Volvo 460 1.8i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 282.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2005 was ik de trotse bezitter van een klassiek Engels sportautootje als eerste auto, een Trimph Spitfire. Voor dagelijks gebruik had ik geen auto nodig, dus met winterweer kon ik hem laten staan. Tot ik verkering kreeg in Alkmaar. Zelf woon ik in Hoogeveen (Dr), dat is een afstand van 180km. Dat zijn geen afstanden die je je klassieker 4x per week wilt aandoen. Bovendien is 1 op 11 veel op benzine bij 45.000 per jaar.
Er moest een comfortabele, goedkope auto komen. Die vond ik in de 460. Voor 2300,- kocht ik een ruime auto met standaardluxes als cv en stuurbekrachtiging maar ook airco, cruise control (heerlijk op de lange afstanden over de A32 en A7) en LPG G3 onderbouw. Zeer comfortabel, formidabele kofferruimte en lage vaste lasten.
De 90 pk van de 1.8 is voldoende voor een auto van ruim 1000kg, bovendien is het een prima trekauto. Hij is stabiel met bijvoorbeeld een aanhanger maar het mooiste is dat doordat het een 8v-motor is, hij zijn maximum vermogen al bij 2500 rpm heeft.
Het accelleratievermogen en de topsnelheid zijn zeer acceptabel (sneller dan fabrieksopgave, geijkt met GPS) maar het onderstel is wel volledig op comfort inegricht. De volvo stuurt scherp, maar helt erg over. Voor mij was dat geen bezwaar, want ik had de auto vooral voor comfort op lange afstanden. Mijn nieuwe auto echter (Opel Astra Caravan 100pk Sport Edition 2001) is ook erg comfortabel, maar een stuk sportiever.
Bij een eventuele koop zijn de achterwielkasten een aandachtspunt. Die kunnen gaan roesten aan de portierzijde, en die roest is met tectyl nauwelijks tegen te gaan, als die eenmaal is begonnen.
Door het lage gewicht voor een auto van deze klasse is de belasting te overzien en ook de verzekering was prima te betalen. ik betaalde als destijds beginnend bestuurder 47,- p/m. Gas tanken voor 45 ct/l, helaas was het verbruik van 1 op 12 op benzine op gas eerder 1 op 10.
Bij ongeveer 300.000km was het tijd voor een nieuwe cilinderkop. Met een gereviseerde kop en goede hulp van een bevriende monteur kon ik de kosten drukken tot zo’n 700,-, maar dat was wel een tegenvaller. Nog een wonder dat de auto zolang doorging op gas. Bovendien is het raadzaam om bij deze auto elke 15.000km de kleppen te (laten) stellen.
Na 335.000km bleef af en toe het gas hangen. probleem zat niet in kabel, klep of pedaal. Ook garages konden de oorzaak niet vinden. Dat is de reden geweest om de auto te verkopen. Mijn vriendin durfde er al niet meer mee te rijden, en toen ik zelf in een zijwaartse slip raakte was het voor mij duidelijk dat er een nieuwe moest komen.
Al met al een zeer prettige, comfortabele auto. Wel wat gebreken, maar dat is een auto van deze leeftijd nauwelijks aan te rekenen.
PROBLEMEN
- lekke cilinderkop - opgelost voor 700,-
- ’snerpende’ stuurpomp - opgelost voor 50,-
- gas blijft hangen - geen oplossing gevonden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.