Volvo 240 (1981)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 |
---|---|
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
ERVARINGEN
- 233.000 km
Sinds 2002 bezit ik een Volvo 240GL uit 1981 met alle mogelijke luxe erop (centrale portiervergrendeling, electrische ramen rondom, Volvo armsteun, leer, elektrische spiegels, stuurbekrachtiging, electrische antenne, extra tellertjes etc.).
In eerste instantie wilde ik de auto als hobby-auto hebben om deze naast onze gewone auto en de lease auto te gaan gebruiken. Sinds een jaar rijd ik er dagelijks in voor woon-werk verkeer. Ik heb nooit in mijn lease auto’s (Golfjes, Bora’s, Toyota’s, Passats ect.) prive gereden domweg omdat ik niets om nieuwe auto’s geef. De bijgehouden km registratie klopte altijd!
Ik reed/rij dus prive in de 240 en mijn vrouw in de andere auto (eerst Ford Scorpio, Volvo V40td en sinds kort een V70 met D5). Zij rijdt overigens nooit in de 240 omdat ze hem afschuwelijk lelijk vindt. Bovendien acht ze hem onbetrouwbaar gezien zijn hoge leeftijd, maar haar mening over de betrouwbaarheid heeft ze iets genuanceerd.
De 240 reed in eerste instantie erg slecht, maar na wat vernieuwingen in de ontsteking (contactpunten, condensator, rotor, verdeler, bougies en kabels) werkte alles weer perfect. De overdrive werkte niet echt lekker zeker al binnen een jaar na aankoop van de auto. Nadat ik de olie had bij gevuld en de filters had gereinigd van de betreffende overdrive werkte deze eigenlijk nog niet echt veel beter. Hij schoot er lastig in en klapte er makkelijk uit. Na vervolgens een jaar geschorst te hebben gestaan (hij startte binnen 15 seconden) hrb ik in 2004 de de schakelbak (4+od) eruit gehaald en een BW55 3 traps automaat in de auto ingebouwd (de BW55 kostte me Euro 50,-). Daarbij was het ook noodzakelijk dat de aandrijfas, de radiator + vliegwiel + leidingen + pedalen moesten worden vervangen (losse spul was Euro 100,- totaal). Alles bij elkaar was anderhalve dag werk op de brug. Het verbruik van de auto met de automaat was enorm en de accelereerdatie was eigenlijk erg teleurstellend. Vanuit een stilstaande positie een helling op (parkeergarage) was geen pretje.
De reden dat ik een automaat monteerde was dat me verteld was dat de overdrive erg duur was om te laten reviseren, daarnaast was de koppeling ook niet best meer.
Laat 2004 heb ik zelf beide wielkasten achter er uit geslepen wegens roest vorming en nieuwe ingelast. Je moet al snel meer wegslijpen dan je denkt! Het zit er inmiddels alweer 4 jaar in zonder roest! Het CO2 lassen vond ik echt heel leuk om zelf te doen, gelukkig had ik wel professionele begeleiding en goede las apparatuur. Het spuitwerk heb ik uitbesteed. Ook is in it jaar de carburateur gereviseerd, het CO was boven de 11%, de meetapparatuur ging maar tot 11%. De auto verbruikte erg veel benzine en het stationaire toerental was zeer onregelmatig. Na zelf bezig te zijn geweest zonder merkbaar succes heb ik de carburateur door een garage laten reviseren. Helaas is toen de zitting van de naald niet vervangen.
In 2005 heb ik de auto 1 jaar geschorst waarna ik hem in 2006 weer heb geregistreerd. In dit jaar was ik mij serieus aan het orienteren naar een andere baan ivm de files waar ik elke dag is stond met mijn lease wagen. In de zomer van 2006 heb ik de overdrive zelf gereviseerd omdat ik zelf dacht dat deze actie niet zo gecompliceerd zou zijn en dat klopte. Daarnaast nog de pakkingen van de bak en de overdrive vervangen en vervolgens de bak in mijn opslag gezet met het idee om deze later weer terug in te bouwen in de auto. Begin 2007 was het duidelijk dat ik een andere baan zou aanvaarden waarbij ik geen files en leasewagen meer zou hebben. De 240 zou mijn dagelijks vervoermiddels gaan worden. In mei 2007 de zelf 4+OD weer terug onder de auto gezet en wat ander onderhoud gedaan (zie hieronder).
Sindsdien rijdt hij weer zuinig en perfect! Nog nooit panne gehad.
PROBLEMEN
- 233.000 km
Carburateur reviseren, CO was boven de 11%, nu weer netjes ~1,5% op benzine. De krukas pakking vervangen (lekte beetje olie) is Euro 12,-. Nokkenas pakking vervangen (lekte beetje olie) Euro 7,-. Waterpomp O ringen vervangen (lekkage, pomp was verder OK). Kleppendekselpakking vervangen Euro 14,- + beetje vloeibare pakking gebruiken (lekte consequent olie). Motorsteun rubbers vervangen (alle drie, ik dacht Euro 70,- totaal). Het achterste rubber was trekdrop geworden ivm de ATF leggage van de 4+OD. Voor was het rubber afgebroken tijdens het vervangen van de 4+OD bak naar de automaat. Preventief de carterontluchting gereinigd, zat erg veel koolophoping in! Remschijven en blokken achter vervangen, aan de voorzijde alleen de blokken. Aandrijfas-ophang-rubber en lager vervangen (Euro 40,-), rubber was trekdrop geworden. Remleidingen vóór vervangen voor nieuwe (Euro 30,-), zaten alle 4 muur en muurvast totdat ze afbraken. Remklauwen vervangen voor klauwen van een 91-er (Euro 40 per stuk) en remmen ontluchten. Veerpoten van een 91-er opgezet ivm rotte veerschotels (heb Euro 150,- voor twee stuks dacht ik). Alle stabilisatie rubbers voor vervangen (dat scheelt zeg!), Euro 42,-. Grill vervangen voor een mooiere (heb een klep met hoge neus). Remschoenen achter vervangen, er was een schoen los van de zitting. Stuur vervangen ivm lubberen van het rubberen omhulsel. Achterbank leer van de rugleuning vervangen. Dynamo vervangen (Euro 125,-), accu laadde niet meer bij. Snaren vervangen (Euro 9 per stuk), waren van 2 verschillende merken en piepten. Banden rondom vervangen door goede maat (Dridgestone voor 4 Euro 350,- betaald). Er was een verkeerde maat onder gezet door de vorige eigenaar en deze banden waren al erg oud. Scharnieren van de bestuurdersportier vervangen (zat speling in waardoor het portier slecht sloot). Schakelaars van de elektrische raambediening gereinigd, waren sterk vervuild. Uitlaat van voor tot achter vervangen (Euro 150,-)(excl spruitstuk)+ ophang rubbers. Tectyl beurt gegeven tijdens een hele mooie zomerse dag (4 bussen gebruikt). Onderzijde getectyleerd (op een brug). Ontstekings slijtdelen vervangen.
Koppeling, top lager en glijlager preventief vervangen (ongeveer Euro 125,-) bij 223.000 (bak automaat bak was er nu toch af). Oude aandrijfassen teruggeplaatst (als je dit verkeert doet trilt de as). Preventief de remvloeistof vervangen (was min of meer zwarte inkt geworden). Preventief de radiator vervangen (van een 92-er, was maar Euro 30,-). Distributieriem vervangen. Diverse rubberen slangen en klemmen vervangen (benzine slangen en water slangen). Weer remmen ontluchten (is dat een kwaal van de 240?) Glas van de linker elektrische buitenspiegel viel spontaan op straat en heb ik vervangen voor nieuw Volvo glas (Euro 45,-). Schokbrekers achter vervangen, is erg heel eenvoudig (2 x Euro 125,-). Koplampunits vervangen voor 2 x bijna nieuwe, de oude waren verweerd en niet meer afstelbaar (APK) 2 x Euro 50,-. Preventief de bedrading onder motorkap hersteld (brokkelde). Pakkinkjes stuurbekrachtigingpomp vervangen (lekte een beetje), pomp draaide bij na droog! Zekeringenkast preventief regelmatig schoongemaakt (anders krijg je gekke storingen). Alavst verzwaarde achterveren begin dit jaar (2008) geplaatst (2 x Euro 45,-) ivm de LPG tank (instalatie was 1.150.-) die al gepland was. Heb inmiddels al een nieuw voorruit liggen, maar zoek eigenlijk iemand die dat kan plaatsen of is dat zelf te doen?
Wat zit er aan te komen:
2 goede achterportieren ivm roestvorming onderop (heeft geen haast), (vlakke) achterklep vervangen ivm deukjes (heb ik al een vervanger liggen maar heeft geen haast), helemaal laten overspuiten, de licht blauwe lak is erg verweerd geworden (heeft geen haast), rubbers achterwiel ophanging (door 240 taxi rubbers), kachel motor vervangen ivm sqeeck in de winterperiode (heeft geen haast). Eventuele koprevisie als de kleppen niet meer afstelbaar zijn.
Ik heb geen enkele technische opleiding, maar met een dosis gezond verstand en doorzettingsvermogen en het juiste gereedschap is alles zelf te doen aan een 240. Overdag strak in pak en in het weekend in de oude sleutel spijkerbroek, heerlijk! De onderdelen zijn relatief goedkoop en je kunt overal goed bij. Ik kan over een brug beschikken als dat noodzakelijk is, maar dat komt niet zo gek vaak voor. Voor de rest doe ik alles gewoon voor de deur (heb wel een eigen parkeerplaats) met een goede krik en een stel oude velgen (voor de veiligheid onder de auto leggen). Als je zo af en toe een paar uurtjes beschikbaar hebt dan kan je alles zelf makkelijk onderhouden en bijhouden.
Sind een week rij ik op LPG (7/2008) en loopt de auto een stuk beter, ook stationair. Ik merk eigenlijk geen noemenswaardig vermogensverlies.
De rijeigenschappen van de 240 sedan vallen me helemaal niet tegen, je kunt er zelfs met B21A motor op lpg/benzine nog prima in het huidige verkeer mee wegkomen. De auto is bijzonder ruim en heeft een enorme ruime achterbak. De deuren sluiten als een kluis, de afwerking is gezien zijn leeftijd goed en practisch. De hele carosserie helt wel graag over bij een scherpe bocht, het vervangen van de eerder genoemde rubbers maken wel een hoop goed. De 240 is een bijzonder stugge auto, ik vindt dat persoonlijk erg prettig, maar vergeleken met een franse auto is een 240 een Sherman tank. Hij stuurt strak en precies. Harder dan 130 kan, maar dan neemt de windruis en motorgeluid exponentieel toe. De auto als geheel geeft je een indruk van degelijkheid en duurzaamheid. Bij een uit de zuidelijke delen van Europa heb ik dat gevoel eeb stuk minder (moderne Seats en presticieuze merken uitgesoten dan).
Momenteel rijd ik ongeveer 10.000 km per jaar in deze licht blauwe 240 sedan van ruim 1280 kg. Het olie verbuik is bijna 0,0 of vrijwel nihil. Het benzine verbruik is ongeveer 1:10, ik rijd dan ook niet als een bejaarde en zet m vanaf 70km/u al in de overdrive. Auto gaat dan niet brommen en of trillen/tegensputteren en heeft nog steeds trekkracht zij het wel wat gereserveerd. Op de snelweg rijd ik gemiddeld 130 (indien mogelijk).
Wat me elke keer weer op valt wat een geweldig koppel dit oude blok heeft, het lijkt wel een diesel.
Over het verbruik op gas kan ik jullie nu nog geen zinnig woord zeggen.
Keep you in the loop!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.