Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2024)

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2024)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring met Tiguan 2024 E-hybrid na een Tesla model 3

  • 5.000 km

Een paar dagen voor onze vakantie naar de Spaanse Pyreneeën kon ik de nieuwe Tiguan E-hybrid R-line ophalen bij de dealer. Het is een Tiguan met de grootste motor die in Nederland is te krijgen, de 272pk E-hybrid. Opties: bijna alles behalve leren bekleding en een panorama dak. Dus wél een groot scherm, rij-ondersteuning, Harman Kardon audio, dynamic chassis control, 20 inch velgen, matrix koplampen en design-pakket. Met een splinter nieuwe auto op vakantie, leuk en spannend tegelijk. In tegenstelling tot veel liefhebbers van de hoekige vormen van de oude Tiguan vind ik de nieuwe Tiguan wél erg fraai. Mijn vorige auto was een Tesla Model 3 long range (2019). Een super strak sturend scheurijzer, van 0-100 traploos in 4,4 seconden. Dus deze logge Tiguan is wel echt eventjes wennen. De Tesla was snel maar ook heel erg onrustig op de snelweg. Slechte cruise control en ook geen echte reisauto. Deze Tiguan rijdt heerlijk rustig en 'spoort' geweldig met z'n brede banden. Goed instelbare adaptive cruisecontrol, ook voor automatisch file-rijden. De goede sportstoelen zijn prima instelbaar. Kortom: een prima reisauto om in 1 dag naar Spanje te rijden zonder geradbraakt ter plekke aan te komen. Voldoende snel en comfortabel. De tankinhoud is helaas wat beperkt. Een litertje of 50. Met een tempo van 130km/uur over de peage is 1:13,5 - 1: 14 op benzine realistisch. Ook in de bergachtige delen van Ordesa in Noord-Spanje rijdt de auto als een trein. Na 5 jaar rijden in een traploze elektrische auto van Tesla is een DSG-automaat gewoon wennen. Geen instant power maar een gierende motor die automatisch moet schakelen naar een hogere versnelling. Gelukkig zitten er van die peddles aan het stuur waarmee je snel kan doorschakelen. Blijkbaar is de DSG erg modern maar na 5 jaar Tesla voelt het als een paar stappen terug. Ik weet het: dit is een hybrid en de tesla is 100% elektrisch. En dat is wel een verschil. Na 5000 kilometer vakantie kilometers als eerste rij-ervaring met deze auto, kwamen we 3 weken geleden weer thuis. Sindsdien heb ik niet meer getankt. Zoals aanbevolen laad ik dagelijks 80% van het accu-vermogen. Daarmee kun je met gemak 80 kilometer geheel elektrisch rijden. Dan rijd ik wel maximaal 110 km/uur, waarbij 10% in de stad en 90% op de snelweg. Voordelen: hoog zitten, prima stoelen, prima elektrische actieradius, prima Harman Kardon geluidsinstallatie, mooi groot scherm en ook de snelheid van het scherm is prima, ruimte op de achterbank is uitstekend. Nadelen: je moet wel echt de instelbare dynamic chassis control gebruiken bij de 20 inch wielen bij hobbelige wegen. In Spanje heb ik regelmatig de meest zachte instelling gekozen om de ongeasfalteerde weggetjes in de bergen met enige comfort te kunnen rijden. De 272pk vind ik ''voldoende" qua motor maar ik heb geen gevoel van "snel". Maar ik was Tesla gewend. De draaiknop om mee te schakelen op het pookje achter het stuur vind ik niet heel intuitief werken. Je moet kijken op het scherm of je in de R of de D zit of per ongeluk twee maal heb gedraaid want dan zit je in de S = sport modus. Je moet bij het wegrijden steeds kijken in welke modus je zit; is het elektrisch of hybrid en dan de goede modus instellen. Kies je per ongeluk voor sport door 2x draaien aan het pookje dan staat de auto gelijk in de hybride modus en niet meer in elektrisch. Ook eco, comfort, sport etc moet je steeds opnieuw instellen. Standaard kiest de auto voor comfort-modus. Ook de van Europa verplichte assistentie/veiligheids-opties zijn erg vervelend. Om te voorkomen dat je bij iedere 100 meter wordt gewaarschuwd met irritante belletjes voor snelheid, vermoeidheid, lane, voorganger of wat dan ook, moet je voor het rijden minimaal 5 schuifjes uitzetten. Voordat je bent vertrokken naar je werk s' morgens vroeg moet je 3 menu's door. Wie dit heeft bedacht.... Daarnaast zit er een raar laag fluittoontje in de auto bij het afremmen in elektrisch modus. Lijkt me niet de bedoeling. Dat heb ik gemeld bij de dealer. In de afgelopen week ook last gehad van een computerstoring met de melding dat het hybride systeem niet goed werkt, dat ik moet stoppen met rijden en dat ik me bij de werkplaats moet melden. Tip van de dealer: de auto op slot zetten en een half uur met rust laten. Dat zorgt voor een reset van de computer. En ja hoor: dat heeft gewerkt. Storing opgelost. Tot slot: de auto-app van Volkswagen is een klei-tablet vergeleken met de app van Tesla. Traag en met veel te weinig functies. Ik verbaas me over dit grote verschil met Tesla. Maar goed: het is een heel andere auto met veel voordelen maar ook met nadelen. Ik houd jullie graag op de hoogte van mijn ervaringen. Als er vragen of opmerkingen zijn, graag!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.