Volvo C30 1.6D Kinetic (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 1.6D Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na met veel tevredenheid in een Toyota Avensis 2.0 D-4D gereden te hebben kreeg ik de kans om via mijn werk een leaseauto te nemen. Uit gewoonte eerst naar de Toyota dealer gegaan om met de nieuwe (ik reed zelf vorig model) Avensis op stap te gaan. Het leek wel alsof ik in mijn eigen auto reed, zowel handling als uiterlijk van binnen komen erg veel overeen. Toyota rijders weten dat dit zeker geen straf is maar ik was eigenlijk wel op zoek naar iets anders. Al heel snel kwam ik bij de Volvo C30 uit, een erg mooie auto (is subjectief ben ik inmiddels achtergekomen) met een mooi strak interieur. Aangezien ik in mijn Toyota niet geheel tevreden was over de stoelen (te vlak) woog het zitcomfort ook zwaarder mee dan voorheen.
Ik had de keuze (financieel dan) uit de 1.8 benzine of 1.6 diesel, aangezien ik van een erg mooie 2.0 D-4D diesel van Toyota uitging was ik een beetje huiverig om in een 1.6D te stappen. Eerlijk is eerlijk, de Avensis was rapper maar de 1.6D is zeer zeker niet te licht voor de C30. Bij 120 km op de teller heeft de motor ong. 2600 toeren nodig (de benzine stond te loeien op 3500).
Zoals de vorm me meteen aansprak ging ik ook meteen om voor de gekozen kleur (safari green) ik vermoed niet iedereens keuze (ik heb de kleur nog niet op de weg gezien) maar ik vind dat hij hem erg goed staat. Ik ben gegaan voor de Kinetic uitvoering, want de kale versie heeft bv geen lichtmetalen velgen en automatische airco. De enige aanvullig is de pearl lak en aluminium afwerking op de middenconsole en deuren, hiermee springt de console er meer uit dan de standaard grijze kunststof variant, voor de rest is het dashboard voornamelijk zwart wat je ziet (wat ik juist mooi vind).
Ik heb meerdere keren gelezen dat mensen niet te spreken zijn over de basis muziek installatie. Ook ik heb gedacht over een upgrade maar ik vond het prijsverschil te hoog. Nu ik de auto 1 week heb kan ik wel zeggen dat de basis set goed geluid geeft (beter dan in mijn Toyota) en voor de meeste mensen ruim voldoende is (zowel volume als geluidskwaliteit)
Pluspunten: opvallend uiterlijk / erg goed weggedrag / goede stoelen
Minpunten: geringe opbergruimte in de auto en in de bagageruimte / niet goedkoop (als je Japans gewend bent tenminste)
PROBLEMEN
Ik heb de auto nu 2 dagen in mijn bezit en bij het naar huis rijden merkte ik al dat de airco niet werkte. Vandaag breng ik de auto hiervoor terug naar de garage. Ik hoop :) dat het een kwestie is van een los stekkertje (wat natuurlijk ook al slordig is) maar je weet nooit. Ik zal meteen eens vragen of dit soort zaken niet getest worden na produktie middels een checklist of zo? Laten we hopen dat het hierbij blijft.
Update: na een 2e keer is de oorzaak gevonden, een leiding heeft een klein scheurtje. Onderdeel is besteld en over 2 dagen binnen verwacht.
07-11-2007:
Sinds het begin stoor ik me erg aan windgeluiden thv de voorste zijruiten. Na meerdere bezoeken aan de dealer nog niet verholpen, hij is zelfs terug geweest naar de importeur. Eindconclusie van Volvo is dat het typerend voor dit model is, maar een leenwagen met gelamineerde ruiten was geheel stil?!? Ik ben nog aan het bekijken wat ik hiermee aan moet want het is voor mij erg storend, helemaal gezien de kwaliteit op andere vlakken. Mochten er mensen zijn die dit probleem herkennen dan hoor ik graag van ze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.