Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk ACT Comfortline Business (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.5 TSI 150pk ACT Comfortline Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Terugblik op enkele jaren rijden met de Volkswagen Tiguan
- 130.000 km
Op het moment dat de auto bijna weer moet worden ingeleverd omdat de lease afloopt, vind je hier de ervaringen met de Tiguan van de afgelopen jaren.
De keuze van de auto
De auto is een auto van de zaak, dat maakt de keuze wel comfortabel. Met als situatie moeder met een opgroeiende puber speelde de ruimte achterin ook een rol. Daarnaast is hoog zitten een prettige eigenschap van de auto. De bestuurder is namelijk niet zo erg lang en in een hogere auto heb je meer zicht. De shortlist bestond uiteindelijk uit een Audi Q2 en twee Volkswagens, namelijk een T-Roc en de Tiguan. De T-Roc viel af omdat deze toch merkbaar kleiner was. De Audi Q2 (deze viel af vanwege de prijs, is standaard kaal en een stuk duurder om aan te kleden). De Tiguan werd vervolgens aangekleed met leuke extra’s waaronder het R-Line pakket.
Comfort
Hoewel de Tiguan de meeste kilometers in Nederland heeft afgelegd, was het comfort het belangrijkste waarop de auto zich heeft onderscheiden. De ruimte was als aanschafcriterium al op de eerste plaats gezet en daarin stelde hij dan ook niet teleur. Ook de kofferbak was groot in gebruik. Daardoor waren de vakantieritten met drie personen en hun bagage enorm goed te doen, ook op de achterrbank. De meeste bagage ging zonder problemen mee in koffers en tassen die zich flexibel lieten inpakken. De auto werd ook regelmatig en dankbaar ingezet voor rijbeurten naar hockeywedstrijden, met genoeg ruimte voor de kids en de sportspullen. En ook daarbij heeft de automatisch openende achterklep zijn diensten goed bewezen.
Het was al gezegd: de hoge zitpositie zorgt voor extra comfort en overzicht. Ook op langere afstanden toonde de Tiguan zich een prettige reisgenoot met goede stoelen. Je zit er goed op en tijdens het rijden zijn ze ook lekker. De massagemogelijkheid in de stoelen was aantrekkelijk bij de keuze maar uiteindelijk gebruik je die toch praktisch nooit.
Het winterpakket met onder andere stoelverwarming droeg ook bij aan een prettig rijklimaat voor deze auto.
Tijdens het rijden
De auto heeft 150 pk en dat is voor het Nederlandse verkeer voldoende. Je merkt wel dat als je in Duitsland op de Autobahn rijdt, je eigenlijk wel wat meer vermogen wil hebben om wat beter door te kunnen rijden. Zeker mensen die regelmatig bij de Oosterburen op de snelweg rijden zullen een sterkere motor waarderen, vooral bij het inhalen. Met een topsnelheid van 170 km/h doe je dat toch met enige regelmaat.
De auto was daarnaast voorzien van verschillende rijhulpen als dynamische cruisecontrole en rijbaanhulp. De eerste maakt het rijden zeker prettiger, de rijbaanhulp assisteerde eveneens goed. Alleen bij de voor Nederland kenmerkende schijnfietspaden op (kleinere) wegen buiten de bebouwde kom moet je wel even opletten voor een onverwachte stuurbeweging. Wat ook opviel, maar dan in negatieve zin is dat de auto scherp reageert op stilstaande objecten op de weg. Dan remt de auto ineens sterk. Vreemd genoeg gebeurde dat ook bij drempels of auto’s die ineens remmen. Uiteraard waren dan ook de nodige waarschuwingspiepjes te horen.
De schermen op het dashboard zijn goed te bedienen en de telefoon laat zich eenvoudig koppelen. Android Auto werkte gemakkelijk maar de kwaliteit van het kabeltje bleek wel belangrijk. Bij een slecht kabeltje hapert het soms. En Android Auto was wel nodig: de auto was voorzien van een goede navigatie. Alleen op reizen naar het buitenland viel op dat de kaart van Duitsland blijkbaar miste en dan is een navigatie-app op de smartphone via Android Auto handig om dat op te vangen.
Technisch en kosten
Zoals eerder gezegd, de Tiguan was een auto van de zaak. Zij heeft dan ook de normale beurten gekregen waar verder geen bijzonderheden werden gemeld. Dat is wel lekker, zelfs als gezien de lease de kosten worden geregeld…
Dan het verbruik. Reken bij deze auto erop dat er elke 100 km zo’n 6,2 liter door de inspuitsystemen gaat (1 op 16,1 km). Dat hangt wel af van de rijstijl: een vlotte bestuurder zal sneller naar het tankstation moeten als die 1 op 14 zal halen.
Volgende auto?
Deze Tiguan is goed bevallen, maar de gedachten voor een volgende auto gaan toch naar een ander merk. Ook omdat deze elektrisch moet gaan worden. Op de shortlist staan de Tesla Model Y, de Mercedes-Benz EQB en de BMW iX1. Met de aantekening dat de voorkeur op het moment van schrijven lijkt te gaan naar de BMW.
Noot: Deze review betreft niet een van mijn eigen auto’s. Deze is van een collega die me vroeg om de review voor haar te schrijven en plaatsen aan de hand van haar input.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT 3x R-Line Pano, ACC, Apple Carplay, Virtual Cockpit, Elek Stoel, LED, Achteruitrijcamera, Keyless
- 2018
- 120.963 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT Comfortline Business
- 2018
- 143.290 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT Connected Series BJ.2017 / Panoramadak / Navigatie / Stoelmassage / Virt.Dashb. / 17"Lmv !!
- 2017
- 111.717 km