Volvo C30 1.6D DRIVe Sport (2009)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.6D DRIVe Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf265.322 km
KM-stand laatst300.140 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 265.322 km

Vanwege een verhuizing en verandering van werkstandplaats en dus opeens de noodzaak om dagelijks 200 km woon-werk (retour) te gaan rijden was het voor mij duidelijk: de S80 op benzine moest worden vervangen voor een jonger en zuiniger dieseltje.
Wel erg gehecht aan het merk Volvo, dus dan kom je al gauw op een C30 uit. In 99% van de gevallen rijd ik alleen en zonder bagage, dus zo'n driedeurs met een lullige bagageruimte was helemaal niet zo'n probleem. Die S80 was juist totaal onnodig groot (maar wat reed 'ie lekker...).

Na wat speurwerk kwam ik uit op deze Volvo C30 DrivE met 1.6D motor en Sport uitrusting. De auto zag er ondanks de 265k kilometers nog erg fris uit en ook de proefrit stemde mij vrolijk. Niks op aan te merken, reed zo goed als nieuw. Alle boekjes en facturen waren helemaal compleet, de eerste jaren was de auto onderhouden bij Volvo Kallen in Geleen en kosten noch moeite zijn bespaard gebleven, tot een leerbehandeling voor het interieur aan toe. Twee minpuntjes: motormanagementlampje brandde en de handremkabel was gebroken. De S80 kon ik nog voor een leuk bedrag inruilen en de garage waar ik de auto kocht zou de handremkabel vervangen en de storing oplossen, een week later kon ik de auto ophalen.

Een week later was het zover; mijn "nieuwe" C30 stond klaar. De handremkabel was netjes vervangen en het motormanagementlampje bleef uit nadat de EGR klep was schoongemaakt. Klaar voor de eerste kilometers dus!

Wat mij direct opviel was de stugge vering van de C30, dat was wel even anders dan die logge, deinende S80! Ook het brandstofverbruik was goed te noemen; gemiddeld 4,8L/100km. Tanken werd weer leuk! Het is een heerlijke auto voor de lange stukken snelweg die ik dagelijks rijd, voor in de stad vind ik hem toch echt wat te stug geveerd. Ik woon in het centrum van Utrecht, je moet echt heel langzaam over een drempel heen wil je geen ontzettende klap door de hele auto voelen.
Op naar de 280.000 km voor de volgende beurt...

De 280.000 km beurt

  • 281.670 km

De C30 is de hele zomer vrolijk doorgekomen en heeft geen krimp gegeven. De auto rijdt nog steeds erg vlot en fris, als je me had verteld dat de auto 200.000 minder had gelopen had ik het ook geloofd.

Zo'n 3 maanden na de aankoop en 15.000 km verder was het tijd voor een beurt.
Op 2 banden, nieuwe wisbladen en een paar lampjes na was er niets spannends aan de hand. Gewoon het gebruikelijke onderhoud (olie, filters, vloeistoffen etc.). Ohja, een brandstoffilter á €82,50 ex BTW moest vervangen worden. Uiteindelijk vond ik de rekening van de beurt nog best pitttig (€793 ex BTW). Oké, de banden waren €108 p/s ex BTW., maar dan nog. Er is 5,25 uur aan arbeid * €56 ex BTW voor gerekend, vind ik vrij lang voor deze werkzaamheden.. Maar goed, alles is weer tiptop in orde, dus verder niet meer bij stilgestaan.

De winter (en APK)

  • 298.258 km

In de laatste maanden van het afgelopen jaar rook ik tijdens het stilstaan voor een stoplicht af en toe een olie-/dieselgeur in de auto. Nooit echt aandacht aan besteed eigenlijk, dit kon ook van de auto voor mij in de rij zijn dacht ik.

Totdat er een keer het motormanagementlampje begon te branden. Eerst een keer sporadisch, daarna steeds vaker en later continu. Het werd onderhand ook tijd voor de 300.000 km beurt en APK keuring. Binnenkort op wintersport naar Oostenrijk, dus maar eens goed naar laten kijken dacht ik.

Ik kreeg een telefoontje van mijn garagist dat er voor de APK alleen twee schokbrekers achter vervangen hoefden te worden, verder was voor de APK alles in orde. Voor wat betreft het storingslampje en stank in de auto bij het stilstaan was het wat minder in orde. De garage had ontdekt dat twee van de vier verstuivers flink lekten, resulterend in een dikke zwarte snotlaag rondom deze verstuivers. Vervangen dus á 190 euro per stuk ex BTW.

Na betaling van ruim 1500 euro voor de beurt, APK, schokbrekers en verstuivers incl. BTW en 7 uur aan arbeid (???) kon ik weer op pad. Inderdaad, geen lampje meer en geen stank tijdens het stilstaan. Opgelost dus!

Of toch niet??

  • 300.140 km

Ik heb ongeveer 1,5 week kunnen genieten van de auto zonder storingslampje. Van de één op andere dag sprong het motormanagementlampje weer aan, af en toe afgewisseld met een "ANTI SKID SERVICE VEREIST" melding. Zodra de anti skid melding in het display verscheen schoot de auto in een noodloop, je merkt duidelijk dat het extra zetje rond de 1750 rpm uitbleef. Het duurt een eeuwigheid voor de 100 km/h bereikt is. De motor opnieuw starten doet de melding en de noodloop weer verdwijnen, maar het motormanagementlampje blijft aan.

Dan maar eens een Volvo specialist raadplegen ipv de Bosch Car Service waar ik eerst heen ging. Vond toch dat zij wel erg veel arbeidsuren nodig hadden voor de werkzaamheden en daarnaast leek me een ANTI SKID melding meer werk voor een Volvo specialist.

Hier kom ik net vandaan, auto is uitgelezen. Conclusie: 90% zeker dat de ANTI SKID melding wordt veroorzaakt door een defecte EGR klep (die dus bij aflevering van de auto schoongemaakt was). Ook is er weer zwart snot zichtbaar rondom de verstuivers. Plan: EGR klep vervangen en brandplaatjes rondom de verstuivers vervangen. Verwachte kosten: €650-750. Onderdelen moeten nog besteld worden, dus komende maandag mag ik terugkomen voor de reparatie.

Hoop dat deze reparatie het probleem verhelpt en hoop dat het dan ook wel even klaar is met de kosten. Vind €960+€1550+€650/€750 vrij pittig voor een auto net 7 maanden in bezit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.