Volvo 264 GL 2.7 Overdrive (1977)

autoreview

Volvo 264 GL 2.7 Overdrive  (1977)

Signalement

Uitvoering264 GL 2.7 Overdrive
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf267.500 km
KM-stand laatst268.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 268.100 km

Onlangs kon ik mijn Volvo 244 DL uit 1982 verkopen voor een mooi bedrag en daar heb ik een Volvo 264 GL Overdrive op LPG uit 1977 voor gekocht.Een model waar ik altijd al een zwak voor had.

Het is een beetje vreemde eend in de bijt binnen Volvo, in feite is het een Volvo 240 maar met een V6 benzinemotor,ook wel bekend als het PRV-blok welke samen is ontwikkelt met Peugeot en Renault (dit blok zit ook in de Alpines bijvoorbeeld) tentijde van de oliecrisis en was oorspronkelijk ontwikkeld als V8,maar ja de oliecrisis gooide roet in het eten en er werden 2 cilinders geamputeerd omwille van de zuinigheid. Binnen de volvowereld wordt dit blok nog wel eens verguisd maar dat is in mijn ogen onterecht,wel heeft het blok meer en intensiever(lees duurder) onderhoud nodig dan het fameuze en onverwoestbare 4 cilinder blok uit de 240 serie. Maar als het blok goed loopt dan is het een juweel.

Mijn ouders hadden vroeger een 265 DL uit het zelfde jaar(toeval)welke ik erg mooi en imponerend vond met dat mooie neusje.
Na lang zoeken vond ik een 264 naar mijn zin met LPG en waarvan de motor een carburatie uitvoering(type B27A met 125 pk) is en ik heb het nagetrokken dit is origineel voor deze auto.
Deze motor met carburateur is uiterst zeldzaam,bijna allemaal rolden ze de fabriek uit met injectiemotor. De motoren met injectie(type B27E met 140 pk) hebben in combinatie met LPG nog wel eens problemen,met name met backfires.
Het is een vol aluminium motorblok met kettingaandrijving naar de nokkenassen en geharde klepzetels zodat rijden op LPG geen probleem voor het blok is(hoewel niet iedereen die mening deelt,en het rijden op LPG afraadt voor dit blok).
Wel belangrijk voor deze generatie blokken is dat er regelmatig onderhoud gepleegd wordt. Zo is het van belang dat er goede olie in gaat(10W40 is aanbevolen) ivm vrij nauwe oliekanalen naar de koppen. Veel blokken zijn gesneuveld vanwege te weinig olie in de koppen en zijn kapot gedraaid. Ook de waterpomp kan men beter periodiek vervangen dan te wachten tot deze overlijdt,heet/droog lopen kan fataal zijn.

Deze volvo heeft tot 2002 in Zweden gereden,vanaf de import is alles gedocumenteerd inclusief een taxatierapport en een foto waar het zweedse kenteken nog opzit,leuk om erbij te hebben.

Hier in Nederland is er LPG ingebouwd met een 70 liter gastank en een gasvulnippel achter de kentekenplaat weggewerkt. Ook is er flashlube installatie gemonteert om de kleppen te smeren.

Optisch is het zeker niet de mooiste en zal hij zeker geen schoonheidsprijzen winnen maar ik ben er gelukkig mee en de buitenkant ga ik op nog eens termijn aanpakken,als die maar goed rijdt, en doet die.

De koets heeft diverse roestplekken en er zit een deuk in het rechter voorscherm,toch is het een imponerende verschijning met de lange neus en grote GT onderspoiler welke als optie op de 264 leverbaar was en later standaard op de 242 GT zat. Ook zitten er nog een paar mistlampen onder de bumper gemonteerd. Samen met de originele lichtmetalen velgen en een overdosis chroom is het een koppendraaier van jewelste.

Het interieur was oorspronkelijk grijs getuige de grijze tapijten en deurpanelen,de stoelen en achterbank zijn zwart leder,althans dat was het,inmiddels ben ik al aan het verbeteren van de Volvo begonnen en het eerste wat ik vervangen heb zijn de voorstoelen,hoewel het leer best netjes was waren de kussens/vullingen compleet versleten waardoor je op de frames zat. De voorstoelen heb ik nu vervangen door een hele mooie set zwart pluche exemplaren uit een allerlaatste type 240 GLE,en als alles lukt heb ik binnenkort ook een bijpassende achterbank te pakken.
Als geheel ziet het er prachtig uit en het zit super. Nu ben ik persoonlijk geen fan van leder,zeker niet in de zomer dus de stoffen stoelen waren er toch wel ingekomen.

Deze Volvo heeft ook hele aardige foefjes, zo zijn de voorstoelen in hoogte verstelbaar alsook kantelbaar zodat ieder formaat goed kan zitten, er zit een originele trekhaak(mag 1500 kg trekken) onder gemonteerd die weg kan klappen onder de bumper. Grappig is ook de originele buitentemperatuurmeter(optie) die zelfs aardig nauwkeurig is. Handig voor in een warme zomer zijn luikjes naast je voeten waardoor er direct lucht van buiten in de auto kan laten blazen tijdens het rijden,Dat koelt heerlijk.

Technisch heb ik nog niets aan de volvo gedaan,binnenkort ga ik hem eens grondig nakijken en een grote beurt geven zodat ik zelf weet dat de auto in orde is en ik geen gekke verrassingen te wachten sta.

Afgelopen weekend heb ik de eerste 500 km met de Volvo 264 gereden en ik moet eerlijk bekennen dat het een beest is!
Er zit een heerlijke brom in de uitlaat als je gas geeft en de Volvo springt dan ook direct vooruit,power zat met zo’n V6.
Ook op de snelweg is het heerlijk toeven,wat deels ook te danken is aan de overdrive op de handbak waardoor de Volvo bij tempo 120 km/u maar 3000 toeren snort,dan reageert de Volvo nog steeds direct op het gaspedaal en springt vooruit als je daar om vraagt.
Het verbruik op LPG heb ik voor alsnog kunnen vaststellen op 1 op 9 wat ik verbazingwekkend zuinig vindt tot dusver waarbij wel moeten worden aangetekend dat de kilometerteller niet werkt en ik dit dus globaal heb moeten berekenen.

De 260 serie was het paradepaardje van Volvo en moest min of meer concurreren met Mercedes in die tijd en tov een 240 was de 260 toch wel een klap duurder was en waardoor dit model altijd een zeldzame verschijning bleef.
Het absolute topmodel van Volvo was de 262C bertone coupe met dat aparte lage dak.
Luxe is dan ook in overvloed op dit model ook al is dit de GL uitvoering zoals getint glas,chroomafwerking rondom,luxe lederen bekleding,andere neus met grille en andere grotere achterlichten,schuifdak voor de sedan, koplampwissers, toerenteller,etc...
De GLE ging nog verder met oa elektriche ramen rondom,lichtmetalen velgen en airco bijvoorbeeld.
Iemand die een klassieker zoekt en toch modern gerief/luxe wenst is dit een aanrader.

De Volvo rijdt heerlijk en bovenal comfortabel,wel wat week afgeveerd en soms wat deinerig ondanks goede veren en verse schokbrekers maar dat hoort bij het karakter,kortom verwacht geen weggedrag als bij een BMW om maar eens wat te noemen.
De Volvo voelt zeer solide aan en straalt dat ook uit,dat is waarschijnlijk ook de reden dat de 200 serie van Volvo nog altijd erg geliefd is. De deuren sluiten nog altijd met een vertrouwde klonk alsof je een kluis dicht gooit.
Het is naar mijn mening ook één van de weinige klassiekers die nog voor dagelijks gebruik geschikt zijn.

Dit model heeft standaard een sterke stuurbekrachting waardoor het mogelijk is om de auto met je pink in te parkeren en een allemachtig korte draaicirkel van 9,5m waarmee je ook in de stad zeer makkelijk kunt manoeuvreren ,Op de snelweg wordt deze niet echt wazig en blijft netjes in het spoor. Het is een echte cruiser waarbij je moeiteloos lange afstanden kunt overbruggen zonder een centje pijn.

Je merkt ook duidelijk dat een V6 met 125 pk veel gretiger aan het gas hangt dan een 240 met 100 pk. Dit merkte ik van de week bij een stoplichtsprintje midden in de nacht waarbij een erg jonge MG F de achterlichten van deze tank mocht bewonderen. Die man baalde enorm,maar wat een lol. Vooral de grom die de V6 dan produceert is prachtig en enig in zijn soort.

Voorlopig ben ik zeer tevreden met dit slagschip en ga eerst eens genieten,het klussen komt wel weer als de dagen korter worden......


Update 29--09-09,

Inmiddels zijn wij 1500 kilometer verder en zonder problemen.
De motor loopt al weer op benzine zij het wat haperend dus heeft nog werk nodig.
Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 7 en dat is op LPG.
Dat vindt ik nog steeds erg netjes voor zo'n bakbeest met een V6 motor.
Met de overdrive is het heerlijk cruisen en lange afstanden afleggen.
Ook heb ik een gebruikt tellerhuis kunnen bemachtigen om de kapotte te vervangen.

Ook de looks zijn onder handen genomen,ik kon een erg mooie set 16" lichtmetalen velgen overnemen,origineel Volvo en specifiek voor de 240 serie. Dit geeft de 264 nu een erg dynamische look en ook het weg- en stuurgedrag is beter geworden.

PROBLEMEN

  • 268.100 km

Door een domme fout is er een mistlampglas gesneuveld.......

De motor loopt niet op benzine,waarschijnlijk iets in de carburateur,dat wil ik wel werkend hebben dus zal dat gaan onderzoeken.
Verder heeft de kilometerteller kuren,die hapert,dat ga ik als eerste aanpakken dadelijk.
Diverse roestplekken en een deuk in de flank die ik zelf ga proberen te herstellen maar dat nu nog geen haast.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.