdere merken die hier 'last' van hebben. Enfin; nieuwe banden rondom, balanceren en uitlijnen. Kosten € 600,00. Als een zonnetje weer zo mooi rijdt de Volvo. Geruisloos en strak!!
De Volvo kan er weer een tijdje tegenaan.

Tijd voor een onderhoudbeurt

  • 221.000 km

De kilometers 'vliegen' er weer op. Zeker na de vakantieperiode. Dit jaar zijn we dichter bij huis gebleven. Voor mooie plekjes hoef je niet altijd ver te rijden. Sauerland in Duitsland hebben we dit jaar onder de loep genomen. Het weer was niet al te top, maar de omgeving prima!

De Volvo heeft zich ook dit keer weer kranig gedragen. Geen op- of aanmerkingen. Er is een standaard onderhoudsbeurt uitgevoerd. Ik zal de specificaties nu maar achterwege laten. De sapjes en dergelijke zijn weer vervangen. Kosten: € 314,00.

De volgende staat gepland als de teller op de 241000 km staat. Dan vindt er een grote beurt plaats. Zoals het er zich nu naar laat uitzien, zal ik dit met de C30 wel halen; hoewel......er in de showroom wel erg mooie jonge V50 modellen stonden.....

Tot een volgend review.

Afscheid van een prima auto; de Volvo C30 1.6D Kin

  • 230.000 km

Ik ga veranderen van werklocatie, en dat houd in dat ik in plaats van 40000 km per jaar naar ongeveer 15000 km per jaar gaat. Tot op de dag van vandaag kan ik u mededelen dat er niets op de Volvo C30 is aan te merken. Ik heb nagenoeg probleemloze kilometers gereden. Mijn reviews spreken voor zich.

Ik blijf bij het merk Volvo. In combinatie met de wensen voor meer ruimte, comfort, het merk, de degelijkheid en het enthousiasme voor een V70, gaat dit het worden. Een V70 uit 2004, een 2.4 (140pk versie). Ik zal uiteraard hierover weer uitgebreid verslag doen.

De C30 kan naar mijn idee nog wel veel, heel veel kilometers rijden.

Beste lezer; tot een volgend review!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.