Volkswagen VW 1200 (1974)

autoreview

Volkswagen VW 1200 (1974)

Signalement

UitvoeringVW 1200
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst171.093 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede auto, eerste liefde

  • 121.000 km

Ik moet even terug graven in mijn geheugen, gezien het nu 19 jaar geleden is dat ik deze Volkswagen aanschafte.

Het was in september 1997 en de herfst stond op de kalender en ik wilde graag een tweede auto gezien ik toen vaak met de brommer naar het werk reed.
In de jaren tachtig was mijn eerste auto ook een kever en nog steeds had deze auto mijn hart veroverd en moest de tweede auto dan ook een kever worden.

In die tijd was het nog gewoon om een advertentie te zetten in een krant en zo vond ik deze VW 1200 uit 1974 in Lunteren.
Er zat geen apk meer op en de toenmalige eigenaar had hem voor zijn vrouw gekocht die met haar rijbewijs bezig was. Hij was alleen geschrokken van de toestand van de auto. Als je het portier opendeed zakte deze richting de grond.

Voor mij zat de uitdaging in het herstellen van deze zaken en dat herstellen werd al gauw een body-off restauratie.
Na drie jaar en vele uurtjes in de garage gewoond te hebben was de kever die inmiddels Sjeel genoemd werd klaar en in januari 2000 kreeg ze een verse apk.

Rij en gebruiks ervaringen

  • 121.000 km

Een kever is natuurlijk geen auto van deze tijd, de eerste kwamen al eind jaren 30 op de weg en de basis is eigenlijk altijd gelijk gebleven, alleen is bijna alles al wel eens verbeterd in al die jaren en is geloof ik alleen het rubber van de kofferbak nog een orgineel onderdeel van de begin jaren.

De mijne stamt uit 1974 en is nog een orginele Duitse productie in zijn laatste stadium van ontwikkeling, omdat het zelfde jaar ook de opvolger van de kever, de golf op toneel kwam.
Wat bij deze kever opvalt is de eenvoud, het is een spaar kever en daar zit dus ook niets op wat je niet nodig hebt om van A naar B te komen.

Het rijden is een aparte ervaring voor iemand die nog nooit in een VW kever gezeten heeft. De stoelen zijn voorzien van springveren en zitten stevig en doen me denken aan het plaats nemen op de bank van mijn oma.
Voor je neus zit op een kleine halve meter de voorruit die bij enig ademhalen direct beslaat.
Het stuurwiel is echt een wiel en erg groot en hard.
Achter het stuur bevind zich het tellerhuis met een bezinemeter.
Alles heeft echt zijn charme en als ik mijn ogen dichtknijp waan ik me echt in een auto van de jaren dertig.

Deze spaar uitvoering heeft een 6 volts instalatie en dat was net even 300 gulden goedkoper dan een 12 volts instalatie die in 1974 algemeen was.
De binnenverlichting moet je zelf vinden in het donker en de ruitenwisser heeft 1 stand.
Het starten gaat vlot en doet het altijd zonder problemen en dankzij de automatische choke die zijn werk altijd goed doet als je voor het starten het gaspedaal even half intrapt.
De motor maakt een eigenzinnig geluid dankzij de boxer die Porsche ooit ontwikkelde.

Het intrappen van de koppeling is ok wat vreemd omdat de pedalen staan ipv hangen, maar hier raak je snel aan gewend. Het overzicht in een kever is anders als je in een gewone auto gewend bent, je mist de hoeken van de motorkap al reverentie, maar zoals veel, alles went!
Sturen gaat opvallend licht, het grote stuur en de motor die niet op de voorwielen rust zijn daar credit aan.
Deze 1200cc motor gooit er gemakkelijk 34 ponny's uit en dat is te voelen, het is geen sprinter maar voelt zeker niet saai door zijn lage gewicht.
80 km wegen zijn goed te doen en op de snelweg rij je er automatisch niet harder dan honderd mee en dat kan je gemakkelijk uren vol houden.

Remmen is een ander verhaal, een onbekrachtigd systeem met vier trommelremmen en geen gewicht op de voorwielen maken het stoppen niet van deze tijd. zeker als mede weggebruikers eens flink op hun abs gaan staan is het even zweten om geen ongewild contact te maken met je voorganger.
Toch hoeft het geen probleem te zijn als je maar afstand houdt en defensief leert rijden.

Het verbuik is natuurlijk niet geweldig maar ligt toch tussen de 1:12 en 1:14 en dat is een stuk beter dan mijn vorige kever die met een 1600S motor een 1:8 deed.

Conclusie,

Het rijden in een klassieker is vooral een bewuste keuze en je mag van een kever geen top prestaties verwachten maar er zijn er niet voor niets meer dan 21.000.000 over de toonbank gegaan. Ze zijn vooral betrouwbaar en gemakkelijk en goedkoop in gebruik.
En als je in een kever stapt, stap je even in een tijdmachine waar internet en ingewikkelde electronica nog niet bestond en auto's echte auto's waren met hun eigen geluid en aangezicht.

Onderhoud en kosten

  • 170.000 km

Betrouwbaarheid.

Sinds 2000 tot heden ben ik pas dit jaar voor het eerst geholpen door de ANWB.

In juni 2015 was ik opweg naar Chimay België, waar ik een kevertreffen zou bijwonen met mijn dochter. Een twee jaarlijks happening vol met de meest bijzondere VW's en mensen.
Net voor Maastricht begon mijn laadstroom lampje te branden en ging niet meer uit.
Direct van de snelweg af, de laadspanning gemeten en deze was nauwelijks 2 volt.
Gelukkig heb ik altijd een schoenendoos met gereedschap bij me en kon ik de koolborstels uit de dynamo halen en reinigen.
Dit gaf wel een verbetering maar 3,2 volt was toch nog aan de lage kant.
Uiteindelijk toch hulp van de ANWB gehad en deze moest ik eerst even wegwijs maken omdat het voor hem een eerste keer was dat hij een kever van dichtbij zag.
Na wat meten, bleek de gelijkrichter onder de achterbank het probleem, en lang leve de mechanische electronica, met een gerichte tik van de achterkant van een schroevendraaier zei het apperaat klik en deed zijn werk weer! Tot op vandaag geen probleem meer mee gehad.

Dat was het wat betrouwbaarheid betreft in 16 jaar en 50.000 km.
Wel is er natuurlijk genoeg vervangen in al die jaren.

Kosten,

De aanschafprijs in 1997 was een 1200 gulden of € 545,00
De restauratie koste mij incl. het laten spuiten een € 2200,00.
Dus voor € 2745,00 kon ik de weg op met een prachtige witte kever.
Voor de verzekering werd hij toen getaxeerd op € 3857,00

Met de restauratie van de carroserie is de de gehele neus met bandenbak, beide dorpels en binnenspatborden achter vervangen. Nieuw waren ook de deuren en spatborden.
Techinsch waren de remmen aan vervanging toe en werden dan ook geheel vervangen met slangen, hooofdremcylinder erbij.

De motor kreeg alleen nieuwe olie en 4 nieuwe bougie's.
Daarmee heeft ze buiten wat olie wissels 10 jaar gereden.
Tijdens een buitenlandse vakantie begon de koppeling merkbaar minder te worden tijdens het klimmen in de heuvels.

2010 Motorrevisie 150.000 km,

Nu de koppeling vervangen moest worden, was het wel eens tijd voor groot onderhoud en heb ik het volgende vervangen,

Koppeling en drukgroep
Cinderkoppen (revisie met geharde zitting voor loodvrije benzine)
Zuigerveren
Krukaslagers
Oliepomp
Punten en verdeler
Kachelpotten
Uitlaat
Carburateur revisie

Kosten € 750,00 en een paar avonden werk.

Wat er tot op heden aan vervangen is,

Startmotor
Verdelersas
V snaar
3x remcylinder
Remslang R voor
Hoofdremcylinder
Vooras
Diverse stuurkogels
Zekeringkast
Km teller
2x Remlichtschakelaar
Oliedrukschakelaar
Dynamo
Gelijkrichter
2x Accu
Set gebruikte banden

Gezien de 15 jaren en de 50.000 km valt het allemaal best mee, onderdelen zijn vooral goed te verkrijgen bij specialisten voor betaalbare prijzen.

Helaas is mijn ervaringen bij de Volkswagen dealer minder en zien ze je daar liever gaan dan komen. Iets wat ik wel vreemd vind, want als je nagaat dat het hele Volkswagen imperium gebouwd is op de kever.
Bij een merk als BMW ben je wel welkom met je klassieker en helpen ze je graag. (mijn ervaring)

Heden

  • 171.051 km

In mijn verslagen hiervoor heb ik een beeld proberen te geven van mijn voorgeschiedenis van de Volkswagen kever met de werkzaamheden tot nu toe, vanaf hier is het heden en zal ik bijhouden wat ik zo al aan onderhoud en reparaties voor de kiezen krijg in 2016.

WA Verzekering, hiervoor heb ik een klassieker verzekering waar ik zo'n € 65,00 per jaar voor betaal.

Belasting, klassieker regeling, € 0,00

Onderhoud, APK 1x in de 2 jaar, maart 2016 is het weer zo ver. Ik zal binnenkort eens moeten kijken naar een benzine lekkage, want als ik langs de auto loop op de oprit stinkt het enorm naar benzine. Wordt vervolgd,

Benzinetank

  • 171.051 km

Zo als ik al schreef, rook ik een sterke benzinegeur. Iedere keer als ik langs de auto liep.
Dus gisteravond maar eens de auto de garage in gereden en de benzinetank verwijderd.
Niet zo'n enorme klus bij een kever, maar de benzinetank zat helemaal vol en dat maakt het weer lastiger.
Mijn vermoeden was dat de onderzijde van de tank doorgeroest was, en dat klopte.
Ik had hier anderhalf jaar geleden ook al eens naar gekeken en toen een klein gaatje gedicht met twee compenenten vloeibaarstaal van Loctite. Dit begon nu helemaal zacht te worden, dus de benzine heeft het uiteindelijk overwonnen.

Morgen komt er een nieuwe tank met vulslangen en dan hoop ik geen benzinegeur meer te ruiken.

APK

  • 171.093 km

Vandaag was het weer zover en mocht Sjeel voor de keuring.

Voor het zover was moest ik zoals ik al beschreven had de benzinetank vervangen worden, omdat de onderzijde doorgeroest was. Gelukkig is alles nog goed verkrijgbaar en een nieuwe tank maakte mij 100 euro armer maar de luxe van een benzinegeur vrije auto maakt dat een stuk dragelijker.
Direct de vulslangen ook vervangen want die worden na 42 jaar ook poreus.
Buiten dat was er een fusee rubber van de stuurstang vergaan en dat was 20 minuten werk en 3,80 aan kosten.

Een maand geleden was ik bezig geweest met het vervangen van de banden, deze waren nu 16 jaar oud en gezien de scheurtjes in de wangen zou dat een afkeur worden, iets wat mij 2 jaar geleden met de apk al gemeld was.
Op zolder lagen al een set lichtmetalen velgen klaar en na die opnieuw gestraald en gespoten te hebben, zelf voorzien van 4 bijna nieuwe banden van het merk Michelin, type engergy saver.
Het monteren ging erg eenvoudig en de vierde deed ik zelfs binnen een minuut.
Met deze banden is het rijden een stuk comfortabeler geworden in veer comfort.

De keuring was dan ook bijna probleemloos, buiten een los stekkertje waardoor het dimlicht niet wilde branden. Ik had deze per ongeluk los gestoten met het monteren van de benzine tank. Even puzzelen en de auto kon afgemeld worden en heeft de kever weer een verse APK.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.