Volvo 940 Estate Polar 2.3 Holiday (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 Estate Polar 2.3 Holiday |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 390.000 km |
KM-stand laatst | 506.000 km |
straight outta Harlem
- 396.600 km
Deze Volvo gekocht bij de Volvo dealer in Haarlem/ Heemstede. Betreft een Volvo 940 estate uit 1997 die hier destijds gekocht en hier ook altijd onderhouden is. Onder de motorkap ligt een 2.3 Redblock benzinemotor b230FK met 99kw/ 135pk bij aflevering. Na tuning in 2017 in Swalmen, waarbij 2 "BlaBla"Â chips zijn geplaatst en de MBC op 0,9 is gezet is het vermogen fors toegenomen, ergens rond de 170 pk, maar dat is niet gemeten.
De Volvo is geleverd in de "Holiday" uitvoering en deze kostte in de standaard Holiday uitvoering ( dus zonder de extra accessoires) Fl 64.000,- incl 17,5% BTW. Als pakket is de comfortline toegevoegd ( automaat + elec.bestuurders stoel à Fl 4.650,- ) en de luxury line ( electrische ramen achter, cruise control, verwarmbare spiegels in exterieurkleur, kinderzitje à Fl 2.150,-) .De Vialle gastank is verzonken onder de vloer en kostte destijds Fl 5.195,- zonder de overige accessoires een Volvo van ruim Fl 75.000,- in 1997.
De kleur is grijs 427-22 Dark Grey Pearl met na 19 jaar behoorlijk wat krassen her en der, plekjes waar de z.g. blanke lak/ vernislaag weg is. Typisch voor deze Volvo's. Overspuiten is nu nog niet aan de orde, het is gebleven bij 1 lege lakstift. De Volvo wordt minimaal 25 keer per jaar handmatig gewassen, gaat 4 keer per jaar de wasstraat in en wordt in de wax gezet met Meguiars drie. Zwarte plastic delen worden onderhouden met "zwart"Â van Turtle Wax.
De Vialle LPG met " liquid propane Injection" is ingebouwd op 26 september 2005 door Volvo Prinsen in Haarlem bij 182.533 km, in opdracht van de tweede eigenaar.
Bij 381.000 km is bij Volvo Haarlem de cilinderkop gewisseld.
Motor Olie: Altijd Castrol, W10/40.
Accessoire overzicht : ( zo volledig mogelijk )
- zwart leren bekleding
- in 2 delen neerklapbare achterbank
- lederen stuurwiel met airbag
- 4- traps automaat ( PRND12)
- buitenspiegels en achterruit verwarmd
- buitenspiegels elektrisch verstelbaar, in carrosseriekleur
- voorstoel verwarming ( aan of uit) berijder en passagier
- een goed werkende airco
- electronic Climate Control
- 2017: Alpine Bt radio en 6 nieuwe speakers.
- geïntegreerd kinderzitje mid- achter
- buitentemperatuurmeting display ( niet meer leesbaar)
- low pressure turbo, 2016 manual boost control 0,6 bar
- sinds 2017 : blabla chips en mbc op 0,9 bar, Swalmen.
- intercooler
- opklapbaar hondenrek
- pennenbakje op dashboard origineel
- roofrails, aluminium, met corrosie " bobbels" voorzijde.
- compleet gereedschapskistje rechts achterin
- afschroefbare trekhaak van Brinks
- electrische bestuurdersstoel met 3 memory standen
- electrisch bedienbare ramen voor en achter
- regelbare dashboard verlichting ( nieuwe lampjes 2017)
- cruise control, met knop voor steeds +2 km omhoog.
- drempelbeschermers met Volvo logo
- koplampwissers (defect) met sproeiers (doen het)
- leeslamp op steel boven de zijruit van de bijrijder
- 15" Adhara lichtmetalen 10 Spaaks velgen/ 4 stalen velgen
- originele boekjes, folders, krik, gereedschapskistje, etc...
- geen: dakraam, geen anti-slipdifferentieel
- geen : achterspoiler, geen bekerhouder.
- Nieuwe schokbrekers en nieuwe 12mm verzwaarde veren 2016
- Bump Buddy's veerverstevigers 2017, 2x2 achter en 1x2 voorzijde
- volledige onderhoudshistorie bekend bij Volvo Haarlem tot 2016
- nu in onderhoud bij Nordicar Heerhugowaard en tussendoor Vaassen
- distributieriem e.a. riemen vervangen bij 367.000 km voor aanschaf.
- riem dynamo vervangen in 2017
- Kilometerstand maart 2018 is 451.000km.
De knipperlicht units (wit-oranje) waren aan beide zijden erg dof, net als de achterlicht units, daarom nieuwe gekocht bij Estate services in Obdam.
De auto is met een jaar APK afgeleverd en rijdt na 6000 km in 3 maanden ronduit fantastisch. Ik rijd vrijwel altijd op LPG, vanwege de kosten. Optrekken gaat fantastisch, met een mooi geluid en heel soepel. 160 km/ uur Is goed te doen, maar niet iets waar de 940 voor gebouwd is. Het liefst 110- 120 km op de cruisecontrol.
Kortom, een heerlijke echte achterwiel aangedreven auto, met starre achteras, met een zee van ruimte en ook zeer geschikt in de binnenstad met een draaicirkel van maar 9,9 meter. De wegenbelasting is fors met 110 € per maand. Deze Volvo komt goed mee in het stadsverkeer, al veel vermogen bij lage toeren dankzij de low pressure turbo.
Een echte plus is het overzicht dat je hebt als bestuurder.
De zitpositie is goed, ondanks dat het stuurwiel niet versteld kan worden. Het reservewiel zit niet echt in de weg, er blijft erg veel ruimte over.
Op naar de miljoen kilometer !
Remmen achter vervangen Svala Leiderdorp
- 397.000 km
Bij Volvo Svala Leiderdorp : beiderzijds achter zijn de remschijven, - blokken en -klauwen vervangen. Dat had ik niet verwacht na amper 6000 km. Ik dacht dat het alleen een probleem was met de handremkabel o.i.d. . handremkabel vervangen.
Schakelaar interieur verlichting linker voordeur gerepareerd.
Op deze auto is dus Volvo Service van toepassing, waardoor ik het ANWB lidaatschap op kan zeggen.
Inspectie en onderhoud te Vaassen
- 402.000 km
Vanochtend meegekeken in Vaassen bij :
- installeren en testen manual boost control. Van 0,25 bar naar 0,6 bar. Een behoorlijk verschil, goed te merken.
- vervangen compleet bougie kabelset (oude iets verweerd).
- vervangen alle originele Volvo bougies (preventief).
- pakking deksel motor vervangen (verbrokkelde bij openen).
- kleppen gesteld, slechts 1 klep bijgewerkt, rest in orde.
- auto op de brug, inspectie "van de zaak". ophanging en uitlaat dik in orde na 19 jaar.
- her en der electra-kabels beter bevestigd, preventief
- bougiekabels van elkaar gescheiden middels kammetjes.
- stroomverdeler : de zwarte kap er af gehaald, zo komt er geen vet en stof tussen.
Nordicar, BDP kabel e.a.
- 404.500 km
Diverse vacuüm slangetjes vervangen en de BDP sensor +kabel vervangen, scheur in de kabelomkleding. Binnenkort terug voor een grote inspectie.
Zelf nieuw luchtfilter gekocht, een originele van Fram uit de oude inventaris van Volvo Wassenaar.
G3 na laten kijken Romio service
- 406.000 km
Na een eerste inspectie aan huis, de gasinstallatie na laten kijken door Romio uit Assen. Aantal onderdelen vervangen en vernieuwd (injectoren).De gaspomp bleek in orde. Ook de koelvloeistof bijgevuld tot 900 gram. Een zeer koude airco!
Het schokken tussen de 100-120 km bij rustig optrekken is nu voorbij, bovendien maakt de motor een mooier geluid stationair. Het zal een combinatie van alle nieuwe onderdelen zijn dat de Volvo nu ook op LPG heerlijk rijdt.
Kleine beurt Volvo Hazerswoude.
- 406.202 km
Kleine beurt, oliefilter , O-ringCarter, rubber ruitenwisser achter, olie ververst, Forte Fuel System Cleaner. bij Volvo van Velzen in Hazerswoude-Rijndijk.
2 rubberen Volvo vloermatten en een bagagerolhoes gekocht via Marktplaats.
Volgend project : verwijderen van de Nivomat's (helaas) en installeren "huismerk Estate Services" schokbrekers tijdens de APK bij Svala Haarlem. De Volvo veert nu nog een keer extra na, na b.v. een verkeersdrempel.
Daarna: olie van de automaat is nog nooit vervangen. laten spoelen. schijnt toch ook goed te zijn. Het "zweten" van olie is spontaan gestopt, maar ik zal de mogelijke veroorzaker (krukaskeerring voor of achter) in de gaten houden. Het oliepeil nu blijft stabiel.
APK en nieuwe schokbrekers Volvo Haarlem
- 408.500 km
APK en nieuwe schokbrekers achter. Nivomat's waren op. Verzwaarde veren achter waren al gemonteerd. Uitgevoerd bij Svala Haarlem, de thuisgarage van deze Volvo.
Via Estate Services Obdam een schakelaar-kapje gekocht voor de alarmverlichting. Dit zou een APK afkeur kunnen betekenen.
Powerflush Nordicar
- 412.500 km
Powerflush van de automaat, zonder extra reinigingsmiddel, laten uitvoeren bij Nordicar in Heerhugowaard. Zonder problemen teruggereden, maar een dag later op de snelweg veel gebonk en inhouden van de motor bij hogere snelheden. Bijna de auto aan de kant gezet, dat was echt niet leuk meer. Vooral bij rustig optrekken tussen de 100-120. Na een ritje Drenthe heen en terug is het probleem weg.
Het schakelen gaat wel vloeiender, dus geflusht met goed resultaat.
Bij Kwikfit in Leiden 4 nieuwe Pirelli Snowtrac 3 winterbanden laten monteren op de 15" stalen velgen. De remmen laten checken, in orde.
De Volvo is ook getaxeerd bij Stijn Classic cars in Alphen aan den Rijn, €4.250 verzekeringswaarde.
Gasklephuis
- 413.000 km
het lambda waarschuwingslampje is geactiveerd. Heb ik eindelijk ook een topic op het Volvo forum.... Bij Nordicar testrit; motor lijkt valse lucht aan te zuigen, ergens onder het dashboard is dat te horen. Dit is opgeheven in de werkplaats en het gasklephuis is gereinigd, pakking(en) vervangen. Het schokken dat eerder optrad is waarschijnlijk door een verkeerd (te rijk) mengsel veroorzaakt.
Verder geen bijzonderheden.
nieuwe accu.
- 413.200 km
De accu is vervangen bij het ANWB depot in Leiden. Zwaarder exemplaar, ik meen 67 ampere. Volgens de ANWB is de dynamo in orde. Helaas wel roest gezien onder de plastic accubak.
Taxatierapport
- 414.626 km
Taxatierapport binnen van Steijn Sportscar Taxaties. De Volvo is toegenomen in waarde (vervangingswaarde) maar qua kosten-baten gaan de kosten wel erg ver de baat vooruit momenteel. Dit jaar even op de rem. Aantal punten uit het rapport ; (ID nummer YV1945816V1206132)
" Deze 5-deurs links gestuurde station carrosserie verkeert in een goede staat. De carrosserie is op wat kleine gebruikerssporen na, strak en heeft een klein opwerkend plekje op de ruitlijst van de rechter achterdeur."
" De auto is professioneel gespoten. De lak verkeert in goede staat, met rondom kleine gebruikerssporen en diverse bijgewerkte plekjes."
"4 cilinder B230 motor in goede staat. Start en loopt goed. Het geheel is netjes onder de motorkap."
"Deze auto verkeert technisch in een goede staat. De auto is door de jaren heen keurig onderhouden, recent zijn o.a. de remmen achter gereviseerd."
" De dragende delen verkeren in een goede staat, de dorpels hebben wat "krikschade."
Verder is me dringend afgeraden de Volvo verder te tunen, naast de Manual boost control. Daar is het gewoon de auto niet voor wanneer je er nog 10 jaar mee wilt rijden.
VIN code uitleg
- 414.626 km
YV1945816V1206132, de VIN code. Er zijn websites die elkaar tegenspreken ( Wikipedia, Volvo forum, VIN configurator, etc..., maar gecombineerd zou dit de uitleg van de code moeten zijn.
YV1 : passagiers auto.
945 : 900 serie, 940 versie, 5= estate uitvoering
81 : B230 FK motor of B23A
6 : automaat AW 70/71/72 met lockup
V: bouwjaar 1997
1: Torslanda Plant VCT 21(Volvo Torslandaverken) (Gothenburg)
206132: chassiscode
Van het forum geplukt ;
Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.
Van het turbo brick forum ;
The last letter is not the cam designation. In this case "K" is "Komfort" :-), as was explained at a local Volvo dealer. A marketing effort to sell a car with a performance resembling a larger displacement NA engine. FK was stripped of all "Turbo" badges, had no boost gauge, even the air box cover didn't say "Turbo" on it. Mechanically, it the same as FT, except lower boost and a smaller Mitsu turbo with a non-adjustable wastegate rod.
Actually the only mechanical difference between late FT and FK engines is the wastegate pressure spring + the rod does not have threads. Same turbo and engine, FK has both the aircleaner box sideopenings plugged and has no turbo marking in the box as mentioned. Add MBC and open the holes in aircleaner box and you can outperform FT with FK.
200 km/uur
- 416.100 km
Vanavond gekeken hoe snel ik kan; 200 km/uur aangetikt en de 940 blijft stabiel op de weg. Misschien had ik nog een beetje over.
Website Autoweek
- 416.100 km
http://www.autoweek.nl/video/volvo-940-estate-23-835279-km-klokje-rond-deel-22/
20 jaar!
- 416.744 km
Deze 940 estate is dit jaar 20 jaar op de weg sinds hij de garage in Haarlem verliet. Gemiddeld is er jaarlijks bijna 21.000km mee gereden. Dat geldt ook voor afgelopen jaar; veel ritten gemaakt van de Leidse regio naar zuid-west Brabant en de regio Heerenveen. Het is een genot om in de Volvo te rijden, de beste ooit gebouwd. Ik ga af en toe ook wel eens eindje rijden langs de kust en door de bollenstreek, iets wat ik met andere auto's nooit gedaan heb.
Inmiddels via de diverse Volvo forums veel wijzer geworden over Volvo en dit type in het algemeen. De service van Nordicar bevalt me uitstekend, ondanks dat ze niet in de buurt zitten. Omdat ik geen technicus ben heb ik een "backup" nodig voor advies en (preventief) onderhoud. Zij doen dat prima. Ook bij Volvo Haarlem kom ik nog graag, zeker omdat ze erg enthousiast zijn over de 940.
Voor onderdelen biedt Marktplaats uitkomst en zeer zeker ook Estate Service in Obdam, ook niet in de buurt, maar zeer vakkundig, betrokken en eerlijk.
Tunen wordt me eigenlijk door iedereen afgeraden, vooral omdat het blok al 20 jaar oud is. Maar omdat de hpt versie hetzelfde blok heeft, is de mbc geen gevaar. Op tuning fora worden de redblocks vaak voorzien van grotere turbo's, duurdere luchtfilters, chiptuning, silicone slangen, etc..., maar ik vraag me af hoe lang je daar mee kan blijven rijden. Voorlopig zie ik daar dus maar van af. Dat komt ook omdat dit een relatief duur jaar was qua onderhoud. Als ik iets zou verbeteren dan wil ik de estate wat stabieler maken, hoewel dat niet echt nodig is met m'n vrij rustige rijstijl. Dit kan met een veerpootbrug of stay en in ieder geval nieuwe schokbrekers aan de voorzijde.
Voor mijn gezin is de Volvo ideaal. Alles past erin. Bomvol brandhout, koffers, de D6 of de E3; iedereen en alles kan mee. De 940 is snel warm, maar pas na 30 km is de temperatuur comfortabel: de eerste kilometers is het of (te) warm of koud. Maar daarna is het prima met de airco aan en alles op automatisch en de temp. op 18 graden ingesteld.
De verwarmde voorstoelen wil ik nooit meer kwijt, na 20 jaar zitten ze nog steeds goed.
Kortom, trots op deze tank!
info Volvo 700 forum
- 417.500 km
Hierbij nog wat extra informatie over de wijzigingen in het type jaar 1997, via een zeer uitgebreid artikel van het Volvo 700 forum. De kennis die men daar bijeen brengt is echt fenomenaal.
1997
Modeljaarinformatie
Het modeljaar 1997 heeft de letter V
Chassisnummers vanaf:
940 4-deurs - 234068
940 5-deurs - 191700
Motor
Uitlaatgasrecirculatie is komen te vervallen op de B230FK (niet in Japan) vanwege een nieuwe, verbeterde driewegkatalysator.
Auto's met AC-systeem hebben een betere motorkoelventilator (van hetzelfde type als 960).
De B200FT heeft een nieuwe verwarmde lambdasonde en een nieuwe driewegkatalysator die voldoen aan de meest recente Europese wetgeving.
De D24TIC is komen te vervallen (week 15).
De B230FT is eerst uit productie genomen, maar later dit modeljaar opnieuw ingevoerd in Zweden en landen met hoge snelheden, vervangt Turbo + (ingevoerd in week 640).
De B230FK is uitgerust met een econometer in Zweden (ingevoerd in week 706).
Elektrisch systeem
Nieuw type afstandbediende centrale vergrendeling met bevestiging leverbaar als optie (gelijk aan de 960).
Gewijzigde functie voor lampjescontrole in het instrumentenpaneel (gelijk aan de 960).
Tot nu toe is een reeks lampjes gaan branden als de dynamo onvoldoende oplaadt (lampjes voor laag koelvloeistofniveau, handrem aangetrokken, laag sproeiervloeistofniveau, enzovoort).
Nu gaat bij slecht laden door de dynamo alleen het lampje "Dynamo laadt niet op" branden. Voor dit lampje is een nieuwe schakeling aanwezig in het instrumentenpaneel.
De functie voor de lampjescontrole is hierdoor ook gewijzigd. Nu gaan de lampjes uit na 15 seconden als het contactslot in stand II staat. Dit wordt geregeld door het instrumentenpaneel.
De werking van de SRS- en ABS-lampjes is niet gewijzigd. Deze worden net als voorheen rechtstreeks geregeld door de desbetreffende regeleenheden (maar gewoonlijk gaan deze allemaal branden als de dynamo slecht oplaadt omdat de werking van de regeleenheid daardoor wordt beïnvloed).
AC-knop met sneeuwvlok op elektronische klimaatregeling. Op auto's met elektronische klimaatregeling is de knop "AC ON/OFF" vervangen door een knop met een sneeuwvlok en een omgekeerde werking. Om het AC-systeem uit te zetten, moet de AC-knop worden ingedrukt.
Immobilizer is standaard (geleidelijk ingevoerd tijdens het voorjaar).
Knipperende LED die aangeeft dat de immobilizer is geactiveerd in auto's zonder alarm voor bepaalde landen in Europa (gelijk aan de 960).
"Auto-down" functie voor elektrisch bediend raam aan bestuurderszijde. Het relais bevindt zich binnen het portierpaneel. De werking is gelijk aan die op de 960 en 850.
De Estate kan nu worden uitgevoerd met hogetonenluidsprekers in de D-stijlen (optie/accessoire). Alle auto's van dit modeljaar zijn hiervoor voorbedraad.
Automatische uitschakeling van mistachterlichten. (Geldt voor landen met landcodes die beginnen met 1 en 2, met uitzondering van 23 en 28.) Om te voorkomen dat de bestuurder vergeet de mistachterlichten uit te schakelen, gebeurt dit nu automatisch wanneer het contact wordt uitgeschakeld (dit is een wettelijke eis in bepaalde landen).
Onderstel, wielophanging en stuurinrichting
De "standhoek" is gewijzigd om het aanzicht te verbeteren. De voorzijde van de auto is verlaagd door de voorste veerpoten 7 mm korter te maken (ingevoerd in week 636).
Auto's met B230FK/GK hebben minimaal 195/65 banden (eerder werden ook 185/65 banden gebruikt).
Een nieuwe 6x15 inch velg met 13 spaken "Pholus" is standaard of als optie leverbaar. "Pholus" vervangt de 15 inch velg met 20 spaken "Aries".
Carrosserie
Op auto's met in kleur van de auto gelakte bumpers is een sierlijst in kleur op de bovenzijde van de bumper toegevoegd en is de voorspoiler ook gelakt.
Lak: Gewijzigd lakprogramma gelijk aan de 960.
Gewijzigd afdruipprofiel in de portieren.
Interieur
Pluche "Jaquard" dat eerder werd gebruikt op de 960, als standaard bekleding voor de 940 (zwart, grijs en grijsblauw).
Gerimpeld leer (van 960) is een optie op de 940 (zwart en donkergrijs).
Nieuwe pluche-lederen bekleding (genaamd "Regent") met nieuwe vulling voor betere ondersteuning aan de zijkant (vulling zoals die in de lederen bekleding "Limited" in de 960).
Auto's met elektronische klimaatregeling hebben een AC-knop met het symbool van een sneeuwvlok (=960).
Ter verbetering van de respons van het stuurwiel is de rand iets dikker gemaakt (dezelfde dikte als op de 960). De diameter en het ontwerp zijn echter ongewijzigd gebleven (geleidelijk ingevoerd in het voorjaar).
Zowel voor als achter gordelsluitingen met instelbare bevestigingen van het type dat is gebruikt in de S70/V70. Een moderner ontwerp, rationalisatie (ingevoerd in week 651).
Alle bekleding, met uitzondering van Aida en Jaquard pluche, wordt geleverd met een opbergvakje aan de voorzijde van het voorste zitkussen (ingevoerd in week 651).
SIPS-airbag. Standaard wordt aan passagierszijde en bestuurderszijde dezelfde SIPS-airbag gebruikt als in de S90/V90 (niet in Israël).
Wijzigingen t.b.v. SIPS airbag:
Structuurblokken in de portierpanelen.
SIPS-airbageenheid in de zijkant van de rugleuningen van de voorstoelen
Stoelpaneel en zijstuk aan stoelvakje.
Sensorbeugels.
2 energie-opnemers in het portierpaneel.
Ander portierpaneel en portiervak.
Sensorbeugels.
Bekleding en vulling van achterzijde van stoel is gewijzigd.
Nieuwe kleppen.
- 418.931 km
Afgelopen week begon de 940 te schokken bij langzaam optrekken boven de 90 km/ uur. Vanochtend in de file ook stationair, alsof ik een oude Mc Cormick reed. Zowel op LPG als benzine.
Ik dacht zelf aan een vacuümlek, het bleek een compressielek te zijn en luchtlekkage bij het carter. Dit is verholpen bij Nordicar. Een klep bij cilinder 2 bleek niet mee te doen, alle kleppen (klepstelplaatjes) laten vervangen en stellen. Ook nieuwe bougies (wr7dc+). Nieuwe klepdekselpakking.
Linker koplampglas ( via Timen Smit) hebben ze er gratis ingezet en ik kreeg van Nordicar anderhalf uur cadeau.
Het was het wachten waard, relaxt naar huis gereden en ik heb het idee dat de kachel niet alleen meer hete lucht blaast de eerste 40 kilometers.
Alpine Autoradio
- 421.200 km
betere radio geplaatst en 6 nieuwe speakers. De speaker plaatsen in de achterdeuren leken á fabriek al voorbereid, maar de blauwe en bruine kabels waren niet doorgetrokken naar voren. Ook in het dashboard zaten nog geen tweeters. Het klinkt erg mooi in die grote 940!
Nordicar onderhoud
- 422.800 km
Vandaag de 940 aangeboden voor onderhoud i.v.m. rit naar Italië binnenkort.
* remmen gecheckt, remklauw RV Girling geplaatst.
* de remblokken voor zijn waarschijnlijk ooit verkeerd-om gemonteerd door Volvo Haarlem. Nieuwe blokken.
* remslang zat gedraaid, dit is hersteld.
* remmen ontlucht, gecheckt.
* V- snaar 11,9x1010 nieuw, van dynamo. Dynamo o.k..
* kachel interieur gecheckt, alles functioneert.
* stay ( stabilisator stang type "fietsstuur") gemonteerd. Deze eerst mooi rood gespoten.
* spatlappen voorzijde gemonteerd.
* bagagerolhoes ophangbeugels gemonteerd.
* beetje olielekkage krukaskeerring voorzijde. Status quo.
Bump buddies
- 422.830 km
Aan huis heeft Roel Huisman een set bumpbuddies geplaatst bij de (verzwaarde) Suplex veren, onderzijde van de veer. Ik wil de Volvo iets stugger hebben, zeker met volle bepakking en drie kinderen achterin on route in Italië.
Vloeistoffen.
- 423.600 km
Halve liter Castrol Magnatec 10W-40 toegevoegd en circa 100 cc koelvloeistof aangevuld. Ik ben wat olie betreft een pietje precies, maar het blijft met deze peilstok lastig om goed te zien wat het peil is.
Het reservewiel op 2 dakdragers midden op't dak gemonteerd, ivm reis naar de Marche in Italië met 't gezin en veel bagage... . Banden op 2,6 bar gezet.
Montelparo, Marche, Italië
- 424.666 km
Wat een dijk van een auto: in 2 dagen via Arnhem-Basel-Milaan naar Montelparo, Marche, Italië gereden. Volle bepakking, drie kinderen achterin. Hier in de buurt heel veel bergweggetjes beklommen en afgedaald. Ik heb nu al zin in de terugrit.
Inspectie te Vaassen
- 429.985 km
Na de reis van-naar Italië de auto voor algehele inspectie weer in Vaassen laten nakijken. Voordeel is dat ik mee kan kijken en iedere keer weer iets opsteek. Mijn (auto-) technische kennis is immers matig. De LPG installatie doet het weer spontaan sinds vorige week. De uitlaat blijkt goed gerepareerd te zijn bij Volvo Perugia. Hier is een schroef in gedraaid en gesmolten.
Oliefilter vervangen, 1 liter bijgevuld. Er is nog steeds wat olie lekkage bij de voorste krukaskeerring, maar slechts een paar drupjes wanneer de Volvo stil staat. Nu niet aangepakt.
Halogeen dimlicht geïnstalleerd en wat andere lampjes vervangen.
Lambda melding gereset.
Hitte werend plaatje boven het einde van de uitlaat verwijderd, deze lag los op de uitlaat. Heeft eigenlijk geen functie begreep ik.
De Volvo staat links iets hoger dan rechts, 1cm. Volgende keer blokken tussen de (kortere) verzwaarde veren zetten. Lijkt alsof de Panhard stang de auto toch iets scheef trekt na 20 jaar, ook al is het maar 1cm. Gek overigens dat verzwaarde veren vaak net iets te kort zijn. Bumpbuddies zaten nog goed, veel profijt van gehad deze vakantie. Schokbrekers voorzijde eind dit jaar nog eens nakijken, worden oud. Maar ze blijken nog in orde te zijn.
Linker voorband slijt aan de buitenkant iets af, maar de auto rijdt ook bij 180 stabiel, ik kan het stuur nog steeds los laten. Wel nieuwe banden nodig bij volgende bandenwissel.
Nieuwe LPG dop met slot, oude was opeens weg.
Verder geen bijzonderheden, klaar voor de trip door Yorkshire.
Kachelhuis gereinigd
- 431.500 km
Kachelhuis, dashboard ventilator en aanvoer gereinigd. Zat vol met takken blaadjes. Bij Volvo Katwijk. Ze vroegen ook of de inloopolie al eens was vervangen...
Bump Buddies
- 432.150 km
Roel heeft ook tussen de voorveren Bump Buddies (veerverstevigers) gemonteerd. Tot mijn verrassing heeft hij ook nog een set extra bij de achterveren gemonteerd. Top service, zeer benieuwd hoe dat rijdt morgen op weg naar Yorkshire met gezin en bagage.
Rit naar Yorkshire
- 433.000 km
Met vrouw, 3 kinderen en bagage (achterruit vrij voor de binnenspiegel) via Duinkerken naar Yorkshire gereden. Voor het eerst bleef de ventilator een paar minuten nablazen nadat ik de Volvo had uitgezet. Ik dacht dat dit niet mogelijk was bij de 940. Temperatuur motor verder normaal, aldus indicator op het dashboard.
Bij tanken merkte de pompbediende op dat er water lekte vanonder de motor. Even geproefd, volgens mij gewoon helder water/ condens van de airco.
Yorkshire II
- 434.700 km
Gelukkig zit er in Kirby Lonsdale een pomp met LPG, langs de snelwegen hier in Yorkshire kun je het nergens krijgen. Zelfs niet bij de grotere service-stations. Daarom ook veel op benzine gereden, £1,15 per liter gemiddeld. Het verbruik is hier erg hoog, soms het drievoudige van het gemiddelde in NL. Reden: de grote doorgaande weg gaat dwars door dorpen, mijn snelheid komt daar nauwelijks boven de 70 km/uur. Verder zijn er vrijwel geen rechte stukken, veel korte steile stukken en je moet vaak in de rem om elkaar te passeren. Het is dus veel optrekken, uitrollen, remmen en weer gas geven. Geen wonder dat ze hier in de buurt de James Herriot series hebben opgenomen. Voor een 940 wel het walhalla om te rijden, het is echt genieten. Behalve wanneer er plots een Claas combine, Mc Cormick of een oude Landrover met schapentrailer voor je neus staat die je vanwege de stapelmuurtjes en heggen niet ziet aankomen. Misschien is de regio Bentham-Lancaster-Hawes wel het mooiste gebied waar ik tot nu toe met de 940 heb gereden. Ook omdat er weinig verkeer is, de wegen redelijk goed zijn en het uitzicht fantastisch is. Vanwege lekkage bij de krukas in totaal 1 liter Castrol olie bijgevuld na de vakantie. Glaasjes nummerplaat verlichting voor het eerst in twintig jaar gereinigd. Mogelijk probleempje met verstellen dimlicht, na laten kijken. Kan ook aan de nieuwe lampen liggen. De binnenbekleding van de motorkap verwijderd, ik denk dat zorgt voor beter afvoeren van de warmte van de motor.
BlaBla, 190 pk.
- 437.000 km
In Swalmen bij Bijlsma de 940 bekeken en de beroemde BlaBla tuning chips geplaatst, stage 2. (Brandstofchip en ontstekingschip). De ontstekingscomputer is aangepast om de chip te kunnen plaatsen. Turbodruk is nu afgesteld op 0,9 bar met een korte max. piek van 1,05. Met de laptop aangesloten op de 940 samen een proefrit gemaakt, binnendoor en een stukje Duitse snelweg.
Geen vermogensmeting gedaan, maar zal nu rond de 190-200 pk zitten.
Auto dataloggen. De Lambdasonde geeft een slecht signaal af, nauwelijks spanning. Waarschuwingslampje brandt al een tijdje, tijdens de test uit, maar vlak voor thuiskomst weer melding op 't dashboard. Moet gewoon een nieuwe in. De motor heeft een perfect vacuüm, ook de luchtmassameter is in orde.
De AW71 automaat is prima, maar lijkt wat te twijfelen tussen de tweede en derde gang. Mogelijk toch een vuiltje na het flushen. Kijken of het met gewoon verversen verholpen kan worden.
De bak van het luchtfilter bekeken, hier kan ik met de drempel een stuk uitzagen voor iets meer flow. Ook nu weer het advies gekregen geen geölied filter te nemen. Het rooster na de luchtmassameter ook laten zitten, theoretisch gezien zou deze nodig zijn voor een optimaal flowpatroon.
Het lampje tussen de klok en kilometerteller is defect, later vervangen.
Nog even gekeken bij een andere Volvo, daar zit de slang van de stuurbekrachtiging onder de motor door, maar hier er boven langs! Geen idee hoe/wie/waarom.
Autohoes gekocht
- 438.500 km
De Volvo staat nu buiten afgedekt onder een hoes voortaan. Leek me nuttig vanwege de regen en de aanstaande winter.
Tank leeg
- 438.600 km
Ritje naar de Residentie binnendoor, plotseling alles stil. Per ongeluk de LPG tank helemaal leeg gereden. Er kon nu 50,32 liter in bij de Shell in Wassenaar, de goedkoopste LPG pomp in de buurt. Ik hoopte dat door de tuning de Volvo ook zuiniger zou worden, maar mogelijk is daar ook een goed werkende lambdasonde voor nodig. Mijn rechtervoet heb ik goed onder contrôle.
Luchtfilter vervangen Fram
- 439.000 km
Luchtfilter vervangen, motorblok handmatig gereinigd, 250 cc Castrol Magnatec toegevoegd. Mooie rit Oegstgeest-Lunebach/Bitburg vandaag via Maastricht.
Verbruik, record
- 440.000 km
Deze zondag vanaf Prüm/Eiffel teruggereden naar Oegstgeest. Vrij traag gereden, zo veel mogelijk rond de 115km/ uur. Verbruiksrecord ; 10,15 liter per 100 km.
APK Nordicar
- 440.300 km
Dashboardlampjes allemaal vervangen, halogeen-koplampen kwamen niet door de keuring vanwege “geen beeld”, normale ingezet, Lambdasonde doet het nog wel. Remklauw Girling linksvoor, versnellingsbak nog goed, olievuldop oké, remlicht achter rechts vervangen, geslaagd voor de APK. Zomerbanden kunnen weg, profiel van LA is 2,4 , Schokbrekers voorzijde kunnen nog een tijd mee. Accubakplaat roest, maar is nog oké. Voor de eerste keer een leen V70 mee gekregen mét volle tank!
Winter
- 442.900 km
Winterbanden op wiel er onder gezet, Pirelli.
Er is een zekering kapot, want de radio, sigarettenaansteker, ruitenwisser achter en de verstelling van de spiegels werkt niet meer.
Rijdt als een trein, onlangs bijna de gehele E3 naar de uitwedstrijd gereden.
De ongeveer 190 pk geeft nog steeds een glimlach, andere weggebruikers verwachten het vaak niet.
Blij met de eigen parkeerplaats, sta ik niet meer wekelijks langs de straat de auto te wassen.
Zekering
- 443.000 km
Klacht ingediend bij Volvo, na 20 jaar al de eerste zekering, no14, moeten vervangen. Deze bedient oa de buitenspiegels, radio, achterruitenwisser. Boek van Haynes komt goed van pas.
Zomerbanden
- 451.000 km
Zomerbanden op de Adhara velgen, nieuwe Michelins Kwikfit Katwijk. Met stikstof. MI 195/65H 15 ESP Energy saver 91H CA70. Balanceren
Olielekkages verholpen, distributieriem.
- 451.636 km
Diverse olielekkages verholpen door Nordicar:
Nokkenas-, hulpas- en beide krukaskeerringen.
Andere kleinere olielekkage verholpen.
Afdichtring 6842160 en 1276425.
Distributieriem Gates 123t 19mm en nieuwe spanrol riem.
Distributiedekselpakking.
Olie aangevuld motor, automaat en ook van de stuurbekrachtiging.
Onderkant auto gereinigd en nagekeken.
Opnieuw V70 meegekregen met lege tank, dit keer ook ABS waarschuwing. Blijft altijd een verrassing bij Nordicar!
Kachelkraan is aan vervanging toe, blijft lang warme lucht blazen.
Behoorlijke uitgave (vooral uurloon), maar het is het waard.
Via Marktplaats en bij Timen diverse reserve relais gekocht.
Sierstrips
- 453.000 km
Nieuwe rubberen sierstrips en hoekstukje gekocht voor de voorruit in Lochristi. Ook een reserve voorruit erbij gekregen, met blauwe schaduwband.
Bijna 60.000 km gereden
- 453.000 km
Sinds aanschaf nu bijna 60.000 zelf gereden. Wat mij betreft op naar de miljoen kilometers. De kosten van onderhoud vallen eigenlijk wel mee, het meeste dat ik heb laten doen was niet altijd nodig, zoals de chiptuning. Het vervangen van de keerringen was duur, maar dit had ik al ruim anderhalf jaar uitgesteld. Verder start de Volvo altijd, ook met veel vorst en regenachtige periodes. De LPG installatie functioneert probleemloos, alhoewel een grotere tank een wens is. Iedere 300 km moet ik beginnen een pomp te zoeken. Ik denk dat ik ongeveer 120 liter benzine verbruik per jaar.
De Volvo wordt verder tweewekelijks gebruikt voor de uitwedstrijden in de bollenstreek, met af en toe een paar man in de kofferbak. Ook in de stad is het een goede auto, hij komt goed mee in het verkeer, het overzicht is ideaal en de draaicirkel is erg klein.
Inhalen is erg leuk geworden met de BlaBla chips, voor je het weet zit je op de 190 km per uur, maar het liefst rijd ik op de snelweg rond de 115/120 wanneer dat kan zonder anderen te hinderen. Dan rijdt “ie het rustigst op de cruisecontrol.
Verder eigenlijk weinig te melden. Alles doet het zoals het hoort. De trip naar Finistère en naar de Ardennen staat alweer gepland. Vergeleken met de vakanties rondom Manchester en Perugia een makkie.
Grote beurt Nordicar
- 460.633 km
Grote beurt bij Nordicar. Toch geen olielekkage. Pakking uitlaatspruitstuk vervangen, ik dacht eerder aan een lek in de uitlaat zelf vanwege het geluid, maar op de brug bij Quickfit in Katwijk (gratis!) konden we niets vinden onde de auto. Ruitenwisserbladen vervangen.
Zaterdag naar Bretagne.
Autoweek
- 460.000 km
Vreemd, de nieuwe ervaringen komen nu niet meer onder de voorgaande ervaring te staan. Met de 940 via Amiens en St Cast naar Cap Sizun gereden voor vakantie. Met oude Thule dakkoffer, bepakt en bezakt. Beetje een zoektocht naar LPG, maar langs de grotere wegen is dit meestal wel beschikbaar. De groter verloopnippel nodig hier. Werkt goed. Prijs is ruim 15 a 20 cent per liter hoger dan in Nederland.
Volkomen idioot is het feit dat je voor LPG vaak vooraf moet betalen. Dat is lastig, want ik weet niet altijd hoeveel ik nodig heb.
APK afkeur
- 466.000 km
Helaas APK afkeur. De plaat waar de accu op rust is doorgeroest. Ook wat speling bij fuseekogel LV. Hoogteverstelling voorlampen werkt niet. Knipperbolletjes achter vervangen ivm kleur, was afgelopen 2 jaar geen probleem. Opnieuw olielekkage onder het blok, terwijl er kort geleden nog voor €1000 keerringen en andere "rubbers"Â zijn vervangen.
Remschijven voor vervangen, Girling, gev, 280mm, plus remblokken voor.
De sproeier rechts voor zat verstopt, maar doet het nu weer.
De schokdempers voor kunnen nog een tijdje mee.
Snowcap gekocht op de Volvo beurs in Rosmalen.
Klaar voor de rit naar Billund.
Legoland
- 466.000 km
Korte vakantie Legoland, Lalandia, Billund, Denemarken. Heerlijk stuk om te rijden op zondag, maar terugweg veel file bij Hamburg en vooral Bremen. Geen LPG in Denemarken, schijnt slechts op 4-5 plaatsen verkrijgbaar te zijn. Dus terugweg tot aan Winschoten maar weer eens een stuk op benzine gereden. Na 540km is de benzinetank voor 80% leeg, maar dan ook veel file en 130-140 gereden waar dat kon.
APK afkeur!
- 468.000 km
Onverwacht kwam de 940 een paar weken geleden niet door de APK, speling op fuseekogel links en de accubak (die al eens door een vorige eigenaar is aangepast) is verrot. Dit had ik al gezien bij het vervangen van de accu 2 jaar geleden.
1. Accubak ingelast, restanten er uit, nieuwe er in. Ruim 2 dagen werk.
2. Koplampverstelling gerepareerd, bedrading.
3. Olielekkage rechts van de motor bij de turbo, retour pakking, -ring.
4. Fuseekogel links.
5. APK.
Bij het wegrijden ging het toerental in stationair heen en weer, opnieuw inregelen van de computer. Dit is nog nagekeken door de garage, ook de V snaar aangespannen.
Samen met de vorige reparaties een half maandsalaris aan kosten, met name werkplaatstarief. Waarom heb ik geen MTS autotechniek gestudeerd?!
Rem RA loopt aan
- 469.680 km
Laatste week gek geluid bij het remmen, alsof deze even bleef hangen na het wegrijden, achter. Deze zijn begin 2016 al eens vervangen bij Volvo Leiderdorp. Weer even bezoek aan Nordicar gebracht; metaal op metaal.
Remklauw RA Ate 38mm
Remblokset A Ate
Remblok bev set A
Remschijf A 28cm diameter
Ieper/ Passendale
- 470.000 km
Mooie rit via Antwerpen en Gent naar Ieper en Passendale. Dit jaar ook veel ritjes naar familie in de regio Bergen op Zoom en Heerenveen. Voor dit soort ritten is de 940 ideaal. Maar ook voor de voetbal en hockeywedstrijden van de jongens in de regio.
Winterbanden
- 471.800 km
Winterbanden zelf er onder gezet, 2.6 bar, Pirelli.
Zomerbandn
- 475.000 km
Zomerbanden er weer onder gezet. De motor van de achterruit-ruitenwisser is denk ik stuk. In Mei weer voor een beurt naar Nordicar, o.a. voor een nieuwe kachelkraan, want het is nu vaak of koud of warm en de selector op raam-voeten-dashboard werkt niet echt heb ik het idee. Koelvloeistof 100 cc bijgevuld en 100cc Castrol. Nieuwe buitenspiegel links via Nordicar, deze was er afgereden.
Stoel, kachel, diversen.
- 477.000 km
Bij Nordicar een vacuümslang van de kachel vervangen. Van de voorstoel zijn een 2 kabels vervangen, draadbreuk en een andere zat verkeerd, doet het weer. De olie van de automaat is vervangen met ATF Mobil 3309, spatlappen achter gemonteerd. Op weg naar huis brak bij Haarlem de riem van de dynamo, ( SRS, ABS en accumelding) , morgen even nieuwe opzetten. Linker achter knipperlicht vervangen Ba15s 21W 12V.
De motor van de achterruitenwisser is defect, later maar een keer vervangen.
Riem motor naar dynamo
- 476.000 km
Riem vervangen tussen motor en dynamo, deze knapte gisteren onderweg naar huis. Er zit ook wat speling op de ophangrubbers, bij de volgende beurt maar even vervangen. De ANWB heeft me geholpen, bij Svala Volvo kon ik pas na veel doorverbinden en terugbellen over 5 dagen worden geholpen, terwijl het toch zo gepiept is met het juiste gereedschap.
St Aubin súr mêr
- 482.340 km
Weer een mooie rit, via Antwerpen en Duinkerken naar Normandië in de regio Dieppe-Etretat. Veel kleine weggetjes, LPG €0,80 per liter in de regio. Bij Dieppe te verkrijgen in de buurt van een paar grotere supermarkten. Geen bijzonderheden.
Onderhoud na APK oké
- 486.000 km
De APK een maandje geleden moeiteloos doorlopen bij Volvo in Haarlem, daar komt de auto ook vandaan. Enkel een stadslichtje vervangen.
Deze week in Vaassen weer mee kunnen kijken bij een inspectie op de vierpunts brug en onder de motorkap bijna alle slangen en buizen gemarkeerd en bekeken.
1. Kleppen gesteld, bleek hard nodig. Motor loopt nu weer rustig, met een mooie diep geluid.
2. Onder de auto bij de aandrijfas zit de overbrenging van de pook/ drive op de automaatbak. Hier zat speling op. Verholpen.
3. Halogeen lampen in de koplampunits teruggezet.
4. Aandrijfas geïnspecteerd, in orde.
5. Geen olielekkages.
6. Rubbertje waterpomp lijkt scheef te gaan zitten, tzt vervangen.
7. Derde remlicht doet het weer, stekker zat waarschijnlijk los.
8. Motor van de achterruitwisser vervangen en in de wisser - as in het raam zat volledig vast. Veel gepiel, maar hij werkt weer.
9. Nippeltje meegekregen om een turbodrukmeter op aan te sluiten.
In Zevenbergen Brabant een complete set lederen stoelen en bank gekocht van een Volvo 960. Net wat chiquer afgewerkt dan mijn huidige set. Moet er nog in.
Was weer een leerzame ochtend in Vaassen!
Tussenlager aandrijfas stuk.
- 488.000 km
Tussenlager van de aandrijfas, ter hoogte van de versnellingspook, maakte al een paar weken wat lawaai, maar dit was afgelopen zaterdag echt heel hard. Bij Nordicar vlot een tussenas lager set 1340501-S er op laten zetten.
Rijd nu weer prima, zonder herrie.
Reparaties
- 492.000 km
Bij Nordicar :
2 nieuwe schokbrekers voorzijde, Sachs Super Tourin
automaat olie ververst, ATF Mobil 3309
Linker achterrem volledig vervangen, schijf, blokset, slang, klauw, etc...
Motor inspectie, maar het schokken bleek aan de rem te liggen
Handrem strakker afgesteld, set van Ferodo
LPG tanken lukt niet,,.
- 495.000 km
Klote. LPG tanken wil niet meer, slechts tergend langzaam komt er wat in. Advies gevraagd op het forum en bij de LPG specialist langs geweest in Valkenburg ad Rijn. Als reparatie te duur wordt, laat ik de hele Vialle LPi installatie uit 2005 er uit slopen. Dan maar benzine. Is ruim €800 per jaar (20.000km basis p jaar) duurder, maar scheelt iets in de wegenbelasting. Ook rijdt de Volvo een stuk zuiniger bij 100km/ uur dan 130km/uur, en het meeste rijd ik toch op de snelweg, met af en toe een uitwedstrijd met spelertjes van LOHC en ASC. Binnenkort conisch sportfilter inbouwen. S-stuk van de uitlaat nog steeds niet vervangen. Maakt wel een mooi geluid zo....
Onderhoud.
- 495.500 km
Bij Nordicar :
Nieuw brandstofpomp relais, de Volvo viel de afgelopen weken regelmatig stil tijdens het rijden. Ook bij constante snelheid, maar vaker bij afremmen/ uitrollen voor een verkeerslicht of op een snelweg- afrit. Ik dacht een LPi probleem, maar niet correct dus. Nordicar heeft testrit gemaakt.
Brandstof systeem gereinigd
Oliefilter vervangen.
Carterplugring
Brandstoffilter
Nieuwe uitlaat, uitlaatdemperset
Nieuwe bougies WR7DC+
V snaar, andere snaren opnieuw gespannen
Verwijdering olie brandstoffilter
Lampjes dashboard vervangen
De nieuwe buiten temperatuur meter ( via Marktplaats, de display unit) bleek toch niet te passen, verkeerde stekker.
Twee nieuwe voorstoelen geplaatst, vanuit een Volvo 960. Deze zijn
wat luxer afgewerkt en zitten fantastisch. Wederom leer, verwarmd en
bestuurderstoel weer electrisch en met memory functie. Nu ook lendesteunen die werken.
Nieuwe lederen achterbank, ook 960, al eerder zelf geplaatst.
15 juni gaat de gehele Vialle Lpi installatie (2005) eruit. Reparatie van de
vlotter e.d. gaat rond de €700 kosten en dat is me gezien de leeftijd van het systeem en de Volvo te duur/ riskant.
Lpi installatie verwijderd
- 496.500 km
Bij vakgarage Rijnzicht, tussen Katwijk en Valkenburg ad Rijn de gehele Vialle Lpi installatie laten verwijderen. Begin augustus naar de RDW in Waddinxveen voor herkeuring.
Sportfilter
- 497.250 km
BSR conisch sportluchtfilter geïnstalleerd, met hitteschild. De gehele oude zwarte bak er uit gehaald. Mooi geluid nu vanonder de motorkap en iets meer vermogen. Dit had ik veel eerder moeten doen. Fantastisch!
De 960 stoelen zitten heerlijk.
Drie lagen Meguiars 3, je moet toch wat in Lockdown
RDW LPG weg registratie
- 499.500 km
Bij RDW in Waddinxveen de Volvo laten herkeuren ivm verwijderen gehele LPG installatie. Nog even naar de juiste afstelling van de voorlampen kijken. Nieuw kentekenbewijs wordt nagestuurd, minder wegenbelasting.
Dit jaar geen lange rit naar vakantie, enkel Zeeland en Terschelling.
Verbruik benzine valt me mee, net iets meer dan 10 liter op 100 km.
Komt natuurlijk ook door max snelheid van 100 km/uur op de snelweg.
Benzine prijs bij Argos Katwijk is €1,469/ liter. In Essen België laatst €1,29/ liter.
Verkocht
- 506.000 km
Na weer een reparatie van ruim €1000 ( laswerk bodem) bij Nordicar ( topgarage overigens) de 940 verkocht aan een liefhebber uit de buurt. Wanneer je zelf niet technisch bent en zelf kan knutselen zijn deze 940’s op een gegeven moment te duur. Immers, elk jaar is er wel weer wat. Ik denk dat ik sinds aanschaf minstens €5000 heb uitgegeven, ook “ onnodig” zoals de chiptuning, luchtfilter, 960 interieur en schijnwerpers.
Al met al geen spijt, want ik heb er enorm plezier mee gehad. Perugia, Pisa, Lucca, Manchester, Lancaster, Lake District, Legoland, Bitburg, Plogoff, St Aubin, Ossendrecht en Gorredijk : Fantastische auto, vol met bagage, brandhout, een complete rubberboot, hockey en voetbal E’tjes.
Ik ga nu de lease auto weer privé rijden. De Mini wordt doorgegeven aan een collega en ik ga C4 Grand Tourer Shine rijden. Vooral voor de drie pubers. En in de tussentijd een Passat 240 pk highline. Ook mooi...
Over een aantal jaren maar eens op zoek naar een leuke tweezitter als de heren de deur uit zijn. P1800 ? Jaguar Stag ? MG B ? Spitfire ? We zullen zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.