Volvo 940 Estate Polar 2.3 Nordic (1998)

autoreview

Volvo 940 Estate Polar 2.3 Nordic (1998)

Signalement

Uitvoering940 Estate Polar 2.3 Nordic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf375.500 km
KM-stand laatst405.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Volvo,natuurlijk

  • 375.500 km

Je hebt het Volvovirus of niet en ik ben er van kinds af aan mee besmet....
Na een tijdje heerlijk met een 740 stationwagen(op benzine) gereden te hebben heb ik een buitenkansje gegrepen en ben overgestapt op de allerlaatste versie van de 940 met LPG.
Volgens velen de laatste échte Volvo met achterwielaandrijving.

Het is een 1998 Volvo 940 Low Pressure Turbo 2.3 in een Nordic uitvoering met een respectabele kilometerstand van 375.500km.
Nordic is een optiepakket wat t.o.v. de standaard Polar inhoudt:
-airco(handmatig bediend)
-metallic lak(in dit geval Nautic Blue = donkerblauw)
-spiegels in lakkleur en elektrisch bediend en verwarmd
-knipperlichten met wit glas
-15" lichtmetalen velgen(bekend als type Pholus)
-grijs met blauwe pluche bekleding
-koplampen met wis/was en tevens in hoogte elektrisch verstelbaar

Verdere luxe aan boord zijn:
-elektrische ramen vóór
-in hoogte verstelbare bestuurderstoel
-in delen neerklapbare achterbank
-airbag bestuurders
-zij-airbags in de stoelen
-ABS

Extra opties aan boord:
-alarm met afstandbediening,ook voor de centrale vergrendeling
-cruise control

Ik heb de auto kunnen bemachtigen van een particulier die hem wou inruilen bij de Volvodealer.
Het is een auto waar de laatste anderhalf jaar niets aan onderhoud aan is gedaan en zodoende ook de nodige technische gebreken vertoont en dus ook APK-afgekeurd is.
Belangrijkste euvel is een niet werkende pomp in de LPG-tank zodat de auto dus niet op LPG rijdt en dus niet gekeurd kan worden.
Verdere manco's:
versleten remmen en banden
uitlaat gebroken
knipperlicht/cornerunit rechts voor kapot
accu is zwak
deurhandle bestuurdersdeur gebroken,deur kan van buiten niet geopend worden.

Het is dus duidelijk dat deze auto niet in showroomconditie verkeerd en ook de koets vertoond wat gebruikschade rondom(krassen/butsen en een kleine schade rechtsachter)
Dat maakt dat de auto erg goedkoop in aanschaf was

Nu sleutel ik graag en ook veel aan Volvo's(heb er wel eens een paar gesloopt en heel wat onderdelen bewaard) en dus schrik ik niet voor dit soort problemen. Normaliter zou ik deze auto niet aanbevelen bij mensen die geen verstand van auto's hebben,dan wordt het een kostbare zaak om alles gerepareerd te krijgen.

Inmiddels een avond gesleuteld aan de Volvo en de auto eens een goede grote beurt gegeven en een hoop defecten opgelost.
De remmen vielen mee en alleen de blokken waren rondom schoon op,voeringen waren flinterdun.
De banden heb ik anders opgelost,ik heb een set lichtmetalen velgen met zgan winterbanden dus die meteen gemonteerd.
De uitlaat is ook een erg goedkope reparatie geworden,van een sloopauto(die ik een tijd geleden had gesloopt met een goede vriend) van hetzelfde model een nette gebruikte uitlaat liggen en die ging er makkelijk en snel onder,was gratis.Alleen een paar nieuwe klemmen en wat uitlaatpasta voor de afdichting.
De accu is gewoon vernieuwd,heb geen zin in verrassingen.
De bestuurdersdeur is voorzien van een nieuwe handle(van dezelfde sloopauto) zodat die ook weer gewoon te openen is(ook een APK-punt),wederom gratis.
Het knipperlichtunit lag al gebruikt in de schuur(weer die sloper..)dus ook meteen verwisseld.
Inmiddels is er via een kennis een gebruikte LPI tank met gereviseerde pomp gekomen.
Deze tank is van het onderbouwtype en ligt in de ruimte onder de vloer achterin waar normaliter het reservewiel ligt opgeslagen. De tank zit redelijk makkelijk gemonteerd en is eenvoudig vervangen(Let op: doe dit NIET zelf als je er geen verstand van hebt,ga dan naar een bedrijf die dat kan!!)

Nu snel naar de APK en genieten met deze tank op wielen.




apk

  • 375.800 km

Afgelopen week met de Volvo naar de APK.

Binnen 20 minuten stonden wij weer buiten met een nieuw geldig APK-bewijs,zonder ook maar 1 aantekening.

Inmiddels een paar honderd kilometer gereden en de Volvo bevalt uitstekend.

ervaring na 5000 km

  • 380.000 km

Inmiddels zijn wij 5000 km verder.

Het verbruik op LPG blijft heel netjes rond de 1 op 8, zowaar niet slecht voor een auto die toch dik 1500 kg weegt en nou niet echt super gestroomlijnd is.

Ook de airco heeft onlangs zijn functioneren en nut bewezen(bij koud weer schakelt die niet in dus kon hem ook niet testen tot voor kort,pas boven de 15 graden buitentemperatuur gaat die aan en ik weet nu dus dat deze werkt ook.

De versnellingsbak schakelde wat stroef,toch maar eens de versnellingsbakolie vervangen,welke een special type is die alleen via de Volvodealer te verkrijgen tegen dik 20 euro de liter,en je hebt 2 liter nodig.
Er kwam enigszins grijze erg dunnen olie uit,vraag mij ook af of het wel de juiste olie voor deze bak is. Nu 300 km verder schakelt de bak al weer veel soepeler en makkelijker,dure maar goede investering geweest.

Het comfort is en blijft toch geweldig in deze Volvo's,hoe lang je ook onderweg bent,je stapt altijd fit en monter uit,ook dankzij de voortreffelijke stoelen natuurlijk.
Het rijplezier is ook beter tov van een oudere 740 zonder turbo,deze Volvo heeft een zogenaamde LowPressureTurbo en geeft 135 pk,dat klinkt tegenwoordig misschien als armetierig maar vergis je niet: het koppel en dus trekkracht is geweldig,hij pakt vanaf lage toeren perfect op en sleurt die auto in één moeite naar hoogst illegale snelheden die je roze briefje in gevaar kunnen brengen.
Ook iets om rekening mee te houden is het gemak waarmee je hoge snelheden rijdt,120 of 160 km/h geven ongeveer een zelfde beleving,oppassen dus......Dat je dat van een "vierkant log gevaarte" zegt is toch wel maf.

Ook heb ik uitgezocht wat een "ombouw"naar G3 gaat kosten en dat is €500,00 ,dan heb je ongeveer €80,00 "belastingkorting" per kwartaal dus €320,00 op jaarbasis plus dat de waarde van de auto ook verbeterd. Ik denk dat ik dit binnenkort laat doen. Kan ik meteen zeggen dat ik ook groen rijdt in mijn oude grote Volvo......

Ik ben dol op deze wagen dat moge duidelijk zijn,het is al zo erg dat hij zelfs een naam heeft gekregen: Nordic, praten doe ik er nog net niet mee.
Als erg objectief zal deze review misschien niet worden beschouwd,echter ik probeer wel degelijk met een kritische blik naar de auto te kijken.
Het is zeker niet de mooiste Volvo(ik heb nog veel mooiere,heb ook een 264 GLE en een 245 GLi(beide belastingvrij))maar als dagelijks vervoer en voor mij toch wel een werkpaard geweldig. Je gaat je echt hechten aan zo'n auto en zijn kwaliteiten en mogelijkheden.

probleemloos 5000km verder

  • 385.000 km

Afgelopen tijd niet heel veel mee gereden.Des te meer met de klassieke Volvo 264.

In de warmte werkt de airco ook,zodat het lekker toeven is in de auto.
Wat nog wel gerepareerd moet worden is de motortemperatuurmeter,wat waarschijnlijk een kapot metertje is,wel hinderlijk want met die warmte kun je dus niet zien of de motor te warm-heet wordt.
Verder geen mankementen gehad.

Het blijft een fantastische bak en geniet er van.

Op naar de volgende 5000km.........

lachend de winter door

  • 405.400 km

Afgelopen winter is het hard gegaan en inmiddels ruim de 400.000km voorbij.
Enige kleine mancootje was in december,een jankende v-snaar,direct vervangen voor een paar euro en een lampje.
Vorige week glanzend door de APK gekomen.

De winterbanden(Vredestein Snowtrac2 met 5mm profiel rondom) hebben zeer goede diensten gedaan,waar veel mensen zich slippend door de sneeuw probeerde te ploeteren reed de Volvo gewoon door met voldoende grip.
De standaard stoelverwarming is ook heerlijk,en werkt eigenlijk te goed,na 10 minuten heb je het gevoel op een bakplaat te zitten.
En uiteraard een scandinavisch goede verwarming die de auto in no-time warm krijgt.Een strenge winter is voor een Volvo geen probleem.

Volgende week krijgt het beest groot onderhoud en een nieuwe distributieriem.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.