Volvo 740 GL 2.3 (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740 GL 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik zo'n 30.000km per jaar afleg, was ik op zoek naar een betrouwbare auto op LPG. Mijn oog viel op een Volvo 740 sedan (lichtblauw metalic) met een originele Vialle LPG installatie. Na de proefrit was ik meteen verkocht!
Het comfort is prima, sturen gaat redelijk soepel, draaicirkel is erg kort, techniek is eenvoudig (ideaal om zelf te leren sleutelen) en onderdelen zijn zowel nieuw als gebruikt niet te duur (mits je niet altijd naar de dealer gaat).
De auto is ruim en zelfs mét de LPG tank achterin de kofferbak, hou je genoeg ruimte over voor een maandvoorraad boodschappen.
De auto heeft wat last van windgeruis en windgevoeligheid. Dit laatste komt overigens ook door de schokdempers, die hun beste tijd wel gehad hebben.
Ook is het kunststof in het interieur niet echt van fantastische kwaliteit; het wil hier en daar wel wat scheuren.
De rest van de auto is oerdegelijk en de motor lijkt onverwoestbaar sterk.
PROBLEMEN
Ik kocht de auto met onbekende historie.
Helaas bleek er erg veel achterstallig onderhoud te zijn.
Gelukkig konden we alles zelf doen.
Je kan vrijwel overal goed bij tijdens het sleutelen.
Wat er stuk ging:
- dynamo (lager ging rammelen)
- uitlaat (van voorpijp tot einddemper; oude was verrot)
- radiateur (er lekte koelvloeistof door een gat)
- stuurbekrachtigingspomp ging lekken; dit bleek gelukkig alleen een doorgeroest vriesdop te zijn.
- carburateur wil niet op benzine; vlotternaald blijft hangen; moet nog opgelost worden; ik rij nu dus altijd op LPG.
- kilometerteller (veelvoorkomende kwaal); dit heb ik overigens kunnen repareren (doorsolderen); het bleek een printbreukje in de printplaat van de VDO teller; de reparatiehandleiding staat inmiddels op het volvo-forum.nl!
- diverse kleine dingetjes als lampen, e.d.
- 2 binnenste stuurkogels; moest voor APK
- waterpomp; maakte lawaai (lager was op)
Wat er (preventief) vervangen is:
- distributieriem en spanrol
- de 2 dikke koelslangen (werden wat poreus)
- v-snaren
Wat er nog moet gebeuren:
- roestplekjes op het dak vanwege beschadigde lak door imperial van vorige eigenaar
- koppelingsplaat; is bijna uitgesteld
- remschijven voor
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.