Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 131.626 km |
KM-stand laatst | 270.315 km |
Touran TDI Highline
- 270.315 km
In juni 2012 diverse problemen met mijn vorige auto. Maar eens op zoek naar iets anders. Gezien de ruimte en de hoge zit de voorkeur voor een MPV. Voorkeur voor een Touran (wilde ik altijd al graag) en ook eens online gekeken naar een Opel Zafira. Die vond ik bij het proberen toch niet fijn zitten.
Bij Leaseplan hadden ze een zilvergrijze staan uit 2009. Maar die was behoorlijk aan de prijs en stond al maanden stil. Ook niet de opties die ik wilde. Die maandag daarop verscheen deze en direct een proefrit gereserveerd voor de dinsdag.
105 pk TDI (BLS motor)
Highline
131607 km
September 2008
Slate Grey
Metallic, parkeersensoren voor en achter met parkeerassist, hillhold, winterpakket, licht en zichtpakket, winterpakket (o.a. stoelverwarming) en trekhaak zijn de opties. Nieuw bijna EUR 40.000. Daar is dus flink op afgeschreven.
Auto bevalt goed. De sportstoelen hadden op mij niet gehoeven. Het lijkt ook dat mijn zit niet helemaal recht t.o.v. het stuur is. Of de stoel is misschien iets versleten. Na een maand een uitlaatgasstoring. Is onder garantie opgelost.
Na een jaar en ruim 30.000 euro een beurt laten doen bij een lokale garage. Kosten, incl Castrol Longlife (zelf online gekocht), oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, brandstof filter en APK voor voor EUR 245.
In juli had ik lekkage. Bleek de extra waterpomp te zijn. Kosten pompje EUR 170 en nog EUR 50 arbeid.
De auto loopt rustig, behalve uiteraard bij koude start stationair. Maar op snelheid hoor je de motor niet of nauwelijks. Bij stationair wachten voor verkeerslicht voel ik af en toe een lichte trilling. Toerental veranderd daarbij niet. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Mogelijk het 2-massa vliegwiel. Maar verder verneem ik hier niets van en hoor ook nog geen bijgeluiden. Tussen de 160 en de 250k schijnt die wel een keer vervangen te moeten worden.
Verder werkt de regensensor vaak niet altijd. Eerst even handmatig de wissers bedienen (hendel een keer omhoog en weer omlaag) en dan werkt hij wel correct.
Verder ontdekte ik dat de stoelleuningen van de achterbank ook te verstellen zijn onder dat de bagageafdekking moet worden verwijderd. De stoelen kunnen namelijk ook iets naar voren worden geschoven. Ik dacht dat al, maar het lukte me niet toen ik de auto net had. Toen ik echter ging zitten en de hendel onder de stoel omhoog trok kon ik wat meer kracht zetten. Wel handig aangezien we wel eens 's avonds met de kinderen 1.5 uur moeten rijden. Ze kunnen dan iets achterover zitten als ze slapen.
Verbruik is ongeveer 1 op 16.2. Precies volgens de opgave (RDW).
Inmiddels weer een jaar verder. Een kleine beurt, APK, ruitenwissers voor en twee nieuwe Goodyear banden achter. Totale kosten EUR 350. Verder geen problemen gehad met de auto.
Juli 2014
Inmiddels de mooie stand van 200.000 km. Zonder problemen. Ik wil zeker nog drie jaar en 100.000 verder rijden met deze auto.
Juli 2015 (231.500 km)
Afgelopen jaar ook geen issues gehad. In juni een nieuwe APK, twee nieuwe voorbanden (Goodyear 205/55R16) en een grote longlife beurt (alle filters vervangen en Castrol Edge FST 5W-30 olie). Kosten alles bij elkaar zo'n EUR 450. De remblokken achter bleken echter ook versleten en ook de remvloeistof was aan vervanging toe. Totale kosten EUR 161. Verder bleek de veer, linksachter, te zijn gebroken. Kosten EUR 127.
Verbruik blijft mooi zo'n 1 op 16.5/17. Olieverbruik is een kleine liter op ruim 30.000 km. Mijn ruitenwissers slijten wel wat sneller, dus ik heb een voorraadje gehaald. Komt misschien door de steenslag op de voorruit. De koppeling blijft hetzelfde aanvoelen als 100.000 km geleden. Tot zover dus geen issues met bijvoorbeeld het vliegwiel. Nog geen reden dus om op zoek te gaan naar een andere auto!
Juli 2016 (262.500 km)
Afgelopen jaar alleen een bevestigingsstuk verloren tussen de voor en tussendemper. Reparatie was EUR 45,00. Verder alleen een kleine longlife beurt gehad en nieuwe APK. Verder geen issues. Verbruik constant 1 op 16.5 ongeveer. Olie bijna 1 liter per 30.000 km.
September 2016 (270.315 km)
De auto is verkocht en ik ben overgestapt op een Toyota Prius+/Wagon. Een hybride was voor mij toch voordeliger. En weer een stukje nieuwer en helemaal wat anders. Van Duits naar Japans, diesel naar benzine/hybride. De MRB i.c.m. met het nette verbruik van 1 op 16.77 waren toch te duur. Ik kan nu ook af en toe op de motor naar mijn werk zonder me verplicht te voelen kilometers te maken met een 'dure' diesel.
De Touran was een hele fijne en comfortabele auto met een goede wegligging.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.