Volvo 480 Turbo (1988) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is mijn tweede 480 turbo. De eerste was eveneens uit
1988, rood, maar die was zo slecht dat ik de auto waar ik nu mee rijd voor onderdelen erbij kocht (E 250). Maar de tweede was zo goed, dat ik nu de eerste voor onderdelen houd. De eerste kostte het 7-voud in aanschaf, en dan nog eens datzelfde aan onderhoud over 20.000km, en dan doe ik nog veel zelf!! Kortom een zeperd. Koop nooit haastig een exclusieve auto. Realiseer je dat dit een auto is
die ttv introductie 60000gulden kostte, dat is naar huidige maatstaven dus zoiets als een Audi TT. Specifieke 480 onderdelen zijn gewoon duur, maar er zijn gelukkig wel wat dingen die algemeen voor de 4-serie zijn (remmen, dynamo e.d.). Mijn laatste aanschaf geeft aan dat je het wel kan treffen...
Als je twee linkerhanden hebt en geen dikke portemonnaie
begin er dan niet aan, het is geen makkelijke auto. Dingen laten doen is duur, garages hebben er ook niet altijd zin in (en expertise ontbreekt). Ik ken iemand die bij een volvogarage heeft gewerkt, en die zei dat als er een 480 kwam, dan sloegen alle monteurs zo"n beetje op de vlucht. Onderdelen zijn overigens wel relatief goedkoop te vinden, evenals slopers voor weinig :)
Mijn auto rijdt heerlijk, maar heeft wel wat irritante kraakjes, en alles is een beetje fragiel in het interieur. Maar...wat een mooi dashboard, ik krijg er geen genoeg van...En de De stoelen zijn een lust om in te zitten. Prestaties zijn ook OK, en
wegligging, ja hij is een beetje neuszwaar maar het is een GT, voor de lange afstanden met licht bochtige wegen... Ik vind "m verder wel wat stug, en dat is met name irritant vanwege de kraakjes in het interieur..
PROBLEMEN
Ik ben inmiddels erg bekend met de problemen van de 480,
met name door de eerste auto. Aan de huidige 480 heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad, deze rijdt heerlijk (en dat voor 250 Euro...)
Typische 480 kwalen:
-roest aan de wielkastranden achter (enige kwaal van mijn huidige 480), met name door die eeuwige waterlekkage (niet veel aan te doen volgens volvo)
-moeilijke stationairloop, wel te verhelpen maar blijft altijd een gevoelig punt. Stappenmotortje (=duur onderdeel!!) regelmatig schoonmaken. Vaak te merken als de auto in zijn noodloop gaat (hoog stationair, niet zonder meer af te regelen door draaien aan aanslag gasklephuis, geloof de verkoper dus niet als ie dit zegt, dan had ie zo"n relatief simpel klusje toch wel zelf gedaan??? )
-relatief zwakke versnellingsbak voor de turbo; elk jaar dat het maximum koppel van de turbo werd verhoogd bij een lager toerental, kwam er ook een andere bak in....dat zegt wel wat.
-raammechanismen zwak, maar veel is te voorkomen door
regelmatig de raamsponningen met siliconenspray in te
spuiten (geloof dus niet als ze zeggen: oh dat is waarschijnlijk een zekeringetje...)
-dansende snelheidsmeter en toerenteller, en andere
electronicakwaaltjes. Remedie: haal eens het dashboard los en soldeer alles opnieuw door. Solderinkjes breken na verloop van tijd. Waterlekkage doet de elektronicastekkers ook geen goed overigens
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren