Volvo 440 1.8i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik voor een prikkie (1000 euro) gekocht van een familielid. Er was nog wat achterstallig onderhoud, maar dat wist ik op voorhand. In vergelijking met mijn vorige auto’s (Mitsubishi Lancer 1.5 glx) en een Corolla was dit toch wel wat meer luxe. De motor loopt als een zonnetje en is vrij zuinig. 1 op 12 minimaal, maar meestal 1 op 13/14. Enige minpuntje vind ik de kraakjes in het interieur her en der. Verder een prima auto.
Al met al een vrij goedkope auto om te rijden. Gewicht is lager dan je verwacht en verbruik ook. Zie onderstaande lijst met mankementen voor onderhoud. Ik rijd ongeveer 3000 km per maand.
UPDATE:
Nu 1,5 jaar later en 40.000 km meer nog steeds niets te klagen. Auto is opengebroken maar was mooi gedekt door verzekering. Via sloop 2 nieuwe deuren voor paar tientjes en zelf omgebouwd. Verder nog een keer in de prak gereden in Eindhoven door een dronken bestuurder die er vandoor is gegaan. Gelukkig via het waarborgfonds kunnen spelen. Hele voortrein was kapot, maar gelukkig zit ik bij een goede garage. En laats nog een keer in Oostenrijk heeft iemand mijn bestuurdersdeur aan gort gereden. Deur nummer 3. Afgezien van al deze kosten niets speciaals. Wat is er nog vervangen? Waterpomp lekte een beetje... nieuwe ligt al klaar maar is nog niet nodig (25 euro op sloop). De achterste draagarm is scheef, die wordt binnenkort gedaan. Nieuw setje zomer en winterbanden en dat is het wel. De auto houdt zich prima. Er staat nu 234.000 op te teller en ik denk dat hij tot 300.000 makkelijk door kan.
Update 2:
Nadat ik toch al 3 deuren had gewisseld laatst nog een mooi deurtje op de kop getikt, in kleur voor 20 euro. Eindelijk van die storende kras op het achterportier af. Binnenkort is de distributie weer aan de beurt. Verder lijkt het of er steeds minder stuk gaat aan de auto. Kmstand is ondertussen 255.000. Auto begint wat ouder te worden, but so far so good. Nog 1 grote beurt en dan hopelijk door tot de 300.000 dan gaat ie echt weg.
Benzineverbruik neemt iets toe nu meestal 1 op 13 terwijl eerst 1 op 15 haalbaar was.
Olieverbruik is vrijwel nihil (1 liter op 30.000 km)
PROBLEMEN
- Nieuwe uitlaat en distributieriem = standaard onderhoud.
- Verder had ik wat problemen met schakelen. Nieuwe versnellingsbakolie heeft dit opgelost. (45 euro)
-De motor had af en toe de neiging af te slaan bij het intrappen van de koppelling. Dit bleek een defect vacuumslangetje te zijn. (30 euro)
-Portiergreep los (5 euro)
-Lampje asbak (2 euro)
-begint een beetje last te krijgen van stotteren als de motor koud is... waarschijnlijk het gasklephuis even schoonmaken of de inlaatspruitstukpakking. Binnenkort ff laten doen tijdens grote beurt.
-auto afgekeurd op een kleine beschadiging aan de gordel (steekproef). Nieuwe gordel erin gezet (sloop).
-Dynamo stuk (1 x bij 140.000 en 1 x bij 240.000) zwak punt.... 2 tientjes op de sloop en 10 minuten werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren