Volvo 740 GL 2.3 (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740 GL 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 127.212 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
Dijk van een auto!
- 189.258 km
Volvo blijft toch trekken. Vooral als je veel kilometers te reizen hebt en toch graag klassiek rijd.
Eerder in 2015 ben ik veranderd van werk en daardoor fors meer kilometers gaan rijden. Van c.a. 200 wekelijks naar 1.000 km + in de week. Voor mijn vorige auto, de BX, hoe geweldig deze ook was, betekende dat het afscheid. (zie andere review)
Oude Volvo's staan bij mij te boek als comfortabele en betrouwbare reisgenoten voor lange afstanden en ondanks verbruik ook behoorlijk voordelig om in te rijden. Ook al heb ik tussendoor een slechte ervaring gehad met een 940, wilde ik toch graag weer een Volvo uit de 7 of 9 serie.
Dat was best nog een zoektocht. Nette en goede 7 of 9 series zijn lastig vindbaar. Meest van tijd tref je auto's met hoge kilometerstanden of verkluste exemplaren. Na een paar maanden zoeken kwam ik deze 740 tegen. Door de vorige eigenaar in 2011 geimporteerd, LPG laten inbouwen en bij het vervallen van de belastingvrijstelling in 2013 aan de kant gezet.
Toen ik de auto ging bezichtigen zat er een dikke laag mos en vuil op. De auto had sinds 2013 geen meter meer gereden en dat was te zien. Toch kon ik zien dat er onder het vuil een hele strakke en (bijna) niet verprutste auto zat. De vorige eigenaar had wel wat aanpassingen gedaan zoals fors verlagen aan de voorkant en hele stugge veren aan de achterkant.
De proefrit beloofde veel goeds. Startte direct goed en op 4 cilinders, soepel schakelende automaat en alles werkte. Geen rammels in de ophanging en andere fratsen. Ik was al snel verkocht. €1.250 afgerekend en snel naar huis gegaan. Dat vond ik wel spannend, gekocht zonder APK en onderhoud en dan meteen de gok nemen om dik 100 km te rijden. Gelukkig kon ik groene platen gebruiken om thuis te komen.
Meteen bij thuiskomst de auto APK klaargemaakt en weggebracht. Er waren een nieuwe accu, achterste uitlaatdemper, set nieuwe banden, wat lampjes en een grote beurt nodig. Daarna goedgekeurd en kon ik de weg op. Wel in de eerste week de voorveren en achterveren weer naar origneel gebracht, achter de juiste verwaarde veren gemonteerd. Die strakke veren die er achter op zaten zouden mij binnen de kortste keren een hernia bezorgen, man man, dat iemand daarmee kon rondrijden met al dat gestuiter.
Het grote genieten kon daarna beginnen! De 740 stelt daarin niet teleur. Het rijden is in 1 woord: Relaxed! Kan ook niet anders. De combinatie van een B230 carburateur en automaat maakt dat haast hebben en dynamisch rijden onmogelijk is. Laten we het erop houden dat er enige mate van versnelling aanwezig is bij het indrukken van het gaspedaal. LPG zal ook niet meewerken qua vermogen.
Het verbruik is met 1 op 8, zoals verwacht, aan de hoge kant. Ook de wegenbelasting op LPG liegt er niet om met €120 maandelijk. Gelukkig krijg ik er veel auto voor terug en hopelijk valt het verdere onderhoud voor de komende jaren mee.
Het interieur is riant en heel comfortabel, stoelen zoals Volvo het betaamd. Ook is de auto op de snelweg aangenaam stil , mede ook door de overdrive op de automaat. Door de overdrive is het snelwegtempo met een prettig laag toerental vol te houden.
Ondanks de dikke gastank van 70 ltr in de koffierbak is er nog steeds voldoende kofferruimte over. Al is de hoge tildrempel onhandig en mis ik het kunnen neerklappen van de achterbank toch wel een beetje. (de 740 heeft een vaste achterbank, bovendien ligt er een gastank in de weg.)
Qua onderhoud heeft de auto mij nog niet echt teleur gesteld. Een auto die zo lang heeft stilgestaan en die 30 jaar oud is vraagt altijd wel wat werk. Zo heb ik ondertussen de koppakking gedaan, daarbij ook een gereviseerde cilinderkop erop gezet, de voorwielophanging opgefrist met nieuwe rubbers (PU) en de kachelradiateur vervangen (org Volvo). Het dakje (org Volvo) heb ik opnieuw gespoten, hemeltje van het dakje opnieuw bekleed en ben ik begonnen met de anti roestbehandeling (Mike Sanders Fett). Als kers op de taart heb ik geinvesteerd in een goede Alpine radio en luidsprekers om de beleving van comfort helemaal af te maken.
Naast de aanschaf heb ik in het eerste jaar ongeveer €2.000 aan materiaal verspijkerd aan deze auto. Daarvoor heb ik nu een 740 die mij de komende jaren probleemloos van A naar B zal brengen. Ik heb er nu een dik halfjaar later alweer bijna 20.000 kilometer erop zitten, zonder pech of andere ongemakken.
Al met al denk ik dat deze 740 nog lang zal blijven. Echt een hele fijne auto!
Januari 2017, er staat alweer 239.000 km op de klok. Sinds de aanschaf is er dus al 50.000 km bijgereden! De 740 bevalt nog steeds super en is uitermate betrouwbaar, geen enkele vorm van pech of ongemakken gehad. Elke ochtend, ook met ijzige kou of vocht, trouw starten. Wel heb ik wat extra onderhoud gedaan. Rondom heb ik alle schijven en blokken vervangen en uit voorzorg heb ik de remklauwen (zelf) gereviseerd, alsook de hoofdremcilinder. Ook zijn er voor 2 nieuwe schokdempers in gekomen, Sachs Super touring. Dat is niet gedaan omdat ze kapot waren, maar omdat de Monroe's die er door een vorige eigenaar in gezet zijn veel te stug en stuiterig waren. Verder nog een setje nieuwe winterbanden en zijn beurtjes, dat is alles! Top gewoon!
Still going strong
- 292.000 km
Dik drie jaar alweer rij ik in deze fijne Volvo rond. Sinds de aanschaf heb ik er al flink wat kilometers in weer en wind en dwars door Europa mee gereden. Deze gouwe ouwe wordt dagdagelijks ingezet in woon/werkverkeer op de route Heerenveen - Groningen en dat verloopt zonder enig probleem. Ik heb werkelijk waar sinds de aanschaf nog niet 1x pech gehad met deze 740. Nu, september 2018, staat de teller op 292.000 km en is het tijd voor een verse APK.
In het dagelijkse verkeer is de leeftijd van de auto wel te merken, de remweg is iets langer dan de modernere soortgenoten en slecht weer zoals regen en wind zijn wel wat sterker te merken. Toch kan ik de 740 wat dat aangaat niet als onveilig of oncomfortabel aanmerken. Het is een kwestie van een beetje aanpassen en wat defensiever rijden. In de winter vind ik de 740 eigenlijk comfortabeler dan een modernere auto omdat de 740 gedachtenloos te sturen is zonder dat deze continue uitdaagt en omdat de stoelverwarming en kachel heerlijk heet te stoken zijn. Met de kachel op vol ben je binnen 10 minuten een hardgekookt eitje.
Het onderhoud is de afgelopen jaren ook beperkt en heel overzichtelijk gebleven. Naast regulier onderhoud zoals olie, filters, remblokjes etc zijn de kachelmotor, wederom een lekke kachel (soldeerfoutje in blok), ruitenwisserarmen met te weinig veerdruk de enige onderwerpen die de moeite waard zijn om te vermelden. Oh, en de gasveren van de kofferklep zijn aan vervanging toe, in de winter krijg ik de klep nu op mn kop.
Wel is het zo dat ondertussen de tijd begint te tellen, mede ook door het dagelijkse gebruik. De lak wordt wat minder alsook dat de carburateur wat kwaaltjes begint te krijgen en dat de bestuurderstoel begint door te zakken. (nu ben ik ook 100kg schoon aan de haak...). Ook het hemeltje vraagt nu aandacht. Het is dus tijd voor een goede opfriskuur.
De koplampen heb ik wel aangepast naar de Amerikaanse uitvoering. (Zie foto) Reden daarvoor is de hoeveelheid licht op de weg. Er zijn nog wel nieuwe koplampen/reflectoren leverbaar, maar dat zijn nagemaakte exemplaren en die zijn weliswaar APK waardig maar leveren het licht van een waxinelichtje op de weg. Echt knudde dus en als je er dagelijks mee rijd niet erg handig. Van het Amerikaanse front zijn de originele (Hella) lampen nog wel leverbaar en die geven veel en goed verspreid licht op de weg.
Binnenkort gaat de grote opfrisbeurt van start. De 740 gaat niet weg, maar krijgt wel versterking van een Citroen XM 3.0 V6 Exclusive uit 1992. Die heb ik erbij gekocht om ook dagelijks in te rijden en ik wil de XM en de 740 gaan afwisselen, de ene op de weg de andere geschorst etc. De XM is nog een wrak, maar dat wordt nu opgelost. Per november 2018 denk ik dat de 740 de schuur in gaat voor de grote opfrisbeurt en dat de XM op de weg staat. Van deze XM zal ik tzt ook wel een review plaatsen.
Als je erover denkt om een 740 aan te schaffen en zorgen maakt over betrouwbaarheid? Geen zorgen, zolang je goed onderhoud doet en de auto niet laat verprutsen zijn ze oerdegelijk en super betrouwbaar.
Verkocht
- 305.000 km
Zo'n goede auto, zo'n fijne relaxte reisauto en dan toch verkopen? Jazeker, al is het wel met wat weemoed en frisse tegenzin. Gelukkig niet ver weg, mijn broer gaat er nu in rijden, de 740 blijft bij mij in onderhoud. Deze 740 is vanaf nu dagelijks in actie te zien op de A28 tussen Assen en Groningen.
140.000 km-er heb ik mogen genieten van deze fijne Volvo. Vanaf dag 1 heeft deze auto mij niet in de steek gelaten. Echt geen slag gemist en het onderhoud was echt goed te overzien en betaalbaar.
Reden van verkoop is dat ik een Citroen XM 3.0 V6 aan het opknappen ben die ik ook dagelijks op LPG wil gaan rijden. De XM daarvan verwacht ik niet dezelfde onverstoorbare betrouwbaarheid als van de Volvo. Toen er onverwacht een Peugeot 206 HDI uit een erfenis kwam was de keuze snel gemaakt. Het komende jaar de Peugeot voor dagelijks woon/werk en de XM op benzine er even bij om te zien hoe de betrouwbaarheid uitvalt. Als de XM betrouwbaar blijkt, dan kan de Peugeot er weer uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.