Volvo 460 GLE 2.0i (1993)

autoreview

Volvo 460 GLE 2.0i (1993)

Signalement

Uitvoering460 GLE 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst324.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo 460GLT 2.0i

  • 324.000 km

Anderhalf jaar geleden heb ik na veel zoeken een echte super mooie spierwitte Volvo 460 GLT 2.0i sedan uit 1993 kunnen bemachtigen. De 460 GLT’s liggen niet voor het oprapen dus laat staan dat je een GLT treft die echt gaaf is.

Met pijn in mijn hart moest ik afscheid nemen van mijn oude maar vertrouwde 360GLT 2.0i., die mij 10 jaar lang zonder noemenswaardige problemen van a naar b bracht. Met zijn 300.000 km op de klok was het bejaarde toch gevreesde rivaal bij het verkeerslicht.

Terug naar de 460, de 2.0i motor heeft voldoende vermogen (110pk) en is redelijk stil en zuinig. 1:12 gemiddeld over een heel jaar. Ik heb in Duitsland op de autobaan een top op de teller van 205 kunnen meten en dat is zeker goed te noemen. De auto op zich vind ik heerlijk rijden. Alleen het piepen en kraken van het kunststof interieur is soms wat vervelend. Verder is het een auto met echte Volvo allure. De auto heeft alle accessoires die ik me maar kan wensen. Stoelverwarming, cruisecontrole, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, in hoogte verstelbaar stuur en half lederen stoelen, in 2 delen neerklapbare achterbank, abs, 4 schijfremmen, ruitenwisser op de koplampen, centrale deurvergrendeling ook op de koffer, elektrische ramen voor, LM velgen en een afneembare trekhaak.
De auto heeft zich in de 12 jaar fantastisch gehouden, Ik heb nog altijd geen roest kunnen ontdekken. Zijn kont is soms wat slap, maar dit probleem is vrij eenvoudig op te lossen door (Koni) gas gevulde dempers met hulpveren te monteren. Helaas ligt de GLT wat laag bij de grond zodat de uitlaat af en toe de grond raakt bij een verkeersdrempel Dus een beetje oppassen met de rijstijl. Door met het vernieuwen van de banden voor een bredere band (195/45/14) te kiezen is ook de tractie een stuk verbeterd. Verder een heerlijke auto die me veel rijplezier verschaft. Jammer dat er maar zo weinig van het 460 GLT type zijn gemaakt. Dus wees er zuinig op als je er een hebt kunnen bemachtigen en veel poetsen want de lak heeft het echt nodig !

We zijn nu in begin 2007, de Volvo is nu 3 jaar in mijn bezit en ik rijd nog altijd met veel plezier in mijn 460GLT. Het verbruik is inmiddels iets opgelopen naar 1:9.5 (was 1:10.2). Ook als caravantrekker (cruisecontrole) een lust om mee te rijden. Ik hoop dat hij het nog een tijdje uithoudt.

Het dagboek kun je lezen op http://www.frans-petrij.nl/volvo_360_glt.htm
PROBLEMEN
Aanschaf auto 2500 euro met nieuwe pioneer radio.

Gelijk bij aanschaf:
Startmotor defect 305 euro (Volvo)
Reactie stangetjes stabilisatorstang 56 euro (Volvo)
Dakstrip 113 euro (om hem helemaal nieuw te laten lijken)
Accu 65 euro (eigenlijk niet nodig geweest i.v.m. de defecte startmotor)
En wat kleine dingetjes, zoals een paar lampjes in dashboard die niet wilde branden en een lek achterlicht (water in de koffer) maar deze probleempjes waren snel opgelost.
In december 2004 tijdens de keuring 4 nieuwe banden en een nieuwe veiligheidsgordel (195 euro)omdat er wat kleine beschadigingen zichtbaar waren
De auto oogt en rijdt als nieuw.
Reparaties tot nu toe:
05-04-2005 Diverse dashboardlampjes vervangen
05-04-2005 Thermostaat defect
22-07-2005 Accu defect (KwikFit gaf na ander half jaar volledige garantie)
16-08-2005 contacslot vernieuwd
13-12-2005 2 nieuwe banden
11-07-2006 Zijruit na inbraak vernieuwd + autoradio gestolen
12-07-2006 Achterste 3 delen van de uitlaat vernieuwd
12-12-2006 Linker fuseekogel defect + 2 nieuwe banden
08-01-2007 Deurvanger rechter voordeur vervangen
15-06-2007 Dynamo gereviseerd
16-06-2007 Voorremmen en schijven vernieuwd
17-07-2007 Distributieriem en rollen vernieuwd
17-07-2007 Handremkabel vervangen + draagarmrubber vernieuwd.

Wat komt eraan
Banden

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.