Volvo 850 2.5i Estate Comfort-Line (1996)

Volvo 850
Volvo 850Volvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850 - interieur

Uitvoering850 2.5i Estate Comfort-Line
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2004

Algemeen
Waarom koop je een 850 met ruim 3 ton op de teller ? Gewoon, de auto kan het aan, hoge mate van objectieve veiligheid, zeer goed weggedrag, hoge restwaarde en veel uitstraling. Dit waren voor ons de redenen om van Franse souplesse over te stappen naar Zweedse degelijkheid.

Comfort
De 850 staat bekend om zijn comfort. De stoelen zijn gewoon voortreffelijk. Alles is ergonomisch vormgegeven en de lijkt op precies de juiste plek te zitten. Voldoende beenruimte voorin, achterin is het voor langere mensen wast lastiger.
Overal is ruimte, je zit lekker breed, 3 kinderen kunnen gemakkelijk achterin en het laadvolume is groot.
Hoge snelheden en lange ritten zijn nooit vermoeiend geweest, gewoon weer fris uitstappen.

Prestaties
Vanaf 3.000 toeren komt de 5 cylinder goed tot zijn recht. Daaronder valt de trekkracht enigszins tegen. Doortrekken van 100 naar 140 is een genot, de roffel in het vooronder neemt toe en je voelt een plezierige druk in je onderrug.
Het verbruik op LPG valt voor zo’n zware auto niet tegen. Op lange afstanden is 1:9 mogelijk. Gemiddeld is het zo’n 1:8.

Betrouwbaarheid
De 850 geeft een berouwbaar gevoel en heeft massa’s uitrstraling. Ik ben nog nooit ergens ongevraagd stil blijven staan; sleutel in het contact en wegrijden. De auto voelt degelijk aan en de bouwwijze is kwalitatief van een hoog niveau. Er is in het interieur (nog) niets kapot gegaan terwijl de auto toch intensief wordt gebruikt.

Gebruikskosten
De gebruikskosten zijn relatief gezien aan de hoge kant. Volvo onderdelen zijn nu eenmaal niet goedkoop (dan kun je beter een Mondeo kopen). Essentiele onderdelen zijn ook gerevisseerd/gebruikt te krijgen en dat scheelt al gauw 50% in de materiaalkosten. Maargoed als je 30.000 per jaar rijdt is de kans op extra onderhoud natuurlijk aanwezig en daar hou je rekening mee.

Aandachtspunt
Koop een 850 met hoge kilometrages bij een (sub)dealer met zeker 6 maanden garantie;
dit is geen overbodige luxe. Mijn ervaring is dat een 850 altijd wel ’iets’ heeft. In onze garantietermijn is de deurophanging links voor vervangen evenals de voorwielophanging, de verdamper en nog veel kleine dingetjes.

Het eerste jaar vielen de kosten mee omdat veel in de garantietermijn is vervangen.
Vorig jaar zijn het uitlaatstpruitstuk en de abs-pomp vervangen en is er een nieuw stuk in de uitlaat gezet (net achter de katalysator). In combinatie met een forse grote beurt was dit toch een kostenpost van ca. 2.100 euro.

De remschijven en -blokken staan op de nominatie om vervangen te worden, de airco maakt af en toe wat rare geluiden en hij moet opnieuw worden uitgelijnd.

Zolang ik 30.000 per jaar blijf rijden, blijf ik Volvo rijden. De volgende wordt een luxe 940 estate Malmo turbo uit de laatste serie (1998) of een V70 tdi classic.