Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Up! 1.0 60pk BMT move up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9.100 km |
KM-stand laatst | 9.254 km |
Wat een volwassen auto
- 9.100 km
Door de komst van een leaseauto (zie review over Golf) hadden we één auto over. Aangezien beide auto's al aardig wat km's hadden gereden, hebben we besloten om ze beide in te ruilen voor iets jongers met weinig km's.
M'n vrouw had voorkeur voor een Mini Cooper of een FIAT 500. Beide relatief duur, maar wel uniek. Toen we aan t proefrijden waren met m'n mijn toekomstige leaseauto de Golf, viel ons oog op de VW Up! Deze stond dus echt niet op t verlanglijstje, maar we waren beide positief verrast toen we 'm in de showroom zagen staan.
We zouden eigenlijk gaan proefrijden in de Mini en 500, maar dat is er niet meer van gekomen. De proefrit met de Up! beviel ons zo goed ! Heel volwassen autootje en uiteraard heel degelijk. Wij vonden 'm lekkerder rijden dan de swift en C1 die we hebben ingeruild op de Up!
Het is overigens geen snelheidswonder, maar m'n vrouw gebruikt m alleen voor 25 km woon-werkverkeer per dag en rijdt dan hoofdzakelijk binnen bebouwde kom. Op snelweg mis je net een paar pk's om vlot te kunnen rijden. Adviseer kopers die veel snelweg rijden om de sterkere motor te kiezen.
En dan heb je ineens een compleet vernieuwd wagenpark aangeschaft in twee dagen tijd. Leuk hoor om straks twee zwarte VW's voor de deur te hebben staan.
De Up! wordt donderdag afgeleverd. Uiteraard volgt er binnenkort een vervolg op deze review.
Wat een volwassen en degelijke auto
- 9.254 km
Van de week mochten we "eindelijk" de nieuwe auto van m'n vrouw ophalen. Wat heet eindelijk, we hebben het hier over ruim 1 week. Maar ja, als je een nieuwe auto koopt, wil je er toch zo snel mogelijk in rijden. Ja toch?
Wij zijn vol lof over de Up. Hiervoor reed m'n vrouw in een C1 waar wij beide heel enthousiast over waren. Daarna paar maanden in een Swift (erfenis), maar dat was geen fijne auto. Maar terugkomend op de C1, we waren met de nadruk op waren daar heel enthousiast over. Maar als je eenmaal een Up hebt gereden, dan begrijp je ineens het prijsverschil. Oké, je betaalt een paar duizend meer, maar je krijgt er ook veel meer voor terug. Het is een hele goed in elkaar gezette auto. Mooie materialen voor de prijsklasse, als je de deur dicht doet dan hoor je een degelijk geluid. Zo ook het handschoenenkastje, het klepje/deurtje is volwaardig te noemen, dat kan je van de C1 allemaal niet zeggen.
Het rijgedrag van de Up is voor z'n afmeting echt heel goed. Ligt stevig op de weg, stuurt met gevoel. Het motorgeluid is goed geïsoleerd. Als je 130 rijdt hoef je niet harder te praten om elkaar te verstaan en radio harder zetten is ook niet nodig.
Als je kijkt naar de veiligheid van de auto : 5 sterren Euro NCap. Standaard met city emerging brake, als enige in z'n klasse. Daarnaast ook standaard ESP. Kortom, allemaal veiligheids features die deze auto in z'n prijsklasse uniek maakt.
Over de vormgeving zijn de meningen uiteraard verdeeld. Gelukkig maar, want anders zouden we allemaal in dezelfde auto rijden. Wij zijn wel voor een zwarte gegaan, omdat we de zwarte achterklep niet mooi vinden bij een andere kleur. Gewoon alles in één kleur, maar zoals eerder gezegd : smaken verschillen.
Oh ja, ook nog een mooi detail : sleutel. Je ziet in deze klasse vaak een minder luxe sleutel. De Up heeft gewoon een zelfde sleutel met afstandsbediening als z'n grotere broers en zussen.
En dan nog het infotainment : Garmin. Voordat we gingen proefrijden had ik daar m'n twijfels over. Ging er vanuit dat het een traag systeem met laag resolutie scherm zou zijn. Niets is minder waar !! Ook dit werkt echt prima en snel. Naast navigatie kan je het gebruiken als Bluetooth carkit, boordcomputer en Bluetooth muziek streamen.nennhet werkt allemaal naar behoren. Heeft VW mooi voor elkaar.
Oké, niet alleen lof voor deze auto. Het vermogen is net iets te tam. Wij hebben de 60 pk versie. Zeker als je vaak op de snelweg rijdt of met een heel gezin er in zit, adviseer ik toch om de 75 pk versie te nemen. Daarnaast vermoed ik dat onze Up ook last heeft van een lek, want toen ik net instapte in de auto waren alle ramen aan de binnenkant beslagen. De airco moest toch wel paar minuten hard werken om weg te kunnen rijden zonder ergens tegenaan te rijden. Hier ga ik binnenkort een afspraak voor maken bij de garage. Er zit tenslotte 4 jaar garantie op.
Conclusie : een hele goede koop. Oké, je betaalt iets meer dan voor een C1 of Picanto, maar je krijgt daar ook echt wel iets voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.