Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT groove up! (2014)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT groove up! (2014)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk BMT groove up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst16.722 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een half jaar in de Groove Up

  • 16.722 km

Deze Volkswagen Groove Up rij ik zakelijk sinds juni 2014. Een leuke auto waar ik dagelijks met plezier in zit, inmiddels al een half jaar. In deze review zal ik toelichten waarom de Up zo goed bevalt.

Comfort
De Groove Up rijdt erg comfortabel. Ik vind de stoelen prettig zitten, voldoende steun bieden en ze zijn voor mij voldoende instelbaar. Het lederen stuur ligt prettig in de hand. Dat deze niet in hoogte verstelbaar is vind ik persoonlijk geen probleem. De versnellingspook is klein, maar ligt ook prettig in de hand en schakelt tot nu toe vlekkeloos. De Up is rijk uitgerust met cruise control (helaas maar af en toe te gebruiken) en parkeersensoren… tja… met zo’n kleine auto heb je ze eigenlijk niet nodig. Maar net als zoveel dingen, als je het eenmaal gewend bent is het natuurlijk wel handig. De spiegels zijn elektrisch verstelbaar, al heb ik die één keer in moeten stellen bij aflevering en daarna nooit meer wat aan gedaan. Het ‘heuvel assistentie systeem’ zoals ik het maar even noem, werkt al veel sneller dan bij een zwaardere auto (Mitsubishi ASX). Er zijn nu een paar ritjes met vier volwassenen geweest en dat is voor een uurtje prima uit te houden. Achterin is er voldoende been- en hoofdruimte, ook bij twee volwassenen van 1.85m. De hoedenplank heb ik gelijk in de berging gezet. Deze moet handmatig ‘bediend’ worden en aangezien ik de achterbank nog wel eens plat heb in verband met grote spullen die vervoerd worden is het handiger om deze in het geheel niet in de auto te hebben. Mochten er waardevolle spullen meegaan dan kunnen deze altijd in de ‘dubbele bodem’ van de kofferbak. De asbak heb ik ook gelijk eruit gehaald, aangezien ik niet rook gebruik ik die ruimte voor een zakje drop.

Looks
De combinatie van pearl white, getinte ramen achter en de lichtmetalen velgen vind ik erg geslaagd. Het neusje had iets mooier gekund, maar als geheel ben ik erg tevreden over de Up. Door de witte lak zie je wel snel vuil en de achterkant wordt bij regen ook snel vies. Dit doordat de achterwielen maximaal achteraan zijn geplaatst. Af en toe haal ik de Up door de wasstraat, ik ben niet iemand die elke week zijn auto gaat poetsen.

Maps&More
De Groove Up is standaard uitgerust met het Maps & More navigatie systeem. De bediening vind ik ten opzichte van Tom Tom even wennen, maar overall is het best een prettig systeem. Het navigatiesysteem werkt goed en weet de route altijd te vinden. Wat wel merkwaardig is, is dat hij niet altijd direct de meest logische route vertoont. Zo ging ik van Deventer via de A1 naar Apeldoorn Zuid en stuurde hij mij richting de afslag Zwolle/Arnhem, om mij vervolgens weer in te laten voegen. Zeer merkwaardig! Het systeem ‘leert’ gelukkig wel, want een dag later stelde hij dit niet meer voor. Later dit jaar is een soortgelijk iets nog een keer gebeurd.
Ik bel af en toe via de Bluetooth verbinding en dit werkt dan naar behoren. Dit is echter zeer zeldzaam, dus een betrouwbaar oordeel kan ik daar niet over geven. Muziek via de bluetooth verbinding afspelen werkt prima. Binnenkort wil ik een micro SD kaartje vullen met MP3 muziek, dat is toch wat makkelijker. Verder kan Maps&More een aantal leuke cijfers en feitjes weergeven. Af en toe doen mijn vriendin en ik een wedstrijdje wie het hoogte cijfer krijgt. Leuk, maar niet meer dan dat.

Audio
De Groove Up is uitgerust met een flink aantal speakers en levert voldoende geluid. Ik heb het volume eigenlijk nooit erg hard, maar doe je dit wel dan komt er nog steeds een mooi geluid uit. De bass kan erg hard, maar dit heb ik tot nu toe één keer gebruikt om mijn schoonouders even te shockeren.

Start/Stop systeem
Persoonlijk ben ik geen fan van zulke systemen. Je moet enigszins met beleid de koppeling intrappen en dan pas de versnelling in zijn 1 zetten, anders gaat het niet goed. Ik zet het systeem met elke rit uit en schakel het pas in bij een brug die open staat of grote opstopping. Toegegeven, als ik de brandstof zelf zou moeten betalen zou ik hier waarschijnlijk zorgvuldiger mee omgaan.

Prestaties
De Up is met zijn 60 pk uiteraard geen strepentrekker, maar kan door zijn lage gewicht goed meekomen in het verkeer. Bij het invoegen op de snelweg of inhalen trek ik hem soms even goed door en dit is geen probleem. De maximum snelheid heb ik nog nooit getest, ik heb de 160 een keer aangetikt en vond het toen wel welletjes. Doorgaans rij ik op de snelweg toch maximaal 130-140 en bij die snelheid gedraagt de Up zich nog keurig. Op hoge snelheden de bocht doorgaan is ook geen probleem voor de Up.

Betrouwbaarheid
Tot nu toe vind ik ook de betrouwbaarheid van de Up prima. Hij heeft mij niet in de steek gelaten (al mag je dat natuurlijk ook niet verwachten van een auto van een half jaar oud). Qua veiligheid zit het ook wel snor, ABS, ESP, flink wat airbags en ik ben ook benieuwd naar het emergency brake system (wat bij snelheden tot 30 km/u schijnt te remmen als er een obstakel op de weg is). Dit wil ik nog een keer testen met een springkussen of iets dergelijks.

Kosten
Hier kan ik kort over zijn, ik rij hem zakelijk en hoef alleen de bijtelling te betalen, wat niet veel is. Mocht ik hem privé hebben gereden zou dit denk ik ook een dik pluspunt zijn.

Dak- en fietsendragers
Ik heb een set van Thule gekocht om onze mountainbikes en racefietsen op het dak te kunnen vervoeren. Een trekhaak ga ik niet onder de auto laten monteren, omdat het een lease auto is. De dakdragers van Thule zijn eenvoudig te monteren en de fietsen zijn zeer eenvoudig te plaatsen op de fietsendragers (Proride 591). Het verbruik schiet (logischerwijs) wel omhoog en je bent wat trager bij optrekken, maar voor ons is dit een prima oplossing.

Verbruik
In het begin heb ik het verbruik nauwkeurig bijgehouden en kwam ik op een gemiddelde van 1 op 19,5 km. De laatste maanden heb ik het niet meer bijgehouden.

Minpunten
Ik zou natuurlijk liegen als de Up de perfecte auto zou zijn, daarom hier een opsomming van de minpunten:
-Het raam van de bijrijder wat niet vanaf de bestuurderskant te bedienen is. Vooral in de zomer als het heet is en je eerst even een paar kilometer met beide raampjes open rijdt is het jammer dat je helemaal naar rechts moet buigen om het bijrijdersraampje te bedienen.
-Beslagen buitenspiegels ‘ontdooien’ erg langzaam. Via de achterruitverwarming worden ook de buitenspiegels verwarmd, alleen is mijn ervaring dat dit proces erg lang duurt. Het lijkt wel alsof eerst de achteruit verwarmd wordt en vervolgens de buitenspiegels aan de beurt zijn. Ik zou het veel prettiger vinden als de spiegels direct aan de beurt zijn. Nu haal ik er omwille van het zicht zelf nog wel eens een hand over, maar dit zou in mijn ogen niet nodig moeten zijn.
-Tot slot mis ik een ventilatie rooster aan de rechterkant van het stuur. Vooral in de winter bij kou blijft je rechterhand enigszins koud op het stuur.

Conclusie
Ondanks de drie minpunten is de Groove Up een erg fijne auto. Hij ziet er strak uit, levert prima prestaties en over de uitrusting heb ik niets te klagen. Ik rij dagelijks met een glimlach in deze auto en verwacht dat ik dat komende tijd zal blijven doen. Hij heeft net zijn eerste onderhoudsbeurt (bij 15.000km) achter de rug en daar is niets bijzonders uitgekomen.

Update: november 2015 (50.566 km)

Onderhoud
In de tussentijd heeft hij twee onderhoudsbeurten gehad (uitgevoerd bij km stand 30.000 en 45.000). Hier is niets bijzonders uit voortgekomen.

Verre reis
De auto heeft ons in de zomer naar Italië gebracht. Alles bij elkaar zo'n 3500 km schat ik. Op de autobahn het (relatief) rustig aan gedaan. Kruissnelheid 130-140 en af en toe een uitschieter naar 150 met inhalen. Hoger vind ik ook niet heel erg verantwoord met zo'n auto. De Up zat aardig vol, twee volwassenen en kampeeruitrusting, hoewel dit niet aan het weggedrag te merken was. We konden ook nog net door de binnenspiegel naar achteren kijken. Een paar keer in de bergen gereden en hier presteerde het 1.0 motortje nog steeds prima. Geen moment heb ik het idee gehad dat hij het niet zou redden. Voorwaarde was natuurlijk wel dat we hem laag in de versnelling hielden. De hoge temperaturen buiten waren ook geen probleem, de airco heeft echt uitstekend zijn werk gedaan. De stoelen zaten ook op de lange ritten uitstekend, waardoor je nog fris uitstapte.

Schakelproblemen
Een vaker gehoorde klacht over de Up is het schakelen. Helaas heb ik hier ook last van gekregen. Zo ergens vanaf 40.000 vond ik hem steeds vaker vooral slecht in zijn achteruit gaan. Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik dit ook aangegeven, bij de dealer is er op dat moment verder niets bijzonders aan gedaan. Een kwestie van koppeling en rem goed intrappen en de pook goed bedienen. Niets was minder waar, de problemen werden alleen maar groter. Bij de bandenwissel geklaagd en dit heeft er toe geleid dat ik 4 dagen een Seat Mii meekreeg. Wat een verademing als het om het schakelen ging... De Seat had ruim 6000 km op de teller staan, dat zal ongetwijfeld ook meegespeeld hebben. Het viel me gelijk op dat mijn Up wat vlotter optrekt, de Seat moet waarschijnlijk nog wat meer ingereden worden? Maar goed, het komt er op neer dat de koppeling vervangen is en alle problemen met schakelen nu opgelost zijn. Bijkomstig voordeel: vanaf het begin gaf de koppeling vaak een soort van tik, ik vind het lastig te omschrijven, maar dat is ook verdwenen. Het rijdt gelijk weer een stuk prettiger.

Vochtproblemen
Waar ik toch vaak last van heb met koud en/of regenachtig weer is dat de voorruit na het starten binnen no-time beslagen is. Met de airco op interne circulatie duurt het soms een paar minuten voordat ik weg kan rijden. Het is tijdens het rijden met vochtig weer nu 3 keer voorgekomen dat de ruiten ook ineens gingen beslaan. Ook dit probleem komt bij meer Upjes voor. Op het VW Up forum staan er inmiddels meer dan 1000 berichten over. Binnenkort ga ik maar eens experimenteren met een vochtvreter.

Voor de rest absoluut geen klachten en na 1,5 jaar is het nog steeds een ontzettend leuke auto om in te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.