Volkswagen Tiguan 2.0 TFSI 170pk 4Motion Sport & Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 2.0 TFSI 170pk 4Motion Sport & Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 10.200 km |
Eerste ervaringen
- 8.900 km
Na 4 jaar met veel plezier in een touran 2.0 fsi gereden te hebben. Was deze auto aan vervanging toe. We hebben een aantal alternatieven voor ogen gehad.
- Audi a4 (2.0 tfsi 211pk)
- Kia Sportage
- Volvo v70 (2.5T)
- Skoda Superb (3.6 V6)
- Vw Tiguan (2.0 TSI)
- Audi Q5 (2.0tfsi)
Audi a4: hele fijne auto maar afgevallen omdat, max trekgewicht 1400 kg is te weinig en de lage zit.
Kia sportage: ziet goed uit van buiten maar dan doet men de deur open en valt het afwerkingsniveau van het interieur toch zwaar tegen. Benzine motorisering onder de maat en de Kia Badge...
Volvo v70: met deze motorisering en beetje uitrusting al gauw zo'n €75-80000 kwijt kortom, beetje boven het budget.
Skoda Superb: auto is allerbeste in zijn klasse qua prijs/kwaliteit, maargoed de Skoda badge...
Audi Q5: uiterlijk uiteindelijk te schreeuwerig en auto wordt met gelijkwaardige uitrusting en motorisering aan de Tiguan toch wel erg duur.
En de keuze is uiteindelijk een tiguan geworden.
De keuze is op de tiguan gevallen omdat:
- De hoge zit een fijn en overzichtelijk gevoel geeft.
- Het afwerkingsniveau zeker bij het 2011 model bovengemiddeld goed is.
- we vaker een zware aanhanger trekken (1500-2000+ kg) gem. zo'n 3 keer per week. Dus is een beetje power wel gewenst. We hebben proefgereden met de 1.4 tsi 150 pk 2wd (R-line), maar deze viel heel erg tegen qua prestaties laat staan als er nog 4-motion bijkomt. Dat is ook meteen de rede waarom wij de 2.0 tsi gekozen hebben. Deze motor is aan iedereen aan te bevelen die snel vooruit wil komen en goede trekkracht wil. De 2.0 tsi is momenteel gechipt maar 250 pk omdat er dan veel meer koppel voor handen is bij lage toerentallen (365 nm bij 1950rpm). Dit erg fijn is als er een klim gemaakt moet worden bijv. op de autobahn en je rijd met een aanhanger in z'n 6e versnelling, origineel moest men dan even een verzet terug en dan voldeed hij ook maar nu kan gemakkelijk versneld worden ook nog in zijn 6 met een zware aanhanger op een klim. De 170pk versie is in originele staat al een top motor waar weinig verschil inzit t.o.v. de 200 pk versie die €2000 duurder is. Dus een tip, mocht je de 200 pk versie voor ogen hebben kies de 170 pk en laat deze chippen.
- Dan komen we bij het volgende punt waarom we bij de tiguan zijn uitgekomen. De auto wordt elke dag in een zandgroeve gebruikt. En dus was 4-motion wel noodzakelijk. In eerste instantie wouden we de Track & Field versie, maar deze bleek in 2011 niet leverbaar i.c.m. de 2.0 tsi dus moest gekozen worden voor de Sport & Style versie. Wat achteraf totaal geen tekortkoming betekent. Als extra's hebben we gekozen voor: Bi-xenon, 17'' Boston en navi met het grote scherm.
De auto bevalt tot nu toe erg goed, en ik kan me zo snel niet iets bedenken wat ontbreekt aan deze auto qua opties.
Het enigste wat men in overweging kan nemen is het brandstof verbruik. Want dit ligt bij de 2.0 tsi toch redelijk hoog, gem. zo'n 1:10/1:11 en met aanhanger 1:7.5 .
Problemen:
GEEN (tot nu toe)
Ik zal nog vervolgstukjes posten in de toekomst.
Even naar zwitserland
- 10.200 km
Vannacht/Vandaag moest ik onverwacht 'even' op en neer richting Zwitserland. En om daar te komen moet men eerst door Duitsland. Jullie zien hem vast al aankomen.. Eens een stukje flink gas gegeven in Duitsland. Maar ik stond te kijken van de snelheden die onze Tiguan haalt. Ben niet tot het uiterste gegaan want ik wil het blok niet te veel belasten. Maar de teller liep al richting de de 240 (239 om precies te zijn) in dit was in z'n 6 bij ±5400rpm, blijkbaar zou hij dus nog harder kunnen. Hebben mede-tiguan eigenaren ook al eens de topsnelheden getest? Want het kan toch niet zo zijn dat volgens de fabrieksopgave de top 201km/h is en nou meer dan 40 km/h harder ondanks de chip en ± 11km teller afwijking. Ik hoor graag andere ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Sport&Style 4Motion Navi Clima Cruise Trekhaak 17"LM
- 2010
- 222.633 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Sport&Style - 1e Eigenaar - NAP
- 2010
- 166.400 km

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI Sport&Style 4Motion / Automaat / Navigatie / Cruise Control / Full Leder / Panorama dak /
- 2009
- 196.943 km