Volvo 480 Turbo (1991) #4

autoreview

Volvo 480 Turbo (1991)

Signalement

Uitvoering480 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst214.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik mijn rijbewijs in 2005 gehaald heb ben ik in de auto van mijn moeder begonnen met rijden. Dit was toen de Volvo 480 Turbo. Als snel merkte ik dat dit toch wel even anders rijden was dan mijn lesauto. Echter, de snelheid en kracht van deze kleine motor blijft mij tot op deze dag verbazen.
Het comfort van de auto is gewoon verschrikkelijk goed. Nu ben ik nog jong, dus ik kan me voorstellen dat oudere mensen problemen hebben met de hoogte (lees: laagte) van deze auto, maar ik vind het perfect. Nu raad ik niet aan met meer dan twee personen in de auto te gaan zitten (behalve kleine kinderen), want achterin houd het niet over, zowel hoofd als beenruimte is matig. De kofferruimte is echter goed toegankelijk en het afdekzeiltje dat ik heb is makkelijk te gebruiken.
Ik rijd met deze auto vier tot vijf dagen in de week zo’n 70km per dag over grotendeels snelweg en dat is super. In z’n vijf altijd voldoende trekkracht als de Turbo eenmaal inkomt. Windgeruis en lawaai hoort nu eenmaal bij een auto met deze leeftijd, dus ik zet gewoon de radio een stukje harder.

Qua uitrusting zit de auto voor z’n tijd goed in z’n spullen. Helaas ontbreekt het bij mij aan airco, maar een schuifdak maakt iets goed. De boordcomputer was voor z’n tijd vooruitstrevend en erg handig, inclusief olie- en motor-temperatuur.

In het begin moest ik erg wennen aan het uiterlijk. Nu ben ik lyrisch over met name de achterzijde met de unieke lichtunits (rechthoekig), die nu gekopieerd zijn door Audi op haar A3.

Tot slot de kosten, ik houd met tankbonnen mijn preciese verbruik bij, en dat zit nu rond de 1 op 11 km. Verder kosten zijn gemmiddeld, omdat ik altijd gebruik maak van merkonderdelen, geen goedkope rommel.

PROBLEMEN

  • 190.000 km

Omdat het tot nu toe een beetje een lofzang over de auto was moet de eerlijkheid mij ook vermelden dat er wat kleine problemen zijn geweest.

Over het lekken van de achterklep heb ik veel klachten gehoord, maar volgens mij ben ik de enige die daar nog nooit last van heeft gehad.
Van een ander bekend probleem, het knappen van de kabels van het raammechanisme, zakt mijn broek af. Dit is tot op heden al vier keer gebeurd, ik heb dan ook maar opgegeven dit ooit te repareren, ondanks dat ik nog een raammmechanisme heb liggen.

Verder doe ik regelmatig controle van alles en zorg ik dat ik altijd goede, betrouwbare merk-onderdelen heb. Recentelijk waterpomp vervangen en bij 180.000 komt de distributie-riem eraan, dus ik ga even sparen.

Remmen slijten langzaam, net als de banden. Vrij uniek voor de auto (1991) zijn die schijfremmen rondom, dit werkt prima.

Rond de 190.000 kilomter eens een monteur de auto laten nakijken. Blijkt dat een gedeelte van de achteras rot is, auw... Ook de achterlichten zijn enorm dof geworden.
Via marktplaats bij een kenner(-monteur) gekomen en uiteindelijk een afspraak gepland. Naast de vervanging van de achteras en de lichtunits (nu weer glanzend :) zijn een remklauw vervangen en de luchtmassameter. Hij stotterde namelijk bij vol gas en stationair liep hij ook niet helemaal goed meer. Na deze ingrepen ga ik er vanuit dat hij er nog een tijd tegenaan kan.

Ik hoop dat deze review nuttig was voor misschien potentiele kopers. Ik zeg; altijd doen! Een Volvo gaat toch niet stuk, zelfs met Renault motor.

Update

  • 214.000 km

Ik vond het tijd om weer eens een update te plaatsen. Er is helaas namelijk wel een en ander voorgevallen. Dit had te maken met het koelsysteem. Er is namelijk twee keer een slang van de koelvloeistof lek geraakt. Dit resulteerde in constant koelvloeistof bijvullen. Toen de eerste slang gerepareerd was is helaas door de hervonden druk een andere slang gesprongen. Net achter het blok lekte ´ie op het spruitstuk, dus allemaal witte rook en op de rit naar de garage vier keer stoppen om opnieuw koelvloeistof te vullen. Met de tweede nieuwe slang (en totaal 250 euro armer) lijkt het probleem nu weer opgelost.
Ik kan maar geen afscheid nemen van de auto, want het comfort en het vermogen (getuned naar 150 pk dus) bij ieder toerental is indrukwekkend en plezierig om te rijden. Ik hoop er nog een jaar tot anderhalf jaar mee te doen en spaar nu voor een C70 Cabrio (oude type, stoffen kap).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.